2014-11-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Madi kommer att fällas på framförallt tekniska bevis, till vad blir intressant, knappast mord utan jag tror det blir möjligen dråp men mest troligt "synnerligen grov misshandel" utan att jag har framställan från åklagaren framför mig.

Rami's utgång blir nog knepigare för rätten, kan inget om garantställning men kanske någon annan vet ett rättsfall med just garantställning med i åtalet. Han blir givetvis dömd i folkmun men att rätten dömer honom till ansvar är nog en bit att gå. Om han skall fällas för någon av brottsrubriceringarna förutom detta med "garantställning" så måste nog Madi öppna brödfittan och tala ut.

Y's föräldrar varken kan eller blir dömd för de är vittnen, de möjligen döms i folkmun både här i Sverige och även i Palestina.

Att Yaras föräldrar knappast kan bli dömda för ett mord som begåtts av deras släktingar i ett annat land måste väl vara rätt givet. Diskussionen här har väl snarare varit om deras moraliska ansvar och deras ev. kunskap om hur hon behandlades.

Vad jag inte begriper är varför inte tidigare misshandel av paret (och Rami!) mot Yara inte verkar kunna räknas in? Borde det inte på något sätt ingå i hur man bedömer/utverkar straff? Och om våldet var av den arten att hon knappast kunde ha överlevt så är det väl mord?

Jag tror den här domen kommer att vara mycket obegriplig för väldigt många.
Citera
2014-11-11, 15:52
Avstängd
micro113s avatar
Kvinnan starka ställning ser vi prov på här:

UR Aftonbladet 1
KÅR: Hur hade varit för dig efter händelsen med Yara medan du var kvar i Gaza och Mohammed rest till Sverige? Hur var relationen med din egen familj?
Mamman: Jag förbjöds från att se min familj totalt. Jag borde vara hemma hela tiden. Och hans familj förbarmade sig inte alls med mig. Eftersom han är min bror och min morbror är som en far, därför behandlade de mig som en brottsling, Bara för att han är min bror.
KÅR: Hans familj, vems är det?
Mamman: Mohammeds.
KÅR: Hur klarade du försörjningen?
Mamman: Jag brukade få allt hemlevererat.
KÅR: Efter att Mohammed rest till Sverige ocy familjen tagit avstånd? Hade du pengar till försörjning då?
Mamman skakar på huvudet: Allt levererades hem. Mohammeds far betalade för det.
KÅR: Så han betalade för det?
Mamman: Nej, detta var för att dessa barn är hans sons barn. Det var bara för att jag bodde med mina barn, tills de skulle få reda på orsaken till min dotters död. Jag var rädd att de skulle ta barnen från mig och att de skulle skilja mig från min man.
KÅR: Har någon sagt det?
Mamman: Ja, hans släktingar och de vägrade att ta emot kondoleanser för Yaras bortgång, Många från Mohammeds familj ville ta steget att skilja mig från honom tills de fått reda på orsaken.

Ur Aftonbladet 2

ÅR: De ville att ni skulle skilja er och de skulle ta hand om barnen?
Mamman: Ja, eftersom barnen hör till pappan och pappans familj och inte till mamman. Det enda som hållt mig vid liv var mina barn, Det är tillräckligt att jag förlorat ett,
KÅR: När du lämnade Gaza, var det öppet?
Mamman: Nej nej, jag låtsades att jag skulle skjutsa flickan till skolan, Jag tog med mig en väska, tog barnen och lämnade.
KÅR Vad hade hänt om du gjort det öppet?
Mamman: De hade tagit mig tillbaka och tagit barnen från mig. Då hade de också skilt mig från min man, och skickat mig till mina föräldrar utan att avvakta Mohammeds återkomst.
Citera
2014-11-11, 15:56
Avstängd
micro113s avatar
Hade inte flickan PUT från förra året redan?

Har de ljugit för mamman? Vem har i så fall gjort det?

Ur Aftonbladet:
CH Ska jag tolka det så att Yara själv sade att hon hade det bra i Sverige?
Mamman: Hon älskade Sverige och ville inte lämna landet. Trots att det var outhärdligt för mig i synnerhet den senaste månaden, så därför bestämt att om hon inte fick besked i slutet av skolan, så blev det dags att återvända. Och min bror hade också kännedom om att jag inte längre orkade leva utan henne om hon inte fick stanna.

15,54
[...]
De sade att det dröjde med svaret på om hon skulle få uppehållstillstånd, jag stod inte ut med det.
Senast redigerad av micro113 2014-11-11 kl. 15:59.
Citera
2014-11-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
AB live, mamman säger:
Och min bror hade också kännedom om att jag inte längre orkade leva utan henne om hon inte fick stanna.
"om hon inte fick stanna" - men hon hade ju PUT. Visste inte mamman det? Eller har hon blivit förd bakom ljuset? Eller inte fattat? Eller är det tolken...?

måste vara tolken...

eller vad syftar meningen till?
Citera
2014-11-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emzan
Amandi är väl utom tvivel skyldig till mycket av slagen från just dagen då Y dog. Och hon har varit dum nog att lita på Rami. Som enligt Y pappa gar för vana att lämna folk i sticket, om han kan.
Den tekniska bevisningen kommer fälla Amandi.

Jag hoppas att dom kan fälla Rami. För han är inte oskyldig. Och egentligen är inte Ys föräldrar det heller, men dom kommer knappast kunna dömas i denna rättegång. Det är smutsig byk som göms och ljugs bort...

Dom är läskiga hela bunten.

Min fetning!

Jag lutar mer åt att Amani faktiskt börjar få ett övertag, även om hon antagligen kommer dömas i Blekinge tingsrätt.

För när det är dags att överklaga så finns det för många tvivel efter alla dessa lögner som klanens män kommer med. Mamman verkar lite mer trovärdig än skitfarsan, men hon undviker frågor och nämner; snön, igen. Detta evinnerliga tjat om att Yara gillade snö! Deras lögner och förtiganden är anpassade till att ge ett gott intryck i Sverige. Det är så mycket som är viktigare än sanningen. Och jag skulle vilja veta vad de döljer.

Snön ger mig vibbar om att omtanken för dottern är en ihoppratad efterkonstruktion. Det blir för taffligt att de inte har något annat att säga om en flickas upplevelser, deras egen dotters tillvaro i Sverige. Det handlar om ett barn som är borta från sin familj, i ett främmande land, och de visade inget intresse när hon levde. Kontentan är att de visste inget om hur Yara hade det, och tog inte ens reda på hur hennes rum såg ut.

De har alla förlorat sin trovärdighet helt och den tekniska bevisningen börjar också bli tvivelaktig eftersom det inte går att utesluta att Yara varit döende/död längre än vad som påstås, och att det städats med ett syfte på brottsplatsen. Madis fingeravtryck kan lika gärna funnits på brödkaveln sedan tidigare än dagen Yara dog, eller hamnat där när Rami övervakade städningen.

För det är nu genom Mohmmeds vittnesmål styrkt att dessa män, i denna klan kommit överens, och pratat ihop sig om att Madi ensam, är nästa offer för deras idiotiska handlingar. Det är godis när folk gör självmål. Madi har vett att inte trassla in sig i olika utsagor som det senare inte går att komma undan.

Det stärker som stärker rimliga tvivel om att endast Madi är skyldig, och att det är en efterkontruktion att bara Madi är skyldig, är att inte ens mamman tror på att hennes bror kunde ha varit ovetandes.

I allt ihop så kommer asylskäl fram för brodern och familjen. Det är verkligen skickligt av advokaten Holmqvist. Och osanningar om sånt mamman inte behöver ljuga om som när de fick veta att Yara var död tycker jag tar bort effekten av hennes vittnesmål och trovärdighet.

Det är Madis historia som jag väntar på. För Madi var på plats när Yara dog, och det var inte klanen.
Citera
2014-11-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Att Yaras föräldrar knappast kan bli dömda för ett mord som begåtts av deras släktingar i ett annat land måste väl vara rätt givet. Diskussionen här har väl snarare varit om deras moraliska ansvar och deras ev. kunskap om hur hon behandlades.

Vad jag inte begriper är varför inte tidigare misshandel av paret (och Rami!) mot Yara inte verkar kunna räknas in? Borde det inte på något sätt ingå i hur man bedömer/utverkar straff? Och om våldet var av den arten att hon knappast kunde ha överlevt så är det väl mord?

Jag tror den här domen kommer att vara mycket obegriplig för väldigt många.

Mitt första fetade: Jag svarade på en post som tyckte att bioföräldrarna också skall dömas.

Mitt andra fetade: Var säker på att detta går vidare till nästa instans oavsett dom. Framförallt mannens dom om den bygger på "garantställning". Bevis i själva misshandeln mot Yara är mot Rami rättsligt mening ganska mager så då kommer garantställning eller i samråd in.
Hon tiger och det har inte i FUP framgått att han utövat våldet mot flickan och det är det som rätten skall ta ställning till.

Vore bra om någon trådpostare vet om det finns annan eller andra domar där "garantställning" funnits med i domslutet.
Citera
2014-11-11, 16:06
Medlem
AB live, mamman säger:
Jag kunde inte tro att min bror var i huset när det hände. Det var första frågan jag ställde till Mohammed när jag kom till Sverige,
Menar hon att hon inte har pratat med honom på hela den här tiden? Inte skype, sms eller nåt. Just det tror jag inte på. Annars håller jag med om att hon verkar svara ärligt.
Stackars människa, först dör hennes barn, sen praktiskt taget inlåst i hemmet av makens familj för att hennes bror är medåtalad. Inte precis en stark ställning i familjen.
Eller är det möjligen en sak hon berättar för att få stanna?
Citera
2014-11-11, 16:10
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
måste vara tolken...

eller vad syftar meningen till?

Aftonbladet
Kl 15,54
[...]
De sade att det dröjde med svaret på om hon skulle få uppehållstillstånd, jag stod inte ut med det.
Citera
2014-11-11, 16:22
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det är Madis historia som jag väntar på. För Madi var på plats när Yara dog, och det var inte klanen.
Vi får hoppas på att hon efter att ha hört allt äntligen börjar närma sig något som liknar sanningen annars är det inte mycket att vänta på.
Någon som vet vem av dem som kommer att vittna först? Rami har allt att vinna på att vittna sist.
Citera
2014-11-11, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Mitt första fetade: Jag svarade på en post som tyckte att bioföräldrarna också skall dömas.

Mitt andra fetade: Var säker på att detta går vidare till nästa instans oavsett dom. Framförallt mannens dom om den bygger på "garantställning". Bevis i själva misshandeln mot Yara är mot Rami rättsligt mening ganska mager så då kommer garantställning eller i samråd in.
Hon tiger och det har inte i FUP framgått att han utövat våldet mot flickan och det är det som rätten skall ta ställning till.

Vore bra om någon trådpostare vet om det finns annan eller andra domar där "garantställning" funnits med i domslutet.

Ok. Som jag förstår det så hänger då det mesta på att Madi talar och hennes trovärdighet lär väl inte vara så hög. Om hon presenterar ett annat scenario där hon drar med sig Rami i katastrofen så skulle det kunna förändra bedömningen? Rami som dessutom har en garantställning.

Jag försöker bara tänka vad som skulle hända om Madi anklagade Rami ensam för mordet. Och hon med Hjärpes hjälp lyckas övertyga rätten om att hon är en misshandlad och förtryckt palestinsk kvinna underkuvad sin man.

Nu vet jag inte hur exakt rättsmedicinsk kunskap är. All teknisk bevisning pekar ju på henne. Något säger mig dock att Madi i ett visst läge kommer börja kämpa med både näbbar och klor. Om/när hon tror hon har något att vinna.
Citera
2014-11-11, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Ok. Som jag förstår det så hänger då det mesta på att Madi talar och hennes trovärdighet lär väl inte vara så hög. Om hon presenterar ett annat scenario där hon drar med sig Rami i katastrofen så skulle det kunna förändra bedömningen? Rami som dessutom har en garantställning.

Jag försöker bara tänka vad som skulle hända om Madi anklagade Rami ensam för mordet. Och hon med Hjärpes hjälp lyckas övertyga rätten om att hon är en misshandlad och förtryckt palestinsk kvinna underkuvad sin man.

Nu vet jag inte hur exakt rättsmedicinsk kunskap är. All teknisk bevisning pekar ju på henne. Något säger mig dock att Madi i ett visst läge kommer börja kämpa med både näbbar och klor. Om/när hon tror hon har något att vinna.
Hjärpe är kallad av åklagaren, inte av försvararna.
Citera
2014-11-11, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Vi får hoppas på att hon efter att ha hört allt äntligen börjar närma sig något som liknar sanningen annars är det inte mycket att vänta på.
Någon som vet vem av dem som kommer att vittna först? Rami har allt att vinna på att vittna sist.

Han önskar nog att han hörs efter Madi för sin egen del även om hon öppnar brödfittan och pekar ut honom som medskyldig om vad som hänt sista veckorna och morddag o kväll.

Men jag tror inte hon kommer göra det utan helt enkelt förneka allt i absurdum precis som i förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in