2014-11-08, 18:41
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jag har ett par CJ Coniston som får sägas vara kvalitetsmässigt likvärdig, betalade 5200kr för mina och de är värda varje öre. Inne på 4:e säsongen nu tror jag, och de ser fortfarande fantastiska ut.

Var sjutton ligger Björkessons skomakeri?
Då lutar det nog åt ett par Islay! De skomakare jag pratat med, säger sig ha haft ett eller flera par sedan väldigt länge och som de även håller kära.

Ludvika tydligen... ingen aning om vart det är i Dalarna. Misstänker att de inte är pigga på att skicka till en skåning
Citera
2014-11-08, 19:49
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Där ser man! Är det Islay som gäller om man gillar den stilen? Eller finns det vettiga kängor även från andra tillverkare (t ex Loake, Churhs, Edmonds etc.)? Hade velat ha skor i samma stil med gummisula.

Var visst 4900kr, men fortfarande billigare!

kasta ett getöga på afinepairofshoes.co.uk Alfred Sargent Country. Finns riktigt schyssta kängor därifrån. Annars herringshoes.co.uk där bland annat tricker's och deras egna märken säljs samt Loake, AS, Church's etc.

Lycka till.
Citera
2014-11-09, 11:24
Medlem
I kängor av typen som talas om har jag AS Cambridge och C&J Islay. Mycket nöjd med båda. Likvärdig kvalitét på båda, vilket gör AS-kängan mer prisvärd i min mening. Snäppet bättre finish på Islay dock. Fick betala 4900kr för Islay så sent som för några månader sedan på Grafford i Stockholm - misstänker att jag fick betala ett gammalt pris.
Citera
2014-11-09, 11:29
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JessB
I kängor av typen som talas om har jag AS Cambridge och C&J Islay. Mycket nöjd med båda. Likvärdig kvalitét på båda, vilket gör AS-kängan mer prisvärd i min mening. Snäppet bättre finish på Islay dock. Fick betala 4900kr för Islay så sent som för några månader sedan på Grafford i Stockholm - misstänker att jag fick betala ett gammalt pris.

Jag har AS Hannover och är oxå mycket nöjd. Priset är ca 3800kr men nuvarande växelkurs. På AFPoS ingår dessutom frakten och fria skoblock.
Citera
2014-11-09, 13:32
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Jag har ett par CJ Coniston som får sägas vara kvalitetsmässigt likvärdig, betalade 5200kr för mina och de är värda varje öre. Inne på 4:e säsongen nu tror jag, och de ser fortfarande fantastiska ut.

Var sjutton ligger Björkessons skomakeri?

Citat:
Då lutar det nog åt ett par Islay! De skomakare jag pratat med, säger sig ha haft ett eller flera par sedan väldigt länge och som de även håller kära.

Ludvika tydligen... ingen aning om vart det är i Dalarna. Misstänker att de inte är pigga på att skicka till en skåning

Heter Björkmans Skomakeri. Ett av Sveriges främsta, som drivs av far och mor Björkman och sonen Pelle. Gör fortfarande bespoke-skor, om än i liten skala och oftast till folkdräkter. Har Sveriges överlägset största skomaskinspark, även om inte allt står i skomakeriet. Har en patineringsservice likt Dandy shoe care, och gör riktigt bra jobb, om än inte i nivå med nämnda kanske.

Och jo, skickar garanterat till Skåne, de har en riktigt bra webbshop (Islay kostar dock 4900, ej 4600): http://www.bjorkmansskomakeri.se/
Citera
2014-11-09, 23:01
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Heter Björkmans Skomakeri. Ett av Sveriges främsta, som drivs av far och mor Björkman och sonen Pelle. Gör fortfarande bespoke-skor, om än i liten skala och oftast till folkdräkter. Har Sveriges överlägset största skomaskinspark, även om inte allt står i skomakeriet. Har en patineringsservice likt Dandy shoe care, och gör riktigt bra jobb, om än inte i nivå med nämnda kanske.

Och jo, skickar garanterat till Skåne, de har en riktigt bra webbshop (Islay kostar dock 4900, ej 4600): http://www.bjorkmansskomakeri.se/
Tack för ett bra inlägg, har aldrig hört talas om dem (kanske förståeligt).

Rättade mig i ett senare inlägg när jag såg att det faktiskt var 4900kr. Hur som helst, är detta så billigt det går eller finns det någon annan butik med lägre pris?
Citera
2014-11-09, 23:07
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Tack för ett bra inlägg, har aldrig hört talas om dem (kanske förståeligt).

Rättade mig i ett senare inlägg när jag såg att det faktiskt var 4900kr. Hur som helst, är detta så billigt det går eller finns det någon annan butik med lägre pris?

Det är förmodligen det billigaste stället du kan köpa ett par Islay just nu.
Kör på, har själv ett par. På köpet stödjer du ett svenskt småföretag dessutom. Win win.
Citera
2014-11-10, 00:05
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Det är förmodligen det billigaste stället du kan köpa ett par Islay just nu.
Kör på, har själv ett par. På köpet stödjer du ett svenskt småföretag dessutom. Win win.
Kan jag få höra ett utlåtande om skorna? Funderar på om det är värt 5k... har endast haft ett par läderkängor tidigare

Jo precis, ska först höra med skomakarna i Lund om priser, hade varit kanon om de kostar ungefär lika mycket.
Citera
2014-11-10, 08:19
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Kan jag få höra ett utlåtande om skorna? Funderar på om det är värt 5k... har endast haft ett par läderkängor tidigare

Jo precis, ska först höra med skomakarna i Lund om priser, hade varit kanon om de kostar ungefär lika mycket.

Jag låter någon annan svara för mig som har mer att jämföra med. Har enbart fyra kvalitetsskor, tre från C&J (två kängor) och en känga från Carmina.
Citera
2014-11-10, 15:23
Medlem
Citat:
Funderar på om det är värt 5k...

Det är egentligen två frågor i ett det där. Den första frågan är om man kan få ett par kängor som är snyggare och bättre till ett lägre pris. Den frågan kan ju andra här hjälpa till med och jag tror att de flesta håller med om att det kan man inte så skorna är prisvärda på så sätt. Sen om det är värt för dig att lägga 5k på dem eller ej kan ingen annan svara på, till exempel kunde du ju få två kängor för 2500 istället och ha mer möjlighet till variation om det behövs i skogarderoben.

Om det är just en mörkbrun brogue-känga du vill ha finns det till exempel två billigare alternativ från Loake.

Fairford: https://loakesverige.files.wordpress.com/2013/10/img_0077-600.jpg?w=600&h=900
Bedale: http://s20.postimg.org/5siz3k67x/image.jpg
Senast redigerad av Wayto 2014-11-10 kl. 15:38.
Citera
2014-11-10, 18:32
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wayto
..... frågan är om man kan få ett par kängor som är snyggare och bättre till ett lägre pris. http://s20.postimg.org/5siz3k67x/image.jpg

Instämmer i Waytos kloka ord! När det gäller utseendet är det förstås en smaksak som i hög grad ligger i betraktarens ögon. När det gäller kvalité är det säkert så att det går att märka skillnader i såväl lädrets kvalité som detaljarbete och finish jämfört med skor som kostar hälften. Detta kommer emellertid knappast att påverka skornas funktion eller hållbarhet mer än marginellt (om vi jämför Loake-kängorna med C&J Islay). Men skillnaderna finns där.

Jag äger inga kängor från Loake, däremot ett par Alfred Sargent Hannover (se: http://www.afinepairofshoes.co.uk/collections/alfred-sargent-country-collection-price-asc/products/alfred-sargent-exclusive-hanover). Jämfört med mina Islay är skillnaden i lädrets kvalitet och detaljarbetet kännbar, men om det är värt 1000 kr kan diskuteras.

Jag har nyligen köpt ett på Edward Green Galways (också i grain leather) för nästan 9000 kr (se bredvid mina Islay här: http://i1320.photobucket.com/albums/u534/ParzivalX/DSC_1518_zps3e8791f6.jpg. Såväl lädret som finishen har en upplevd högre kvalité än C&J Islay, som redan håller en hög standard. Är jag nöjd med köpet: absolut! Är skillnaden värd 4000 kr? Ähhhh......
Senast redigerad av Parzival 2014-11-10 kl. 18:37.
Citera
2014-11-10, 20:41
Medlem
Tramp-Popes avatar
Jag funderar på att köpa ett par John Spencer skor, kan någon bekräfta om märket är värt sin peng? Jag är inne på ett par mörkbruna Oxfords.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in