2014-11-04, 06:27
Medlem
Iobberknolls avatar
Hur kan det komma sig att man inte kan tidsbestämma/åldersbestämma torkat blod?

Jag blev lite paff när jag hörde det under sakframställan. Det gör ju att t.ex blodet i trappan kan ha funnits där i flera veckor/månader?

Blodet på brödkaveln, väggarna, golvet likaså.

Jag vet inte vad det har för betydelse i bevisningen, men jag trodde i min enfald att tekniken hade kommit längre.

Hade man bara visst det här hade man då kunnat fastslå hur/när människorna rört sig i lägenheten?Ett slags rörelseschema hade väl kunnat vara behövligt vid rättegången, tex för att jämföra med Amanis och Ramis vittnesmål. Det här har troligtvis inget med det här fallet att göra. Jag undrar bara av ren nyfikenhet.
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-11-04 kl. 06:50.
Citera
2014-11-04, 06:35
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Tack ! Om benpipan skulle synts genom huden är det en sk komplicerad fraktur orsakad av högre våld än en brödkavel, typ bilolycka.
När jag kombinerar läkarens rapport och polisens uttalande så tolkar jag det som att såret på vänster knä var öppet och så djupt att man kunde se benet (som polisen kallar "benpipan") innanför. Det behöver inte betyda att benet slagits av, utan bara att benet "stack fram", dvs var synligt. Det förklarar i så fall varför läkaren inte nämner någon fraktur på vänster knä utan "bara" en sårskada.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-04 kl. 06:41.
Citera
2014-11-04, 06:51
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Jag blev lite paff när jag hörde det under sakframställan. Det gör ju att t.ex blodet i trappan kan ha funnits där i flera veckor/månader?

Jag vet inte vad det har för betydelse i bevisningen, men jag trodde i min enfald att tekniken hade kommit längre.

Hade man bara visst det här hade man då kunnat fastslå hur/när människorna rört sig i lägenheten?Ett slags rörelseschema hade väl kunnat vara behövligt vid rättegången, tex för att jämföra med Amanis och Ramis vittnesmål.

Det är väl svårt överlag då de bor i huset...spår av dem finns överallt. Sen har inte alla spår analyserats, av ekonomiska skäl utgår jag i från och kanske inte skulle mer analyser ge en annan bild heller.
Vi får väga deras och barnens vittnesmål mot för den tekniska bevisningen...då vi äntligen får läsa fuppen.

Till Hatarer: Då utgår jag ifrån att jag pengarna åter hos mig inom en vecka...
Citera
2014-11-04, 07:29
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det skulle betyda att Yara dog redan vid ca 16 -17 tiden.

Tänker på mobilbilderna med tidsangivelser. Ingen bild visar att Yara är med.

Bilden från sovrummet ser man Madi lutande över Yaras madrass.

Bilden från badrummet där ser man Madi i trosor och linne duschande ett "bylte" som ser ut att ligga vid avloppet.

I båda fallen förmodar man att det är Yara.

Allt kanske är just vad det ser ut att vara. Ett spel för galleriet.
Som jag fattade det så ser man tydligt Yaras kropp när Madi duschade henne och det var därför tingsrätten visade filmen inför stängda dörrar.
Citera
2014-11-04, 07:38
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu citerar jag mig själv. Rami satt konsekvent med en hand som skydd från Madi, mötte inte hennes blick - förrän just vid en uppläsning av något hon skrivit.

Jag skulle vilja veta vad det var.

EDIT. Tror det var kanske det sista hon skrivit. Som han inte läst kanske.
Jag tror inte att det var då som Rami tittade på Madi om han inte försökte möta hennes blick flera gånger. Annars så tittade han åt hennes håll någon gång precis i rättegångens början sen så skrevs det inget mer om det i de live-rapporteringarna jag följde. När rättegången satte igång igen efter lunchen så har jag för mig att Madi konstant försökte få ögonkontakt med henne.
Citera
2014-11-04, 07:58
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Jag tror inte att det var då som Rami tittade på Madi om han inte försökte möta hennes blick flera gånger. Annars så tittade han åt hennes håll någon gång precis i rättegångens början sen så skrevs det inget mer om det i de live-rapporteringarna jag följde. När rättegången satte igång igen efter lunchen så har jag för mig att Madi konstant försökte få ögonkontakt med henne.
HUF-rapport skrev följande i sin kommentar till länkarna till ljudfilerna från rättegången:

"Det är den häktade kvinnan som hörs snyfta och som säger namnen på skolflickorna. Kvinnan försökte "förtvivlat" få kontakt med mannen under hela första dagen. Han avskärmade sig och höll handen mot pannan och kinden som ett skydd mot henne. Vi såg bara att mannen kikade en gång mot kvinnan. Det var efter lunch när åklagaren läste upp kvinnans texter från häktesbibliotekets böcker. Kvinnan snyftade och mannen tittade plötsligt mot henne, men det uppmärksammade hon inte."

( (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona)
Citera
2014-11-04, 08:30
Medlem
Jag har läst om de små stycken av förhören med Mohamed Alnajjar som vi har tillgång till, och jag häpnar över att han inte är uppriktig. Vad har han att förlora på att säga som det är i det här läget? Han är ju inte anklagad för något.

Jag tänker speciellt på hur han berättar om Yaras "flytt" till Sverige. Han sa att det var hans eget beslut att ge AM ansvaret för Yaras smugglarresa, AM, som han bara träffat en gång tidigare, när hon gifte sig med RA. Som sägs ha varit i Gaza efter att ha fått PUT, för att "hämta sin syster som har nio barn". Tidigare har han berättat att han hade frågat RA, men denne ville inte hjälpa till.
I förhöret säger MA att han inte tyckte om RA.

Så kvinnan känner han inte, och mannen tycker han inte om, men han anförtror dem (och en människosmugglare) sin 7-åriga dotter. Jag tycker det tyder på total likgiltighet för flickan.

Han säger även att det var först efter att Yara kom till Sverige som han fick veta att de kunde ansöka om anknytningsinvandring. Att RA berättade det för honom.
Allt för att förstärka påståendena om Yaras allvarliga trauma, som skäl för sverigeresan.
Men ingenting tyder hittills på att någon av föräldrarna försökt ordna vård åt Yara.

Man kan förstå förhörsledaren, i juni, han/hon sitter med en man som förlorat en dotter och nyss begravt henne, det blir inte just några följdfrågor.
Citera
2014-11-04, 08:42
Medlem
Citat från dagens Blekingenytt
- Vi ska försöka få till ett förhör där också försvarna kan närvara. Det förhöret kommer sedan att tillföras utredningen, säger chefsåklagare Pernilla Åström, som dock inte vet när det kan hållas.
Alternativet att hålla förhöret direkt inför rätten är möjligt, men inte optimalt, enligt åklagaren.
- Det brukar inte uppskattas av någon.
Enligt tingsrättens planering ska Madleen Alnajjar höras i rätten tisdagen den 11 november.

Ytterligare ett intressant inslag i FUP, som vi kanske kan få tillgång till.

Tillägg: Än en gång nämner Blekingenytt två syskon, inte tre.
Senast redigerad av Kulturellatantella 2014-11-04 kl. 08:45.
Citera
2014-11-04, 08:55
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll

Hade man bara visst det här hade man då kunnat fastslå hur/när människorna rört sig i lägenheten?Ett slags rörelseschema hade väl kunnat vara behövligt vid rättegången, tex för att jämföra med Amanis och Ramis vittnesmål. Det här har troligtvis inget med det här fallet att göra. Jag undrar bara av ren nyfikenhet.

Jag har hört Weine Drotz från SKL förklara lite om detta i en annan rättegång. Kontentan var att det inte går att tidsbestämma blod mer än ungefärligt om det inte är mycket nyavsatt. Nytt blod har mycket rödhet i sig. Ju äldre blodet är desto mer mörknar det. Efter 10-20 år är blodet oftast helt svart och går inte att direkt känna igen som en blodfläck.

Hur fort blodet mörknar beror på i vilken miljö blodfläck en befunnit sig, har det varit varmt eller kallt? Torrt eller fuktigt?

I det fallet hävdade GM att blodfläcken var från 80-talet (och inte från fyra månader tidigare som åklagaren hävdade) men eftersom det fortfarande fanns rödhet kvar i blodet så ansåg Drotz att det var i det närmaste uteslutet att gm:s förklaringen till blodfläcken stämde.
Citera
2014-11-04, 09:08
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
HUF-rapport skrev följande i sin kommentar till länkarna till ljudfilerna från rättegången:

"Det är den häktade kvinnan som hörs snyfta och som säger namnen på skolflickorna. Kvinnan försökte "förtvivlat" få kontakt med mannen under hela första dagen. Han avskärmade sig och höll handen mot pannan och kinden som ett skydd mot henne. Vi såg bara att mannen kikade en gång mot kvinnan. Det var efter lunch när åklagaren läste upp kvinnans texter från häktesbibliotekets böcker. Kvinnan snyftade och mannen tittade plötsligt mot henne, men det uppmärksammade hon inte."

( (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona)
Ok, på blts live-rapportering skrev han något om att Rami tittade på henne precis i början så det är ju bra att det finns så många olika som rapporterar från rättegången så att vi inte missar något
Citera
2014-11-04, 09:22
Medlem
Några funderingar baserade på uppgifter som känns mer säkra:
Sonen lär ha vittnat om att det bara var Madi som slog; han var för övrigt mycket upprörd, enl. ambulanspersonal och polis.
Det tycker jag är väldigt graverande för Madi, för under den korta tid som ändå fanns kvar under mordkvällen kan föräldrarna knappast ha hunnit och kunnat förbereda honom för ett förhör?
Följdfråga: om barnet bevittnade det hela, när och hur var det? Han var ute och fiskade med Rami under tidig eftemiddag, han följde möjligen med Rami till affären lite senare. Han var möjligen alltså i Ramis sällskap hela tiden på eftermiddagen. Han såg,men inte Rami.
Det är ju inte mycket att spekulera om just nu, men något som jag kommer att söka efter när FUPen kommer.
Till slut en liten svår fråga: kan Yara ha blivit medvetslös ganska tidigt, så att en del kan ha skett under relativ tystnad? Madi skrek, pojkarna skrek men Yara hördes inte av?
Citera
2014-11-04, 09:36
Medlem
goddagens. Jag hämtade ut FUP i går på polisstationen. De hade stängt i receptionen men en vänlig själ hjälpte mig. Jag gick till biblioteket och böra scanna. Det tar sin tid eftersom man inte kan lägga in mer än en sida i taget, men det blir gjort så att säga. Jag hann till sidan 638 innan jag begav mig hemåt.

Jag tänkte börja lägga upp Fupen nu. Det tar tid att redigera så därför blir det kanske mindre filer åt gången. Hoppas ingen tar illa upp. Moderatorn kan senare kopiera inlägg så att det kommer på startsidan på denna sidan.

Ok . Här kommer Innehållsförteckningen.

http://minfil.org/m3O2g3b3b2/Innehall.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in