2014-10-30, 21:02
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Jag säger inte emot. Men inte är marken dyrare i Stockholm än i London, Berlin eller Paris. Isolering är ju bra att ha i vårt klimat, och byggföretagens höga vinstmarginaler är en konsekvens av ett kapitalistiskt system. Kanske staten kan bygga billigare?

Vi har en bostadsbrist i framförallt Stockholm. Det kombinerat med svårigheter att få tag på byggbar mark leder till höga priser. Har du en källa på att markkostnaden skulle vara lägre eller densamma i Stockholm som i Berlin, Paris eller London? Hur ser det ut med byggnadsregler? Hur är hyresregleringen?

Isolering är bra, ja, men isolering är dyrt (nu får du fan fatta detta, börjar bli oerhört tjatigt). Man kan kompensera sämre isolering med mer värmetillförsel. Det gör byggnader billigare att bygga.

Kan staten bygga billigare? Staten kan inte bygga alls. Staten kan anlita byggföretag. Byggföretag tar ut vinster även när de utför statliga uppdrag.

Citat:
En källa ska jag gärna presentera direkt, det är en sida skapad av Socialdemokraterna i Stockholm om utförsäljningarna av allmännyttan:

http://stockholmsrean.se/

Som du ser började man med att snabbt sälja av de attraktiva fastigheterna i innerstan med omnejd, senare även i ytterområden lite för syns skull. Du ser av de priser lägenheterna värderats till att det inte är några rivningshus direkt, utan riktiga guldklimpar.

Jag ser en stor spridning över hela Stockholm. Gällande priserna så får jag väl ta det igen lite längre ner.

Citat:
Man hade lovat att behålla "en viss balans" innan man startade utförsäljningarna, och hade ju tappat all trovärdighet om man fortsatt att slumpa iväg kommunens tillgångar till privatpersoner.

Herre jösses vad du vinklar.

Kommunen ombildar: "KAPITALISTSVIN!"
Kommunen ombildar inte: "KAPITALISTSVIN!"

Citat:
1. Varför tror du att en fastighet värderas efter vad som kan tas ut i hyra?
2. Vi talar väl om ombildning av allmännyttan fastigheter? Vem säger att kommunen ska drivas med lönsamhet som mål? Kommunens uppgift är inte att tjäna pengar på fastighetsaffärer, utan att förse medborgarna med bostäder.

1. Därför att det är så man värderar en hyresfastighet. Det finns en stor skillnad i värdering av en hyresrättsfastighet och en bostadsrättsfastighet därför att en hyresrätter är hårt reglerade och hyrorna hålls tillbaka. Du kan inte använda dig av det icke-existerande brf-värdet när du ombildar. Rimligtvis borde man försöka hitta en mellanväg, men det bästa vore om hyran var representativt för det enorma behov av bostäder som finns.

2. Kommunen ska inte gå med vinst i alla sina åtaganden, det säger sig självt, men kommunen ska inte vara ett svart hål där alla resurser vigs åt en liten grupp lyckligt lottade hyresrättsinnehavare. Kommunen måste ha reella intäkter, det räcker inte enbart med kommunalskatten. Du har en jävligt skum inställning både vad gäller sakfrågan och vilken kommunens uppgift faktiskt är. Men om jag inte missminner mig så sitter du också i en hyresrätt som du betalar alldeles för lite för.
Citera
2014-10-30, 23:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att det är lönsamt för hyresgästen har vi förstått, men varför ska dessa människor gynnas framför oss andra? Varför ska Kalle på andra sidan gatan få köpa en lägenhet för två miljoner, när jag fått betala 5 miljoner på öppna marknaden för en likadan lägenhet på den här sidan av gatan för två år sen..?
Skillnaden har vi förklarat hundra gånger för dig. Det beror på att hyrorna inte är marknadsanpassade.

BRF köper fastigheten för "marknadspris"* (* Reglerat marknadspris eftersom hyrorna styr värdet på fastigheten). Sedan kan varje enskild bostadsrätt säljas dyrare styckevis.

Hur gör man då för att komma till rätta med problemen anser du? För med marknadshyror blir det slut på det du hatar mest av allt.

Det är klart att det inte är rättvist, men det är heller inte rättvist att hyror ska vara subventionerade i förhållade till vad gemene hyresgäst faktiskt tycker att det är värt.

Citat:
För kommunen är det kanske lönsamt på samma sätt som för villaägaren som säljer sitt hus: fint med pengar just nu, men sen då..?
Kommunen slipper betala underhåll, för tro inte att subventionerade hyror täcker sånt.

Citat:
Varför skulle kalkylen spricka? Allmännyttan har byggt och ägt fastigheter i hundra år utan att kalkylen spruckit...
Miljonprogrammen håller på att förfalla och det finns inga pengar till renoveringar. Chockhöjningar av hyror väntar eller så måste "någon annan" skjuta till pengar.
Citera
2014-11-03, 15:18
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Skillnaden har vi förklarat hundra gånger för dig. Det beror på att hyrorna inte är marknadsanpassade.
Jag undrade snarare varför kommunen säljer ut allmännyttans hus till privatpersoner.

Citat:
BRF köper fastigheten för "marknadspris"* (* Reglerat marknadspris eftersom hyrorna styr värdet på fastigheten). Sedan kan varje enskild bostadsrätt säljas dyrare styckevis.
Om det ö h t finns något "marknadspris" på ett hyreshus på Hornsgatan så är väl prissättningen fri? Varför inte sälja till högsta möjliga pris? Eller inte sälja alls?
Citat:
Det är klart att det inte är rättvist, men det är heller inte rättvist att hyror ska vara subventionerade i förhållade till vad gemene hyresgäst faktiskt tycker att det är värt.
Kommunen slipper betala underhåll, för tro inte att subventionerade hyror täcker sånt.
Nu får du snart visa att hyrorna verkligen är subventionerade. En trea i hos allmännyttan i Rinkeby eller Skärholmen kostar ca 7-8000/mån, är det verkligen subventionerat?

Citat:

Miljonprogrammen håller på att förfalla och det finns inga pengar till renoveringar. Chockhöjningar av hyror väntar eller så måste "någon annan" skjuta till pengar.
Det är inget unikt för bostäder, samma sak gäller all statlig och kommunal egendom. Vägar, skolor, sjukhus, hamnar, flygplatser, järnvägar. Vem ska betala för underhåll och renovering tror du? Vi skattebetalare, alltså de du kalla "någon annan".
Citera
2014-11-03, 15:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag undrade snarare varför kommunen säljer ut allmännyttans hus till privatpersoner.
För att få ut pengar till andra behövliga satsningar? Vad är det som säger att just vissa bostäder ska ägas av det offentliga?

Citat:
Om det ö h t finns något "marknadspris" på ett hyreshus på Hornsgatan så är väl prissättningen fri? Varför inte sälja till högsta möjliga pris? Eller inte sälja alls?
Prissättningen är fri, men den tar hänsyn till vad man får ta ut i hyra och vilken vakansgrad man kan räkna med. Sålänge hyror sätts efter bruksvärdesprincipen får man inte ut det fulla marknadspriset för hyreshus.

Citat:
Nu får du snart visa att hyrorna verkligen är subventionerade. En trea i hos allmännyttan i Rinkeby eller Skärholmen kostar ca 7-8000/mån, är det verkligen subventionerat?
Problemet är inte hyrorna i förorterna. Det är innerstaden det största subventionerandet sker.

Citat:
Det är inget unikt för bostäder, samma sak gäller all statlig och kommunal egendom. Vägar, skolor, sjukhus, hamnar, flygplatser, järnvägar. Vem ska betala för underhåll och renovering tror du? Vi skattebetalare, alltså de du kalla "någon annan".

Ja men det är ingen som kommer att renovera mitt hus jag bor i, så varför ska jag med mina skattepengar betala för någon annan?

Dessutom gynnas fastighetsägare som gett blanka fan i att renovera sina hus vid generella subventioner till hyresbostäder, medan skötsamma hyresvärdar missgynnas.
Citera
2014-11-03, 16:35
Avslutad
Citat:
Ja men det är ingen som kommer att renovera mitt hus jag bor i, så varför ska jag med mina skattepengar betala för någon annan?

Dags att visa att skattebetalarna verkligen betalar för allmännyttan. Plocka fram bevis på att det är så och inte tvärtom, dvs att kommunerna plockar ut pengar ur de allmännyttiga bostadsbolagen.

Inget svammel som bara är egna åsikter nu, utan siffror med underlag tack.

Citat:
Dessutom gynnas fastighetsägare som gett blanka fan i att renovera sina hus vid generella subventioner till hyresbostäder, medan skötsamma hyresvärdar missgynnas.

Huh?
Citera
2014-11-03, 16:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Dags att visa att skattebetalarna verkligen betalar för allmännyttan. Plocka fram bevis på att det är så och inte tvärtom, dvs att kommunerna plockar ut pengar ur de allmännyttiga bostadsbolagen.

Inget svammel som bara är egna åsikter nu, utan siffror med underlag tack.
Allmännyttan ska enligt lag vara självbärande och gå med vinst och så är också fallet vad jag vet.

Vissa skribenter i tråden har dock en önskan att skattebetalarna ska finansiera "billiga hyresrätter" åt en viss grupp lyckligt lottade som tydligen ska slippa undan sina livskostnader. Det är det jag kritiserar och anser är orättvist.

Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Huh?
Ja det är ju så det blir om det allmänna (skattebetalarna)ska skjuta till pengar till miljonprogramshusen. Den fastighetsägare som skött sig sämst blir mest gynnad av det.

Just därför ska man undvika subventioner eftersom dessa bara fördyrar och ger fastighetsägare minskad lust att underhålla sina hus.
Citera
2014-11-03, 17:56
Medlem
Tammers avatar
Citat:
För att få ut pengar till andra behövliga satsningar? Vad är det som säger att just vissa bostäder ska ägas av det offentliga?
Det där är en en rent ideologisk fråga. Ska stat och kommun sälja ut sina tillgångar för att finansiera verksamheten, eller ska vi betala via skatten? Vad är det för behövliga satsningar som är viktigare än bostäder? Vad händer när allt är sålt och inget mer finns att sälja, hur ska man då finansiera andra satningar?
Bostäder som ägs av det offentliga kan hyras ut utan vinstintresse, och blir därför billigare att hyra.

Citat:
Prissättningen är fri, men den tar hänsyn till vad man får ta ut i hyra och vilken vakansgrad man kan räkna med. Så länge hyror sätts efter bruksvärdesprincipen får man inte ut det fulla marknadspriset för hyreshus.
Troligen inte. Priset för husen har lagts på en nivå som skulle locka till köp, eventuella marknadspris har inte varit med i bilden. Då kunde ju husen lika väl köps av privat fastighetsbolag, och så har inte skett.

Citat:
Problemet är inte hyrorna i förorterna. Det är innerstaden det största subventionerandet sker.
Men de flesta av allmännyttans hus i stan är ju uppåt hundra år gamla, de är väl betalda för länge sedan. Husen är värda hur mycket som helst men man valde att rea ut dem till de lyckligt lottade hyresgästerna som råkade bo i dem för tillfället.
Citat:

Därför att du eller dina barn eller någon annan kommer att bo i dem i framtiden? Ska man bara betala för det man själv är intresserad av? Jag har ingen bil, så jag vill inte betala för vägbyggen. Jag går inte i skolan, så jag vill inte betala för skolbyggen. Jag har inget värt att stjäla, så jag vill inte betala för polisen. Osv, osv.
Citera
2014-11-03, 19:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det där är en en rent ideologisk fråga. Ska stat och kommun sälja ut sina tillgångar för att finansiera verksamheten, eller ska vi betala via skatten? Vad är det för behövliga satsningar som är viktigare än bostäder? Vad händer när allt är sålt och inget mer finns att sälja, hur ska man då finansiera andra satningar?
Ja varför inte. Det finns väl annat att lägga pengar på, än att några få ska få hyra billigt?

Citat:
Bostäder som ägs av det offentliga kan hyras ut utan vinstintresse, och blir därför billigare att hyra.
Ja men alla kan inte göra det eftersom bostäderna inte räcker till alla. Det blir bara en liten klick som kan åtnjuta sig billiga hyresrätter. Det är inte rättvist.

Citat:
Troligen inte. Priset för husen har lagts på en nivå som skulle locka till köp, eventuella marknadspris har inte varit med i bilden. Då kunde ju husen lika väl köps av privat fastighetsbolag, och så har inte skett.
verkligen inte. Hyreshusen måste säljas till marknadspris. Att BRF:er betalar bra har i sig dragit upp priset något....

Citat:
Men de flesta av allmännyttans hus i stan är ju uppåt hundra år gamla, de är väl betalda för länge sedan. Husen är värda hur mycket som helst men man valde att rea ut dem till de lyckligt lottade hyresgästerna som råkade bo i dem för tillfället.
Ja och vad beror rean på? Det är ju det du nu fått höra 101 gånger....

Citat:
Därför att du eller dina barn eller någon annan kommer att bo i dem i framtiden? Ska man bara betala för det man själv är intresserad av? Jag har ingen bil, så jag vill inte betala för vägbyggen. Jag går inte i skolan, så jag vill inte betala för skolbyggen. Jag har inget värt att stjäla, så jag vill inte betala för polisen. Osv, osv.
det kan jag inte vara säker på eftersom för billiga hyresrätter aldrig kommer att bli lediga. Då är det bättre att sälja ut dom till en BRF till "marknadspris" i sådana fall. inte heller det är helt rättvist men det finns ingen annan lösning såvida vi inte går mot mer marknadsanpassade hyror.
Citera
2014-11-03, 19:50
Avslutad
Citat:
Allmännyttan ska enligt lag vara självbärande och gå med vinst och så är också fallet vad jag vet.

Vissa skribenter i tråden har dock en önskan att skattebetalarna ska finansiera "billiga hyresrätter" åt en viss grupp lyckligt lottade som tydligen ska slippa undan sina livskostnader. Det är det jag kritiserar och anser är orättvist.

Så även du anser att om allmännyttan är självbärande (som nu) så är den inte subventionerad, och med andra ord betalar du inte för andras boende (som du annars brukar påstå)?

Vad är då problemet med att allmännyttan skulle bygga fler bostäder för att minska bostadsbristen och förse de som idag har svårt att hitta bostad med ett vettigt alternativ (till en BR de inte har råd eller är villiga att belåna sig till)?
Citera
2014-11-03, 21:24
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ja varför inte. Det finns väl annat att lägga pengar på, än att några få ska få hyra billigt?
Det är inte billigt, det finns inga jättebilliga subventionerade lägenheter. Det är bara du som tror det. En lägenhet i attraktivt läge i stan kostar tiotusen och uppåt i hyra, är det billigt?

Citat:
Ja men alla kan inte göra det eftersom bostäderna inte räcker till alla. Det blir bara en liten klick som kan åtnjuta sig billiga hyresrätter. Det är inte rättvist.
Och det är bara en liten klick som får köpa billiga lägenheter av allmännyttan, inte heller rättvist.
Om bostäderna inte räcker till alla: bygg mer.

Citat:
det kan jag inte vara säker på eftersom för billiga hyresrätter aldrig kommer att bli lediga. Då är det bättre att sälja ut dom till en BRF till "marknadspris" i sådana fall. inte heller det är helt rättvist men det finns ingen annan lösning såvida vi inte går mot mer marknadsanpassade hyror.
Det finns inga billiga hyreslägenheter i attraktiva lägen. Men de hyreslägenheter som finns måste komma in till Bostadsförmedlingen så att vem som helst kan hyra dem. Istället för att som nu säljas till de som råkar bo i dem, vilket gör att lägenheten för all framtid försvinner utom räckhåll för alla som inte har en fet plånbok.
Citera
2014-11-03, 23:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är inte billigt, det finns inga jättebilliga subventionerade lägenheter. Det är bara du som tror det. En lägenhet i attraktivt läge i stan kostar tiotusen och uppåt i hyra, är det billigt?
Här kan vi snacka om ett par som subventioneras å det grövsta... Visst blev det en höjning av hyran, men det var inte i närheten mot vad det borde kosta...

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Citat:
Och det är bara en liten klick som får köpa billiga lägenheter av allmännyttan, inte heller rättvist.
Om bostäderna inte räcker till alla: bygg mer.
Det är just därför vi ska vara sparsamma med allmännytta, både med utförsäljning och subventioner på andras bekostnad. Bygg gärna hyresrätter till dom som vill ha det, men då måste det efterfrågas sådana på riktigt och det gör det inte idag. Det är för dyrt för de bostadslösa...

Citat:
Det finns inga billiga hyreslägenheter i attraktiva lägen. Men de hyreslägenheter som finns måste komma in till Bostadsförmedlingen så att vem som helst kan hyra dem. Istället för att som nu säljas till de som råkar bo i dem, vilket gör att lägenheten för all framtid försvinner utom räckhåll för alla som inte har en fet plånbok.
Det finns det så visst. Paret i exemplet betalade bara 12 k i månaden för 164 kvadrat precis vid stureplan. Det är en renodlad subvention inget annat.
Citera
2014-11-03, 23:16
Avslutad
Citat:
Här kan vi snacka om ett par som subventioneras å det grövsta... Visst blev det en höjning av hyran, men det var inte i närheten mot vad det borde kosta...

http://www.hemhyra.se/stockholm/rekordhog-hyreshojning-efter-ombyggnation

Det finns det så visst. Paret i exemplet betalade bara 12 k i månaden för 164 kvadrat precis vid stureplan. Det är en renodlad subvention inget annat.

Och du vet uppenbarligen fortfarande inte vad subvention betyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in