2014-11-04, 18:43
Medlem
Klarabella79s avatar
Amtören här igen , men vart framkommer det att Rami berättar om Yara i duschen? Tyckte mig läst det mesta, men kanske missat nåt.

Angående varför de inte lämnat Yara till ett annat hem, beror på att hos invandrare så är det en skam när ens barn hamnar på såna familjehem. Folk stämplar då familjen att de inte kunde hålla sina barn i ett hårt "koppel", utan de lät barnen "föloras". Därför fortsätter sånt skit med misshandel m.m i många hem men som ingen ser eller hör.
Citera
2014-11-04, 18:43
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja- tre barn anger han, men enligt uppgift har mamman anlänt till Sverige med det två yngsta barnen, utan det det tredje (ännu en flicka)

Hrm...det var ju märkligt. Kanske hon inte klarade resan?
Citera
2014-11-04, 18:44
Medlem
Pethruss avatar
Den blivande läraren Linda praktiserade fem veckor hösten/vintern 2013 i Yaras klass:

"Yara kom alltid själv till skolan och gick alltid hem själv från skolan. Ingen vuxen person var någonsin med henne."

"Linda reagerade på att Yara knappt hade några kläder på sig när hon kom till skolan med tanke på att det var snö ute. Hon hade aldrig några strumpor på sig, bara linne och leggings och var 3/4 dels långa. Ibland hade hon jacka och en mössa på sig men det var inte ofta. Linda fick ofta ta fram extra kläder till henne så hon kunde vara med de andra barnen ute och leka på rasterna."

"När skolan var slut för dagen så ville Yara aldrig gå hem. Hon sprang alltid undan och försökte hålla sig kvar. Flera lärare fick alltid säga till henne att hon skulle gå hem och till slut gjorde hon det."

Ur FUP
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-04 kl. 18:46.
Citera
2014-11-04, 18:53
Medlem
sylvialikenss avatar
Hur pröjsar man till FUPen? Tycker det är fantastiskt jobb du gjort - du vet vem!!! Även då countrychick!
Citera
2014-11-04, 18:57
Medlem
sylvialikenss avatar
Reflektion från FUPen!

Läkaren som undersökte Yara på akuten tror att skadorna är "gamla", ej gjorda samma dag...?

Hur kan ngn halta omkring med en bruten ankel? Benpipa stickande ut från nedanför knät?

Citera
2014-11-04, 18:58
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Amtören här igen , men vart framkommer det att Rami berättar om Yara i duschen? Tyckte mig läst det mesta, men kanske missat nåt.

Angående varför de inte lämnat Yara till ett annat hem, beror på att hos invandrare så är det en skam när ens barn hamnar på såna familjehem. Folk stämplar då familjen att de inte kunde hålla sina barn i ett hårt "koppel", utan de lät barnen "föloras". Därför fortsätter sånt skit med misshandel m.m i många hem men som ingen ser eller hör.
Hos invandrare?
Det är väl ändå en skam också i svenska familjer - i synnerhet om de själva skulel begära att få barnen omhändertagna när de är i Yaras ålder - eller fråntas dem på grund av vanvård/misshandel/övergrepp.
Senast redigerad av micro113 2014-11-04 kl. 19:03.
Citera
2014-11-04, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79

Gäller det alla invandrare, menar du, att det skulle vara en skam. Grov generalisering tycker jag. OT kommentar från min sida...
Citera
2014-11-04, 19:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvialikens
Reflektion från FUPen!

Läkaren som undersökte Yara på akuten tror att skadorna är "gamla", ej gjorda samma dag...?

Hur kan ngn halta omkring med en bruten ankel? Benpipa stickande ut från nedanför knät?

Frågan är väl om inte en del av den bedömningen kommer sig av avsaknad av blod trots utstickande benpipa. Läkaren vet ju i det läget dels inte hur länge Yara faktiskt varit avliden, dels inte att hon tvättats innan ambulans tillkallades.
Citera
2014-11-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Gäller det alla invandrare, menar du, att det skulle vara en skam. Grov generalisering tycker jag. OT kommentar från min sida...
I synnerhet när man vet hur det ser ut på LVU- och familjehem.
Citera
2014-11-04, 19:03
Medlem
Här kommer sista delen av förhören med klasskompisarna.

http://minfil.org/90Odgebdb5/Forhor_Skolkamrater_03.pdf
Citera
2014-11-04, 19:11
Medlem
Jag har läst nästan allt.

Älskade, söta, lilla Y a r a dog ju av fettemboli (http://swe.mdhealthresource.com/disability-guidelines/fracture) så det är möjligt att skadorna åsamkades Yara redan vid 16.00 (då hon, antagligen, kom hem) eller åtminstone innan kl. 19.00 på kvällen (då chattandet verkar ha tagit fart). Sen fick hon ligga själv och det var tyst i hemmet, M tog hand om pojkarna, R chattade/surfade. Sen försöker man väcka Y och märker då att hon inte svarar.

Alltså hon kanske var försvagad (utmärglad, skadad, svulten) efter året av tortyr och ligger och sakta men säkert kvävs och glider in i ett bättre liv under flera timmar på kvällen, utan att det märks.

Det kanske var så att hon dog vid 19.00-20.00 men att de dödande slagen kom innan dess.

Y a r a:
الله يرحمها
Citera
2014-11-04, 19:17
Medlem
sista sidorna i gröna mappen.

Förhör med släkt vänner Therese Willys och Ramis Arbetskompisar.

http://minfil.org/A0O6g3b3b9/forhor_Vanner_Slakt.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in