Bara några tankar...
1. Jag och andra har reagerat på de ibland märkliga kommentarerna i Amadis chatkonversation med Yaras mamma i Gaza. En förklaring kan vara att man när man chattar ofta hinner skriva en ny mening innan man fått svar på den förra man just skickat iväg. Det är lätt att konstatera om man tittar på sina egna chattkonversationer i efterhand. Det innebär att ett svar man får ofta avser något man skrivit två "pratbubblor" tidigare i samtalet.
Jag har inte studerat Amanis och Madleens konversation ur den synvinkeln, men det är möjligt att svaren och kommentarerna blir mer logiska då.
2. Yara dog ju inte direkt av misshandeln (hon blev inte "ihjälslagen"), utan hon avled pga fettemboli från krosskadorna i huden som nådde lungorna. Jag tror alltså att själva misshandeln ägde rum mycket snart efter det att Amani skickat ut Rami och barnen och de satt sig i vardagsrummet (som f ö tydligen saknar dörr mot hallen) för att inte störa Amani, troligen vid 19:30-19:45-tiden (Rami börjar chatta med IF kl 19:52). Troligen kom Yara av någon anledning tillbaka till Amani och gjorde eller sa någonting, vilket resulterade i ett våldsamt vredesutbrott. Hon börjar misshandeln inne i vuxensovrummet och följer sedan efter flickan genom lilla sovrummet, köket och hallen till Yaras rum, där hon fortsätter misshandeln ända in i klädkammaren där Yara försöker ta skydd men inte kan komma längre utan blir brutalt sönderslagen. Se ritning av lgh här:
http://minfil.org/i6M1gabcb3/bf97736d-d6f1-4c08-bf16-3a904cd54bac.jpg
(En annan möjlighet skulle kunna vara att blodspåren i vuxensovrummet och lilla sovrummet liksom på kaveln härrör från ett tidigare misshandelstillfälle. Yara har ju bevisligen misshandlats tidigare och det skulle förklara varför man inte brytt sig om att försöka gömma kaveln. Åklagaren svarade ju också på domarens fråga att det inte går att tidsbestämma torkat blod. I så fall kan hela den dödliga misshandeln ha utspelas i Yaras rum.)
Efter att ha misshandlat Yara ser Amani till att flickan byter från sin nedblodade mjukisdress till pyjamas och lägger sig på sin madrass. Även Amani tar då eller senare av sig sina kläder som också blivit blodiga och därefter går hon tydligen i linne och trosor.
Klockan 20.20 börjar Amani chatta med Yaras mamma och förklarar då att Yara redan lagt sig. Jag tror inte att Amani då förstod att Yari skulle komma att dö av misshandeln. I slutet av denna chattkonversation (kanske vid kvart över nio) går Amani in till Yara och försöker prata med henne. Flickan har då avlidit av fettembolin. Amani kan ha ropat på eller hämtat Rami (vilket skulle förklara hans hastigt avbrutna chatt med IF) och det är när han kommer in i Yaras rum som han tar den första korta filmsnutten, kl 21:20. (Om han chattat med IF via mobilen så har han ju redan den i handen.) På filmen försöker Amani prata med Yara - frågar om hon inte ska äta något och säger något om att sova men får inget svar.
Samtidigt 21:21 och 21:22 skriver Amani ett meddelande till (och/eller får ett meddelande från) Yaras mamma.
Jag tror att det är nu Amani inser att något är galet, men hon förstår nog inte att flickan är död. Yari levde ju när hon lade sig på madrassen. När hon inte lyckas väcka Yara bär hon in flickan i badrummet och börjar spola kallt vatten på henne för att få henne att vakna. Rami tar den andra filmsekvensen (kl 21:23) och frågar hur Amani kan slå ett litet barn så hårt. (Kanske filmar han därför att han inser att flickan är allvarligt skadad och är rädd att själv få skulden för det som hänt. Amanis svar visar ju också att det faktiskt är hon som har slagit Yara.)
Det är nu grannen hör rop och skrik från lägenheten och 21:28 sms:ar hon sin man att det är bråk där inne. Rami och Amani förstår att de måste larma ambulans. Den kommande halvtimmen ägnas åt att torka bort blod, klä på flickan rena kläder och lägga henne på soffan i vardagsrummet. Även Amani tar på sig rena kläder och gör ännu ett försök att väcka flickan med parfym. Klockan 21:58 ringer de SOS Alarm. Kl 22:06 är ambulansen där och när de kommer sitter Rami och vaggar den minsta pojken i knät och frågar hur det är med flickan. Sjukvårdarna konstaterar att Yara är död.
Tidsangivelserna här är ur Guardian Angels "kronologi" för morddagen.
Kom gärna med synpunkter på mina funderingar.