Citat:
Ursprungligen postat av
VemKom
Jag kanske övertolkar eftersom jag hört ryktet innan men det är någonting i tonen inte bara enskilda ord. Tror nämligen att Madi både var och själv kände sig föraktad. Hon var ju också i princip utfryst av sin och möjligtvis andra släkter. Och jag tror hon tyckte riktigt illa om Madleen. Och att det var ömsesidigt.
Just den där kylan känns väldigt otypisk för att vara den Madi/Amani vi lärt känna genom tråden. Kyla och kontroll är däremot Ramis paradgren. Det är någonting som verkar väldigt fel i beskrivningen av mordkvällen. Men teknisk bevisning verkar peka på Madi...än så länge.
Ja, det är något som är allvarligt fel. Det är för tillrättalagt, med bevisning om den elaka styvmodern som har olika kioskromansmotiv för att döda Yara.
Att Rami kan få till, att den tekniska bevisningen i lägenheten pekar på endast på Madi förvånar inte mig, men att rättsväsendet går på denna rövarhistoria, borde förvåna mig, men jag är faktiskt inte förvånad.
Vi var många som reagerade direkt när
Guardian Angel började göra en tidslinje. Iskylan i denna sak är vidrig, för om man vill sätta dit Madi med släktens goda minne, så visar det hur lite Yara betyder för dem. För det vore i alla normala föräldrars intresse att ge sitt barn upprättelse genom att få fram sanningen. Och ett straff till gärningsmännen enligt de gärningar som de facto begåtts. Där underlåtenheten är brottslig, men förmildrande på ett anstötligt sätt.
Man undrar vad som pågår på häktet och varför Madi träffar barnen och varför Rami i detta genuskorrekta land inte upprätthåller kontakten med barnen, och varför Madi får träffa barnen om bevisningen är så övertygande att hon misshandlat ett barn till döds.
Om man spekulerar i att Madi också är ett offer på sitt sätt, och att hon faktiskt blev misshandlad av Rami så är denna sak en mänsklig katastrof. Jag får känslan av att Madi måste ha varit en av de ensammaste kvinnorna man kan tänka sig. Det har säkert med hennes leverne och sätt att vara, men det är inte brottsligt. Det gör henne extra utsatt med denne Rami och klan.
Vi har inte fått FUPen ännu, men av det som hittills framkommit verkar det som åklagaren valt den lätta vägen och nöjt sig med den bevisning som serveras. Det finns inget incitament att ta reda på sanningen, eller att använda de legala medel man har för att sätta press på Madi. När Madi skriver meddelanden i biblioteket, ser åklagaren detta som bevis, utan att ange vad hon vill styrka. Hon hoppas på att domstolen ska ha fantasi att utläsa något om Madi "funderingar".
Madi behöver stöd och signaler om att detta är allvarligt, och att rättsväsendet kan skydda henne om hon redogör för allt som skett. Min åsikt är att detta inte är färdigt åtal att inleda rättegång på. Det enklaste hade varit att sätta press på Madi genom barnen. Är hon förvirrad och inte kommer ihåg saker och skriver konstiga meddelanden, så kan man se till att hon inte får träffa barnen med stöd av en "expert" som i vanlig ordning skulle ställa upp och täcka upp åklagaren mot kritik.
Det jag anser saknas är ett förhör under häktestiden med Madi där hon öppnar sig, och det kan jag se är en stor brist i denna sak, utan att ha läst FUP. Det är efter åklagarens sakframställan som vi ser att Madi ligger pyrt till. Det är ett bottennapp för svensk kriminalvård och rättsväsende att de inte kan inleda ett samtal med den ensammaste människan av alla.
Om det är någon som har behov av att tala och öppna sig så är det Madi. Enda förklaringen till hennes sätt att vara är att hon är skräckslagen. I allt detta som hänt vill hon leva och se sina barn växa upp, men hon vet inte hur man beter sig rent generellt, och är därför väldigt ensam.
Jag försvarar inte Madi men jag tror inte en sekund på att Rami endast var en passiv vårdnadshavare. Eller att Rami skulle ha blivit misshandlad av sin fru med en brödkavel, tror jag inte heller på. Då hade Madi också varit ihjälslagen.
Om man tänker i nya banor om misshandeln, så kan det vara så att dessa filurer inte insåg hur allvarligt ett barn kan skadas av olika slag och skakningar. Det man belyser till vår och allas fasa är de omfattade skador Yara har. Det man inte tänker på att det krävs inte mycket våld för att slag mot en så tunn barnkropp som Yaras ska vara dödliga och för att skadorna ska bli så omfattande.
Jag tror att det var en vanlig dag i Yaras liv efter skolan, men denna gång hade den som slog, slagit lite för hårt, träffat där kroppen inte tålde mer. Denna gång vaknade inte Yara, hon avled av sina skador i stället för att vakna upp till en ny dag i detta helvete.
Och Rami är smart, han fixade till brottsplatsen och städade upp de spår som kunde binda honom till brottet. Det är en slarvig städning med tanke på alla spår efter Madis framfart.
Man gav vårdnaden till dessa primitiva människor, utan att utreda dem eller följa upp hur Yara hade det. Och fortfarande har man nöjt sig med att Madi inte besvarar de enklaste frågor om sin bakgrund när åtalet inleds. Jag vill veta från Madi vad som hände i den lägenheten, för hon var den som var hemma hela tiden. Sen får man bedöma trovärdigheten av hennes berättelse utifrån annan bevisning och tidslinjen.