2014-11-07, 11:59
Medlem
Jag har sett två jobbannonser som intresserar mig. Dena ena är mer attraktivt än den andra. Jag är nästan säker på att jag får jobbet som är mindre attraktivt. Det jobbet jag vill ha är sekreterare, det andra som jag inte vill ha är kundtjänstmedarbetare.

Låt oss säga att jag jobbar som inom kundtjänst i några veckor. Och så ringer sekreterare jobbet. Vad kan jag säga till arbetsgivaren för att säga upp mig? För tänk om jag inte klarar av uppgifterna som sekreterare, då vill jag ju inte bränna broar.

Tänkte hitta på att mina föräldrar är sjuka, men är rädd att dom då vill ha läkarintyg.

För jag kan ju ljuga om att dom skall genom en operation och att jag då behöver vara där och sedan får framtiden utvisa vad som sker om jag kommer tillbaks eller inte. Och klarar jag inte sekreterarjobbet kan jag ju komma tillbaks och oops mina föräldrar blev bättre.

Vilken annan lögn kan jag använda istället för sjukdom där det inte krävs något intyg? Kan ju inte direkt säga sanningen, ingen chans att dom då är intresserad av mig.

Och ja rent moraliskt är det ju inte bra att ljuga och säga att någon är sjuk men ni vet ju också hur arbetsmarknaden ser ut. Och jag önskar kunna höja statusen på min CV. Har redan jobbat inom kundtjänst och jobbet som sekreterare för en advokatfirma har för mig högre status än att jobba inom kundtjänst IGEN som jag redan gjort.

Tack på förhand.
Citera
2014-11-07, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
Jag har sett två jobbannonser som intresserar mig. Dena ena är mer attraktivt än den andra. Jag är nästan säker på att jag får jobbet som är mindre attraktivt. Det jobbet jag vill ha är sekreterare, det andra som jag inte vill ha är kundtjänstmedarbetare.

Låt oss säga att jag jobbar som inom kundtjänst i några veckor. Och så ringer sekreterare jobbet. Vad kan jag säga till arbetsgivaren för att säga upp mig? För tänk om jag inte klarar av uppgifterna som sekreterare, då vill jag ju inte bränna broar.

Tänkte hitta på att mina föräldrar är sjuka, men är rädd att dom då vill ha läkarintyg.

För jag kan ju ljuga om att dom skall genom en operation och att jag då behöver vara där och sedan får framtiden utvisa vad som sker om jag kommer tillbaks eller inte. Och klarar jag inte sekreterarjobbet kan jag ju komma tillbaks och oops mina föräldrar blev bättre.

Vilken annan lögn kan jag använda istället för sjukdom där det inte krävs något intyg? Kan ju inte direkt säga sanningen, ingen chans att dom då är intresserad av mig.

Och ja rent moraliskt är det ju inte bra att ljuga och säga att någon är sjuk men ni vet ju också hur arbetsmarknaden ser ut. Och jag önskar kunna höja statusen på min CV. Har redan jobbat inom kundtjänst och jobbet som sekreterare för en advokatfirma har för mig högre status än att jobba inom kundtjänst IGEN som jag redan gjort.

Tack på förhand.

2 veckor sjuklön står jobbet för, sen blir det försäkringskassan och då måste du ha sjukintyg, sorry!!
Citera
2014-11-07, 13:02
Medlem
kinesarsles avatar
Såvitt jag vet finns det ingen frånvaro du har rätt till där chefen inte kan kräva någon form av intyg. Egentligen vore ju något annat rätt konstigt.
Citera
2014-11-07, 14:45
Medlem
Du borde ju klara av sekreterarjobbet.. Om du misslyckas så kan du enkelt hitta ett nytt jobb inom kundtjänst?
Citera
2014-11-07, 14:51
Medlem
killen30s avatar
Eller tar det jobb du får och är glad över att du har ett jobb. Eller helt enkelt chansar att du får jobbet du vill ha, finns väl andra kundtjänstjobb du kan söka med om det inte skulle gå vägen med sekreterarjobbet. Menar du har ju så bra erfarenhet inom kundtjänst, så jobb lär ju finns för dig. Att ljuga och snurra in dig i massa lögner kommer aldrig sluta bra.
Senast redigerad av killen30 2014-11-07 kl. 14:53.
Citera
2014-11-07, 15:07
Medlem
silbersky007s avatar
Vilket jobb ger mer i plånboken
Citera
2014-11-07, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420
2 veckor sjuklön står jobbet för, sen blir det försäkringskassan och då måste du ha sjukintyg, sorry!!

Ursäkta mig jag var inte tydlig, jag menar inte att jag skall sjukskriva mig för att gå på sekreterarjobbet. Vad jag menade var att säga upp mig helt. Och skulle det inte funka med sekreterar jobbet menade jag att jag skulle återkomma till kundtjänsten.

Kundtjänstjobbet är i en stad i Alperna i Frankrike, där det är SKIT kallt och snöigt. Flydde från Sverige för att slippa kylan.

Sekreterarjobbet är i Teneriffe. Lönerna är skit dåliga oavsett vilket jag tar.

Och nej det stämmer inte att det är så lätt att få jobb. Jag vill antingen vara i Spanien eller Frankrike där jag kan få ett jobb där jag talar svenska.
Citera
2014-11-07, 21:25
Medlem
knazbarnets avatar
Eftersom det är ganska sannolikt att arbetsgivaren kommer se igenom din antagligen dåliga lögn så är det bättre att vara ärlig och säga som det är och sen hoppas personen inte är långsynt.

Men antagligen kommer de nog ersätta dig med någon annan och sen finns inga platser kvar.
Citera
2014-11-08, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blazer420

Normalt måste man ha sjukintyg efter första veckan även om arbetsgivaren står för sjuklön de två första veckorna.
Citera
2014-11-08, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ljuvsommarnatt
Vad kan jag säga till arbetsgivaren för att säga upp mig? För tänk om jag inte klarar av uppgifterna som sekreterare, då vill jag ju inte bränna broar.

Du säger helt enkelt att du säger upp dig.
Chefen kommer förstås bli undrande och fråga varför. Då säger du att du fått ett drömjobb på annat ställe som du verkligen velat ha och sökt länge, och att du förstås är ledsen att det ställer till problem för din nuvarande chef, men att du också måste ta chansen. Chefen kommer då muttra lite, men sedan släppa saken. För att mjuka upp lite kan du säga att du absolut inte går till någon konkurrent till Chefens bolag, utan att det är ett helt annat jobb.

Några mer komplicerade lögner ska du inte ge dig in i.
Tänk också på att när en arbetstagare säger upp sig själv är det omedelbart juridiskt bindande och du kan inte "ångra dig". Broar bränns, men sköter du uppsägningen snyggt blir ni i alla fall inte ovänner och du slipper få sura efterslängar. Någon referens från denna arbetsplats kan du inte räkna med, om du inte arbetat länge.

Som alltid när det gäller avtal kan det vara på sin plats att skriva ner uppsägningen på papper, och även allting runtikring hur det ska regleras (uppsägningstid, sista arbetsdag, slutlön, utestående fordringar, intjänad semester osv). Men du bör även ta uppsägningsbeskedet personligen med chefen.
Tänk på att du är skyldig att arbeta som vanligt uppsägningstiden ut, om du inte blir arbetsbefriad av chefen.
Citera
2014-11-08, 09:34
Medlem
Hasse.Hanssons avatar
Säg upp dig och säg att du ska börja plugga på högskolan för att du kom in på något du inte trodde att du skulle komma in på men som du verkligen vill plugga. Passar inte sekretterare för dig så kan du ringa honom och fråga om han fortfarande söker folk och fråga om du får börja igen. Påstå senare att det var sjukt svårt och att du fattade nada av vad som sades på lektionerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in