Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Hur kan det komma sig att man inte kan tidsbestämma/åldersbestämma torkat blod?
Jag blev lite paff när jag hörde det under sakframställan. Det gör ju att t.ex blodet i trappan kan ha funnits där i flera veckor/månader?
Blodet på brödkaveln, väggarna, golvet likaså.
Jag vet inte vad det har för betydelse i bevisningen, men jag trodde i min enfald att tekniken hade kommit längre.
Hade man bara visst det här hade man då kunnat fastslå hur/när människorna rört sig i lägenheten?Ett slags rörelseschema hade väl kunnat vara behövligt vid rättegången, tex för att jämföra med Amanis och Ramis vittnesmål. Det här har troligtvis inget med det här fallet att göra. Jag undrar bara av ren nyfikenhet.
Jag har hört Weine Drotz från SKL förklara lite om detta i en annan rättegång. Kontentan var att det inte går att tidsbestämma blod mer än ungefärligt om det inte är mycket nyavsatt. Nytt blod har mycket rödhet i sig. Ju äldre blodet är desto mer mörknar det. Efter 10-20 år är blodet oftast helt svart och går inte att direkt känna igen som en blodfläck.
Hur fort blodet mörknar beror på i vilken miljö blodfläck en befunnit sig, har det varit varmt eller kallt? Torrt eller fuktigt?
I det fallet hävdade GM att blodfläcken var från 80-talet (och inte från fyra månader tidigare som åklagaren hävdade) men eftersom det fortfarande fanns rödhet kvar i blodet så ansåg Drotz att det var i det närmaste uteslutet att gm:s förklaringen till blodfläcken stämde.