2014-10-28, 18:55
Medlem
Hos Pilotutbildning - Integrerad Trafikflygarutbildning (YH) har de räknat upp 60 000 kr totalt. Vad säger ni om den?

Kan tillägga att jag inte kommer att söka jobb i Sverige, utan mer åt Asien hållet, då jag kommer flytta dit.
Citera
2014-10-30, 09:29
Medlem
Ifall du av någon anledning missat detta informativa inlägg (som du knappast borde om du söker fakta) så länkar jag:
(FB) Sanningen om att bli pilot
Citera
2014-10-30, 10:42
Medlem
Timpsiiis avatar
Finns egentligen 1 realistisk väg att gå för att minimera kostnaderna i Sverige och det är YH-utbildningarna som man får ta CSN lån för:

TFHS (Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed): TFHS

SAA (Swedish Aviation Academy, Västerås): SAA

Allt annat är galenskap när det nu finns YH-utbildningar. Att jobba i Sverige kan man absolut inte räkna med, det är näst intill en omöjlighet från vad jag har hört om man inte har väldigt bra kontaktnät inom de Skandinaviska bolagen. Det är ofta att man hamnar på Ryanair eller liknande bolag för att sedan jobba sig uppåt och har man tur så kan man hamna på hemmaplan efter några år av slitgöra.
Citera
2014-10-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg-Hasse
Jag tycker "dagens ungdomar" blir sämre och sämre på att leta upp information. Är det lathet som spökar? Bara här på Flashback finns det hur mycket information som helst om det här. Och då är det ett forum.

När inte ens skolorna och myndigheterna själva vet vad som gäller och rent av skriver ut felaktig information så är det inte så förbannat enkelt att som ungdom eller vuxen heller för den delen att veta vad som gäller; och att dom sedan ändrar stup i kvarten gör inte saken enklare.
Citera
2014-11-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
När inte ens skolorna och myndigheterna själva vet vad som gäller och rent av skriver ut felaktig information så är det inte så förbannat enkelt att som ungdom eller vuxen heller för den delen att veta vad som gäller; och att dom sedan ändrar stup i kvarten gör inte saken enklare.
Ingen (inte ens jag!) har ju länkat till de efterfrågade reglerna, så här kommer i princip alla svar:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R1178-20140403&from=EN
Och ja, förutom på YH, får man betala allt själv.
Citera
2014-11-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coldon86
Då får man ställa lite mer specifika frågor. Det som TS undrade över var inga svårfångade fakta. Utöver det så finns det en massa svar och frågor i andra trådar.
Citera
2014-11-07, 21:25
Medlem
Satsa på de statligt finansierade utbildningarna tills du kommer in alternativt skaffa ett certifikat och flyg privat. Betala absolut inte 700k + levnadskostnader för grundbehörigheterna, för sedan tillkommer typbehörighet på minst 250tkr.

Har du en miljon på banken efter ett arv eller liknande så kör på. Annars så bör du ta det lugnt. Jag jobbar själv som trafikflygare och hör till en mycket liten lyckligt lottad skara som lyckades greja jobb. Av de 30 personer som jag under något skede har utbildats tillsammans med så är det ett handfullt som har jobb idag ett gäng år senare. Det bokstavligen dräller av folk med trafikflygarcertifikat i Sverige idag.

Ta absolut inte lån för en trafikflygarbehörighet om du inte har en 15tkr i marginal varje månad i din backupkarriär. Har du ingen backupkarriär så stay away är mitt tips. Du kan få 3 läkarlegitimationer i östeuropa för priset av att bli trafikflygare. Som läkare har du alltid jobb och dessutom gott om pengar att flyga privat för.
Citera
2014-11-08, 10:17
Medlem
Finns det någon outtalad regel om hur gammal man bör vara då man påbörjar en utbildning på ex tfhs? Jag är 24 år och känner smått panikartat att tiden börjar rinna iväg.
Citera
2014-11-08, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApproachMinimums
Finns det någon outtalad regel om hur gammal man bör vara då man påbörjar en utbildning på ex tfhs? Jag är 24 år och känner smått panikartat att tiden börjar rinna iväg.

Nej. Jag känner flera som är i din ålder eller några år äldre än dig och som ganska nyligen påbörjat sin trafikflygarutbildning (dock inte nödvändigtvis på TFHS). Det är ingenting konstigt med det. Hur din ålder dock skulle påverka din framtida karriär kan jag inte uttala mig om.
Citera
2014-11-08, 14:38
Medlem
Du har gott om tid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem