2014-11-11, 19:24
Medlem
Iobberknolls avatar
En uppdaterad version av min klipp-och-klistra-live-rapport-från-Yara-rättegången. Kan vara bra att ha om live-rapporterna försvinner från nätet senare och än så länge har vi inte hört av Team Blekinge med ljudupptagningarna, så......vi tar det vi har

http://minfil.org/O9Sagdb5bc/Yarar_tteg_ngendag3liveklippvers-2.rtf
Citera
2014-11-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Man slår inte ihjäl barn i något land pga av att kulturen skulle påbjuda det. Det finns inte heller sådan kultur någonstans i världen. Det som vi brukar kalla för WT finns i alla länder och kulturer liksom pedofiler och barnamördare.

Just jag har nog aldrig påstått just det om man säger så.

Att paret är WT är mest intressant ur aspekten om det kan vara ännu en anledning till att de inte fungerade i Palestina. Madis oförmåga att sköta ett hem och hålla normala rutiner hade varit mycket synligt i Gaza. Här hemma så gick det att dölja på ett annat sätt. Eller om Madi långsamt gled in i någon form galenskap och misär när hon väl kom hit. Hon levde mycket isolerat och som jag förstår var hon ensam större delen av dagarna. Om man bortser från mordet (vilket man inte kan). Men om. Så verkar hennes tillvaro riktigt eländig.
Citera
2014-11-11, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
En uppdaterad version av min klipp-och-klistra-live-rapport-från-Yara-rättegången. Kan vara bra att ha om live-rapporterna försvinner från nätet senare och än så länge har vi inte hört av Team Blekinge med ljudupptagningarna, så......vi tar det vi har

Tycker AF rapportering var snäppet bättre än BLT! mycket mer detaljerat. Men bra att göra återblick i som du sa.
Citera
2014-11-11, 19:32
Medlem
eireanns avatar
Citat:

Bra jobbat!
Har man lov att ta ljudupptagningar i rättsalen?
Om inte så kanske vi inte hör mer ifrån Team Blekinge eftersom någon kan ha läst om dem på flashback och sedan hindra alla ljudupptagningar
Får hoppas att det inte stämmer.
Citera
2014-11-11, 19:36
Medlem
Iobberknolls avatar
Några ord från Madleen som jag har funderat väldigt mycket kring. Både Amani och Rami borde väl ha varit medvetna om att Yaras föräldrar en dag skulle få reda på sanningen?

Citerat från Aftonbladet

Advokat: Jag har förstått det som att ni i övriga familjen väntade på besked för uppehållstillstånd? När trodde ni att ni skulle få det beskedet?

Mamman: Det var sagt att sista intervjun skulle äga rum 7 maj. Efter det skulle domstolens beslut antingen vara ja eller nej. På grund av Yaras vägran att lämna Sverige, försökte jag förbereda henne på att om svaret blev nej måste hon komma tillbaka till oss i Gaza, att vi inte kan stå ut med saken längre för det tog längre tid än beräknat. Jag vill också ställa en fråga, om jag hade kommit dit, och sett min dotter med de märkena, hur skulle de ha rättfärdigat det? För de hade bortförklaring till varje problem, när jag uttryckte min oro. Men vad skulle de säga när min dotter kom i min famn och berättade vad de gör mot henne?

Mamman: Jag hade velat fråga min bror hur kunde han göra så här mot mig, mot Mohammed och sin far?
Citera
2014-11-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Expressen/KP
-Jag litade på honom blint, säger Yaras mamma om sin mordmisstänkte bror.

Imperfekt - inte presens ... vilket är en skillnad mot pappan i sitt vittnesmål ...

Men snälla... Du tror inte att det är en tolk involverad? Mig veterligen snackar vare sig mamman eller pappan svenska. Det kan till och med vara så att de har olika tolk. Tolkens översättning kan aldrig bli exakt, så lägg ner ditt detaljletande i form av imperfekt och presens.
Citera
2014-11-11, 19:39
Medlem
Citat:
Bara en reflektion.Hur kan det komma sig att de är så vaga i alla tidsangivelser?

Är tid underordnat i deras värld? Själv har man ju stenkoll på alla viktiga saker och sorterar dem i tid.

Jag hade förmodligen visst på minuten när jag t.ex vinkar av mitt barn inför en resa.

Viktigheten i att hålla koll på tid varierar i olika kulturer. Vet dock inte hur det ser ut i Palestina med det.
Citera
2014-11-11, 19:39
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Bra jobbat!
Har man lov att ta ljudupptagningar i rättsalen?
Om inte så kanske vi inte hör mer ifrån Team Blekinge eftersom någon kan ha läst om dem på flashback och sedan hindra alla ljudupptagningar
Får hoppas att det inte stämmer.

Jag tror det är tingsrätten som gör ljudupptagningarna och det är de som Team Blekinge begärt ut eftersom det är offentligt material.

Jag tror vem som helst av oss kan begära ut ljudupptagnngarna. Men jag vet inte vilket format de har och hur man hanterar dem när man väl fått dem.
Citera
2014-11-11, 19:40
Medlem
Citat:
Några ord från Madleen som jag har funderat väldigt mycket kring. Både Amani och Rami borde väl ha varit medvetna om att Yaras föräldrar en dag skulle få reda på sanningen?

Citerat från Aftonbladet

Advokat: Jag har förstått det som att ni i övriga familjen väntade på besked för uppehållstillstånd? När trodde ni att ni skulle få det beskedet?

Mamman: Det var sagt att sista intervjun skulle äga rum 7 maj. Efter det skulle domstolens beslut antingen vara ja eller nej. På grund av Yaras vägran att lämna Sverige, försökte jag förbereda henne på att om svaret blev nej måste hon komma tillbaka till oss i Gaza, att vi inte kan stå ut med saken längre för det tog längre tid än beräknat. Jag vill också ställa en fråga, om jag hade kommit dit, och sett min dotter med de märkena, hur skulle de ha rättfärdigat det? För de hade bortförklaring till varje problem, när jag uttryckte min oro. Men vad skulle de säga när min dotter kom i min famn och berättade vad de gör mot henne?

Mamman: Jag hade velat fråga min bror hur kunde han göra så här mot mig, mot Mohammed och sin far?
Nu har hon sagt allt det där till honom. Han satt och lyssnade på målsägandena i ett rum intill. Amani också, fast i ett annat rum. Kanske var hon inte medveten om det.
Citera
2014-11-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
När det gäller män och kvinnor i Gaza så läser jag in ett kvinnoförtryck i det mamman säger. Hon var ju livrädd för att Yara skulle vara ensam hemma med en manlig släkting (inte Rami), gå några hundra meter till skolan själv, vara i affären ensam för då kunde affärsinnehavaren antasta henne mm. Hon verkar ju vara van vid att vuxna män, även släktingar, antastar 8-åriga flickor.

Skulle inte förvåna mig om Rami antastat stackars Yara. Har du sett fotot där han håller hårt om hennes hals samtidigt som han pussar henne och hon stretar emot. Äckligt foto minst sagt!
Citera
2014-11-11, 19:41
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av purpleSoul
Man kan tycka mycket om föräldrar som skickar sina barn som ankarbarn men ärligt talat så vet vi inte hur vi själva hade reagerat under såna omständigheter. Vi kan bara gå tillbaka till senaste kriget i Gaza. Vem av oss hade inte velat komma därifrån? Att de sedan skickar barnet till hennes morbror förmildrar det hela i mina ögon iallafall.

Yaras mamma har bevisat för oss idag att hon verkligen brydde sig om sitt barns välmående.

Tycker du sammanfattar det bra. Jag lider, särskilt med mamman. Hur skulle hon ens i sin vildaste fantasi kunna tänka sig att det skulle sluta så här - när hon sände Yara till sin egen bror.
Citera
2014-11-11, 19:42
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Viktigheten i att hålla koll på tid varierar i olika kulturer. Vet dock inte hur det ser ut i Palestina med det.

Ja, det var därför jag undrade. Varenda av dem verkar ha noll koll på datum och klockan, så jag tänkte att det kanske är så rent generellt i Palestina/Gaza. De verkar iallafall ha koll på om det var före eller efter skolstart, om det var på våren eller hösten. Men på detaljnivå minns de ingenting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in