Citat:
Ursprungligen postat av
Berxwedan
Du tror på riktigt att "Peshmerga lät ju nästan Arbil falla om inte USA kommit till räddning". På riktigt? Är det din slutsats? Vilka dåligt insatta debattörer med låg analytisk förmåga det finns på det här forumet som ofta diskuterar utifrån det önskvärda istället för att utgå ifrån verkligheten. IS närmade sig Arbil - det är verkligheten. Att Arbil skulle falla är bara din våta dröm.
Häng inte upp dig på småsaker, varesig Erbil skulle falla eller inte kan varken jag eller du veta. Det enda vi vet är att ISIS befann sig 400 meter från Erbil. Sluta ta diskussionen till något vi inte försökte diskutera. Det är Kobane och det totala misslyckande av USA koalitionen, YPG och FSA som diskuteras. Du väljer trots detta att hänga upp dig på en liten mening och anklaga mig för att vilja att Erbil skall falla i händerna på ISIS råttorna. Sluta upp med den kurdiska offermentaliteten, för att klargöra, jag har inga som helst önskemål att ISIS skall ta en centimeter från varken kurder, judar eller araber.
Så, om du är villig och föra en normal diskussion så kan du jättegärna upplysa mig om varför YPG och FSA har sådana enorma problem med ISIS i Kobane trots hjälp från hela världen. Det tränger inte in i mitt huvud hur detta kan vara möjligt. Förhoppningsvis sitter du på svaren.