2014-11-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Den bilden som man kan få av denna kvinna är att hon rasande springer runt i lgh halvnaken/naken med en brödkavel i högsta hugg.
Hans försvar måste bli att om han hade lagt sig i misshandeln så hade han blivit dödad med brödkaveln.
Bättre att vara en levande vårdnadshavare än ingen alls?

Nu har jag läst konversationen mellan Madi och Madleen en gång till. Jag tror att Madi var iklädd i linne och trosor därför att hon försökte sova. Hon var ju så trött efter resan. Barnen störde henne och Yara orkade inte se efter dem. Hon fick ett raseriutbrott och slog ihjäl Yara. Rami ''räddade'' sönerna och satte sig i ett annat rum med dem. Han brydde sig inte om Yara eftersom han inte trodde att hon skulle ihjälslagen.
Citera
2014-11-02, 12:54
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
OM han nu var passiv...
Ja det bör tilläggas.. inte mer passiv iaf än att han kunde filma..
Citera
2014-11-02, 12:55
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Nu har jag läst konversationen mellan Madi och Madleen en gång till. Jag tror att Madi var iklädd i linne och trosor därför att hon försökte sova. Hon var ju så trött efter resan. Barnen störde henne och Yara orkade inte se efter dem. Hon fick ett raseriutbrott och slog ihjäl Yara. Rami ''räddade'' sönerna och satte sig i ett annat rum med dem. Han brydde sig inte om Yara eftersom han inte trodde att hon skulle ihjälslagen.
Den enklaste och mest logiska och självklara förklaringen till Amanis klädsel hittills. Tack, nantale. Och det är ju också så, enligt vad jag har förstått, att det är den arabiske mannens sak att uppfostra pojkarna medan det faller på kvinnans lott att fostra flickorna - vilket kan förklara att han inte lade sig i hur Amani fostrade Yara, utan överlät det helt på henne. Även denna kväll.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-02 kl. 12:59.
Citera
2014-11-02, 12:55
Bannlyst
Citat:
Den bilden som man kan få av denna kvinna är att hon rasande springer runt i lgh halvnaken/naken med en brödkavel i högsta hugg.
Hans försvar måste bli att om han hade lagt sig i misshandeln så hade han blivit dödad med brödkaveln.

Tror du på det där skitsnacket själv eller?

En feg man som inte klarar att beskydda en liten tjej från en kvinna? Skulle han inte kunna ta emot i värsta fall en smäll med brödkavel på armarna och sen avväpna henne och stoppa upp kaveln i henne?

Många människor hade lagt sig i och gärna dött i kuppen än att låta ett litet barn bli misshandlad till döds.

Både mannen och kvinnan bör sättas i fängelse. I fängelse där resten av de intagna kommer läxa upp dom var och varannan dag.

Men i patetiska länder så får såna människor något år och sen släpps fria.
Citera
2014-11-02, 12:56
Medlem
Citat:
Kanske ville hon inte smutsa sina kläder. Med andra ord visste hon att blodet skulle stänka när hon gick in för att slå Yara med brödkaveln.
När jag måste spola av något i duschen (hunden, lortiga småsaker utifrån och så'nt) klär jag av mig i bara undisarna. Så tror jag de flesta jag känner som inte har badkar gör - man blir helt enkelt våt, i värsta fall dyngsur; det är alltså kanske den enda detaljen som inte förbryllar mig ett dugg. Det behöver inte betyda att Madi ängslades för blodstänk (hon hade vid det laget antagligen lämnat allt slags förnuft i en annan tankevärld).
Men visst fanns det blodstänk på hennes kläder? Tillsammans med spår från yngre sonen (dregel eller nå't). Hade hon tänkt på blodspår, så hade hon nog duschat käderna och sig själv i samma veva.

Lägger till: hon hade ju två småkillar som måste helkroppstvättas i duschen (badkar finns inte i lägenheten såvitt jag kan se) åtminstone då och då, så det var nog en inrotad vana.
Senast redigerad av tantigheter 2014-11-02 kl. 13:09. Anledning: tillägg
Citera
2014-11-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag har inte sett bilderna från akutmottagningen, men så som jag förstått av åklagarens framställning var de flesta av Yaras skador inte blödande, utan hudavskrapningar, krosskador, blåmärken, söndersliten underhud etc över praktiskt taget hela kroppen. Blodet kom från hennes sönderslagna knä och från munnen, samt möjligen från huvudsvålen där hårtussar slitits bort. Det rörde sig alltså inte om några stora mängder blod. Misshandel med trubbiga föremål, det må sedan vara nävar, fötter eller brödkavlar, ger ju inte så blodiga skador, så även om Yara var bokstavligen sönderslagen, så behöver hon inte ha varit så blodig.

Hmmm...
Men varför byta kläder på barnkroppen 2 ggr?
Har väldigt svårt att tänka mig Yara själv byta kläder efter misshandel?
Yaras blod hittades på en elkabel också men den användes kanske inte just denna kväll
Citera
2014-11-02, 12:59
Bannlyst
Citat:

Yara verkar varit den som fått agera slagspåse där dessa vuxna lätta sina tillkortakommande på henne.

Aggressionerna gick ut på henne.
Dessa människor bör man dräpa med ens egna händer. Krossa deras hals och strypa ihjäl dom.
Citera
2014-11-02, 13:00
Bannlyst
Citat:
Hmmm...
Men varför byta kläder på barnkroppen 2 ggr?
Har väldigt svårt att tänka mig Yara själv byta kläder efter misshandel?
Yaras blod hittades på en elkabel också men den användes kanske inte just denna kväll

Användes nog till att piska henne.
Citera
2014-11-02, 13:08
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Ja, det är tänkbart att han skulle kunna svara så om han får frågan i rätten. Eller inte? Det vore väl i högsta grad omanligt att säga sig vara så rädd för sin fru?

Ju mer jag tänker på det desto intressantare blir frågan om varför Yara inte sökte skydd hos Rami. Eller alltså, det som är intressant är hur Rami svarar på frågan. Varför hon inte sökte skydd hos honom kan vi ju räkna ut själva.

Det händer då och då att det dyker upp fall där styvfäder har utövat terror med såväl fysisk som psykisk tortyr mot fru och styvbarn. Då väcks frågan om varför mamman inte har tagit bort sina barn från situationen, alltså varför hon inte har lämnat sin man. Till hennes försvar kommer då ofta argument i stil med "jamen hon var nog hjärntvättad och rädd". Ett argument som inte håller enligt mig. Hennes ansvar gentemot sina barn måste gå först.

Det borde väl gå att applicera även här? Rami kunde ha gjort en hel del. Han bör rimligen ha varit starkare än sin fru. Han borde ha kunnat avväpna henne. Han kunde ha rusat ut i trappuppgången och slagit larm. Han kunde ha ringt polisen. Han kunde ha bett vännen han chattade med att ringa polisen.

Inget av detta gjorde han.

Det finns inte så många alternativ att välja på. Antingen tyckte han att det var OK att hans fru misshandlade Yara, eller så deltog han själv.
Citera
2014-11-02, 13:09
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Kanske ville hon inte smutsa sina kläder. Med andra ord visste hon att blodet skulle stänka när hon gick in för att slå Yara med brödkaveln.

Då skulle detta bli överlagt mord ju...
Citera
2014-11-02, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Jag kanske övertolkar eftersom jag hört ryktet innan men det är någonting i tonen inte bara enskilda ord. Tror nämligen att Madi både var och själv kände sig föraktad. Hon var ju också i princip utfryst av sin och möjligtvis andra släkter. Och jag tror hon tyckte riktigt illa om Madleen. Och att det var ömsesidigt.

Just den där kylan känns väldigt otypisk för att vara den Madi/Amani vi lärt känna genom tråden. Kyla och kontroll är däremot Ramis paradgren. Det är någonting som verkar väldigt fel i beskrivningen av mordkvällen. Men teknisk bevisning verkar peka på Madi...än så länge.

Ja, det är något som är allvarligt fel. Det är för tillrättalagt, med bevisning om den elaka styvmodern som har olika kioskromansmotiv för att döda Yara.

Att Rami kan få till, att den tekniska bevisningen i lägenheten pekar på endast på Madi förvånar inte mig, men att rättsväsendet går på denna rövarhistoria, borde förvåna mig, men jag är faktiskt inte förvånad.

Vi var många som reagerade direkt när Guardian Angel började göra en tidslinje. Iskylan i denna sak är vidrig, för om man vill sätta dit Madi med släktens goda minne, så visar det hur lite Yara betyder för dem. För det vore i alla normala föräldrars intresse att ge sitt barn upprättelse genom att få fram sanningen. Och ett straff till gärningsmännen enligt de gärningar som de facto begåtts. Där underlåtenheten är brottslig, men förmildrande på ett anstötligt sätt.

Man undrar vad som pågår på häktet och varför Madi träffar barnen och varför Rami i detta genuskorrekta land inte upprätthåller kontakten med barnen, och varför Madi får träffa barnen om bevisningen är så övertygande att hon misshandlat ett barn till döds.

Om man spekulerar i att Madi också är ett offer på sitt sätt, och att hon faktiskt blev misshandlad av Rami så är denna sak en mänsklig katastrof. Jag får känslan av att Madi måste ha varit en av de ensammaste kvinnorna man kan tänka sig. Det har säkert med hennes leverne och sätt att vara, men det är inte brottsligt. Det gör henne extra utsatt med denne Rami och klan.

Vi har inte fått FUPen ännu, men av det som hittills framkommit verkar det som åklagaren valt den lätta vägen och nöjt sig med den bevisning som serveras. Det finns inget incitament att ta reda på sanningen, eller att använda de legala medel man har för att sätta press på Madi. När Madi skriver meddelanden i biblioteket, ser åklagaren detta som bevis, utan att ange vad hon vill styrka. Hon hoppas på att domstolen ska ha fantasi att utläsa något om Madi "funderingar".

Madi behöver stöd och signaler om att detta är allvarligt, och att rättsväsendet kan skydda henne om hon redogör för allt som skett. Min åsikt är att detta inte är färdigt åtal att inleda rättegång på. Det enklaste hade varit att sätta press på Madi genom barnen. Är hon förvirrad och inte kommer ihåg saker och skriver konstiga meddelanden, så kan man se till att hon inte får träffa barnen med stöd av en "expert" som i vanlig ordning skulle ställa upp och täcka upp åklagaren mot kritik.

Det jag anser saknas är ett förhör under häktestiden med Madi där hon öppnar sig, och det kan jag se är en stor brist i denna sak, utan att ha läst FUP. Det är efter åklagarens sakframställan som vi ser att Madi ligger pyrt till. Det är ett bottennapp för svensk kriminalvård och rättsväsende att de inte kan inleda ett samtal med den ensammaste människan av alla.

Om det är någon som har behov av att tala och öppna sig så är det Madi. Enda förklaringen till hennes sätt att vara är att hon är skräckslagen. I allt detta som hänt vill hon leva och se sina barn växa upp, men hon vet inte hur man beter sig rent generellt, och är därför väldigt ensam.

Jag försvarar inte Madi men jag tror inte en sekund på att Rami endast var en passiv vårdnadshavare. Eller att Rami skulle ha blivit misshandlad av sin fru med en brödkavel, tror jag inte heller på. Då hade Madi också varit ihjälslagen.

Om man tänker i nya banor om misshandeln, så kan det vara så att dessa filurer inte insåg hur allvarligt ett barn kan skadas av olika slag och skakningar. Det man belyser till vår och allas fasa är de omfattade skador Yara har. Det man inte tänker på att det krävs inte mycket våld för att slag mot en så tunn barnkropp som Yaras ska vara dödliga och för att skadorna ska bli så omfattande.

Jag tror att det var en vanlig dag i Yaras liv efter skolan, men denna gång hade den som slog, slagit lite för hårt, träffat där kroppen inte tålde mer. Denna gång vaknade inte Yara, hon avled av sina skador i stället för att vakna upp till en ny dag i detta helvete.

Och Rami är smart, han fixade till brottsplatsen och städade upp de spår som kunde binda honom till brottet. Det är en slarvig städning med tanke på alla spår efter Madis framfart.

Man gav vårdnaden till dessa primitiva människor, utan att utreda dem eller följa upp hur Yara hade det. Och fortfarande har man nöjt sig med att Madi inte besvarar de enklaste frågor om sin bakgrund när åtalet inleds. Jag vill veta från Madi vad som hände i den lägenheten, för hon var den som var hemma hela tiden. Sen får man bedöma trovärdigheten av hennes berättelse utifrån annan bevisning och tidslinjen.
Citera
2014-11-02, 13:13
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penkapappa
Användes nog till att piska henne.
Exakt min tanke. Den var ju dessutom hopknuten, så den kan mycket väl ha använts som piska, om inte vid detta tillfälle så tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in