2014-07-30, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bongloard
Egentligen är det väldigt många som pundar, problemet är att folk har en vriden syn på "narkotika" eftersom att de ofta förknippas med att vara kriminell. Så du är inte vidrig eller patetisk, du är lika "sjuk" som alla andra svenssons med alkoholproblem. Du är psykiskt sjuk, vilket låter hårt men det är det inte. Det är vanligare än man tror, vissa går bara andra vägar än att blanda substanser för att slippa det.

Varför folk inte litar på dig och gärna håller sig borta är för att missbruk, speciellt substansmissbruk gör en opålitlig. Har man slut på substansen som får en att må bra så försvinner alla andra planer, det är den värsta AT känslan jag vet. Känslan då man inte vet hur länge det tar innan man får koppla av igen. Är det jättesvårt att komma bort från missbruket så är det inte omöjligt att få bra hjälp trots detta skitland. Visar man vilja och tar emot hjälpen så går det fort och det går bra. Är man tvingad till något så stjälper det oftast.

Det går att bli av med stämpeln, steg ett är att bli nykter och att du stannar där till du är stabil igen. Berusa dig inte igen förrän du är 110% säker att du är stabil, ha en medveten vän som slår dig på käften om du är påväg att trilla dit igen. Om du vänder om livet och börjar stå stadigt igen så kommer din sociala del lösa sig och alla bitar faller på plats allt eftersom. Om/när du vänt om ditt liv från botten till toppen så kan du ge dig själv en rejäl jävla ryggdunk för det är något som de som övergett dig mest troligt aldrig skulle klara av, speciellt inte på egen hand.

Jag blev också väldigt depprimerad dels pga missbruk och traumatiska händelser, sen förlorade jag något jag värderade otroligt högt. Vips så låg jag på avgiftning för att jag inte orkade tänka så jag tog första bästa utväg. Har haft en stämpel i 3-4 år men den skiter jag totalt i för det finns miljarder med människor så de 10, 50, 100tal som har något emot mig får tycka vad fan de vill. Förut brydde jag mig mycket, mest för att jag var nojjig att någon skulle gola ner mig. Genom avgiftningen kom jag i kontakt med psykiatri, 2½ månader senare fick jag Concerta på recept eftersom att grunden till all min misär är hyperaktiva tankar med låg fokus, eller ja.. ADHD om man ska kategorisera det.

Ta ditt beslut, gör som du själv känner att du vill och var bestämd så når du ditt mål med tiden

"Life is what we make it, always has been, always will be."

intressant o givande svar det låter som du har gått igenom en del själv faktiskt det är väldigt sant det du säger tack för svaret bonglord
Citera
2014-07-30, 03:09
Medlem
orrecrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
tålamod min vän! Vad är det man säger, lika länge som du har varit inne i skogen å snurrat lika lång tid tar det att ta sig ur den.. Jag gjorde en geografisk flykt, funnit mig en kvinna.
Men ibland kommer tankarna ändå på pund å kriminalitet.. Har dock bara varit ren i 15 månader å snurra i ca 10år innan

15 månader är inte så bara

Bra där.
Citera
2014-07-30, 10:43
Medlem
Jungles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
tålamod min vän! Vad är det man säger, lika länge som du har varit inne i skogen å snurrat lika lång tid tar det att ta sig ur den.. Jag gjorde en geografisk flykt, funnit mig en kvinna.
Men ibland kommer tankarna ändå på pund å kriminalitet.. Har dock bara varit ren i 15 månader å snurra i ca 10år innan

Grattis!
Citera
2014-07-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
det där är ju svårt att uttala sej om då allt e individuellt. beror inte heller enbart på bilogiska förändringar i hjärnan, utan som TS säger att han inte umgåtts på nåt annat sätt på ett par år. då kan det bli svårt att bli helt återställd.

lycka till TS och lyssna inte på dom som säger att du e svag o vidrig, det är inte speciellt konstruktiva kommentarer...

Ja det är klart att det är annorlunda, har man gått på heroin i 6 år blir man ju i princip aldrig återställd men ts har inte använt droger för länge eller för mycket av dem för att inte återställa sig. kanske tar lite längre tid för vissa bara. Sen om man är missbrukare så har man ju ett psykiskt sug som antagligen kommer sitta i för resten av livet
Citera
2014-08-05, 18:20
Medlem
Gå på NA-möten! Riktigt bra faktiskt.
Om det finns i din stad?
Citera
2014-08-05, 18:34
Medlem
Pershagen76s avatar
Grattis att du kommit till insikt. Jag har ingen egen erfarenhet forrutom fran min lillebror. Nar jag laser ditt inlagg sa ser jag att du inte har halkat lika langt ner annu (vilket ar valdigt bra), han var i stort sett borta under nastan ca 8 ar och gick pa droger 24/7, mycket vald och mycket grova brott.

Nu ar han aterstalld sedan 5 ar men det tog tid, flera vandor pa olika hem och anlaggningar, efter det 3 ar pa folkhogskola pa annan ort och efter det flyttade han ca 50 mil fran hemstaden. Jag tror att han har kontakt med 2-3 fran sin barndom (och dessa var innan knarket). Han har fru, hus och tva barn samt arbete som han tycker om, och mar idag valdigt bra.

Det viktigaste for honom var insikten att han aldrig nagonsin kommer att kunna ta en klunk alkohol, eller ens latt ol, narkotika behover jag val knappt namna.

Mina rad till dig ar:
  1. Ta hjalp
  2. Forsonas med familjen och hjalps at (inte svika dom igen dock)
  3. Flytta, bryt upp med alla som har nagot som helst att gora med det daliga gamla livet
  4. Fa rutin och nya vanner (kan vara genom skola eller jobb)
  5. Sluta inte kampa

Lycka till!
Citera
2014-10-31, 07:46
Medlem
Vart ren 2 månader nu, tackar för poster som givit motivation, funkar inte socialt alls än, försöker prata med endel folk när jag gör saker men det kopplar fan inte, är fången i mitt eget huvud :S, nån mer som lämmnat pundet o kännt sig identitets lös ? som att man bara är som en kameraman med ögonen som linser för filmandet, som att man inte existerar fast ser allt runt omkring sig, inte delaktig i något eller någon samhörighet med människor eller djur överhuvudtaget, nog ingen som läser här men ha det gött iallafall
Citera
2014-10-31, 12:39
Medlem
IIIDraculs avatar
Du har inget att skämmas för om du tjatat pengar av dina anhöriga till pundandet, eller varit jobbig för dem och svikit dem, OM DU ber om ursäkt och menar det. Sen är det viktigaste att 1. håll dig ifrån knarket. 2. bryta med alla pundarvänner.

Det är tufft som fan men inte omöjligt. Behandlingshem är ju sådär, men kan vara något att kolla upp.

Jag håller på fortfarande men har vänner som klarat sig ur skiten och tagit sig i kragen, det går.
Citera
2014-11-04, 17:34
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deciliter12345
Vart ren 2 månader nu, tackar för poster som givit motivation, funkar inte socialt alls än, försöker prata med endel folk när jag gör saker men det kopplar fan inte, är fången i mitt eget huvud :S, nån mer som lämmnat pundet o kännt sig identitets lös ? som att man bara är som en kameraman med ögonen som linser för filmandet, som att man inte existerar fast ser allt runt omkring sig, inte delaktig i något eller någon samhörighet med människor eller djur överhuvudtaget, nog ingen som läser här men ha det gött iallafall

Gå på ett NA-möte. Det kan vara skitbra för det sociala.
Citera
2014-11-05, 13:56
Medlem
doc-whos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deciliter12345

Känner igen känslan till 100%, bröt från ett långvarigt opiat-missbruk och hamnade i ett konstigt tillstånd och kände precis som du beskriver det, att man typ är som en kameraman, en förare som bara styr sin kropp som ett fordon nästan.

Jag var allmänt apatisk och behövde ingen stimulans, kunde typ sitta o titta in i en vägg o blev inte uttråkad. Alla frågor jag fick kändes det som jag inte kunde ta ställning till, kunde alltid se dom olika perspektiven/sidorna av saker men inte välja vilket JAG gillade/skulle välja. blev extra jobbigt då folk märkte att nått var "off" och vissa blev typ illa till mods, obekväma när dom märkte att jag inte var riktigt med i leken liksom.

Fick senare reda på att syndromet kallas "PAWS", post-acute withdrawal syndrome. Och det är synd att det inte är mer känt. För även inom missbrukar kretsar verkade väldigt få känna till eller kunna relatera till det. Det enda man får höra om är ju den fysiska AT:n.

Med tiden blev jag iallafall bli mer och mer återställd, hittade min identitet igen osv.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in