Citat:
Ursprungligen postat av
ljuvsommarnatt
Vad kan jag säga till arbetsgivaren för att säga upp mig? För tänk om jag inte klarar av uppgifterna som sekreterare, då vill jag ju inte bränna broar.
Du säger helt enkelt att du säger upp dig.
Chefen kommer förstås bli undrande och fråga varför. Då säger du att du fått ett drömjobb på annat ställe som du verkligen velat ha och sökt länge, och att du förstås är ledsen att det ställer till problem för din nuvarande chef, men att du också måste ta chansen. Chefen kommer då muttra lite, men sedan släppa saken. För att mjuka upp lite kan du säga att du absolut inte går till någon konkurrent till Chefens bolag, utan att det är ett helt annat jobb.
Några mer komplicerade lögner ska du inte ge dig in i.
Tänk också på att när en arbetstagare säger upp sig själv är det
omedelbart juridiskt bindande och du kan inte "ångra dig". Broar bränns, men sköter du uppsägningen snyggt blir ni i alla fall inte ovänner och du slipper få sura efterslängar. Någon referens från denna arbetsplats kan du inte räkna med, om du inte arbetat länge.
Som alltid när det gäller avtal kan det vara på sin plats att skriva ner uppsägningen på papper, och även allting runtikring hur det ska regleras (uppsägningstid, sista arbetsdag, slutlön, utestående fordringar, intjänad semester osv). Men du bör även ta uppsägningsbeskedet personligen med chefen.
Tänk på att du är
skyldig att arbeta som vanligt uppsägningstiden ut, om du inte blir
arbetsbefriad av chefen.