2014-11-09, 17:03
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Såhär ser "riktlinjer för bestämning av straffvärde" ut sedan 2004. Oklart om den har ändrats men hittade ingen mer aktuell artikel.

Här är straffskalan, i gram.

EDIT: "Därefter har bestämts hur de olika preparaten förhåller sig med hänsyn till respektive preparats farlighet." Stod det innan tabellen.

..................Konstant....Icke ringa....Grovt
Amfetamin ....1............... 5............ 250
Cannabis.......0.1........... 50.......... 2500
Extacy .......1.25..............4........... 200
Heroin.........10............... 1............. 25
Kat.......... 0.00125.......4000.......200 000
Kokain.........5.................1..............50
Rohypnol ...0.25.............20...........1000
Svamp .......0.5............. 10............500

Jag är ingen expert på juridik men antar att "konstant" betyder att oavsett mängd, bara befintlig och inom ett visst intervall ger en och samma dom. Icke ringa är "narkotika brott" och kan bero på mängd inom intervall. Grovt är "grovt narkotika brott" och däri finns fängelsestraff och därmed finns det att tillgå husrannsakan.

Det känns inte rimligt. Varför ska det vara straff på mängder som inte kan skada och däri ofarlig? Dvs under 0.1 på Cannabis och 0.5 på svamp. Det kommer inte ge någon effekt och därmed bara löjligt med straff. Kokain har konstant upp till 5 gram. Det är inte konsekvent.

Det står följande i avhandlingen: Slutligen skall anmärkas att riktlinjerna inte bygger på några egna be- dömningar av farligheten hos olika narkotiska preparat, att ingen åt- skillnad gjorts mellan innehav för eget bruk och för försäljning och att olika renhetsgrader hos ifrågavarande narkotika inte har beaktats. I des- sa delar ansluter sig riktlinjerna till tidigare praxis.

Saken med en narkotika reglering i form av straff är att den är skadlig. Varför är då inte detta riktlinjen för straffskalan?

Mitt alternativ skulle isåfall vara att det som krävs för en "normaldos", dvs den mängd som krävs för en high, tex med paralleller till alkohol ca 5 starköl, borde vara under konstant. Sedan så många sådana doser, med start av en dos, till dess att det finns en mängd som är dödlig ska vara under "icke ringa" och därefter under Grovt. Med hänsyn till den nuvarande riktningen som råder.
Senast redigerad av Luftmadrass1 2014-11-09 kl. 17:20.
Citera
2014-11-09, 17:20
Moderator
kvm3s avatar
Cannabisaktivism --> Narkotikapolitik
/Moderator
Citera
2014-11-09, 17:22
Medlem
Jusefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftmadrass1
Saken med en narkotika reglering i form av straff är att den är skadlig. Varför är då inte detta riktlinjen för straffskalan?

Det är den ju? Vilket t o m står klart och tydligt i dokumentet du länkade till. Konstanterna är för att jämföra "farligheten" mellan olika preparat där amfetamin är referensvärde. Kokain anses alltså vara 5 ggr så farligt och cannabis en tiondel så farligt.
Citera
2014-11-09, 17:43
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jusef
Det är den ju? Vilket t o m står klart och tydligt i dokumentet du länkade till. Konstanterna är för att jämföra "farligheten" mellan olika preparat där amfetamin är referensvärde. Kokain anses alltså vara 5 ggr så farligt och cannabis en tiondel så farligt.
Jaså, ok.

Mängder som inte ger dödlig dos och långt där till borde ha väldigt låga straffskalor. Mängder med dödlig dos borde vara mer reglerat då det kan användas som vapen, skada andra människor.

Nu när jag hamnade på det här forumet, hur ser attityden gentemot narkotika ut i den nya regeringen?
Citera
2014-11-09, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftmadrass1
Jaså, ok.

Mängder som inte ger dödlig dos och långt där till borde ha väldigt låga straffskalor. Mängder med dödlig dos borde vara mer reglerat då det kan användas som vapen, skada andra människor.

Nu när jag hamnade på det här forumet, hur ser attityden gentemot narkotika ut i den nya regeringen?

Knark är knark och knarkare ska bestraffas å det grövsta - ungefär. Alltså precis samma som den tidigare regeringen. De säger att de ska utreda missbrukardödligheten men jag läste häromdagen att de kommer att göra nedskärningar inom socialpolitiken, däribland missbruksvården. De sade dock att detta inte kommer att påverka deras engagemang för att diskutera dessa frågor - så vi får väl se hur framtiden ter sig. Jag har inte mycket förtroende för politikerna vad gäller detta åtminstone.

Gabriel Wikström (nya ministern med ansvar över narkotikafrågor bland annat) är helt och hållet emot avkriminalisering och all form av liberalisering vad gäller narkotika. Åtminstone utifrån de intervjuerna som har gjorts med honom hittills.
Citera
2014-11-09, 18:20
Medlem
Luftmadrass1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farenhigh
Knark är knark och knarkare ska bestraffas å det grövsta - ungefär. Alltså precis samma som den tidigare regeringen. De säger att de ska utreda missbrukardödligheten men jag läste häromdagen att de kommer att göra nedskärningar inom socialpolitiken, däribland missbruksvården. De sade dock att detta inte kommer att påverka deras engagemang för att diskutera dessa frågor - så vi får väl se hur framtiden ter sig. Jag har inte mycket förtroende för politikerna vad gäller detta åtminstone.

Gabriel Wikström (nya ministern med ansvar över narkotikafrågor bland annat) är helt och hållet emot avkriminalisering och all form av liberalisering vad gäller narkotika. Åtminstone utifrån de intervjuerna som har gjorts med honom hittills.
Typiskt att det bara är intressant när folk dör av narkotika och inte vad som faktiskt händelseförloppet innan. De som fastnar i träsket har oftast andra problem och kunde lika gärna blivit alkoholister. Vilket många är. Jag vill se hur många som dör av narkotika av "misstag". Antingen är det oinformerade, har ett extremt vågat risk-beteende eller helt enkelt en önskan om att dö.

Också sorgligt då förbudet är sprunget ur en rädsla om att det inte finns tillräckligt med studier och information. Men samtidigt inte har något intresse att undersöka saken. Väldigt bekvämt. Det borde göras stora undersökningar i landet vad folk har för åsikter och varför. Men det är inte pengar till det, det finns inget intresse. Inte heller för att utforska nya energikällor i form av ren el, kärnkraftverken. Politikerna säger bara nej och går slappt därifrån utan vidare motivering och jämförande. Dem fyller sig själva som hjältar i människors privata ekonomiska affärer som sällan ger frukt. Om de styrande fick bestämma skulle det även krävas identitetskontroller för att använda internet och reglera språket i allemans hem. Så känns det som iallafall. Rage'a lite, ot och allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in