2014-11-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Jag hyser tvivel om att han verkligen har studerat någon juridik. Finns det någon möjlighet att kontrollera det utan att han själv ger de exakta uppgifter som går att kontrollera?
Nej, i de länder han uppgett att han har studerat finns nog inga offentliga data. Detta i Algeriet är ett av universiteten han uppger på en av facebooksidorna http://www.univ-sba.dz/index.php/en/#
På en annan facebooksida uppger han ett universitet i Bagdad http://kbwuniversity.weebly.com/index.html
Han uppger även en skola i Förenade Arabemiraten.

Tror inte på något av detta. Han kommer från Syrien har han sagt, men föräldrarna verkar bo i Gaza, likaså hans syskon.
Citera
2014-11-04, 23:17
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
För mig finns hos mig en samstämmig bild av att Yara haltade, rörde sig långsamt, ofta blåmärken, nedstämd och ville inte gå hem.

Hon blev systematiskt grovt misshandlad till döds.

Dom hon förtrodde sig till nämner många skador på högra sidan. Vilket får mig att tro att det var Madis vänsterhand bakom det.

Samtidigt tror jag att det mest grova våldsamma brotten mot Yara bar handen av Rami. Han hade en annan metod, dunkade hennes huvud i väggen, ju mer hon skrek desto hårdare dunkade han ... eller slog.

Det jag läst till idag/kväll. Kokade ihop till just det. Under hundpromenaden.

Jag undrar så varför grannarna aldrig har hört barnskrik? Grannarna har bara hört när de vuxna tjafsat. Har grannarna inte varit hemma när Yara blivit misshandlad eller har Rami/Amani utfört misshandeln ljudlöst?

Även om Yara varit ljudlös borde väl dunkandet av ett barnhuvud mot inredning höras in till grannarna med tanke på lyhördheten?

Jag tycker Rami är svinäcklig, men jag börjar alltmer tro på att han inte har haft så mycket med mordet att göra.
Citera
2014-11-04, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Har ögnat igenom den rättsmedicinska undersökningen. En sak jag lade märke till var detta:

Sida 484, nummer 230 "...Det vänstra benets skelettdelar kännes hela och några brott kan ej identifieras."

I rapporten skriven av polisen Katarina Johansson (FUP, sida 38) står det: "Kroppen var så fruktansvärd illa tilltygad, massor av blåmärken, hål, en benpipa stod ut vid vänster knä."

Även narkosläkaren Maria Henriksson hävdar detta (FUP, sida 46) "Man upptäckte att flickan hade en öppen fraktur, ovanför vänster knäskåls yttersida..."

Till och med barnläkaren Grazyna Skladzien hävdar detta (FUP, sida 51) "Öppen fraktur på vänster ben".

Nu är jag ingen expert på något sätt men jag finner detta lite konstigt. Det är självklart möjligt att jag missförstått eller missat något.

Edit: Till och med vid röntgen på sida 491 kan man läsa "På det vänstra knäets utsida ses en liten sårskada. Men ingen underliggande skelettskada".
På en kropp utan blodtryck kan man ta fel på vitt fett och en benpipa.
Citera
2014-11-04, 23:22
Medlem
Titianas avatar
Tankar ..
1. pojkens "vittnesmål" ..."inte min älskling...inte min älskling...pappa min älskling" eller något sådant. Till detta blicken som han ger Yara på fotot där hon är klädd i linne (och sminkad?). Att han sen tydligen studerar återupplivningsförsöken från soffan, som det vore på tv...verkar tyda på att han mest ser henne som den slav hon är ..intresserad och glatt, så att säga inget människovärde som spillts här. Naturligtvis är detta något som "ärvts" ner.
2. "Pappa jagar (?) och fiskar". Säger kanske mer om vad pappa är intresserad av än han de facto gör Jag tror pojken lyssnar noga på pappa...vilket leder oss till det sista.
3. "Yara blödde och dog. Mamma slog och pappa skrek och ringde ambulansen" (?) Vi vet ju att det var Amani som ringde. "Vi torkade blodet"...

(PS: inte ordagrant återgivna citat...)

4. Varför ringde inte Rami...om hans galna fru tagit flickan av daga? Varför ringer hon?

5. Varför "rispade" (eller något) Rami på Yara så att ambulanskillen kände sig tvungen att knuffa bort bort honom?
Citera
2014-11-04, 23:24
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
På en kropp utan blodtryck kan man ta fel på vitt fett och en benpipa.
Är det så pass svårt att se skillnad att inte ens läkaren som tog hand om henne såg det? Intressant om så är fallet.
Citera
2014-11-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De beskriver bara utseende - inte orsak - till skadorna. Därför blir det svårtolkat.

Yara hade så massiva skador. Har inte orkat läsa obduktionsprotokollet. Men brännmärken av cigaretter på ryggen noterades redan när hon kom in på akuten. Alltså i den första delen av FUP.
Tror jag.
Citera
2014-11-04, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana

5. Varför "rispade" (eller något) Rami på Yara så att ambulanskillen kände sig tvungen att knuffa bort bort honom?
Han riste eller ristade stod det, rista, rysta = skaka
Citera
2014-11-04, 23:27
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Har ögnat igenom den rättsmedicinska undersökningen. En sak jag lade märke till var detta:

Sida 484, nummer 230 "...Det vänstra benets skelettdelar kännes hela och några brott kan ej identifieras."

I rapporten skriven av polisen Katarina Johansson (FUP, sida 38) står det: "Kroppen var så fruktansvärd illa tilltygad, massor av blåmärken, hål, en benpipa stod ut vid vänster knä."

Även narkosläkaren Maria Henriksson hävdar detta (FUP, sida 46) "Man upptäckte att flickan hade en öppen fraktur, ovanför vänster knäskåls yttersida..."

Till och med barnläkaren Grazyna Skladzien hävdar detta (FUP, sida 51) "Öppen fraktur på vänster ben".

Nu är jag ingen expert på något sätt men jag finner detta lite konstigt. Det är självklart möjligt att jag missförstått eller missat något.

Edit: Till och med vid röntgen på sida 491 kan man läsa "På det vänstra knäets utsida ses en liten sårskada. Men ingen underliggande skelettskada".
Ett skadat ligament eller ledbrosk i vänster knä kan ha pekat ut från sårskadan som fanns och då uppfattats som en utstickande benpipa.
Senast redigerad av MossTrums 2014-11-04 kl. 23:32.
Citera
2014-11-04, 23:29
Medlem
Titianas avatar
Yara hade tydligen sex gamla benbrott av olika ålder i armarna och fingrarna (och en förkalkning), dock inga läkta, på städdagen i skolan. Och alla tyckte ju att det var inget onormalt som de kunde se.
Citera
2014-11-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har ni noterat Ys pappa och hans faster? Det är alltså Ramis mor.
Jag får inte ihop detta riktigt.

Yaras pappas faster är Ramis mamma, och Yaras mamma är syster till Rami.
Madlen är syster till Rami och har samma mor eller? Deras mor är Mohammeds fars syster.
Hmm....kusiner.

Ja, jag har också tolkat det så.

Problemet när vi försökt reda ut släktskap (tidigare i tråden) är att översättningen av morbror resp. farbror från arabiska blir missvisande. Någon skrev att det finns olika ord för farbror och morbror på arabiska. Vi har hittills hämtat de beteckningar som Rami har använt på sin facebook. Jag tror också att "kusin" kan innefatta fler släktingar än vad vi menar på svenska.
Citera
2014-11-04, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Jag undrar så varför grannarna aldrig har hört barnskrik? Grannarna har bara hört när de vuxna tjafsat. Har grannarna inte varit hemma när Yara blivit misshandlad eller har Rami/Amani utfört misshandeln ljudlöst?

Även om Yara varit ljudlös borde väl dunkandet av ett barnhuvud mot inredning höras in till grannarna med tanke på lyhördheten?

Jag tycker Rami är svinäcklig, men jag börjar alltmer tro på att han inte har haft så mycket med mordet att göra.

Ponera att det var så som Yara berättat för sina skolkamrater att OM hon skrek dunkade han hennes huvud hårdare i väggen .... Eller slog hårdare.
Citera
2014-11-04, 23:32
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Ett skadat ligament i vänster knä kan ha pekat ut från sårskadan som fanns och då uppfattats som en utstickande benpipa.
Detta är alltså så pass lätt att se fel på att till och med läkaren som tog hand om henne (Och hjälper polisen vid fotograferingen) hävdar öppen fraktur? Intressant om så är fallet.

Edit: Ska självklart tillägga att jag inte säger emot utan undrar då jag inte vet hur det ligger till själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in