2014-11-11, 00:55
  #253
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vad är din definition av arbete? Något som folk i alla tider med vilje gjort utan ersättning?
Obetalt arbete, jo tjena...

Finns inte en arbetsgivare i världen som betalar för något som folk gör gratis, du får pressa dig själv och andra kvinnor att ge fan i att skaffa barn om ingen betalar för den "tjänsten". För barn är ju inget som en kvinna väljer att skaffa med vilje utan pimpens... jag menar statens bidrag, eller?
Vilka "folk" då?

Och vad då "vilje" -- där till nöd och tvungen handlar inte om vilja.
Citera
2014-11-11, 00:56
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, vi skiter faktiskt i det så länge staten inte betalar för att hon som kvinna skall gå hemma och sköta din marktjänst istället för att vara på sitt arbete.

Svar nog?

Ja stackars krake, förmodligen tvingad... Ni är så hjälplösa så att det blir gulligt.
Citera
2014-11-11, 00:56
  #255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Vilka "folk" då?

Och vad då "vilje" -- där till nöd och tvungen handlar inte om vilja.

Ni är tvungna att skaffa barn... Det visste jag inte, låter hemskt.
Citera
2014-11-11, 00:57
  #256
Medlem
Bodickers avatar
Om feminister håller truten om min fru vill vara hemmafru så är jag nöjd. Ni vill bestämma vad kvinnor ska göra och inte göra, men kallar er kvinnorättskämpar.. haha... ja, det är jag som tvingar henne. Eller patriarkatets normer.
Citera
2014-11-11, 01:16
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Vad är din definition av arbete? Något som folk i alla tider med vilje gjort utan ersättning?
Obetalt arbete, jo tjena...

Finns inte en arbetsgivare i världen som betalar för något som folk gör gratis, du får pressa dig själv och andra kvinnor att ge fan i att skaffa barn om ingen betalar för den "tjänsten". För barn är ju inget som en kvinna väljer att skaffa med vilje utan pimpens... jag menar statens bidrag, eller?

Arbete är allt vi gör för att gynna samhället, hit hör definitivt barnpassning, barnomsorg och utbildning av barn ex.

bah..slarver där...arbetsgivare i Sverige betalar idag för folks semestrar...glömde du bort det?

Är väl bättre ni män slutar tillverka barn om ni inte gidder ta hand om dem på lika villkor.
Citera
2014-11-11, 01:24
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Arbete är allt vi gör för att gynna samhället, hit hör definitivt barnpassning, barnomsorg och utbildning av barn ex.

Fel, arbete är något vi gör mot betalning för att gynna vår arbetsgivare.
Än så länge (tack och lov) så har inte Sverige gått och blivit bat-shit-crazy-soviet.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
bah..slarver där...arbetsgivare i Sverige betalar idag för folks semestrar...glömde du bort det?

Är väl bättre ni män slutar tillverka barn om ni inte gidder ta hand om dem på lika villkor.

Semesterersättning är helt enkelt en del av lönen som lagts undan för att tas ut vid semestertid, alltså är det betalning för arbetet som utförts.

Kräver kvinnor att föräldraledigheten ska delas så får män snällt ställa upp och dela på den, om kvinnor däremot tar ut den största delen av föräldraledigheten med vilje så antar jag att det ändå är mäns fel på något vis. Att de inte styr sin kvinna så att hon tar "rätt" beslut, eller?
Citera
2014-11-11, 01:56
  #259
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Ni är tvungna att skaffa barn... Det visste jag inte, låter hemskt.
Ja, "folk" (tydligen avses kvinnor i vanlig ordning) har faktiskt inte haft något fritt val på den fronten "i alla tider" - och har det inte överallt ens idag - tvärtom faktiskt, det är mer utbrett att det är ett tvång än valfrihet om man tittar globalt...
Citera
2014-11-11, 02:04
  #260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, "folk" (tydligen avses kvinnor i vanlig ordning) har faktiskt inte haft något fritt val på den fronten "i alla tider" - och har det inte överallt ens idag - tvärtom faktiskt, det är mer utbrett att det är ett tvång än valfrihet om man tittar globalt...

Det är förjävligt men inget som vi i Sverige kan råda bot på, vissa länder ligger ett århundrade eller två efter men det måste dom lösa på egen hand. Religion kan inte botas med bistånd.

Sverige, vilket tråden avser, är en annan femma.
Citera
2014-11-11, 02:25
  #261
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Fel, arbete är något vi gör mot betalning för att gynna vår arbetsgivare.
Än så länge (tack och lov) så har inte Sverige gått och blivit bat-shit-crazy-soviet.
hehe...

återigen de mesta av vad vi gör för våra arbetsgivare är något som samhället i övrigt behöver...
vi producerar prytlar, tjänster, forskning, utbildning, barn etc.


Citat:
Semesterersättning är helt enkelt en del av lönen som lagts undan för att tas ut vid semestertid, alltså är det betalning för arbetet som utförts.

visst så kan man också se det..du kan också se det som att hela samhället betalar den som är hemma med barn via föräldraförsäkringen och sen barnbidrag. Är dock en rätt kass betalning.


Citat:
Kräver kvinnor att föräldraledigheten ska delas så får män snällt ställa upp och dela på den, om kvinnor däremot tar ut den största delen av föräldraledigheten med vilje så antar jag att det ändå är mäns fel på något vis. Att de inte styr sin kvinna så att hon tar "rätt" beslut, eller?
Är väl ungefär vad många kvinnor har krävt rätt länge nu.
Citera
2014-11-11, 02:33
  #262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
hehe...

återigen de mesta av vad vi gör för våra arbetsgivare är något som samhället i övrigt behöver...
vi producerar prytlar, tjänster, forskning, utbildning, barn etc.

Möjligt, men inget av detta skulle göras om man inte fick betalt för det.
Vissa yrken ger till och med mer betalt då arbetsbörda, ansvar, kompetenskrav är högre än andra yrken.
Nej vi producerar inte barn.


Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
visst så kan man också se det..du kan också se det som att hela samhället betalar den som är hemma med barn via föräldraförsäkringen och sen barnbidrag. Är dock en rätt kass betalning.

Jag tycker i grund och botten att alla sorters bidrag som ej riktas till förolyckade eller på andra sätt inkapabla människor är idioti. Välfärd ska enligt mig täcka upp för behövande, inte ansvarslösa eller lata.

Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
Är väl ungefär vad många kvinnor har krävt rätt länge nu.

Och män vägrar att gå med på detta eller? Och kvinnor finner sig trots allt i det? Ja det är inte så lätt att vara vuxen tydligen, alltid någon annans ansvar att se till att man får som man vill

Lösningen skulle kunna vara att man som kvinna ger fan i att skaffa ett barn med en man som inte vill dela på föräldraledigheten, om man vill satsa på karriären. Eller inte skaffa barn alls otänkbart!
Citera
2014-11-11, 02:42
  #263
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Möjligt, men inget av detta skulle göras om man inte fick betalt för det.
Vissa yrken ger till och med mer betalt då arbetsbörda, ansvar, kompetenskrav är högre än andra yrken.
Nej vi producerar inte barn.

jo, är precis vad vi gör. Blommor och bin Olf.
Och många av de sakerna vi idag får betalt för var just saker som kvinnor gjorde gratis innan, sjukvård och åldringsvård ex. Kvinnor gör fortfarande dessa saker i betydligt högre grad gratis än vad män gör.
majoriteten av de som vårdas på åldringshem är kvinnor eftersom deras makar har dött eller inte vårdar sin fru. Mens gamla gubbstruttar oftare tas om hand av frugan.


Citat:
Jag tycker i grund och botten att alla sorters bidrag som ej riktas till förolyckade eller på andra sätt inkapabla människor är idioti. Välfärd ska enligt mig täcka upp för behövande, inte ansvarslösa eller lata.

u menar alla som är i fas-3 just nu är ansvarslösa och/ eller lata? Jösses vad det låter bekant.
Låt mig gissa herrn är ultramoderat.

Citat:
Och män vägrar att gå med på detta eller? Och kvinnor finner sig trots allt i det? Ja det är inte så lätt att vara vuxen tydligen, alltid någon annans ansvar att se till att man får som man vill

Lösningen skulle kunna vara att man som kvinna ger fan i att skaffa ett barn med en man som inte vill dela på föräldraledigheten, om man vill satsa på karriären. Eller inte skaffa barn alls otänkbart!

Är vad som sker i Japan ja.
Citera
2014-11-11, 02:53
  #264
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oLf
Det är förjävligt men inget som vi i Sverige kan råda bot på, vissa länder ligger ett århundrade eller två efter men det måste dom lösa på egen hand. Religion kan inte botas med bistånd.

Sverige, vilket tråden avser, är en annan femma.
Nej, inte ens i Sverige har det varit "folks" (kvinnors) val i "alla tider" .. Tvärtom det har funnits valmöjlighet under en förhållandevis kort period ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in