Citat:
Vi har en bostadsbrist i framförallt Stockholm. Det kombinerat med svårigheter att få tag på byggbar mark leder till höga priser. Har du en källa på att markkostnaden skulle vara lägre eller densamma i Stockholm som i Berlin, Paris eller London? Hur ser det ut med byggnadsregler? Hur är hyresregleringen?
Isolering är bra, ja, men isolering är dyrt (nu får du fan fatta detta, börjar bli oerhört tjatigt). Man kan kompensera sämre isolering med mer värmetillförsel. Det gör byggnader billigare att bygga.
Kan staten bygga billigare? Staten kan inte bygga alls. Staten kan anlita byggföretag. Byggföretag tar ut vinster även när de utför statliga uppdrag.
Citat:
En källa ska jag gärna presentera direkt, det är en sida skapad av Socialdemokraterna i Stockholm om utförsäljningarna av allmännyttan:
http://stockholmsrean.se/
Som du ser började man med att snabbt sälja av de attraktiva fastigheterna i innerstan med omnejd, senare även i ytterområden lite för syns skull. Du ser av de priser lägenheterna värderats till att det inte är några rivningshus direkt, utan riktiga guldklimpar.
http://stockholmsrean.se/
Som du ser började man med att snabbt sälja av de attraktiva fastigheterna i innerstan med omnejd, senare även i ytterområden lite för syns skull. Du ser av de priser lägenheterna värderats till att det inte är några rivningshus direkt, utan riktiga guldklimpar.
Jag ser en stor spridning över hela Stockholm. Gällande priserna så får jag väl ta det igen lite längre ner.
Citat:
Herre jösses vad du vinklar.
Kommunen ombildar: "KAPITALISTSVIN!"
Kommunen ombildar inte: "KAPITALISTSVIN!"
Citat:
1. Varför tror du att en fastighet värderas efter vad som kan tas ut i hyra?
2. Vi talar väl om ombildning av allmännyttan fastigheter? Vem säger att kommunen ska drivas med lönsamhet som mål? Kommunens uppgift är inte att tjäna pengar på fastighetsaffärer, utan att förse medborgarna med bostäder.
2. Vi talar väl om ombildning av allmännyttan fastigheter? Vem säger att kommunen ska drivas med lönsamhet som mål? Kommunens uppgift är inte att tjäna pengar på fastighetsaffärer, utan att förse medborgarna med bostäder.
1. Därför att det är så man värderar en hyresfastighet. Det finns en stor skillnad i värdering av en hyresrättsfastighet och en bostadsrättsfastighet därför att en hyresrätter är hårt reglerade och hyrorna hålls tillbaka. Du kan inte använda dig av det icke-existerande brf-värdet när du ombildar. Rimligtvis borde man försöka hitta en mellanväg, men det bästa vore om hyran var representativt för det enorma behov av bostäder som finns.
2. Kommunen ska inte gå med vinst i alla sina åtaganden, det säger sig självt, men kommunen ska inte vara ett svart hål där alla resurser vigs åt en liten grupp lyckligt lottade hyresrättsinnehavare. Kommunen måste ha reella intäkter, det räcker inte enbart med kommunalskatten. Du har en jävligt skum inställning både vad gäller sakfrågan och vilken kommunens uppgift faktiskt är. Men om jag inte missminner mig så sitter du också i en hyresrätt som du betalar alldeles för lite för.