Citat:
Ursprungligen postat av
Pastakrydda
Fullt rimligt är det inte att gå upp 7 kg på en månad, det är nonsens. Och det underlag vi har att gå på är att Q säger att KJ sagt att han vägde strax under 70 kg innan häktningen. När han sagt detta vet inte jag, det kanske någon annan har koll på...
Min fetning.
Att det skulle vara nonsens håller jag inte med dig om. När den kriminaltekniska undersökningen gjordes i KJ:s lägenhet, fanns det knappast någon mat alls i kylskåp eller frys. Den lilla mat som fanns i kylskåpet var gammal och mjölken hade gått ut redan i mars! I frysen låg en liten stek samt några grönsaksförpackningar. Soppåsen svämmade över av gamla mögliga matkartonger.
Innan KJ greps åt han som en fluga och hade troligen gjort så under mycket lång tid. Han verkade mest leva på chips, godis och öl.
När han hamnade på häktet fick han plötsligt mat på regelbundna tider, tre gånger om dagen. Möjligen också kaffe och smörgås till kvällen. Om man sitter häktad kan jag tänka mig att måltiderna blir ett välkommet avbrott i den dagliga rutinen. Inte kunde han motionera heller, mer än kanske en timme om dagen. Några kalorier brände han knappast. Istället gick han upp i vikt, och det ganska snabbt. Beträffande vikten säger han så här i ett förhör, sidan 1831 i fup:
F2: Ja, du…du sa att…
du har sagt tror jag, om jag minns rätt,
att du väger 68 kg.
H: Ja, någonstans. 68, 69…
F2: Så att din vän Vatchareeya, hon väger alltså mer än 68 kilo då?
H: Jag har ingen aning, men sist som jag pratade med hon om vikt då vägde hon typ 70, så…
F2: Okej.
H: Och jag pendlar mellan 70 och 65 och när vi vägde in oss på …ehh…det här…på häk…på
häktet så vägde jag ungefär 69, 70 med…70 med…med kläder, så att nånste…nånstans
runt…ner på 69.