2014-11-01, 19:58
Medlem
TrailerBarbies avatar
Jag har i 10 år ätit imovane.
På senare tid har det spårat ur lite kan man säga.
Äter på ett dygn 6-7 stycken(ibland fler), dygnet runt.
Kan inte ta mig någonstans utan dem. Försökte sluta, men fick en panikattackt och försökte hoppa ur en bil i farten för jag fick inte luft och kändes som jag skulle dö.
Det här är fan det värsta jag varit med om.
Har tidigare ätit xanor och Stesolid i stora doser under flera år , men den abstinensen var rena barnleken jämfört med imovane. Slutade även med subutex på egen hand utan större problem utan substitut( fysisk abstinens kan jag klara av, värre med psykisk)
Jag vet inte hur jag ska lyckas sluta.
Sitter bara hemma och gråter nu...det sticker i armar och händer, känna som jag inte kan andas, ångest.
Pratade med en väninna som går på heroin, och hon höll med mig, imovane är ett jävla råttgift och bland det svåraste att sluta med.
Några tips?
Senast redigerad av TrailerBarbie 2014-11-01 kl. 20:05.
Citera
2014-11-01, 20:15
Bannlyst
Du ska inte bara sluta på dom. Du måste trappa ner dom långsamt. Det är inte konstigt att din kropp reagerar om du tvärt slutar på dom med den mängden.
Citera
2014-11-01, 23:59
Medlem
Om du vet med dig att du inte kommer lyckas på egen hand, sök isf hjälp! det finns att få.
Citera
2014-11-02, 19:25
Medlem
C-3POs avatar
Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Citera
2014-11-02, 19:28
Medlem
TrailerBarbies avatar
Jag gör nya försök varje vecka att trappa ned. I grunden har jag ett antal psykiska sjukdomar som säkert gör det svårare också, som gad och panikångest.
Jag har sökt professionell hjälp tidigare, men då syns det sen hos varenda läkare man besöker efter det och man får en stämpel som inte är så rolig.
Hur har ni gjort?
För nu slänger jag i mig en imovane titt som tätt, har inga tider, så blir svårt att trappa ned, som annars görs på speciella tidpunkter.
Önskar att jag aldrig börjat, vet ju om att jag fastnar i varenda narkotikaklassade mediciner jag får...
Men när jag började med alla mediciner skrevs de ut mkt lättare än idag, nu är de mer restriktiva.
Och det var ju roligt i början...nu gör imovanen mig bara sjukare och förvärrar panikångesten.
Citera
2014-11-02, 19:29
Medlem
TrailerBarbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C-3PO
Bensodiazepiner --> Drogrehabilitering
/Moderator
Har jag lagt inlägget fel? Förlåt! Flytta det om det går. Var ett tag sedan jag var här inne. Lite ringrostig
Citera
2014-11-02, 19:54
Medlem
Isets avatar
Har iofs inte haft några besvär med att sluta rakt av med imovane efter ett flerårigt bruk, men vet både av egen erfarenhet och av andra hur at, abstinens o panikångest inte gör saken lättare.

De preparat som funkar mot panikångest är i de flesta fall beroendeframkallande de med, så det är nog ingen idé.

Men man kan ju alltid prova den gamla vägen. Fixa så du har någon hos dig 24h närmaste tiden. Nån du litar på, kan bryta ihop framför och som kan ta dig när du blir arg och ändå inte ge dig piller. Yep, sätt upp nedtrappningsschema med denna person och ge denna alla dina piller. Sen börjar det roliga. Om du känner för att ta fan vid hornen, skippa schemat o kör CT. Viktiga bara att du har en person hos dig så det inte händer dumheter.

Huskurer mot panikångest: värme (filtar, dusch, bad osv), dämpad belysning, fokuserande aktivitet (typ baka pepparkakor, vika tvätt, städa). Kroppskontakt (även om du känner nej, så hjälper det att lugna en när det är som värst). Försök att hålla igång utan att varva upp, ha någon som pratar med dig om vardagliga saker utan att kräva svar hela tiden. Jag går inte på promenader när jag känner ångesten komma då det varvar upp mig och kan leda till att allt blir sju gånger värre, men många andra tycker det funkar. Enkla, lugna aktiviteter och sällskap. Du ska inte vara själv alls och ditt sällskap måste kunna ta humörsvängningar, raseri, tårar osv utan att tveka.

Lycka till.
Citera
2014-11-02, 21:46
Medlem
C-3POs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrailerBarbie
Har jag lagt inlägget fel? Förlåt! Flytta det om det går. Var ett tag sedan jag var här inne. Lite ringrostig
Det var ju det jag gjorde.
Citera
2014-11-03, 00:06
Medlem
TrailerBarbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iset
Har iofs inte haft några besvär med att sluta rakt av med imovane efter ett flerårigt bruk, men vet både av egen erfarenhet och av andra hur at, abstinens o panikångest inte gör saken lättare.

De preparat som funkar mot panikångest är i de flesta fall beroendeframkallande de med, så det är nog ingen idé.

Men man kan ju alltid prova den gamla vägen. Fixa så du har någon hos dig 24h närmaste tiden. Nån du litar på, kan bryta ihop framför och som kan ta dig när du blir arg och ändå inte ge dig piller. Yep, sätt upp nedtrappningsschema med denna person och ge denna alla dina piller. Sen börjar det roliga. Om du känner för att ta fan vid hornen, skippa schemat o kör CT. Viktiga bara att du har en person hos dig så det inte händer dumheter.

Huskurer mot panikångest: värme (filtar, dusch, bad osv), dämpad belysning, fokuserande aktivitet (typ baka pepparkakor, vika tvätt, städa). Kroppskontakt (även om du känner nej, så hjälper det att lugna en när det är som värst). Försök att hålla igång utan att varva upp, ha någon som pratar med dig om vardagliga saker utan att kräva svar hela tiden. Jag går inte på promenader när jag känner ångesten komma då det varvar upp mig och kan leda till att allt blir sju gånger värre, men många andra tycker det funkar. Enkla, lugna aktiviteter och sällskap. Du ska inte vara själv alls och ditt sällskap måste kunna ta humörsvängningar, raseri, tårar osv utan att tveka.

Lycka till.
Tack för de bra tipsen!
Jag ska verkligen prova. Men då jag verkligen får PANIK och börjar slå på mig själv, hyperventilerar, river upp huden osv är jag så rädd. De fysiska åkommorna som utlöser de psykiska gör att det är så svårt att komma undan.
Börjar det pirra lite in tex benet ger det ångest och attack blossar upp på några sekunder innan jag hinner reagera, sen hjälper inget, känns det som.
CT tror jag inte jag klarar fast det är det bästa, för att trappa ned och må halvdåligt en längre tid är så segdraget och ökar risken för återfall, för att istället må akut skit och vara en fara för mig och andra omkring mig under en kortare period med CT.
Vet varken ut eller in..
Hur sakta bör jag trappa ned med ca 60-80 mg/dygn?
Förstår inte varför imovane ska vara hemskt..Xanor och stesolid var inga problem..
Senast redigerad av TrailerBarbie 2014-11-03 kl. 00:11.
Citera
2014-11-03, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TrailerBarbie
Tack för de bra tipsen!
Jag ska verkligen prova. Men då jag verkligen får PANIK och börjar slå på mig själv, hyperventilerar, river upp huden osv är jag så rädd. De fysiska åkommorna som utlöser de psykiska gör att det är så svårt att komma undan.
Börjar det pirra lite in tex benet ger det ångest och attack blossar upp på några sekunder innan jag hinner reagera, sen hjälper inget, känns det som.
CT tror jag inte jag klarar fast det är det bästa, för att trappa ned och må halvdåligt en längre tid är så segdraget och ökar risken för återfall, för att istället må akut skit och vara en fara för mig och andra omkring mig under en kortare period med CT.
Vet varken ut eller in..
Hur sakta bör jag trappa ned med ca 60-80 mg/dygn?
Förstår inte varför imovane ska vara hemskt..Xanor och stesolid var inga problem..

Imovane-at är lite kortare än benso och mycket mer intensivt tycker jag. Men som du mår låter det bättre om du var inlagd medan du slutar. Då kan man inte skada sig själv iaf, och man kan få (jobbig men effektiv) neuroleptika eller något annat som söver en även dagtid.
Citera
2014-11-03, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPlayCSToGetaGF
Imovane-at är lite kortare än benso och mycket mer intensivt tycker jag. Men som du mår låter det bättre om du var inlagd medan du slutar. Då kan man inte skada sig själv iaf, och man kan få (jobbig men effektiv) neuroleptika eller något annat som söver en även dagtid.

När man är beroende av Z analoger som är kort verkande och vill sluta ska man bytta ut det mot diazepam som har lång halverings tid så man får en jämnare koncentration i kroppen och sen trappar man ner valiumet.. Finns många listor man kan trappa ner efter om man googlar fast det krävs ju disciplin..
Citera
2014-11-03, 08:48
Medlem
Isets avatar
Lägger TS in sig så kommer det ju ut att det finns en missbruksproblematik, det är inte så att TS kan tända av en vecka och ingen ställer några frågor inne på avd. Visst är det det optimala hur säkerhetsperspektiv, men konsekvenserna blir att TS för alltid kommer ha det svårt att få ut något starkare än alvedon igen samt att missbruksvården kommer vilja ha koll på läget ett tag. Och allt annat strul som kommer med missbruksstämpeln i detta land. Såvida inte TS själv vill in i systemet kommer hjälpen där inte fungera ändå och då är en plats tagen för någon som verkligen vill ha hjälpen och har motivationen.

Att TS visar självskadebeteende vid panikattack är orsaken till att jag rekommenderade [b]konstant[b] sällskap av någon som inte är rädd för att handgripligen avstyra sådana dumheter och självklart också vågar se till att TS tas till sjukhuset om situationen går överstyr.

TS har ett val: sluta eller inte. Det finns ingen tredje väg. Väljer TS att sluta kommer det vara helvete ett litet tag medan den fysiska atn pågår och sedan en lång process att vänja sig av vid beteendet som har lett till missbruk av en insomningstablett. Att fortsätta, tja, det är ingen konst. Tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in