2014-11-04, 14:26
  #6709
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Jag körde också en puts igår för bättre spitshine men var även jag missnöjd med glansen. Jag körde med en avdankad t-shirt... Blir det bättre effekt att användes ex bomullstuss?

MVH

Jag använder alltid bomullstuss eftersom jag lärde mig det under värnplikten för att putsa upp högvaktsglans på kängorna inför högvakten. Jag har aldrig provat med en T-shirt men jag upplever att en bomullstuss som är vätt med vatten blir väldigt mjuk och slät och ger väldigt lite friktion när jag putsar upp glansen med små cirklar.

Under högvakten använde jag fingret för att stryka på polish för att sedan låta torka ett par minuter innan jag gick på med den vätta bomullstussen. Numer använder jag en separat bomullstuss för att stryka på polish och sedan en annan ren bomullstuss för att putsa upp glansen med vatten. Att jag har slutat använda fingret beror på att jag inbillar mig att polish inte är jättehälsosam för huden på fingertoppen och jag slipper smutsa ner fingret.

Så sammanfattnings vis: en bommullstuss som påstrykare och en annan bomullstuss som putstuss tillsammans med vatten.

Är ni inte nöjda med T-shirten så prova med bomullstuss. Värt att testa iaf, det kan ju vara annat som felar också som t.ex. för tjocka lager polish som gör det svårare att arbeta upp glans osv.
Citera
2014-11-05, 08:11
  #6710
Medlem
RolleFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Jag körde också en puts igår för bättre spitshine men var även jag missnöjd med glansen. Jag körde med en avdankad t-shirt... Blir det bättre effekt att användes ex bomullstuss?

MVH
Jag kör oxå gammal T-shirt. Går utmärkt.
Citera
2014-11-05, 09:05
  #6711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag använder alltid bomullstuss eftersom jag lärde mig det under värnplikten för att putsa upp högvaktsglans på kängorna inför högvakten. Jag har aldrig provat med en T-shirt men jag upplever att en bomullstuss som är vätt med vatten blir väldigt mjuk och slät och ger väldigt lite friktion när jag putsar upp glansen med små cirklar.

Under högvakten använde jag fingret för att stryka på polish för att sedan låta torka ett par minuter innan jag gick på med den vätta bomullstussen. Numer använder jag en separat bomullstuss för att stryka på polish och sedan en annan ren bomullstuss för att putsa upp glansen med vatten. Att jag har slutat använda fingret beror på att jag inbillar mig att polish inte är jättehälsosam för huden på fingertoppen och jag slipper smutsa ner fingret.

Så sammanfattnings vis: en bommullstuss som påstrykare och en annan bomullstuss som putstuss tillsammans med vatten.

Är ni inte nöjda med T-shirten så prova med bomullstuss. Värt att testa iaf, det kan ju vara annat som felar också som t.ex. för tjocka lager polish som gör det svårare att arbeta upp glans osv.

Tack rogerG för bra och detaljerad info... Bomullstuss får det bli...

Ska testa med tunnare lager eftersom jag drog på ganska rikligt sist...

Detta skall bli spännande

MVH
Citera
2014-11-05, 11:16
  #6712
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McRoadkill
Tack rogerG för bra och detaljerad info... Bomullstuss får det bli...

Ska testa med tunnare lager eftersom jag drog på ganska rikligt sist...

Detta skall bli spännande

MVH

Ett annat problem kan vara att du har vårdat skorna rikligt med en fet skokräm innan du försöker putsa upp "spitshine" med polish. Då fäster inte polishen ordentligt i ovanlädret på skon och den slajdar bara runt som en seg kåda utan att bli riktigt blank.

Jag har aldrig upplevt det på mina vanliga finskor i tunt skinn som jag vårdat med vanlig skokräm. Men militärkängorna som vi vårdade med Juchtenfett, som är en fet pigmenterad skovårdsprodukt för vandringskängor, var omöjlig att kombinera med polish.

Om du har använt för mycket fet skokräm på skorna kan du behöva rengöra ytan med kemiskt ren bensin innan du påbörjar putsning med polish.
Citera
2014-11-06, 16:01
  #6713
Medlem
mastejags avatar
Hur mycket kan man generellt räkna med att skinnskor töjer sig över exempelvis insteget?

Har en glipa på ett par skor som enligt mig är något för bred.
Citera
2014-11-06, 22:42
  #6714
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hur mycket kan man generellt räkna med att skinnskor töjer sig över exempelvis insteget?

Har en glipa på ett par skor som enligt mig är något för bred.
Beror på, har de stängd snörning (ej adelaide) så ändras det inte så mycket och kan vara jobbigt enligt min erfarenhet, men vad jag förstått det så justeras det lättare på DMs och wholecuts eftersom det inte är någon söm som bromsar, men ta mig med en skopa salt.
Citera
2014-11-07, 08:17
  #6715
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Beror på, har de stängd snörning (ej adelaide) så ändras det inte så mycket och kan vara jobbigt enligt min erfarenhet, men vad jag förstått det så justeras det lättare på DMs och wholecuts eftersom det inte är någon söm som bromsar, men ta mig med en skopa salt.

Ok i mitt fall rör det sig om ett par brogue skor. Är det kanske möjligt att lästa ut dem annars?
Citera
2014-11-07, 10:34
  #6716
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok i mitt fall rör det sig om ett par brogue skor. Är det kanske möjligt att lästa ut dem annars?
Jag tror inte det går om det är över en söm.
Citera
2014-11-07, 13:36
  #6717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Ok i mitt fall rör det sig om ett par brogue skor. Är det kanske möjligt att lästa ut dem annars?

Ja det går att lästa ut ett par brogues.
Citera
2014-11-07, 15:44
  #6718
Medlem
Entartetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plimpton
Ja det går att lästa ut ett par brogues.
Ja, men han talar om att det är trångt i insteget, där blir det väl svårt?
Citera
2014-11-07, 15:45
  #6719
Medlem
brutefishs avatar
nu är i alla fall ett par loake wolf i brunt på väg hem till mig.

konstigt att inte fler kängor har päls på insidan, vill ju ha varma fötter i vinter.

http://www.loake.co.uk/wolf.html
Citera
2014-11-07, 15:50
  #6720
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Hur mycket kan man generellt räkna med att skinnskor töjer sig över exempelvis insteget?

Har en glipa på ett par skor som enligt mig är något för bred.

Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Beror på, har de stängd snörning (ej adelaide) så ändras det inte så mycket och kan vara jobbigt enligt min erfarenhet, men vad jag förstått det så justeras det lättare på DMs och wholecuts eftersom det inte är någon söm som bromsar, men ta mig med en skopa salt.

Citat:
Ursprungligen postat av Entartete
Jag tror inte det går om det är över en söm.

Det går utmärkt att lästa ut full brogues (vilket jag antar vi talar om här, finns ju många olika typer av brogue-modeller). Men de ställen som man generellt kan lästa ut är vid ballen (fotens bredaste del), det går också göra lite längst ner vid insteget, men inte högre upp.

Att säga hur mycket läderskor töjer sig är omöjligt. Det beror på massa olika saker, hur hårt de är lästade, vad det är för ovanläder, vad det är för foder, för modell, för typ av fot, osv. Men visst, generellt stänger sig snörningen på ett par oxfordskor lite med användning. Ibland drar de ihop sig ett par millimeter, ibland nästan en centimeter. Det beror på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in