Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-03, 23:36
Medlem
1.
Spotlight-sökning:

Svinirriterande när hela rutan dyker upp mitt på skärmen. Går det att ändra?

2.
Kan man reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg om man misstänker knasigheter p.g.a att snurrande badbollen kommer för jämnan? Utan att det riskerar sabba datorn på något sätt?
Citera
2014-11-03, 23:59
Medlem
En annan sak:

Alla mina undertext-filer till filmer (.srt) går inte att redigera korrekt.

När jag öppnar dessa i Textredigerare så är Å Ä Ö något helt annat. Jag har försökt ändra kodning utan resultat. Någon som vet?
Citera
2014-11-04, 23:32
Medlem
Mavericks blir mitt sista Mac OS X. Sedan blir det Linux/BSD/Arch eller något sådant. Vill inte köra iOS-desktop.
Citera
2014-11-05, 04:41
Medlem
Mugsys avatar
Jag är mycket nöjd och tycker att Yosemite fungerar strålande.
De flesta av förändringarna är positiva.
Citera
2014-11-05, 12:07
Medlem
Existents avatar
Tycker OSX Yosemite äter lite mera ram än Mavericks.
Citera
2014-11-05, 13:15
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Existent
Tycker OSX Yosemite äter lite mera ram än Mavericks.
Jo, det gör det. Avsevärt mer. Men med 8 GB eller mer klarar man sig fint.
Citera
2014-11-07, 03:14
Medlem
Är det bara jag som inte lyckats få den här telefonigrejen att fungera än? Hade varit grymt att kunna ta samtalen direkt i datorn då jag oftar missar samtal för att jag inte hör när telefonen ringer (trots att jag har den alldeles i närheten). Jag har senaste OS på både telefonen och datorn.. Måste jag ha facetime igång hela tiden för att det ska fungera?
Citera
2014-11-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110
Är det bara jag som inte lyckats få den här telefonigrejen att fungera än? Hade varit grymt att kunna ta samtalen direkt i datorn då jag oftar missar samtal för att jag inte hör när telefonen ringer (trots att jag har den alldeles i närheten). Jag har senaste OS på både telefonen och datorn.. Måste jag ha facetime igång hela tiden för att det ska fungera?

Det ska bara funka utan att man gör något. För att andra grejer som t.ex. safari ska fungera på samma sätt måste man däremot aktivera handoff i iOS-inställningarna och aktivera bluetooth.
Citera
2014-11-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazmur
Finns det något sätt att stänga av hela Handoff-grejen? Vill inte att det jag gör/skickar/tar emot på mobilen ska synas på datorn alls.

Ja. I iOS: inställningar->allmänt eller genom att inte ha på bluetooth i iOS eller på macen.
Citera
2014-11-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle110

Din telefon och dator behöver båda två vara uppkopplade till samma Wifi-nätverk för att det skall fungera.

Kolla även under Inställningar -> FaceTime på din telefon om "iPhone-mobilsamtal" är vald, samt om "iPhone-mobilsamtal" är checkad under FaceTime - Inställningar på din dator.
Citera
2014-11-07, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vote
2.
Kan man reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg om man misstänker knasigheter p.g.a att snurrande badbollen kommer för jämnan? Utan att det riskerar sabba datorn på något sätt?

Ja, det går fint.
Citera
2014-11-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Din telefon och dator behöver båda två vara uppkopplade till samma Wifi-nätverk för att det skall fungera.

Kolla även under Inställningar -> FaceTime på din telefon om "iPhone-mobilsamtal" är vald, samt om "iPhone-mobilsamtal" är checkad under FaceTime - Inställningar på din dator.

De är uppkopplade på samma wifi-nätverk, inställningar på facetime på datorn och mobilen är korrekt inställda. Fungerar ändå inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in