2014-11-02, 03:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Att man reagerar handlar om att flickan var 8 år, hade det uselt från dag 1 (första anmälan kom en månad efter att hon landat). Och att föräldrarna på 15 månader inte lyckades snappa upp en enda signal från flickan om hur hon led. Alternativt lyckades med det och bad henne "härda ut".

Det är inte speciellt sympatiskt och gör dem inte till några goda föräldrar. Inte heller till de monster de av och till utmålas som i tråden. Och det finns alltför många problem när det gäller ankarbarn. Ett av dem är att i princip inget barn väljer åka bort från sina föräldrar till trevliga släktingar på andra sidan jordklotet för att rädda alternativt fixa en rad problem för sina föräldrar och småsyskon. Det är en fullständigt orimlig börda att lägga på ett barn som inte bara ska hantera saknad, ständig oro för kvarvarande föräldrar och ansvaret för familjens återförening.

Yara var ett ankarbarn och det vet vi. En delförklaring till att hon skickades bort kan vara trauma efter sin bombade skola men hennes primära funktion var som ankarbarn.

Jag vill se ett slut på det eftersom det handlar om ett alltför stort lidande för alltför många barn. Det finns några fall då det är relevant och det är om ett specifikt barn är hotat till livet. Men i majoriteten av fallen är det inte anledningen till att de skickas iväg. Barn ska inte behöva mördas för att man ska begripa problemet med det här.

Dessvärre är jag för dåligt insatt i detta kring ankarbarn att jag vågar uttala mig, men jag tror, eller vill ialla fall tro att föräldrarna var ovetna om misshandeln!
Mer svar kanske vi får i fup.
Men jag är beredd att hålla med dig om att de utnyttjade sitt barn till att få komma till Sverige från första början! Huruvida hon hade trauma från bombade skolor och annat vågar jag inte tänka mer på!
Citera
2014-11-02, 03:38
Medlem
Citat:
Jag kanske övertolkar eftersom jag hört ryktet innan men det är någonting i tonen inte bara enskilda ord. Tror nämligen att Madi både var och själv kände sig föraktad. Hon var ju också i princip utfryst av sin och möjligtvis andra släkter. Och jag tror hon tyckte riktigt illa om Madleen. Och att det var ömsesidigt.
Kanske det, hon verkar inte ha varit särskilt populär. Samtidigt känns översättningen rätt klumpig, svårt att bedöma nyanser.

Citat:
Just den där kylan känns väldigt otypisk för att vara den Madi/Amani vi lärt känna genom tråden. Kyla och kontroll är däremot Ramis paradgren. Det är någonting som verkar väldigt fel i beskrivningen av mordkvällen. Men teknisk bevisning verkar peka på Madi...än så länge.
Ja, framför allt tidsangivelserna verkar helskumma, särskilt runt 21.20, när allt verkar hända på en gång.

Nä, nu måste jag gå och lägga mig! Tänk vad mycket sömn jag hade fått om det inte vore för långa Flashbacktrådar... Bara läsa en sida till... och en till...
God natt!
Citera
2014-11-02, 03:38
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Jaha, det var föräldrarna som frågade skolan det? Jag fattade det som om det var Rami och Amani, men det kan vara en missuppfattning från mitt håll. Antog att R&A sagt det som ett försvar mot att själva bli anklagade. Men då kan det ju varit något de sagt till föräldrarna om de undrat, och därför kollade dessa med skolan.

Jo, jag gissar också att mamman visste att det inte var helt bra, men tror, och hoppas, att hon inte trodde det var så illa som det var.

Biologiska föräldrarna hade ett samtal via Skype med skolan. De frågade om de slog barnen där eftersom Yara hade blåmärke.
Citera
2014-11-02, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Biologiska föräldrarna hade ett samtal via Skype med skolan. De frågade om de slog barnen där eftersom Yara hade blåmärke.
Aha, tack för klargörandet!
Citera
2014-11-02, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Dessvärre är jag för dåligt insatt i detta kring ankarbarn att jag vågar uttala mig, men jag tror, eller vill ialla fall tro att föräldrarna var ovetna om misshandeln!
Mer svar kanske vi får i fup.
Men jag är beredd att hålla med dig om att de utnyttjade sitt barn till att få komma till Sverige från första början! Huruvida hon hade trauma från bombade skolor och annat vågar jag inte tänka mer på!

Vi har många ankarbarn i Sverige och fler kommer vi att få. Flera av dem har det svårt och vissa far riktigt illa så förr eller senare kommer vi att behöva tänka på det.
Citera
2014-11-02, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Kanske det, hon verkar inte ha varit särskilt populär. Samtidigt känns översättningen rätt klumpig, svårt att bedöma nyanser.

Ja, framför allt tidsangivelserna verkar helskumma, särskilt runt 21.20, när allt verkar hända på en gång.

Nä, nu måste jag gå och lägga mig! Tänk vad mycket sömn jag hade fått om det inte vore för långa Flashbacktrådar... Bara läsa en sida till... och en till...
God natt!

Ja du livsfarligt med översättningar har gjort den missen ett antal gånger i tråden. Samtidigt är det svårt att tro att de här två hade "småtrevligt" på riktigt med tanke på att Madleens dotter mördas om inte under chattens gång så i mellanrummen. Känns absurt att ens skriva den repliken.

Dags för stärkande sömn....
Citera
2014-11-02, 08:29
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Vi har många ankarbarn i Sverige och fler kommer vi att få. Flera av dem har det svårt och vissa far riktigt illa så förr eller senare kommer vi att behöva tänka på det.

Precis, och om det inte vore för PUT, varför ska familjen splittras? Varför inte åka tillsammans? Varför har de andra barnen inte rätt till säkerhet från bomber? Helt klart var Yara ett ankarbarn även om det för vissa är svårt att acceptera.

Bioföräldrarna kan ha velat göra något kring årsskiftet då det började uppdagas saker men nu hade Rami all makt och enligt regelverket borde ha fått hyfsad kompensation för detta. En del från soc och en del från överförmyndarnämnden. Nu kanske vissa protesterar igen och påstår att "vissa kommuner betalar inte" för detta har jag inte sett något belägg för, utan utgår ifrån att kommunerna följer de regelverk som finns och att Rami fått kompensation.

Kanske hade Rami trott att han fick behålla sitt arvode från överförmyndarnämnden? och det får man så länge man inte uppbär socialbidrag, för då dras det av som inkomst.

Jag tror att det finns en koppling till kallelsen från skolan. Den skulle spräcka hela bubblan och Ramis särskilda vårdnadshavarskap skull nog ryka och ersättningen med den.

De/någon av dem skyller på Yara att hon snackat på skolan och detta är hennes fel och att hon förstör för hela familjen. De revbensbrotten som hon redan hade måste ha varit minst någon dag gamla (nybenbildning) så det grova våldet hade bevisningen startat. Yara själv säger att Rami fimpar cigaretter på hennes fötter och det finns nog ingen anledning att ifrågasatta detta.

Helt klart har något eskalerat då den lille tydde sig till en grön plastödla för beskydd

En gissning från min sida. Rami gick någon form av utbildning och fick då behålla sitt arvode som Yaras vårdnadshavare. Det bör ha varit en rätt hyfsad tillvaro...sen tog utbildningen slut och socialbidraget tog över och vips var överskottet borta....men rasande Rami och detta har eskalerat..
Citera
2014-11-02, 08:48
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Precis, och om det inte vore för PUT, varför ska familjen splittras? Varför inte åka tillsammans? Varför har de andra barnen inte rätt till säkerhet från bomber? Helt klart var Yara ett ankarbarn även om det för vissa är svårt att acceptera.

Bioföräldrarna kan ha velat göra något kring årsskiftet då det började uppdagas saker men nu hade Rami all makt och enligt regelverket borde ha fått hyfsad kompensation för detta. En del från soc och en del från överförmyndarnämnden. Nu kanske vissa protesterar igen och påstår att "vissa kommuner betalar inte" för detta har jag inte sett något belägg för, utan utgår ifrån att kommunerna följer de regelverk som finns och att Rami fått kompensation.

Kanske hade Rami trott att han fick behålla sitt arvode från överförmyndarnämnden? och det får man så länge man inte uppbär socialbidrag, för då dras det av som inkomst.

Jag tror att det finns en koppling till kallelsen från skolan. Den skulle spräcka hela bubblan och Ramis särskilda vårdnadshavarskap skull nog ryka och ersättningen med den.

De/någon av dem skyller på Yara att hon snackat på skolan och detta är hennes fel och att hon förstör för hela familjen. De revbensbrotten som hon redan hade måste ha varit minst någon dag gamla (nybenbildning) så det grova våldet hade bevisningen startat. Yara själv säger att Rami fimpar cigaretter på hennes fötter och det finns nog ingen anledning att ifrågasatta detta.

Helt klart har något eskalerat då den lille tydde sig till en grön plastödla för beskydd

En gissning från min sida. Rami gick någon form av utbildning och fick då behålla sitt arvode som Yaras vårdnadshavare. Det bör ha varit en rätt hyfsad tillvaro...sen tog utbildningen slut och socialbidraget tog över och vips var överskottet borta....men rasande Rami och detta har eskalerat..

Förutom de faktorer du nämner ovan tror jag även att Yaras utökade tid i hemmet har bidragit. Madi tycks inte gilla att ha barn/människor omkring sig. Inte ovanligt att isolerade människor får allt svårare för att hantera sociala situatione/ansvar/sunhet.

En sån stressfaktor blir inte bättre av att Rami inte hade ansökt om förlängt fritids för Yara. Det betyder att hon kommit hem från skolan redan kl 13 varje dag.

Dessutom hade det precis varit jullov = ännu mer påfrestningar.

När det väl gått så långt att Madi inte kunde skicka henne till skolan pga blåmärke osv.... då har det uppstått en ond spiral.

Blåmärke -> Stanna hemma -> Fler blåmärken och konflikter -> Stanna hemma ännu mer -> Ännu mer blåmärken och konflikter......ni förstår själv.

PS. Jag har gjort som Titiana - bytt min avatar till en grön ödla - Yaras sista hopp. DS
Citera
2014-11-02, 09:38
Medlem
fasligts avatar
Citat:
Jo förvisso är det lagligt att slå barn i vissa länder och ju även här tidigare. Men! Om jag inte minns fel, hade de sett Yara med blåmärke på Skype tidigare.

Det var ju då de kontaktade skolan o frågade om de slog barnen. Så med det som bakgrund hade jag reagerat när A säger att hon slagit till sonen. Sedan att Yara sov o mamman säger, så tidigt? Tror mamman hade sina misstankar om att det inte stod rätt till..

Nåt är konstigt med den här skolepisoden tycker jag. Om det nu är så vanligt och ok att aga sina barn i deras värld så fattar inte jag varför man nu plötsligt blir så uppbragt och oroad att man från andra sidan jorden skypar upp skolan för att fråga om barnen agas där. Det vore väl mer rimligt att ringa på vanligt sätt, eller ännu troligare, maila. Och varför fråga om skolaga? Eftersom just detta blåmärke faktiskt uppstått efter en olyckshändelse på skolan så vore det väl rimligare att fråga om detta stämmer, tänker jag. Ännu en konstighet med detta är att om nu M&M verkligen blev så oroade över att se detta blåmärke att de förhör sig om saken och då frågat R&A hade de väl fått svaret: olyckshändelse på skolgården. Udda då att börja fundera över skolaga, även udda om R&A skulle påstå att skada efter vidimerad olyckshändelse var ett resultat av aga. Dessutom tror jag inte att det var riktigt så att oroade bioföräldrar kontaktade skolan. Om jag inte missminner mig var det A som med buller och bång kom infarande i klassrummet med skypeande biopappa i hennes egen telefon. Troligare i min värld att usla A fått sig en skrapa för att hon inte hade bättre koll på ungarna. Detta samtal utmynnade dessutom i att skolan uppmanades att ha bättre uppsikt över Y, hon skulle inte tillåtas springa omkring och klättra och ha sig. Med detta i åtanke är jag inte alldeles säker på att det fanns särskilt stor oro för barnens säkerhet den där sista kvällen heller.Jag tolkar chatten mer som: Jahaja, ungarna är skitjobbiga so what? Själv blir jag uttråkad till döds när jag måste ha mina omkring mig, det är så det är bara, det är bara att skärpa till sig och se till att gubben inte störs i onödan, bara att vänja sig vet du. Slår ungarna? Men herregud, det gör väl alla. Det är din förbannade plikt att fostra barnen och det vet du. Skärp till dig! Och lägg ner det där fjantet om att du inte vågar vara ensam hemma med ungarna. Nästa gång Rami sticker iväg stannar du hemma, hör du det?, jävla odugling.
Citera
2014-11-02, 11:00
Medlem
Citat:
Yaras FB. 130402 har hon skrivit: "OMI kom och pappa"..sedan ngt oförklarligt översatt av Bing. Kanske ngn som kan arabiska kan översätta?

omi betyder min mamma
Lan, Karam, Illan de är hennes syskon
jag vill att min mamma, pappa, Lana, Karam och Illan kom
Senast redigerad av minlenovo 2014-11-02 kl. 11:04.
Citera
2014-11-02, 11:00
Medlem
...många i tråden och jag har skummat tom 665 och denna sista sida. Har säkert missat ngt häremellan.

Tidsmässigt så finns det en lucka denna valborg mellan 16.30-20.00
Kl 20.00 kan flickan ha varit död och det har varit en utdragen dödsmisshandel.

Både Rami och Amani ljuger och har därför mycket liten trovärdighet.
I alla deras lögner uppfattar jag att Amani påstår sig vilja skydda Rami för att hon älskar honom och vill inte att Yara ska komma emellan i deras familj och vill att han fortsättningsvis ska ta hand om deras gemensamma barn när hon sitter fängslad. Bara han inte överger henne för då kommer hon att berätta allt.

Rami påstår att han är rädd för Amani. Att det var hon som misshandlade flickan och som till slut dog.
Jag kan mala sönder många av hans uttalanden och lögner

Om jag fokuserar på själva våldet så har Yara själv berättat för skolkamrater att båda två slår men Rami slår hårdast. Amani har tidigare anmält Rami för misshandel när hon var gravid med yngsta barnet.
Det har inte framkommit hur han misshandlade henne då, men jag tror inte att det handlade om några örfilar i detta fallet.

I mina ögon så hade Yara inte en chans att överleva. Det fanns ingen vuxen någonstans som hon kunde få skydd hos.. . I hennes hemland är det mamma och/eller pappa som ska skydda henne, om inte det fungerar så rycker släkten ut som ett socialt skyddsnät. Nu valde Bioföräldrarna att skicka Yara till Sverige och skriva över flickan på morbror Rami och hans kärring Amani - detta par från helvetet. Och detta gjorde man (om man läser mellan alla deras lögner...) för att hela Yaras familj i Palestina skulle få komma och bosätta sig i Sverige.
Här har vi kommit fram till att det fungerar bättre med en social inrättning, dvs Socialtjänsten, istället för att vara beroende av släktens väl och ve. Vi betalar skatt och avlönar denna tjänst, det finns tydliga riktlinjer vad som ska gällaoch vi litar på att dom gör sitt jobb.
Här har nu framkommit att dom gör inte alls vad dom ska. Men inte nog med det - dom bakbinder händer och handlingar fpå vuxna, i detta fall grannar och lärare, som åtminstone försöker att hjälpa flickan.
Med tomma fraser som "familjen är under utredning på soc osv...och ingenting händer. Naturligtvis.

Jag finner det osannolikt att detta patrask till familj kommer att få PUT i Sverige.
Om det mot förmodan kommer upp på agendan med PUT och skadestånd - då måste man ställa sig frågan:
Vilka signaler sänder vi nu ut till omvärlden om dom får stanna och dessutom får en nätt liten summa i plånboken?
Jo - om ni vill få asyl i Sverige och dessutom ett litet startkapital, då ska ni skicka över er dotter. Och om hon avlider så är det bara att komma hit
Citera
2014-11-02, 11:11
Medlem
Pethruss avatar
Bara några tankar...

1. Jag och andra har reagerat på de ibland märkliga kommentarerna i Amadis chatkonversation med Yaras mamma i Gaza. En förklaring kan vara att man när man chattar ofta hinner skriva en ny mening innan man fått svar på den förra man just skickat iväg. Det är lätt att konstatera om man tittar på sina egna chattkonversationer i efterhand. Det innebär att ett svar man får ofta avser något man skrivit två "pratbubblor" tidigare i samtalet.

Jag har inte studerat Amanis och Madleens konversation ur den synvinkeln, men det är möjligt att svaren och kommentarerna blir mer logiska då.

2. Yara dog ju inte direkt av misshandeln (hon blev inte "ihjälslagen"), utan hon avled pga fettemboli från krosskadorna i huden som nådde lungorna. Jag tror alltså att själva misshandeln ägde rum mycket snart efter det att Amani skickat ut Rami och barnen och de satt sig i vardagsrummet (som f ö tydligen saknar dörr mot hallen) för att inte störa Amani, troligen vid 19:30-19:45-tiden (Rami börjar chatta med IF kl 19:52). Troligen kom Yara av någon anledning tillbaka till Amani och gjorde eller sa någonting, vilket resulterade i ett våldsamt vredesutbrott. Hon börjar misshandeln inne i vuxensovrummet och följer sedan efter flickan genom lilla sovrummet, köket och hallen till Yaras rum, där hon fortsätter misshandeln ända in i klädkammaren där Yara försöker ta skydd men inte kan komma längre utan blir brutalt sönderslagen. Se ritning av lgh här: http://minfil.org/i6M1gabcb3/bf97736d-d6f1-4c08-bf16-3a904cd54bac.jpg

(En annan möjlighet skulle kunna vara att blodspåren i vuxensovrummet och lilla sovrummet liksom på kaveln härrör från ett tidigare misshandelstillfälle. Yara har ju bevisligen misshandlats tidigare och det skulle förklara varför man inte brytt sig om att försöka gömma kaveln. Åklagaren svarade ju också på domarens fråga att det inte går att tidsbestämma torkat blod. I så fall kan hela den dödliga misshandeln ha utspelas i Yaras rum.)

Efter att ha misshandlat Yara ser Amani till att flickan byter från sin nedblodade mjukisdress till pyjamas och lägger sig på sin madrass. Även Amani tar då eller senare av sig sina kläder som också blivit blodiga och därefter går hon tydligen i linne och trosor.

Klockan 20.20 börjar Amani chatta med Yaras mamma och förklarar då att Yara redan lagt sig. Jag tror inte att Amani då förstod att Yari skulle komma att dö av misshandeln. I slutet av denna chattkonversation (kanske vid kvart över nio) går Amani in till Yara och försöker prata med henne. Flickan har då avlidit av fettembolin. Amani kan ha ropat på eller hämtat Rami (vilket skulle förklara hans hastigt avbrutna chatt med IF) och det är när han kommer in i Yaras rum som han tar den första korta filmsnutten, kl 21:20. (Om han chattat med IF via mobilen så har han ju redan den i handen.) På filmen försöker Amani prata med Yara - frågar om hon inte ska äta något och säger något om att sova men får inget svar.

Samtidigt 21:21 och 21:22 skriver Amani ett meddelande till (och/eller får ett meddelande från) Yaras mamma.

Jag tror att det är nu Amani inser att något är galet, men hon förstår nog inte att flickan är död. Yari levde ju när hon lade sig på madrassen. När hon inte lyckas väcka Yara bär hon in flickan i badrummet och börjar spola kallt vatten på henne för att få henne att vakna. Rami tar den andra filmsekvensen (kl 21:23) och frågar hur Amani kan slå ett litet barn så hårt. (Kanske filmar han därför att han inser att flickan är allvarligt skadad och är rädd att själv få skulden för det som hänt. Amanis svar visar ju också att det faktiskt är hon som har slagit Yara.)

Det är nu grannen hör rop och skrik från lägenheten och 21:28 sms:ar hon sin man att det är bråk där inne. Rami och Amani förstår att de måste larma ambulans. Den kommande halvtimmen ägnas åt att torka bort blod, klä på flickan rena kläder och lägga henne på soffan i vardagsrummet. Även Amani tar på sig rena kläder och gör ännu ett försök att väcka flickan med parfym. Klockan 21:58 ringer de SOS Alarm. Kl 22:06 är ambulansen där och när de kommer sitter Rami och vaggar den minsta pojken i knät och frågar hur det är med flickan. Sjukvårdarna konstaterar att Yara är död.

Tidsangivelserna här är ur Guardian Angels "kronologi" för morddagen.

Kom gärna med synpunkter på mina funderingar.
Senast redigerad av Pethrus 2014-11-02 kl. 11:25. Anledning: Felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in