2014-11-06, 14:36
Medlem
Yara var så illa tilltygad så att spår av ev brännmärken inte kunde konstateras.
Det tar jag som intäkt för att det massiva övervåldet skulle dölja något.
Att tysta Yara för alltid ser jag som sannolikt motiv.

Jag vill att båda ska dömas för mord.
Senast redigerad av commandaria 2014-11-06 kl. 14:38.
Citera
2014-11-06, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Äntligen har jag haft tid att titta på FUP. En dum fråga, antar jag: hur kommer man fram till att Y har dött av kvävning när hon enligt rättsmedicinska protokollet nr 40 inte har några petekier i ögonen.
I Att-satsen står det att det "ej kan uteslutas". i definitionen i slutet av protokollet finns inte den definitionen, vilket gör det svårt att avgöra hur troligt det är.
Det diskuterades innan om brännmärkena på fötter och någon sa att det inte stod något om det i protokollet. Jag ber om ursäkt om andra svarat på detta, men kan inte punkt 135 och 136 vara brännmärken. Runda märken som är 0,5 centimeter stora och där överhuden är borta och läderhuden skadad.

Pkt 135 o 136 skulle kunna överstämma med brännmärke av glödande cigarett.
Citera
2014-11-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av commandaria
Yara var så illa tilltygad så att spår av ev brännmärken inte kunde konstateras.
Det tar jag som intäkt för att det massiva övervåldet skulle dölja något.
Att tysta Yara för alltid ser jag som sannolikt motiv.
Jag vill att båda ska dömas för mord.

Största motivet att dölja fimpmärken torde väl fimparen haft, i så fall.
Citera
2014-11-06, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Att Amani är en mycket, mycket död kvinna. Det är hon nog i alla fall men sannolikheten lär öka med ett stort antal procentenheter. Hon kanske snarare pratar om hon tror att det finns en möjlighet till överlevnad. Tycker hennes advokater skulle satsa på det om man vill att hon ska tala.
Ni som är insatta i deras kultur: Varför är det bara kvinnan som är "en mycket, mycket död kvinna". Varför är inte mannen också det? Han borde väl anses som ansvarig för sin hustrus gärningar? Åtminstone trodde jag att det var så i den kulturen.
Vad vet vi om Madis första man? Antal år som gift? Orsak till skilsmässa?? Fanns barn i äktenskapet?
Finns tankar om varför den nuvarande "tjusige" s.k. mannen, Rami, valde en "begagnad" kvinna till sin fru?
Citera
2014-11-06, 14:50
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Äntligen har jag haft tid att titta på FUP. En dum fråga, antar jag: hur kommer man fram till att Y har dött av kvävning när hon enligt rättsmedicinska protokollet nr 40 inte har några petekier i ögonen.
I Att-satsen står det att det "ej kan uteslutas". i definitionen i slutet av protokollet finns inte den definitionen, vilket gör det svårt att avgöra hur troligt det är.
Det diskuterades innan om brännmärkena på fötter och någon sa att det inte stod något om det i protokollet. Jag ber om ursäkt om andra svarat på detta, men kan inte punkt 135 och 136 vara brännmärken. Runda märken som är 0,5 centimeter stora och där överhuden är borta och läderhuden skadad.

Tydligen kvävs man av fettembolism? Gasutbytet i lungorna förhindras och man dör långsamt av syrebrist? För petekier krävs det väl någon form av tryck som trasar sönder blodkärlen?

Tack för tipset om brännmärkena. Jag letade, men blev så blind av alla upprepande formuleringar, att jag hittade inget som jag kunde tyda till att vara brännmärken.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-06 kl. 14:57.
Citera
2014-11-06, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrakan
Ni som är insatta i deras kultur: Varför är det bara kvinnan som är "en mycket, mycket död kvinna". Varför är inte mannen också det? Han borde väl anses som ansvarig för sin hustrus gärningar? Åtminstone trodde jag att det var så i den kulturen.
Vad vet vi om Madis första man? Antal år som gift? Orsak till skilsmässa?? Fanns barn i äktenskapet?
Finns tankar om varför den nuvarande "tjusige" s.k. mannen, Rami, valde en "begagnad" kvinna till sin fru?
Jag tror han fick betalt i form av Sverige!
Citera
2014-11-06, 14:56
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
En detalj till: Rami var förföljd av sin egen farbror i Gaza, kanske politiskt grundat, det passar in i Ramis självbild. Men det kan ju också vara så att farbrodern visste att han var en oduglig pratmakare.
Rami berättar i förhören att han jobbade med mänskliga rättigheter i Gaza och därför hade en konflikt med palestinska Hamas som styr i Gaza och var hotad till döden. Han uppger vidare att han har en farbror som hade en hög befattning, brigadgeneral, i Hamas och var emot honom personligen. Undrar om farbrodern också heter Rami och det möjligen kan vara den här mannen, som förekommer som domare i den Permanenta militärdomstolen, som avses:

"On the same day, the same Court, comprising Judge Rami Ashour as head and Khalil al-Gharabli and Ata Mansour as members, sentenced Mamdouh Mohammed Eid al-Attar, residing inside the Green Line, to death by hanging."

Källa: http://www.hrw.org/news/2012/04/10/gaza-hamas-should-halt-executions

Om Rami verkligen arbetade för mänskliga rättigheter så torde det väl ha varit inom Palestinian Centre for Human Rights (PCHR), som har uttryckt sin allvarliga oro över att Hamas fortsätter att tillämpa dödsstraff. Ett fullt tänkbart skäl till konflikten mellan honom och farbrodern.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-06 kl. 15:03.
Citera
2014-11-06, 14:57
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:

Petechier i ögonen är tecken på strypning. Det är inte synonymt med kvävning.
Hon hade tecken på syrebrist i hjärnan. Det kan hon ha fått av att någon hindrade andningen med en kudde, men närmare till hands tycker jag är att lungkärlen cloggade igen av fettembolism så att hon inte kunde syrsätta blodet.
Enligt min mening är det alltså inte fråga om någon motsägelse här.

Tvåa på bollen, som det heter. Nåja
Senast redigerad av MegaLomani 2014-11-06 kl. 14:59.
Citera
2014-11-06, 14:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Tydligen kvävs man av fettembolism? Gasutbytet i lungorna förhindras och man dör långsamt av syrebrist?

Tack för tipset om brännmärkena. Jag letade, men blev så blind av alla upprepande formuleringar, att jag hittade inget som jag kunde tyda till att vara brännmärken.
I en att-sats i slutet skriver rättsläkaren att man inte kan utesluta att hon kvävts med exempelvis en kudde. Det är märkligt eftersom formuleringen "inte kan utesluta" inte finns med i deras definitioner av sannolikhet. Klipper in dem nedan:
* Visar
* Talar starkt för
* Talar för
* Kan tala för / Talar möjligen för
* Talar varken för eller emot / tillåter ingen slutsats om
* Talar emot
* Talar starkt emot
* Utesluter

Var "inte kan utesluta" hamnar har jag svårt att avgöra. Rimligen mellan "kan tala för" och "talar emot".
Jag gissar att det är väl så troligt att hon inte kvävts med en kudde som att hon gjort det.
Citera
2014-11-06, 15:00
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Rami berättar i förhören att han jobbade med mänskliga rättigheter i Gaza och därför hade en konflikt med palestinska Hamas som styr i Gaza och var hotad till döden. Han uppger vidare att han har en farbror som hade en hög befattning, brigadgeneral, i Hamas och var emot honom personligen. Undrar om farbrodern också heter Rami och det möjligen kan vara den här mannen, som förekommer som domare i den Permanenta militärdomstolen, som avses:

"On the same day, the same Court, comprising Judge Rami Ashour as head and Khalil al-Gharabli and Ata Mansour as members, sentenced Mamdouh Mohammed Eid al-Attar, residing inside the Green Line, to death by hanging."

I något av förhören rabblade han upp namnen på alla sina farbröder. Fabrorn som bor i Holland heter tydligen också Rami.
Citera
2014-11-06, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Har för mig att Hamas-farbrorn heter Mohammed, men ska kolla lite. Ashour med lite olika stavningar, ä en stor klan. Alnajjar också. Dessutom ingifta med varann. Yaras mamma och pappa är kusiner.
Citera
2014-11-06, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
Petechier i ögonen är tecken på strypning. Det är inte synonymt med kvävning.
Hon hade tecken på syrebrist i hjärnan. Det kan hon ha fått av att någon hindrade andningen med en kudde, men närmare till hands tycker jag är att lungkärlen cloggade igen av fettembolism så att hon inte kunde syrsätta blodet.
Enligt min mening är det alltså inte fråga om någon motsägelse här.

Tvåa på bollen, som det heter. Nåja
Det är vanligare vid strypning, definitivt. Men mekanisk kvävning med kudde kan väl också ge petekier?
Hur tolkar du "Ej kan uteslutas", du verkar insatt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in