2014-11-11, 00:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Ja, inte släpar de runt på kroppar och bryter lårben iaf. Och dessutom var det över ett år mellan KJ slutade med hemvärnsungdom och försvinnandet. Airsoft är lättare och passar maratonlöpare bättre än tyngdlyftare. Ärligt talat, vem tror du skulle klara en airsoftövning bäst? En maratonlöpare eller en tyngdlyftare? Du kan inte påstå att KJ:s fysik som airsoftare hjälper honom nämnvärt som GM.

Kroppar släpar man på när de lär sig att förflytta en skadad, dock bryter de inte lårbenen på varandra, inte medvetet i alla fall. Nu skrev du i och för sig och, men dock.
Citera
2014-11-11, 00:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Bror eller pappa? Tror iaf jag inte en sekund på.

Att det har använts vid tiden för brottet, ja. Nu pratar jag om transporten ut till fyndplatserna.

Pappan känns högst trolig som medhjälpare (om han haft någont) med hänsyn till hur han försöker framställa KJ i strid med vad KJ faktiskt manifesterat i egen kompetens...

"Kan knappt äta med kniv och gaffel" .. Jojo, med storken i snöre och tomten som blivande lycklig far...
Citera
2014-11-11, 00:43
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Pappan känns högst trolig som medhjälpare (om han haft någont) med hänsyn till hur han försöker framställa KJ i strid med vad KJ faktiskt manifesterat i egen kompetens...

"Kan knappt äta med kniv och gaffel" .. Jojo, med storken i snöre och tomten som blivande lycklig far...
Jag tyckte jag hörde någon viska förtal i tråden. Men jag hörde nog fel.
Citera
2014-11-11, 00:56
Medlem
Citat:

Nu glömmer du att KJs pappa var utomlands den 4 maj..............
Skulle KJ gömt kroppen, för att sedan vänta på att pappan skulle anlända och hjälpa till?
Citera
2014-11-11, 00:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Utbildas i första hjälpen, orientering, att leva i naturen och skytte med 22:long, inte mycket mer än så.
Nej, det är lite mer än vanlig "orientering" faktiskt.
Citera
2014-11-11, 00:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Nu glömmer du att KJs pappa var utomlands den 4 maj..............
Skulle KJ gömt kroppen, för att sedan vänta på att pappan skulle anlända och hjälpa till?
Varför inte?
Någonstans fanns ju kroppen fram tills den hittades om den inte redan låg i huset när KJ var där första gången - det finns det dock inget som talar för.
Citera
2014-11-11, 01:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Varför inte?
Någonstans fanns ju kroppen fram tills den hittades om den inte redan låg i huset när KJ var där första gången - det finns det dock inget som talar för.
Nej, något talar mot. Sid 503 om 12 maj:
Citat:
ett vittne har genomsökt fyndplatsen där benen hittades" gula huset" utan att några fynd gjordes
Så, vad du tycker är högst troligt är att KJ mördade VB och gömde kroppen, och när pappa kom hem från utlandsresan så ordnade han resten.

Och idioten till pappa placerade benen i ett ödehus där vem som helst kan hitta dem? Tror du verkligen det?
Senast redigerad av Quarrel 2014-11-11 kl. 01:15.
Citera
2014-11-11, 01:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Svårigheter att hantera bestick är vanligt vid diagnoser som KJ´s. Tänk på hur lång tid det kan ta för ett barn att fullt ut behärska koordination och finmotorik vid matbordet.
Citera
2014-11-11, 01:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, något talar mot. Sid 503 om 12 maj:
Så, vad du tycker är högst troligt är att KJ mördade VB och gömde kroppen, och när pappa kom hem från utlandsresan så ordnade han resten.
Nej, besökaren den 12 maj tittade inte in i huset i sådan vinkel att han hade sett benet .. Det finns således inget som talar för och inget som egentligen heller talar emot -- möjligen benens skick då..

Citat:
Och idioten till pappa placerade benen i ett ödehus där vem som helst kan hitta dem? Tror du verkligen det?
Pappan slår en ju inte som någon som har de vassaste eggen när det gäller tankearbete faktiskt - dessutom är det väl troligt att de placerades i syfte att hitttas... Något som en far mycket väl kan ha gjort med omtanke offrets far och mor.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Svårigheter att hantera bestick är vanligt vid diagnoser som KJ´s. Tänk på hur lång tid det kan ta för ett barn att fullt ut behärska koordination och finmotorik vid matbordet.
Han har inte några sådana svårigheter - det är en kreation av en överbeskyddande far... Någon som inte kan äta med bestick klarar knappast av hantera vapen heller. Han lär inte heller ha kunnat sitta som en gris på hemvärnsövningarna när de åt utan att få hejdå-sedel, och där lär de inte vare sig ha matat honom eller skärt upp maten åt honom ...
Citera
2014-11-11, 04:12
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Min fetning.

Att det skulle vara nonsens håller jag inte med dig om. När den kriminaltekniska undersökningen gjordes i KJ:s lägenhet, fanns det knappast någon mat alls i kylskåp eller frys. Den lilla mat som fanns i kylskåpet var gammal och mjölken hade gått ut redan i mars! I frysen låg en liten stek samt några grönsaksförpackningar. Soppåsen svämmade över av gamla mögliga matkartonger.
Innan KJ greps åt han som en fluga och hade troligen gjort så under mycket lång tid. Han verkade mest leva på chips, godis och öl.
När han hamnade på häktet fick han plötsligt mat på regelbundna tider, tre gånger om dagen. Möjligen också kaffe och smörgås till kvällen. Om man sitter häktad kan jag tänka mig att måltiderna blir ett välkommet avbrott i den dagliga rutinen. Inte kunde han motionera heller, mer än kanske en timme om dagen. Några kalorier brände han knappast. Istället gick han upp i vikt, och det ganska snabbt. Beträffande vikten säger han så här i ett förhör, sidan 1831 i fup:

F2: Ja, du…du sa att…du har sagt tror jag, om jag minns rätt, att du väger 68 kg.
H: Ja, någonstans. 68, 69…
F2: Så att din vän Vatchareeya, hon väger alltså mer än 68 kilo då?
H: Jag har ingen aning, men sist som jag pratade med hon om vikt då vägde hon typ 70, så…
F2: Okej.
H: Och jag pendlar mellan 70 och 65 och när vi vägde in oss på …ehh…det här…på häk…på
häktet så vägde jag ungefär 69, 70 med…70 med…med kläder, så att nånste…nånstans
runt…ner på 69.

Men då fanns det alltså något om invägning på häktet? Vad bra. Jag tycker ändå att det låter helt sjukt. Men å andra sidan så är detta vad KJ säger och vi ser inte den sekretessbelagda journalen.

Men oavsett, jag kan såklart ha fel gällande viktökningen, men då undrar jag om man då ser detta som att KJ varit alltför tunn för att utföra detta brott? Det är ju därför denna diskussion startade.
Citera
2014-11-11, 04:20
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Vem har bäst fysik? Maratonlöparen eller tyngdlyftaren? Kan de byta sport med varandra?

KJ:s uppgift under airsoft liknar mest maratonlöparens. Han springer i skogen med lätta plastgevär. GM:s uppgift passar tyngdlyftaren mer, lyfta tunga kroppar och bryta lårben.

Det var kanske därför "sillmjölken" styckade sitt arma offers unga kropp? För att orka bära den helt enkelt då.

Läste du inte rättsläkarens utlåtande gällande brutna lårben som Spindelfrida så snällt citerade? Det står ingenstans att några ben är brutna med "bara händerna".
Citera
2014-11-11, 04:40
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ja, inte släpar de runt på kroppar och bryter lårben iaf. Och dessutom var det över ett år mellan KJ slutade med hemvärnsungdom och försvinnandet. Airsoft är lättare och passar maratonlöpare bättre än tyngdlyftare. Ärligt talat, vem tror du skulle klara en airsoftövning bäst? En maratonlöpare eller en tyngdlyftare? Du kan inte påstå att KJ:s fysik som airsoftare hjälper honom nämnvärt som GM.

Hemvärnsungdom ger utbildning i vapentjänst.
Skjututbildning med gevär från 15 och med automatvapen från 17 år. Stridsutbildning får endast genomföras med dem som fyllt 18

Hemvärnsungdom har fysisk träning, vilket jag förutsätter krävs för att orka med att vara med i hemvärnet oavsett om man är ungdom eller ej.
Jag drar slutsatsen att KJ hade en grundläggande väl god fysik och intresset för det militära var inte borta och det vet väl du med?

Har du själv provat Airsoft någon gång Q? Inte jag, men det vore "skoj" om någon "Airsoftare" kunde berätta hur enkelt/jobbigt fysiskt det är att springa med munderingen i skogen så man får ett hum om det. Jag har ingen aning, men tror inte att det är så lätt som att springa med en vattenpistol på tomten iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in