2014-11-10, 23:51
Medlem
Den nya och hyffsat nybyggda lägenheten från -06 gäckar oss. Idag började jordfelabrytaren slå ifrån så fort ugnen sätts på. Det är en inbyggmadsmodell och verkar gå på vanlig en-fas, 240 volt. Visst kan jag funktionstesta den i vilket annat uttag som helst, gärna avaäkrat med 16a? Tycker att automatsäkringen borde slagit till först. Några tips?

Mvh
Z
Citera
2014-11-11, 05:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zavosh
Den nya och hyffsat nybyggda lägenheten från -06 gäckar oss. Idag började jordfelabrytaren slå ifrån så fort ugnen sätts på. Det är en inbyggmadsmodell och verkar gå på vanlig en-fas, 240 volt. Visst kan jag funktionstesta den i vilket annat uttag som helst, gärna avaäkrat med 16a? Tycker att automatsäkringen borde slagit till först. Några tips?

Mvh
Z

Ja du kan koppla in den i en annan uttag om det är 16 Ampeire säkrat. Men om den löser ut direkt så betyder det inget positivt direkt. Den kan vara strömledande vilket som medför att den bryter av sig själv direkt. tänk på vad du gjort med den senast och försök att hitta felet.
Citera
2014-11-11, 06:16
Medlem
Citat:

Mvh
Z

Visst kan du testa i ett annat uttag men troligen är det fel på elementen i ugnen, det får den effekten. Om du testar ugnen i något uttag utan jordfelsbrytare kommer ugnen troligen att fungera men elementen är på väg att gå sönder.
Citera
2014-11-11, 07:47
Medlem
Tack för infon! Ska testa senare idag. Den slår verkligen ifrån direkt när man sätter på elementen. Klockan och lampa utlöser ibte jfb.
Mvh
Z
Citera
2014-11-11, 10:54
Medlem
GalFisks avatar
Jfb löser ju ut av en annan anledning än den att en säkring löser ut. Säkringen löser ut om det dras för mycket ström. Jfb löser ut ifall något av strömmen går i retur en annan väg än genom neutralledaren - exempelvis genom jordledaren.
Detta tyder på att något inuti ugnen har elektrisk kontakt med ugnens hölje, vilket är rätt så obra mtp. att man då kan få ström i sig om man vidrör den.
Citera
2014-11-11, 10:56
Medlem
Citat:
Tack för infon! Ska testa senare idag. Den slår verkligen ifrån direkt när man sätter på elementen. Klockan och lampa utlöser ibte jfb.
Mvh
Z

Har du en jordfelsbrytare för hela lägenheten eller?
Citera
2014-11-11, 13:47
Medlem
Citat:

Mvh
Z

Automatsäkringen måste ju inte slå ifrån om det är små läckströmmar till jord typ ca 50mA
Citera
2014-11-11, 15:15
Medlem
Hela lägenheten har en jordfelsbrytare och slår till så fort jag kopplar på något av elementen i ugnen.
Micro och ugn har varsin 16A säkring och jag har testat båda uttagen med samma resultat. Har även testat att koppla in ugnen på 10A i annat rum med samma resultat.
Det är bara när elementen är igång som jfb slår ifrån, klockan och andra funktioner fungerar när ugnen är inkopplad.
Hoppas det är ugnen som är kaput så man inte köper nytt för dyra pengar och har samma problem igen

Mvh Z
Citera
2014-11-11, 16:42
Medlem
TeEsErs avatar
Spisar och ugnar är vanliga felkällor och kan leda till mycket konstiga fenomen med jord och ström som går bakvägen och får jfb och andra strömförbrukare att gå bärsärk. Jag skulle tro att det är något med just ugnselementet.

/T
Citera
2014-11-11, 17:02
Medlem
Citat:
Hela lägenheten har en jordfelsbrytare och slår till så fort jag kopplar på något av elementen i ugnen.
Micro och ugn har varsin 16A säkring och jag har testat båda uttagen med samma resultat. Har även testat att koppla in ugnen på 10A i annat rum med samma resultat.
Det är bara när elementen är igång som jfb slår ifrån, klockan och andra funktioner fungerar när ugnen är inkopplad.
Hoppas det är ugnen som är kaput så man inte köper nytt för dyra pengar och har samma problem igen

Mvh Z

Du har inte heller lagt till några andra elektriska grejer i huset? När allt är under samma jordfelsbrytare så räknas alla läckströmmar från allt tillsammans och jordfelsbrytare löser ut pga. att läckströmmarna överstiger 30 mA eller egentligen vid 15 mA . Du kan ännu testa att slå av/ta ut alla andra säkringar än de för spisen och kolla om jordfelsbrytare slår ut.

Bästa sättet skulle vara att göra en isolations mätning men du behöver du en elektriker med en sådan mätare.
Citera
2014-11-11, 17:05
Medlem
Har själv ett liknande problem som uppstod när de satte in en jordfelsbrytare i min lägenhet (någon vecka sen). Renoverade badrum och skaffade dusch med bastu bla och fick då en jordfelsbrytare inkopplad.
Helt plötsligt så började jordfelsbrytaren slå ifrån när jag efter en stund hade satt på ena spisplattan och hela lägenheten slocknade, det tog ett tag innan jag förstod att det var spisplattan det var fel på, trodde givetvis att det var duschen men så var inte fallet. När jag idag drar igång ena spisplattan så blir det strömlöst här hemma.

Så jag skulle tro att det är din ugn som är den skyldiga om jordfelsbrytaren enbart slår ifrån när du sätter på ugnselementen, min spis är jäkla gammal och det är väl förståeligt att den börjar ge upp, dock inte läge nu när man har bränt tiotusentals med kronor på ett jvla badrum.
Citera
2014-11-11, 18:12
Medlem
kakburks avatar
Det är ganska vanligt att det sticker över lite i ugnselementen. Det handlar inte om mycket galvanisk kontakt för att få en jordfelsbrytare till att lösa ut.
Isolationstesta elementen men separera dem först från kablarna eftersom elektronik kan skadas av den höga spänningen. (Alternativt låter du någon kunnig person göra det)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in