2014-06-24, 19:55
Medlem
Jag orkade inte läsa hela tråden så jag vet inte om detta redan står. Rödcederolja funkar jättebra OCH det är miljövänligt och luktar gott. Har man husdjur eller småbarn hemma kanske man inte alltid vill ha massa giftgrejer osv.

Har haft jättemycket silverfisk i badrummet i flera år men nu syns inte en enda till. Tog två dar innan de försvann och efter det har jag typ sett en (istället för 5-6st/natt).
Det luktar som nya trämöbler ungefär (jag tycker det luktar gott) men silverfiskar skyr det. Ska funka till mal/pälsänglar också har jag för mig. Smorde in träslisten till badrummet och köpte små träknappar varav jag placerade en vid badkaret och oljade in där med.

Borta!
Citera
2014-09-10, 00:44
Medlem
Kan bara säga att jag känner med er alla bröder och systrar som drabbas av detta illvilliga kräk till skadedjur! I skrivande stund har jag fönstret öppet för att släppa in höstkylan så det inte blir något party i lägenheten då jag ska gå och lägga mig. Likt er andra vittnar jag också om paranoida tankebanor där Silverfiskjävlarna ligger och lurar i såna hålor innan läggdags och tittar på mig med sina silverfiskögon. Som tur är verkar dessa antagonister inte ha några klätterkunskaper att komma med vilket känns betryggande nu inför sänggåendet.

Har precis köpt lägenheten och killen som ägde den tidigare måste varit en riktig jävla slusk!!!!
Städningen var under all jävla kritik och jag borde egentligen låta Anticimex få komma hit med tunga artilleriet på hans bekostnad!!! Men krigsman utbildad i stridande förband med god försvarsförmåga så väljer jag att stå på barrikaderna som en man i denna svåra stund.

Varje dag när jag kommer hem tänder jag lampan och tro fan att jag finner en på hallmattan eller i köket och han får smaka storlek 43 direkt!!! BOOM! Lämnade en för att visa dom andra och mycket riktigt kom en till fram senare under kvällen... om det var för att sörja sin förlorade vän eller kanibalisera på hans lik är oklart men även denna gick en plågsam död till mötes.

Att dessa är 7-8 år gamla är fan ingen underdrift då dessa ser lika välgödda ut som Göran Persson i hans glansdagar. FYFAN säger jag alltså! SLISKETI SLÄÄÄÄSK LIKSOM!!!!

Kriget har börjat och jag har bokat renovering av kök och badrum som första motåtgärd.
10 av deras tappraste har redan fått gå hädan för mina blixtkrig, där jag tänder lampan snabbt och pippar dom i sann 1939-anda!

Imorgon köper jag Cyklon-B (läs insektsmedel) och går lös med detta i hela lägenheten i en metodisk räd med kirurgisk precision. Efter denna manöver kommer fienden med all säkerhet att falla tillbaka för att omgruppera och då flyttar jag fram mina positioner med en helrenovering av kök och badrum samtidigt. Jag kommer instruera hantverkaren att fackmannamässigt täta alla utvägar och gerillatunnlar som fienden kan använda för att fylla sina underhållslinjer med.

När allt är rivet kommer jag använda mig av mer kemiska stridsmedel för att bli av med överlevande i efterbörden!!! R.A.D.A.R kommer ligga tät likt en Lytzendimma i kök och badrum, sedan kommer denna i princip cementeras in i väggarna som återförsluts av tätskikt och välsnickrat kök.

Kostnad ca: 150 000 SEK, Men det kommer det vara värt!
Citera
2014-09-10, 01:02
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knejzer
10 av deras tappraste har redan fått gå hädan för mina blixtkrig, där jag tänder lampan snabbt och pippar dom i sann 1939-anda!
Pippa, annat ord för samlag så du verkar inte ha den sedvanliga +40cm flashbackkuken

Citat:
Kostnad ca: 150 000 SEK, Men det kommer det vara värt!
Om du gör det bara för silverfiskarna borde du kontakta en psykiatriker, räcker att du har ljuset på för dom ska gömma sig hela dagen lång, ledlampor 2-4W torde räcka.
Citera
2014-09-10, 01:16
Medlem
karbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekev
Hade en lya med silverfiskar, blev av med dem genom att systematiskt döda alla jag såg. En kväll så fick jag syn på självaste "gammelsilverfisken" kanske någon slags drottning eller så, mycket större än övriga silverfiskar.
Tog kål på den och blev av med silverfiskarna!
Spindlar är väldigt bra att ha i lägenheten också, effektiva jägare!

Hahahahaha! "Gammelsilverfisken" - klockrent!
Citera
2014-09-10, 04:19
Medlem
cineramas avatar
Knejzer, du är rolig! Jag hopps att köksrenoveringen är en del av planerna och att du inte gör det för firrarnas skull.

Senaste "klämma och dö!" var två firrar i sovrummet. De gillar vår sovrum.
Citera
2014-11-10, 01:28
Medlem
Alanas avatar
Har fått silverfiskar i min lya och jag har provat att spruta med radar på samtliga lister i hela min pyttelilla lägenhet, samt har jag sprutat med myrr och lagt ut rödcederkulor på olika ställen. Jag har sett att silverfiskarna har minskat men de har inte försvunnit. Jag är runt och sprutar på de värsta ställena nästan dagligen med radar och hade hoppats på bättre resultat. Jag ser fortfarande silverfiskar dagligen så undrar vad jag kan göra mer för nåt?

Är det vanligt att silverfiskar klättrar upp till taket? Har sett två stycken där nämligen.

Nåt som är positivt är iaf att jag inte sett en enda på skärbrädan sen jag sprutade ner den med radar. Jag hittade de flesta silverfiskarna på skärbrädan innan jag började med radar nämligen, usch!

Har blivit så himla jobbigt detta. Det känns som om de är överallt. Jag kryper dagligen runt på alla fyra med en ficklampa och kollar längs listerna efter de små kräken, och jag hittar oftast nån då också. Jag lyfter på dörrmattan för att kolla varje dag och jag drar ut skärbrädan flera gånger per dag med en bit papper som vapen ifall det skulle sitta nån där. Varje gång jag sitter på toa så passar jag på att spana runt golvet och lyfta på tvättkorgen, vågen och sophinken för att se om det sitter nån där också. Jag måste kolla under möbler och mattor, jag införskaffade mig till och med en sån där ficklampa som man fäster runt huvudet för att underlätta min jakt på silverfiskarna för detta. Och eftersom jag hittat silverfisk i taket över min säng så måste jag ju kolla av taket också vid sänggående/uppstigning, tänk om det har ramlat ner någon på mig under natten? Hua! Osv osv
Citera
2014-11-16, 15:57
Medlem
Känner igen det där. Var köper man radar raid mot SILVERFISKar i Malmö regionen?
Citera
2014-11-16, 19:34
Moderator
Tystnads avatar
Många här i tråden har snöat in sig på Radar men det är helt fel medel mot krypande insekter.

Det är klisterfällor som gäller.

Finns dock bara att få hos skadedjursbekämpningsföretag.

Oftast ingår det i hyran att man har rätt att gratis kontakta ett skadedjursbekämpningsbolag som hyresvärden har avtal med och som då kommer med fällorna.

Så här ser dom ut:
https://shop.anticimex.com/insektsfalla-p-121-c-144.aspx
Citera
2014-11-16, 20:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det är klisterfällor som gäller.

Finns dock bara att få hos skadedjursbekämpningsföretag.
ojdå måste jag vända mig till anticimex för att köpa maskeringstejp använder maskeringstejp vid golvlister bakom säng/soffa för att hålla pälsängrar under kontroll och det är mycket effektivt, första gången fångade jag typ några hundra pälsängrar på en vecka, sjukt effektivt sett till priset.
Citera
2014-11-17, 17:13
Moderator
Tystnads avatar
Då kan man väl lika gärna använda dubbelhäftande tejp? Silvertejp ligger väl inte helt slätt när du lägger det upp och ner eller? Har aldrig testat så jag vet inte....

Anledningen jag nämnde anticimex är att det är gratis hos många värdar som har avtal med dom, så slipper man joxxa med silvertejp, men framförallt så levereras klisterfällorna med en tablett som avger något ämne som lockar till sig dom
Citera
2014-11-22, 10:37
Medlem
Cineastens avatar
Jag har läst att Rödcederträ ska fungera. Har inte testat det än men tänker nog köpa det när lönen kommer. Gruvligt less på dessa äckliga små rackare som dyker upp i badrum och kök i ett kör.

Hur många här har testat det med positivt resultat?
Citera
2014-11-22, 10:51
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Jag har läst att Rödcederträ ska fungera.....Hur många här har testat det med positivt resultat?
Läst varierande omdömen om rödceder, allt mellan himmel och helvete typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Då kan man väl lika gärna använda dubbelhäftande tejp?
Ovansidan skulle sättas igen rätt snabbt av damm och svår att få bort, den dubbelhäftande tejpen jag har är tunn mjuk plast.
Silverfiskarna jag har i badrummet är uppe och springer på både badrumsmattan, reklam/papper och annat, en väldigt enkel fälla är dubbelhäftande tejp på papper som läggs på golvet där silverfiskarna springer.

Citat:
Silvertejp ligger väl inte helt slätt när du lägger det upp och ner eller? Har aldrig testat så jag vet inte....
Maskeringstejp använder jag, den är klistrig mycket längre än silvertejp, sätter den med klistret mot golvet över springan mellan golvet och vägglisten.

Citat:
Anledningen jag nämnde anticimex är att det är gratis hos många värdar som har avtal med dom, så slipper man joxxa med silvertejp,
För min del med problemet jag har så är det mer jobb att ringa anticimex, byter tejpen en gång om året typ när jag dammsuger ordentligt under sängen och soffan.

Citat:
men framförallt så levereras klisterfällorna med en tablett som avger något ämne som lockar till sig dom
Du känner inte till vad för lockämne som används?
Senast redigerad av Arne.Anka 2014-11-22 kl. 10:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in