Citat:
Ursprungligen postat av
Fnurra-pa-traden
Ja där ser man, alltid bra med riktiga fakta från någon som har bred erfarenhet.
MrFold binder ju upp sina "kunskaper" kring endast en kontakt med diagnos.
Där ser man, jag antar att geografi är en ganska fredlig aktivitet, tur att det var en ärtbössa killen fick tag på

och inte ett riktigt. För antagligen vart han upplevt provocerad av din chef och sedan small det.
Och appropå ärtbössa så har naturligtvis KJs specialintresse inte ett skit med händelseförloppet att göra. En provokation skedde. Men som
MrFold har säkert en annan åsikt att delge tråden. Gärna kortfattat.
Varför håller du på och drar in mig i en diskussion med en helt annan skribent? Det är så juvenilt att man nästan fnisskissar i brallan.
Var har jag påstått att utövandet av softairgun på något vis lett fram till mordet? Och hur kan du säkert veta att mordet utlöstes av en medveten provokation? Att jag visserligen också
tror det är inte samma sak som att jag anser det vara en absolut säker slutsats som går att dra ur kända fakta. Provokationen kan ha ägt rum i hans eget huvud. Förloppet kan vara styrt av något helt annat, t ex ett kortvarigt psykosgenombrott. Det är inte särskilt troligt, men man kan ju tänka sig att det är svårare för omgivningen att efteråt spåra resterna av ett sådant hos en person som även i vanliga fall beter sig så pass udda som Kristoffer gjort.
Det är inte heller samma sak att analysera något
ex ante facto och
ex post facto. Att en person är ovanligt intresserad av vapen och våld och "leker krig" är sannolikt inte någon särskilt starkt prediktionsfaktor för våldsdåd. Jag tror dock inte att den är noll. Har ett grovt våldsdåd väl inträffat kommer saken i ett annat läge. Nu vet vi att personen uppenbarligen begått ett mycket grovt brott och i frågan varför blir då allt som kan peka mot någon form av fixering vid våld och vapen. Det är trots allt ytterst få människor som kan begå ett så pass bestialiskt våldsdåd och efteråt stycka kroppen av ännu inte helt klarlagda anledningar.
Märk väl: Jag har ingenstans påstått något som en person med normal läsförståelse skulle kunna tolka som att det förhåller sig så att intresset för vapen och våld verkligen spelade in på själva mordet. Det enda jag har gjort är att påpeka att om ett sådant finns så torde det utgöra en riskfaktor för att begå våldsbrott. Observera:
En riskfaktor. Jag har inte sagt något om kausaliteten med det. Det kan vara en komplex väv. Jag tror t ex att människor med bristande empati och förmåga att förstå andra människor ofta utvecklar känslor av utanförskap och övergivenhet som i sin tur leder till aggressivitet. Sorg och ilska ligger ofta nära varandra. Aggressivitet kan delvis kanaliseras till ett intresse för våld och fantasier kring våld. De allra flesta människor har troligtvis hämndfantasier som involverar visst grad av våld mot människor vi upplever har kränkt oss, så det är inte så konstigt i sig. Vad jag talar om här är ett mönster där dessa tankar och impulser stärks. Valet av ett specialintresse som innebär att man får springa omkring och utöva låtsasvåld är inte helt ologiskt heller i en sån förklaringsmodell, men är givetvis inte i sig någon faktor som utlöser våld.
Däremot vet jag inte om jag skulle utesluta att detta låtsaskrigande kan ha bidragit till att gränsen mellan fantasi och verklighet delvis kan ha suddats ut i ett redan skört psyke. Det finns ju rapporter i FUP om hur han gått omkring i full stridsmundering ute på byn i Boden.
Poängen med det jag skrivit är hur som helst att visa att Kristoffer har betydligt fler riskfaktorer för att begå ett grovt våldsdåd i största allmänhet än alternativteoretikernas favorit-GM har. Att säga att något är en riskfaktor innebär inte att man säger att det verkligen spelade in. Kanske var han t ex verkligen inte påverkad av alkohol när dådet skedde. Vi kommer inte att få veta det om han inte en dag bestämmer sig för att tala.