2014-11-03, 22:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Enkelheten kan ju göra en ledsen såhär i efterhand. Denna kriminalgåta borde ha kunnat lösas. Vi kan förmoda mord, och vi kan också förmoda en utvecklad koppling mellan offer och gärningsman. Catrine da Costa var inte bara prostituerad, hon var också langare (vilket vänner och bekanta vittnat om), och hade en brokig och stor bekantskapskrets som säkerligen innehöll riktigt farliga typer, och självklart kan hon ha tagits av daga av sin sista kund, men även i det fallet får man förmoda att det fanns en utvecklad kontakt - dråp/mord-offer brukar känna sina banemän, och det finns ingen anledning att anta att Catrine da Costa var ett undantag. Och dessutom borde inte styckaren/dumparen ha färdats särskilt långt (och den grova hanteringen av kroppen och den klumpiga, öppna dumpningen tyder verkligen inte på något avancerat tänkande), och den geografiskt intressanta zonen var väl inte så stor ... att någon skulle kört från Lidingö eller Södermalm eller Nacka verkar väl inte särskilt troligt va ...

(det fetade)
Mord eller dråp på prostituerade i Sverige har i de allra flesta fall utförts av kunder till kvinnorna och ja jag har läst igenom ett antal fall genom årens lopp och det är nästan alltid en sexkund eller "torsk" i någon form som är gärningsmannen.
Om offret och kunden sedan haft en utvecklad kontakt eller inte kan vara rätt så svårt att kolla upp i efterhand, det är och har väl alltid varit rätt så mycket "hysch hysch" i kontakten mellan prostituerade och deras kunder och det gör att spanings och utredningsarbetet stöter på vissa problem men samtidigt så finns ju mördaren att söka inom en viss begränsad krets (kunder) som besökt offrets arbetsplats och det är definitivt där man ska leta när det gäller fallet Catrine da Costa,

Ditt envisa och tröttsamma grävande går i princip ut på en enda sak och det är så tvivel angående misstankarna om en inblandning i Catrines död från det medicinska yrkesområdet.

Om vi hårdgranskar vad nytt som kommit fram sedan Kammarrätten 1991 (eller TR -88), så har det inte framkommit några nya vittnen eller brännheta vittnesmål som pekar ut någon annan misstänkt gärningsman.

Är inte detta ett stort för att inte säga oöverstigligt problem för er mediemordsvänner ?
Citera
2014-11-03, 23:08
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Du har väl också läst förhöret med Ormstad utgår jag ifrån ?
Ser ingen anledning att díssa henne och vad hon säger, faktum är att hon ger ett mycket välbalanserat och trovärdigt intryck i förhöret.
Eftersom hon var kollega med den misstänkte så är det av högsta intresse att höra vad hon säger i dessa förhör, har svårt att förstå din ilska över dessa förhör som echoes lagt ut på nätet
Om nytillkomna läsare ska kunna ta ställning så ska dom förbanne mig ha allt material till sitt förfogande

Och vad gäller Kristinas uppgifter i förhören så verkar väldigt mycket stämma vid en nogrann koll, Kristina ger också ett hyfsat välbalanserat intryck, ni mediemordsvänner har ofta försökt henne att framstå som raka motsatsen till välbalanserad men er bild av henne börjar flagna så sakteliga.

Mvh
Du läser och tolkar extremt dåligt. Har aldrig dissat varken anledningen eller innehållet i Kari Ormstads förhör. Jag vänder mig mot dig på vilket sätt du förstärker kopplingen mellan TA och TH med hjälp av Kari Ormstad.

Sen kan du ju spalta upp vad som stämmer även mot en noggran koll?
Kan hjälpa dig med två punkter som jag vet vi båda kan hålla med om.
1: Hon var gift med TA.
2: Hon har en dotter.
3: fyll i ngt som har med CdC att göra som är verifierat
Citera
2014-11-03, 23:41
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Läser du ens mina inlägg mer än till max 10 %?

Jag skrev ju att det är ett obestridligt faktum att läkarna jobbade ihop och hade varit hemma hos varandra. Ändå får du det till att jag förnekar och förminskar detta. Hur är det möjligt?

Jag tror inte (du väljer att jag är övertygad) att läkarna var nära vänner bl.a. av den enkla anledningen att det inte räcker med att att ha varit hemma hos någon för att vara nära vän med vederbörande. Jag har t.ex. varit hemma hos många av mina f.d. kollegor utan att jag för den skull är nära vän med dem. OM det hade varit så att läkarna varit nära vänner på riktigt så hade det GARANTERAT kommit fram från många håll och kanter. Polisen hade inte haft några som helst problem att hitta folk som kunnat vittna om detta (personer i ens omgivning har koll på vilka nära vänner man har). Att polisen inte lyckades att bevisa läkarnas nära vänskap tycker jag talar starkt för att de helt enkelt inte var nära vänner.

Sedan skrev jag ju för tusan att jag ville att du skulle spekulera om vad som hände da Costa! Hur kan du få det till att jag skriver att du inte får spekulera. Spekulera på! Vad hände henne? Vem/vilka gjorde det? När? Var? Hur? Varför?
Det duger inte att säga att gärningsbeskrivningen stämmer i det stora hela med vissa förbehåll. Det är alldeles för luddigt och tar till just de hängslen och livremmar som jag tidigare nämnt. Vilka förbehåll har du? Vad hände istället i de delar som inte stämmer? Var det några andra än läkarna inblandade?

Nu har du ju chansen att slå alla andra på fingrarna och presentera det troligaste händelseförloppet och den bästa teorin. Ta den!
@lawnmoverman2011
Hur blev det med spekulationerna? Jag är uppriktigt intresserad av dina teorier i klartext.
Citera
2014-11-04, 10:27
Medlem
Realism är något som saknades helt i polisutredningen (efter att falskanmälan mot TH gjordes och efter att polisen lät Vinof, Robert mfl slippa undan). Banala människor med banala lösningar på problem. I CdCs fall är det mer troligt att hon mördades pga sina blåsningar av uppenbart farliga typer.

Citera
2014-11-04, 11:35
Medlem
Alla förhör med Kristina Allgén
http://minfil.org/t8O2g7b0b2/KA.rar
Citera
2014-11-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det här missade jag. Vinof ljög om stölden av möbelbussen som stals i juni 1984. Har vi reg.nr eller annan info om möbelbussen? Ber om ursäkt om det postats.

Rättelse: det ska nog vara CHG Inte CHC

G:et skrivs ibland felaktigt som C av polisen.

Och så har vi en liten grej till att lägga på minnet. Signalement är jävligt vanskliga, och det finns inga bra vittnen, så varje vittnesmål måste ingå i ett rimligt pussel, annars är det värdelöst.

Men hur som helst - en av de 2 haschsugna män som sågs med da Costa i en park vid Hornstull den 8/6 hade precis samma klädsignalement som Martin, som gripits några tidigare, och släpptes den 7/6.

Klädseln var jeanskläder, jeans + jeansjacka, samma sorts plagg som M bar när han greps.

Båda männen uppgavs vara ca 190 cm långa. Martin och Robert var polare, hängde ihop i flera månader, och var 179 och 197 cm långa. En av männen var "ljus", och Robert var blond.

Ja, detta är inget att hänga i julgranen precis, men vi kan ju lägga detta på minnet iaf, tills vidare.
Citera
2014-11-04, 12:12
Medlem
Yes, nu börjar vissa saker klarna igen Detta inlägg anknyter till detta inlägg: (FB) Fallet Catrine da Costa 1984

Sent på våren 1986 misshandlades Roberts väninna F*** brutalt, och grannarna ringde polisen. Och den 13/6 lades en förundersökning ner, och den förundersökningen involverade både F*** och Robert, så förundersökningen var säkerligen knuten till misshandeln, som F*** absolut inte ville anmäla, pga av rädsla. Men att det gått till som F*** påstod behöver vi inte tvivla på. Det fanns flera vittnen, lägenheten var sönderslagen, och det var när F*** hängdes ut genom och ett fönster som grannarna ringde polisen.

Bara en misstänkt person greps, och den personen var antagligen Robert, som också varit utredd pga knivvåld, inbrott, skadegörelse, olaga hot, narkotikainnehav, bilstöld och misshandel, och han var också knuten till Vinof, och uppgavs ha varit anställd av honom, och Robert höll till på E-vägen i juni 1984.

Tyvärr har vi inte fullständiga uppgifter, men vi jobbar vidare - vi har inte alla uppgifter om misshandeln och utredningen, men det kommer ju info från många håll, och vi har tålamod, som vanligt. Vi får nöja oss så länge - det var antagligen Robert som greps 1986, och isf så har vi ju en ny intressant del av hans biografi ...
Citera
2014-11-04, 13:10
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Realism är något som saknades helt i polisutredningen (efter att falskanmälan mot TH gjordes och efter att polisen lät Vinof, Robert mfl slippa undan). Banala människor med banala lösningar på problem. I CdCs fall är det mer troligt att hon mördades pga sina blåsningar av uppenbart farliga typer.

Polisen lät Robert och Vinof slippa undan ???
Eftersom dom med stor sannolikhet var helt oskyldiga och bara råkade befinna sig i närheten av en av fyndplatserna så fanns det väl knappast någon anledning att anhålla/häkta dom för inblandning i Catrines död och nej, närheten till FP2 sett från E25 håller verkligen inte för en häktning

Du försöker också förvanska verkligheten så som den faktiskt ser ut när prostituerade mördas, det är INTE mer troligt att CdC mördades av några "farliga typer" pga sina "blåsningar" utan rent statistiskt sett så är det högst troligt att en sexkund är den skyldige.

Intressant förresten att du nu tror att Catrine mördades, tidigare hade du en helt annan åsikt:

Citat:
Hon var i mycket dåligt skick och fick svåra kramper som resulterade i diverse skador på kroppen. Hon kan alltså ha dött i samband med ett sådant krampanfall om någon tryckte ner henne eller slog till henne (förväntad reaktion hos annan missbrukare/kriminell).
Kort före sin död var hon fortfarande aktivt kriminell (hon ägnade sig åt bedrägerier och hade lurat någon kort före sin död), hon hade blivit misshandlad ett okänt antal gånger (människor som delar hennes vardag eller annan missbrukar/kriminell livsstil anmäler inte till polisen). Det finns absolut ingenting som tyder på att hon skulle ha blivit utsatt för ett planerat mord, det troliga är dråp, vållande, sjukdom eller självförvållat. Några bevis för mord, dråp eller vållande finns inte.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-11-04 kl. 13:24.
Citera
2014-11-04, 13:20
Medlem
Enligt de uppgifter vi har just nu så hade varken Martin eller Robert körkort, och hade de körkort så blev dessa säkerligen indragna när möbelbussen kraschades i stan, bland ett flertal vittnen.

Men köra kunde de, och sno en bil kunde de. Martin hade arbetat som bilmekaniker, bla hos VOLVO, och möbelbussen startades med en spik.

Och om båda dessa personer var involverade i da Costas död så borde deras fraktmöjligheter ha varit begränsade - i mitten av juni 1984 hade de nyss släppts av polisen, de hade säkerligen inga körkort, de var riktigt nersupna, och enda möjligheten borde ha varit att sno en bil till, och om de snodde en bil till så borde deras räckvidd ha varit extremt liten och nervositeten stor, och Vinofs skruttiga bilpark borde ha varit lockande.

Och om da Costa dog på E-vägen eller i närheten så kan det alltså finnas en förklaring till att säckarna hamnade påfallande nära brottsplatsen (vi får väl anta att mord eller dråp skedde). Jag påstår inte att det kan bevisas att detta skedde, jag spekulerar ganska fritt nu, men erfarenheten säger ju också att likstyckare inte färdas så långt, särskilt inte om de saknar körkort ...

Men nu påstår jag inte att detta var det som skedde.

Jag kan och vill inte bevisa ett dugg.

Jag är inte ute efter att bevisa någons skuld - jag vill ännu en gång visa var utredningens fokus borde funnits, oavsett vem som är skyldig till vad. Det är ointressant om Vinof & Co är skyldiga eller inte. De borde ha fingranskats, punkt slut.

Jag påstår också att detta tänkbara scenario kan vaskas fram ganska lätt, och jag påstår att allt intressant arbetsmaterial som behövdes låg mitt framför näsan på polisen, i styckmordsutredningen, och i ett par angränsande utredningar som är lätta att hitta med lite tålamod.

Självklart kan Vinof & Co vara helt ointressanta, rena som snö, vi vet inte, men som jag sagt tidigare så är inte syftet att presentera en gärningsman, utan att presentera ett utredningsmaterial, det material som polisen missade.

Och man kan ju tycka att någon journalist kunde ha vaskat fram allt detta på 30 år ...

Det är inte mkt begärt alltså.

Och om Vinof var polisens drömobjekt så är ju Martin och Robert rena guldfynd. Vinof var nog för smart för att hamna mitt i denna hemska soppa, men Robert och Martin var inte för smarta

De var ju helvilda, och efter sådant där hårdsupande är själen knappast i topptrim.
Senast redigerad av Eremona 2014-11-04 kl. 13:34.
Citera
2014-11-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Det finns inte ett uns av bevisning eller ens indicier. Robert och Vinof råkade bara finnas i närheten.

Ingen har påstått att det finns bevis eller indicier heller

Och jag har också skrivit att jag spekulerar, så jag vet inte vad ditt ordbajsande har för syfte nu.

Och det var ju polisens uppgift att bedöma om det fanns bevis eller indicier, och det är hela min poäng, och polisen gjorde aldrig någon undersökning, någon seriös bedömning, och den totala bakgrunden till rättshaveriet är skandalös.

Och jag glömde faktiskt en sak; när F*** misshandlades (våren 1986) var hon skräckslagen, och sa bla att en av männen i lägenheten hade "stor kniv". Mannen som hängde ut henne genom fönstret var antagligen Robert, och var det han så missade polisen sannerligen en guldkandidat - Robert var 197 cm lång och mkt stark, och han klarade säkerligen av att hänga ut en kvinna genom ett fönster ...

Men men ... ja/vi ska lämna detta ämne just nu, och jag återkommer när vi har mer material att jobba med ... det kommer, var så säker
Citera
2014-11-04, 14:28
Medlem
Hela styckmordsmyten bygger ju på en oseriös utredning, och Hanna Olsson, Rajs & Co var trygga, för ingen visste ju att det fanns ett äkta spaningsobjekt, grava problempersoner i dumpningszonen, och ingen visste att Catrine kände en styckarkunnig kriminaldåre (Vinof) som umgicks med diverese dårar 100 meter från FP2 och 1,5 km från FP1, och igen visste att han flydde från snuten

Ingen visste att snuten besökt E-vägen 25 strax innan Catrine försvann, att det var en problemadress, och hade allmänheten vetat allt detta på 80-talet hade justitiemordet aldrig skett.

Och jag undrar vad som skett om allmänheten vetat att en klart våldsbenägen alkis (Robert) höll till på E-vägen, och jag undrar vad folk skulle tänkt om de vetat att Vincent/hästdödaren hängde på Malmskillnadsgatan, köpte sex i dumpningszonen, skrotade bilar sommaren 1984 och dränkte sina hästar 1990, att han var klart psykiskt avvikande ... i ljuset av all denna information kan inte Obducentmyten överleva en sekund, men tyvärr kommer all info försent
Citera
2014-11-04, 14:33
Medlem
Mugsys avatar
Varför skulle Vinof och de andra ha slaktat en människa och "glömt" hälften av säckarna utanför sin egen infart på Eugeniavägen (fyndplats 2)?

De hade tillgång till en eller flera bilar. Varför inte dumpa likdelarna i en container nånstans? Eller gräva ner dem i vilken skogsbacke som helst i närheten? Eller slänga plastsäckarna i sjön? De hade enkelt kunnat lägga sten i säckarna och sticka några hål i toppen av dem. Likdelarna hade sjunkit till botten i vilken sjö som helst och skulle ha varit försvunna rätt länge.

Nej, istället ska de ha placerat ut säckarna, väl synliga, nära polisens fotbollsplan på Ekelundsvägen (det vi kallar fyndplats 1) och intill ett skjul nedanför Blindhemmet och Norrbackainstitutet (fyndplats 2).

För den som inte har varit med från början postar jag bilder på de exakta fyndplatserna.

Fyndplats 1 och 2 markerade med blå markeringar och Rättsläkarstationen i Solna på Karolinska Institutets område markerad med rött:
https://cdn.anonfiles.com/1415107808382.png

Fyndplats 1, röd markering, ca två km från fp 2:
https://cdn.anonfiles.com/1415107903705.png

Fyndplats 2, blå markering (ska eventuellt vara något längre t h):
https://cdn.anonfiles.com/1415107878414.png
Senast redigerad av Mugsy 2014-11-04 kl. 14:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in