Vad har Drammen, Lahtis och Canmore gemensamt?
Jag söker efter en person som gjort en dubbelprestation i dessa orter.
Jönsson har väl vunnit i bägge stilartater på dessa platser. Även om det i Drammen var på olika ställen.
I Canmore har han väl till och med vunnit tre gånger?
Jönsson har väl vunnit i bägge stilartater på dessa platser. Även om det i Drammen var på olika ställen.
I Canmore har han väl till och med vunnit tre gånger?
Helt rätt. Även i Lathis har han tre segrar, två i klassiskt och en i skate.
Det där bör vara mer för mig. Roligt quiz, verkar svårt. Gissar på 7-8 poäng.
1. Borgata - Torino
2. Salpausselkä - Lahtis
3. Lago di Tesero - Val di Fiemme
4. Dobiacho - Toblach kan det vara så enkelt som det tyska namnet?
5. Callaghan Valley - Whistler Mountain/Vancouver
6. Adler - vet faktiskt inte. Låter tyskt så chansar på Oberstdorf
7. Meribel - Albertville
8. Soveregin Lake - Chansning, Canmore
9. Bled - Pokljuka
10. Konnerud - Drammen
11. Seefeld - Innsbruck
12. Hakuba - Sapporo?
13. Predazzo - Vad nu, också Val di Fiemme? Är väl området där hoppbacken ligger
Senast redigerad av MacReady 2014-11-02 kl. 21:29.
Hmm, det här var inte lätt... Är dålig på de nordamerikanska orterna så där har jag gissat friskt.
1. Aldrig hört, nån gata i Sthlm där sprinten går?
2. Lahtis
3. Val di Fiemme
4. Toblach
5. Salt Lake City
6. Vancouver
7. Lake Placid
8. Canmore
9. Aspen
10. Drammen
11. Innsbruck
12. Sapporo
13. Turin.
Edit. Ojdå, hade tydligen problem med Italien också.
Senast redigerad av carbonlite 2014-11-02 kl. 22:44.
anläggningar/områden/alternativa namn.
Säker på två.
1. Borgata - Ingen jävla aning, kan inte ens sätta landet.
2. Salpausselkä - troligen finskt, kanske Mounio
3. Lago di Tesero - Val di Fiemme! (Haha jag kunde en)
4. Dobiacho - Toblach väl
5. Callaghan Valley - USA/Kanada, kanske Salt Lake City
6. Adler - Sochi, kan vara rodelbanan möjligen
7. Meribel - Val d'Isere
8. Soveregin Lake - Lake Louise?
9. Bled - Ingen jävla aning, kan inte ens sätta landet.
10. Konnerud - Drammen!(Haha jag kunde två)
11. Seefeld - Österrike, så kanske Reit am Winkl
12. Hakuba - låter tjekiskt, Liberec kanske
13. Predazzo - Italien, typ Bormio
1. Borgata - Torino Rätt av MacReady, vet du var det ligger också?
2. Salpausselkä - Lahtis Rätt av MacReady och carbonlite
3. Lago di Tesero - Val di Fiemme Rätt av Alla
4. Dobiacho - Toblach Kunde också alla, Toblach är det tyska namnet, talas mest tyska i trakten
5. Callaghan Valley - Whistler Mountain/Vancouver Kunde MacReady, Whistler är en alpin ort, längdskidor och skidskytte kördes en bra bit bort
6. Adler - Sotji Kunde ROSH, men ingen rodelbana utan det var här ett par mil utanför riktiga Sotji olympiaparken fanns. Borde alltså hetat OS i Adler kankse?
7. Meribel - Albertville Kunde MacReady här avgjordes alpina tävlingarna 1992, arangerar VC-final i år
8. Soveregin Lake - ? Ingen visste Ledtråd:
Svenska landslaget har haft läger i närheten minst två gånger
Färgglada hus
senast tävlade man här
9. Bled - Pokljuka MacReady hade rätt, närmaste staden
10. Konnerud - Drammen Kunde alla
11. Seefeld - Innsbruck Carbonlite och MacReady visste att Assars lada ligger i Seefeld och inte Innsbruck, Reit im Winkl ligger i Tyskland
12. Hakuba - Kunde ingen Ledtråd
OS har avgjorts här
13. Predazzo - Val di Fiemme MacReady hade rätt, stället i dalen de kör backhoppning i
1. Borgata - Torino Rätt av MacReady, vet du var det ligger också?
2. Salpausselkä - Lahtis Rätt av MacReady och carbonlite
3. Lago di Tesero - Val di Fiemme Rätt av Alla
4. Dobiacho - Toblach Kunde också alla, Toblach är det tyska namnet, talas mest tyska i trakten
5. Callaghan Valley - Whistler Mountain/Vancouver Kunde MacReady, Whistler är en alpin ort, längdskidor och skidskytte kördes en bra bit bort
6. Adler - Sotji Kunde ROSH, men ingen rodelbana utan det var här ett par mil utanför riktiga Sotji olympiaparken fanns. Borde alltså hetat OS i Adler kankse?
7. Meribel - Albertville Kunde MacReady här avgjordes alpina tävlingarna 1992, arangerar VC-final i år
8. Soveregin Lake - ? Ingen visste Ledtråd:
Svenska landslaget har haft läger i närheten minst två gånger
Färgglada hus
senast tävlade man här
9. Bled - Pokljuka MacReady hade rätt, närmaste staden
10. Konnerud - Drammen Kunde alla
11. Seefeld - Innsbruck Carbonlite och MacReady visste att Assars lada ligger i Seefeld och inte Innsbruck, Reit im Winkl ligger i Tyskland
12. Hakuba - Kunde ingen Ledtråd
OS har avgjorts här
13. Predazzo - Val di Fiemme MacReady hade rätt, stället i dalen de kör backhoppning i
Resultat:
Mac Ready 10p
carbonlite 5p
ROSH 4p
1. Nej, vet inte var Borgata ligger. Det ringde en klocka på Turin bara men det var egentligen en halvchansning.
5. Ah, garderade mig lite på Callaghan Valley, var osäker på i vilket sammanhang
8. Oj, låter svårt. Kan bara komma på Silver Star Mountain (i nordamerika vilket det bör gälla) från skidlandslagets klassiska träningsläger inför OS 1988. Men det är ju inget ställe man tävlat på. Så nej, jag vet inte. Thunder Bay kanske?
9. Tänkte på "Lake Bled" som alltid brukar visas i bild från tävlingarna där. Bågen brukar alltid hålla en kortare monolog om den också.
12. Måste väl vara Nagano då.
Men jäkligt nöjd med 10p. Brukar alltid läsa lite extra om tävlingsorter när det vankas tävlingar, eller bara allmänt så det betalde väl sig lite.
Borgata är det hang i Setstriere som herrarna körde fart i, teknik i ett hang som hette Colle, damerna körde fart i San Sicario en bit bort.
Whistler, Callaghan Valley är ju en typisk plats som blandas ihop, alla förstår att tävlingen inte avgörs i centrala Vancouver men den världskända alpinortern blir den som tar namnet. Vet inte exakt hur långt det är mellan, men hoppas dra till Whistler nästa vinter för att åka alpint så då skall jag kolla. Får se ifall det går att ta en tur på OS-längdspåren också.
Silver Star är ju rätt på så vis att de åkt på läger dit och senast tävlade man ju i NorAm cupen i Soveregin Lake, Jens Eriksson vann väl? Men när de körde WC där var det under ett annat namn, nämligen den större staden någon mil bort, som förövrigt är ett curlingmecka tror jag.
Har något svagt minne av att Ulfbåge pratat om sjön, kan varit när han varit där första dagen och upptäckt dess skönhet efter en promenad. Var även den sjön tre norrmän hoppade i, i samband med att Björndalens bil blev demolerad.
Nagano rätt såklart.
Vart är vi på väg? (Ni behöver nödvändigtvis inte svara på detta quiz, men om ni vill så får ni skriva vilken poäng ni tog det på och kommentera svårighetsgraden.)
10 poäng
Vi reser västerut, från ställe där tvätt och städning ligger högt i kurs, mot en reserv VC ort.
8 poäng
Resan börjar med en lång stigning och har pågått sen 1932, men med anor ända till 1200-talet.
6 poäng
För de flesta är denna resa 54 km lång, vi stannar dock vid 40 km.
4 poäng
Svensk världsmästare har tagit överlägsen seger här. Utan ryggsäck.
2 poäng
Vi seglar inte ända ner lille hamnen utan stannar på de sju sjöarna.
Borgata är det hang i Setstriere som herrarna körde fart i, teknik i ett hang som hette Colle, damerna körde fart i San Sicario en bit bort.
Whistler, Callaghan Valley är ju en typisk plats som blandas ihop, alla förstår att tävlingen inte avgörs i centrala Vancouver men den världskända alpinortern blir den som tar namnet. Vet inte exakt hur långt det är mellan, men hoppas dra till Whistler nästa vinter för att åka alpint så då skall jag kolla. Får se ifall det går att ta en tur på OS-längdspåren också.
Silver Star är ju rätt på så vis att de åkt på läger dit och senast tävlade man ju i NorAm cupen i Soveregin Lake, Jens Eriksson vann väl? Men när de körde WC där var det under ett annat namn, nämligen den större staden någon mil bort, som förövrigt är ett curlingmecka tror jag.
Har något svagt minne av att Ulfbåge pratat om sjön, kan varit när han varit där första dagen och upptäckt dess skönhet efter en promenad. Var även den sjön tre norrmän hoppade i, i samband med att Björndalens bil blev demolerad.
Nagano rätt såklart.
Ah, okej. Då får det ses som en liten turpoäng. Var det enda jag hade och det föll ju väl ut.
Callaghan Valley känns för övrigt som något Jonas Karlsson älskar att uttala. Det tycker jag du ska göra! Ta lite bilder också i såna fall!
Jamen då var det därifrån jag kände igen Sovereign Lake. Visste att jag hört det någon stans och brukar kolla resultaten från NorAm-cupen. Just Erikssons seger diskuterade vi dessutom i längtråden. Har redan varit inne på google maps så svaret är Vernon, BC. Finns ju fler orter i närheten men när jag såg namnet kommer jag ihåg att jag till och med använt den VC-orten i nåt quiz förut.
Är väl från Pokljuka Bågen haft nån skön segerintervju (framför kameran) med Ferry också för några år sedan? Whiskeysnack? Kan ha varit från samma tillfälle.