2014-11-07, 12:29
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Var någon som undrade om jag kunde tolka 3 årige sonens ord på arabiska i förhöret, om det var till en manlig eller kvinnlig person han sa älskling. Det jag och en arabisk kollega tolkade inatt så var det till en manlig gestalt han menar. Men själva förhöret kunde vi inte fatta så mkt av då pojken verkade helt överstimulerad och myror i brallan.

Fick en av våra överläkare att läsa obduktionsprotokollet ang 0,5cm märkena på Yaras kropp och han höll med att det kan vara typiska cigarettmärken med brännskador i läkningsprocess. Angående frågan OM två läkare och andra vårdkunniga kan missta en benpipa för muskulatur, fett osv, var svaret NEJ det går inte, men som någon annan sa så var det möjligt att vid lyft, vridningar, tillrättalägga benen osv så kan benet hamna på "plats" igen utan att man lägger märke till det senare.

Har informerat denna läkare om denna tråd, och eventuellt så kommer han in som medlem och besvarar lite frågor, vet dock inte han dyker upp, men han skulle iallafall gå igenom hela tråden och alla dokument.

Tack, det var jag som undrade. För jag spekulerar i att barnet säger Jag är älskad, inte Yara.
Så det är "normalt" att Yara ska ha stryk. Att kalla någon för hund är väl det lägsta man kan kalla någon? Rami har uppgett att Amani kallade Yara för hund.

Inte hade de en intimtimme. De torkade blod!
Det här att de chattade vissa tider betyder ingenting för mig. Jag är lite krasslig och gör aktiviteter i några minuter i taget. Använder datorn att pausa vid. De kan ha torkat blodfläckar.
Funderar över om det kan ha varit Yara själv som torkat sig på papper och lagt i soppåsen i köket? Får en känsla av att de glömt köket. Bara torkat lite där de ser. Inte städat systematiskt.
Citera
2014-11-07, 12:32
Medlem
LaScalas avatar
Eftersom fågeln flugit ur boet har jag tränat upp en egen brevduva.

Förtydligande av bevistema för Jan Hjärpe
Med anledning av tingsrättens föreläggande förtydligas bevistemat för Jan Hjärpe enligt följande.
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, ska höras om sina erfarenheter av hur kulturell och religiös bakgrund kan påverka utsagor, förhållningsätt och agerande samt om den palestinska synen på familjen. Förhöret åberopas för att förklara Amani Madis delvis svårförstådda inställning till händelsen och omständigheterna kring denna samt de interna ansvarsförhållandena i familjen.
Senast redigerad av LaScala 2014-11-07 kl. 12:36.
Citera
2014-11-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
OT:

Är det mer än jag som har noterat att medias intresse för Yaras fall och rättegång har minskat betydligt?

Vad beror det på?

Det har blivit för komplicerat, och de tror inom Media att alla läsare är dumma. Först för att folk slutar köpa deras nyheter och sen för att de hänger på nätet och läser annat efter eget tycke och smak. De på Media skriver bara när de har en dom. Och då väljer de att lita på rättsväsendet, utan kritisk granskning.

Det är så, att ibland händer det saker som denna tragedi som belyser bristerna hos myndigheter och rättsväsendet. Därav mitt intresse, och engagemang i att få fram en FUP. Ett engagemang vi delar, då vi vill se vad som är bakgrunden till att ett barn kunde plågas ihjäl, i Sverige ostört. När de alla är så PK!

Undantaget är BLT som haft reportrar som följt saken dagligen. Genom att rapportera om saken så är de inte rädda för att trassla in sig i någon PK debatt om att kriminella invandrare eller om att folk från utlandet skulle kunna vara en belastning för samhället. För saken har ett egenvärde, utan att dra in en massa skitsnack om att vi vinner på att dessa klaner bosätter sig i Sverige.
Citera
2014-11-07, 12:43
Medlem
Det som Yara har utsatts för är ett dåd (mord)utfört av två individer. Men till detta finns en rad aktörer som är medskyldiga.
Yaras lidande finns det inte tillräckligt med ord för.

I kölvattnet av denna extrema tortyr och detta dåraktiga mord är det mycket som kommer upp till ytan.

Utöver det..
Undrar just nu hur mycket skattepengar som gått åt p g a otillräckliga gränskontroller, undfallande pk-tjänstemän och inkompetenta socialchefer/socialsekreterare.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-07 kl. 12:52.
Citera
2014-11-07, 12:45
Medlem
TbbWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har inte sett det nämnas någonstans (konstigt nog), men om Amani höll duschmunstycket i handen när hon sprutade vatten på den livlösa Yara så behöver ju inte vattnet ha blött ner hennes hår särskilt mycket. Hon kan ha hållit munstycket riktat mot hennes ansikte och kropp och det behöver inte heller ha varit någon större kraft i vattenstrålen.

Men i andra fup:ar har det alltid stått om håret är blodigt.
Det står bara om hur märkerna ser ut på Yara. Därför undrade jag. Om du smackar någon i huvudet så blöder de. Hon bör ha blödit från något av alla slagen i skallen. Ambulans sjukhus eller Rättsläkare har inte nämnt om håret var blodigt eller blött eller torrt. Jag har bara läst att hon har tjockt hår. Ska ägna dagen åt att kolla.
Citera
2014-11-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Hjärpe är proffs och jag tror inte han använder det här målet för framföra några egna åsikter. Men ja det ska bli intressant.

Hjärpe har redan framfört sina åsikter och därmed är han inte opartisk. Det blir intressant hur Ramis advokat tacklar honom, i det fall han hinner läsa på lite om kulturen de påstår sig ha, alla dessa personer inom klanen som påstår sig vara det som passar för stunden.

Man kan inte tala om folks speciella kultur om man inte kollat upp noga var de kommer ifrån, var de växt upp och var de utbildat sig, och till vad.

I detta fall kommer Hjärpe i så fall vittna om den kultur de påstår sig ha, men utan vetskap om vem de verkligen är.

Min åsikt är att de åtalade ska hanteras utifrån gärningarna, men att Hjärpe blir den underhållning vi förtjänar efter att ha läst på denna långa FUP.
Citera
2014-11-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Men i andra fup:ar har det alltid stått om håret är blodigt.
Det står bara om hur märkerna ser ut på Yara. Därför undrade jag. Om du smackar någon i huvudet så blöder de. Hon bör ha blödit från något av alla slagen i skallen. Ambulans sjukhus eller Rättsläkare har inte nämnt om håret var blodigt eller blött eller torrt. Jag har bara läst att hon har tjockt hår. Ska ägna dagen åt att kolla.

Kan vara så att Yara var så fullständigt söndertrasad att den informationen föll i glömska. Helt enkelt.
Citera
2014-11-07, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
OT:

Är det mer än jag som har noterat att medias intresse för Yaras fall och rättegång har minskat betydligt?

Vad beror det på?

Det var tomma stolar på pressläktaren i går. Trots att platserna var reserverade.
Citera
2014-11-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TbbW
Tack, det var jag som undrade. För jag spekulerar i att barnet säger Jag är älskad, inte Yara.
Så det är "normalt" att Yara ska ha stryk. Att kalla någon för hund är väl det lägsta man kan kalla någon? Rami har uppgett att Amani kallade Yara för hund.

Inte hade de en intimtimme. De torkade blod!
Det här att de chattade vissa tider betyder ingenting för mig. Jag är lite krasslig och gör aktiviteter i några minuter i taget. Använder datorn att pausa vid. De kan ha torkat blodfläckar.
Funderar över om det kan ha varit Yara själv som torkat sig på papper och lagt i soppåsen i köket? Får en känsla av att de glömt köket. Bara torkat lite där de ser. Inte städat systematiskt.
Tror att Yara var den som tog hand om köket. Undantaget ta fram ett juicepaket och lite mortadella till sig själv. Så ja, de glömde köket, kanske är papperstussarna det de torkade med. Det var ju inte så att det flöt blod. Lite stökigt i köket, men inte värre än det kan vara. Jag har känt folk som rör till det mycket mer för att bara göra lite kaffe och en macka.
Citera
2014-11-07, 12:59
Medlem
Hur lång tid kan misshandeln ha tagit egentligen? Minns inte om jag läst det någonstans.

Hon bankar på henne i rummet, drar henne fram och tillbaka, slår lite mer och drar in på garderoben och sen läggs hon eller lägger sig på sängen. Behöver inte tagit så lång tid.

En kavel mot hud låter väl ganska stumt varför rami inte reagerat så mycket tänker jag.

Vad tror ni andra?
Citera
2014-11-07, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Eftersom fågeln flugit ur boet har jag tränat upp en egen brevduva.

Förtydligande av bevistema för Jan Hjärpe
Med anledning av tingsrättens föreläggande förtydligas bevistemat för Jan Hjärpe enligt följande.
Jan Hjärpe, professor emeritus i islamologi vid Lunds universitet, ska höras om sina erfarenheter av hur kulturell och religiös bakgrund kan påverka utsagor, förhållningsätt och agerande samt om den palestinska synen på familjen. Förhöret åberopas för att förklara Amani Madis delvis svårförstådda inställning till händelsen och omständigheterna kring denna samt de interna ansvarsförhållandena i familjen.

Intressant!

De naturliga motfrågorna är många, som frågeställningen om dessa personer är palestinier eller endast löst folk bosatta på Gaza.

Det är mycket politik, och av åsikter på Facebook som främjar terrorism och jag undrar var kopplingen är till det raseri som dödade Yara.

Det blir intressant att höra Hjärpes vinkling på kusingiften, och hur sekulära personer styrs av religion.
Citera
2014-11-07, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ecandersson
Det var tomma stolar på pressläktaren i går. Trots att platserna var reserverade.
Jag tror de kommer på tisdag. Kanske har de som är intresserade läst förhören, det gav ju inget nytt till oss som har gjort det. Utom det där med Ramadan, snyft. Han har ingen lätt uppgift, hennes försvarare...Men när föräldrarna ska vittna så kommer nog media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in