Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-11-11, 11:13
Medlem
Hej!
Jag har 75 processer igång på datorn vilket jag tycker låter mycket och onödigt?
Tänkte fråga er om vilket sätt som är bäst OCH säkrast att få ner denna siffra på?
Jag har redan kört en "clean boot" men tycker ändå det är för mycket som är igång.
Jag vill heller inte bara bocka ur saker jag inte har en susning om vad det är..
Så undrar hur man ska göra? Finns det något program eller dylikt som hjälper till med detta som vet exakt vad som ska stängas av utan att min dator går sönder och inte kommer starta mer ?:P

All tips är välkomna!= D
edit
Jag kan även påpeka att när jag kör msconfig -> tjänster - så är det mestadels microsoft-tjänster som är igång, jag har kanske bara 5vanliga tjänster som är igång..
Är det möjligt att det verkligen är 70 windows tjänster som är igång på min dator som VERKLIGEN BEHÖVS vara igång..?
Citera
2014-11-11, 11:34
Medlem
C8H11Ns avatar
Dra en printscreen så vi ser vilka program det är.
Citera
2014-11-11, 11:36
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tajttajt
Hej!
Jag har 75 processer igång på datorn vilket jag tycker låter mycket och onödigt?
Tänkte fråga er om vilket sätt som är bäst OCH säkrast att få ner denna siffra på?
Jag har redan kört en "clean boot" men tycker ändå det är för mycket som är igång.
Jag vill heller inte bara bocka ur saker jag inte har en susning om vad det är..
Så undrar hur man ska göra? Finns det något program eller dylikt som hjälper till med detta som vet exakt vad som ska stängas av utan att min dator går sönder och inte kommer starta mer ?:P

All tips är välkomna!= D
edit
Jag kan även påpeka att när jag kör msconfig -> tjänster - så är det mestadels microsoft-tjänster som är igång, jag har kanske bara 5vanliga tjänster som är igång..
Är det möjligt att det verkligen är 70 windows tjänster som är igång på min dator som VERKLIGEN BEHÖVS vara igång..?

Den här sidan har diverse gottis som kan hjälpa dig att kolla upp det - http://free.avg.com/se-en/free-antivirus-download?ICID=fs-hom-ba-favd

Det är främst processer och autostarter som är intressant - många program använder samma men varsin process så då kan det bli sådär så luska ut vilka och stoppa de som går - bl.a med hjälp av brandväggen .

Lägg upp en lista/screenshot på processerna !
Citera
2014-11-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Dra en printscreen så vi ser vilka program det är.

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den här sidan har diverse gottis som kan hjälpa dig att kolla upp det - http://free.avg.com/se-en/free-antivirus-download?ICID=fs-hom-ba-favd

Det är främst processer och autostarter som är intressant - många program använder samma men varsin process så då kan det bli sådär så luska ut vilka och stoppa de som går - bl.a med hjälp av brandväggen .

Lägg upp en lista/screenshot på processerna !

här har ni en bild
http://i.imgur.com/Ph8ap81.png
Citera
2014-11-11, 12:52
Medlem
1FFs avatar
Citat:
här har ni en bild
http://i.imgur.com/Ph8ap81.png

Var det inte processerna som var ett problem det där var ju bara tjänsterna ! ?

När du vet vilka program som använder vad så kan du börja stänga av saker eftersom du då vet vad som behövs eller ej och nej inget går sönder det är bara sätta på det ingen eller starta om berörda program . Gör det lättare för dig genom att ta bort allt som inte behöver starta med datorn vilken annulerar en massa samt stäng av onödiga tjänster helt . Detta program fixar det sistnämnda åt dig - http://wintweaks.com/ - "Services diagnostics" och "Manual tuneup" är intressant för dig .

Vissa saker är väl självklara att stänga av såsom Windows media player network sharing service eller Windows update om du inte använder dem HELA tiden .
Citera
2014-11-11, 21:31
Medlem
1FFs avatar
Hur går det ?
Citera
2014-11-11, 23:10
Medlem
Citat:
Hur går det ?

Sry för sent svar, hittade inte tråden innan
Ja, asså jag skrev lite fel ber om ursäkt!
Använde ditt program och avinstallera allt jag inte använde och använde lite funktioner i revo uninstaller och kom ner till 49-52 vilket är lite bättre & det får väl även duga!
När jag använder "gaming mode" kommer den ner till 30-35 vilket är ännu bättre
så tack för tipset!
Citera
2014-11-11, 23:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Sry för sent svar, hittade inte tråden innan
Ja, asså jag skrev lite fel ber om ursäkt!
Använde ditt program och avinstallera allt jag inte använde och använde lite funktioner i revo uninstaller och kom ner till 49-52 vilket är lite bättre & det får väl även duga!
När jag använder "gaming mode" kommer den ner till 30-35 vilket är ännu bättre
så tack för tipset!

Det antal du har nu är mer normalt .

Den huvudsakliga eller åtminstone vanligaste metoden för att få ner antalet processer är att minimera antalet program som startar med datorn vilka såklart skapar processer och som är igång under användandet av densamma . Har du provat det ?

Hursom helst så borde du uppleva en stor skillnad nu med bara c:a 50 processer på och såklart ännu mer med Gaming mode på .
Senast redigerad av 1FF 2014-11-11 kl. 23:35.
Citera
2014-11-12, 00:36
Medlem
Gör som jag ska byta till XP igen

10-11 processer i startup typ 80MB ram usage och så har man 4GB kvar till annat. Har ALDRIG sett ett spel ta så mycket och klarar mig utan DX10 och DX11 personligen

Tänkte modda ner mitt XP ännu mer dock ta bort allt som inte används

Gillar inte Microsoft speciellt inte deras W8 jävla skit sitter på det nu hur ser man ens hur många processer som är igång totalt? ser inte det någonstans och vad tusan används typ 2GB ram helt random när man har lite webbläsare och annat igång c'mon
Citera
2014-11-12, 11:41
Medlem
Citat:
Det antal du har nu är mer normalt .

Den huvudsakliga eller åtminstone vanligaste metoden för att få ner antalet processer är att minimera antalet program som startar med datorn vilka såklart skapar processer och som är igång under användandet av densamma . Har du provat det ?

Hursom helst så borde du uppleva en stor skillnad nu med bara c:a 50 processer på och såklart ännu mer med Gaming mode på .

Jodå, stängde av program som startar med datorn också.
Märkte skillnad iaf.
Citera
2014-11-12, 12:05
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jodå, stängde av program som startar med datorn också.
Märkte skillnad iaf.

Väntar fortfarande på en lista över processerna - förutom de tjänster du listat !

Jag tror du kan få ner det lite till . Vilket program använde du för att minska på startup programmen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in