Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Hört talas om hyperbol?
Nu kom du med en dum invändning. Du förstår mycket väl att jag inte syftade på formuleringen som sådan utan på innebörden, nämligen påstående att all skulle riskera att bli en metonym.
Citat:
Sverige är ett namn på ishockeylaget som representerar Konungariket Sverige i internationella sammanhang.
Där håller jag inte med dig. I så fall är Sverige ett namn på regeringen som representerar
Konungariket Sverige i internationella sammanhang.
Citat:
Det var kanske lite olyckligt att det finns en bolagisering av Djurgården Hockey. I grund och botten har det alltid, historiskt sett, varit en förening. Jag valde att ta de exempel du nämnde, men kunde lika gärna ha bytt Djurgården mot Leksand eller Skellefteå.
När man säger att Skellefteå vann SM-guld så menar man egentligen att ishockeylaget som representerar Skellefteå AIK Hockey vann SM-guld, inte Skellefteå.
Men du är ju bara inne på kortformer vs fullständiga former. Jag menar att det inte har med saken att göra. Om vi tar följande exempel:
Sverige har beslutat att ... / Sverige vann VM.
Konungariket Sverige har beslutat att ... / Konungariket Sverige vann VM.
Båda är metonymi, oavsett vilken form man använder (kortform eller inte). Poängen är att det ordet representerar något helt annat, nämligen regeringen.