2014-11-02, 01:26
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Har lyssnat på ljudfilerna och funderar över en del saker. Dels chatten mellan Amani (A) och biomamman Madleen (M) och dels över A: s meddelanden till R via häktesbibliotekets böcker.Ett tag tänkte jag att det kunde vara R som satt med hela elektronikparken och skötte all konversation, bara för att det var A: s konto som var aktivt behöver det ju inte innebära att A skriver. Men så har jag lyssnat på vad som faktiskt sägs (eller skrivs) i konversationen mellan damerna. Enligt åklagaren öppnas den konversation som är av intresse här kl 20:20 med att M vill att man ska prata via skype (tror jag), varpå A svarar att Y sover sedan en halvtimme tillbaka. M undrar varför Y sover så tidigt. 20:22 kommer ett inlägg från M: förbannade rumpnissar. På detta svarar A: vid gud jag svär att alla är trötta, det är inte tidigt kl åtta. Ibland var hon (Y) uppe till två hos Islam. M: varför? Det är inte bra för barn med oregelbundna sovtider. Låt henne inte vara uppe så länge hon vill för då kommer hon att trötta ut mig sedan. (Efter återföreningen antar jag att hon syftar på här, min anm). Sedan är det lite om att Y hade haft roligt hos Islams med alla barnen och så. A: står inte ut, har slagit Dodi (äldste sonen, min anm) han sov sedan. Nu har jag skrikit åt Rami och barnen och kört ut dem ur rummet, orkar inte med allt oväsen eller att prata med någon, de har tröttat ut mig mycket. M: Ha ha. (Jävla märklig kommentar av M efter A: s bikt, min anm). A: jag svär vid min herre att jag äcklas av mig själv, har inte kopplat av på en vecka, står inte ut med folk, stor trötthet. M: Jag svär vid gud att man blir uttråkad. När jag brukade samlas med våra barn var man så gott som död. A: Rajan var jobbig för han var rädd för alla som var omkring honom och Dodi tröttade ut mig. Jag klarar inte av mycket trötthet på grund av att jag inte träffat folk på väldigt länge. Jag tål inte kaos, människor.
M: fatta mod, när han reser, stanna kvar i ditt hem, jag svär vid gud att när Mohammed brukade resa en månad till Egypten så stannade jag hemma med barnen. (Det här uppfattar jag som en tillrättavisning av A för att hon reste själv med barnen till Islam när Rami åkte till Amsterdam eller vad det nu var. Han var inte med från början hos Islam och co, utan anslöt senare, min anm).A: Jag svär vid gud att jag blir rädd, kan inte stanna kvar, jag måste ut, få avkoppling. Och jag har saknat Islam. M: du kommer att bli trött. A: Jag tycker om den där tjejen. M: Må herren, må gud bevara den här kärleken. A: Jag svär vid gud att hon verkligen tog hand om oss, men för min del har våra barn tröttat ut mig, de har fört en massa oväsen. M: Min älskling du är oduglig men vill ändå skaffa fler. A: Ha ha. M: Ha ha, du måste vänja dig. (Tycker det verkar som A förklarar och försvarar sitt val att åka till Islam som inte verkar ha varit PK utifrån deras kulturella kodex. Och att M antyder att A är gravid!). Sedan skriver A: Jag svär vid gud att nu skrek dom, men då sa jag till honom, ta dina barn och gå ut, jag orkar inte med deras oväsen, eftersom jag sa till honom, du ska ta hand om dom och låta mig vila, och han, min älskling, är också trött men jag står inte ut, och hela tiden busar Dodi och jag slår honom och jag vill inte fortsätta med att slå honom. M: Må gud bevara och vaka över dem och låta dem väsnas så mycket de vill. (Denna sista mycket underliga kommentar till A: s bekännelser ska ha kommit 20:34, min anm). Sista kontakten verkar röra sig om några bilder som inte hittas, de kommer 21:21 och 21:22, alltså samtidigt som R filmar A, något han börjar med kl 21:20.

Enligt R ska filmen föreställa A böjd över Y med tillhygge i handen. Detta kan man tydligen inte se men man hör att någon säger: det räcker, sov, vill du äta?, vill du äta?, sov, okej sov nu.

Nästa film börjar 21:23 med A duschande Y medan R filmar och säger saker i stil med: vad har du gjort, Amani varför gjorde du det:?, vem slår så?, det är ju ett barn. A: Rami, det räcker nu.

SOS larmas 22:00.

Jag tror inte A aktivt slog Y vid tiden för chattandet med M och jag tror numera att det faktiskt är A som chattar. Jag vet inte vem av de båda galningarna från helvetet som faktiskt slog ihjäl flickan men jag tror definitivt att själva misshandeln skedde långt tidigare och att Y helt enkelt låg ensam och dog av sina skador, när den sista gnuttan liv rann ur henne får vi kanske aldrig veta.

Och så var det meddelandena i böckerna. Hade det varit så att alltihop varit gömt inne i böckerna hade jag kanske kunnat tro att det var ämnat för R enbart. Men hon har skrivit på pärmarna också och där har hon tydligt visat vad det gäller för där har hon uttryckt sig så att namnet framgår. Hon har skrivit saker som Rami, jag älskar dig flera gånger t ex. I de "hemliga" meddelandena är hon inte lika övertydlig med vem det gäller. Hur som helst så outar hon sig som en person med både minne och tankeverksamhet i behåll! Undrar vem som gillrar fällor för vem här! Hu det blev långt, ber om överseende.
Tack ska du för en mycket bra redogörelse av deras konversation!

Märkligt uttryck M använder, rumpnissar.. Hennes svarande, haha, när A berättar att hon slagit barnet är oroväckande. Eller står det för ngt annat i deras kultur som någon nämnde?
Hon borde dock reagerat starkare på det, än som hon helt adekvat gör över Yaras sovtider.

Återigen och man orkar snart inte upprepa det, hur störd är M? Sitter o skriver till Yaras mamma när flickan är halvt ihjälslaget som om inget hänt.

Ska bli intressant att ta del av vad denna Islam Lilly har att säga.
Såg förresten att på ett av Ramis FB konto finns det inga barn med på bilderna, vad man kan se offentligt. Han vill kanske inte framstå som "familjefar" om han söker "nya bekanta"?
Senast redigerad av Zicksack 2014-11-02 kl. 01:55.
Citera
2014-11-02, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zicksack
Märkligt uttryck M använder, rumpnissar.. Hennes svarande, haha, när A berättar att hon slagit barnet är oroväckande. Eller står det för ngt annat i deras kultur som någon nämnde?
Hon borde dock reagerat starkare på det, än som hon helt adekvat gör över Yaras sovtider.
Återigen och man orkar snart inte upprepa det, hur störd är M? Sitter o skriver till Yaras mamma när flickan är halvt ihjälslaget som om inget hänt. Ska bli intressant att ta del av vad denna Islam Lilly har att säga. Såg förresten att på ett av Ramis FB konto finns det inga barn med på bilderna, vad man kan se offentligt. Han vill kanske inte framstå som "familjefar" om han söker "nya bekanta"?

Jag upplever det som ett slags skämtande. "Oh min gud jag står inte ut med ungarna jag slår ihjäl dem". Haha. Typ. Oss kvinnor emellan ungefär. Jag har hört ungefär samma sorts konversation mellan mödrar i Sverige. Utan några bokstavliga resultat.

Det jag reagerar mest på är Yaras mamma säger att Madi är oduglig. Ryktesvägen har jag hört att det var exakt det rykte Madi hade. Alltså usel i bemärkelsen sköta om barn och hem. (rykten är rykten men just här uttrycker mamman precis det om än skämtsamt till Madi)....

Jag undrar vad Madi egentligen tyckte om Madleen förutom att hon hatade hennes barn? Och om hon faktiskt hatade Madleen också och fann den påtvingade kontakten ytterst påfrestande. Det betyder inte att jag tror att hon skulle mörda Yara i någon plötslig attack för att hon fått nog av modern. Utan mer över hur relationerna såg ut.

På ytan utspelas någon form av female bonding men jag tror inte att de där två hade någon god relation. Vilket skapar ännu ett frågetecken kring hur Yara hamnade där.
Senast redigerad av VemKom 2014-11-02 kl. 02:23.
Citera
2014-11-02, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att bio-föräldrarna hade planerat att få återförenas med Yara. Så som det utvecklades tror jag inte dom kunnat förutse eller i sin vildaste fantasi kunnat ana.

Så länge det gode mannen fanns tror jag Yara var den glada, alerta tjejen. I och med att hon "försvann" och Rami utsågs till särskild vårdnadshavare gick det bara utför, utan någon som helst insyn eller uppföljning. Inget socialt nätverk fanns som skyddade flickan.

Föräldrarna Skypade med Yara hyfsat regelbundet (som jag uppfattade). Madleene blev orolig då hon tyckte Yara hade ett blåmärke. Förklaringen från Madi var att Yara ramlat i skolan. Biopappan ringde upp rektorn för att förhöra sig om saken men blev försäkrad om att hon gjort sig illa på skolgården och att Yara var så duktig i skolan.

Vid ett annat tillfälle krävde han att Madi skulle ta telefonen och ge de till en lärare i skolan, han var orolig för Yara och ville prata med läraren. Madi hade "stormat" in under en lektion med telefonen i högsta hugg och med bio-pappan i andra änden av luren.

Även då blev han lugnad av vad som läraren sa.

Jag är övertygad att dom var oroade för Yara och hur situationen utvecklades. Det fanns ingen "ångerrätt". Sverige skulle aldrig skicka ett barn tillbaka till Gaza.

Yara hade (med rädsla) lärt sig alla förklaringar till skador; lekparken på skolan, småbarnen eller ramlat i trappen.

Jag vet att de kan låta som ett försvar för deras beslut att skicka Yara till Sverige. Det menar jag inte men jag tror inte annat än att dom trodde att de skulle vara bra för Yara, och naturligtvis för hela familjen.

Så länge Yara hade en god man tror jag att det var rätt bra.

Instämmer helt och hållet med dig!

Jag hade nog också kunnat låta mina syskon ta hand om mitt barn om barnet levde i ett ställe som Gaza och mina syskon bodde i ett land där det är fred och ett land med framtidsmöjligheter
Kan tycka mycket skit slängs på föräldrarna, men vi har nog svårt att föreställa oss hur det är att leva i ett krigsdrabbat land och vilka trauman det kan ge, framförallt för barn!
De litade på sin släkting, hade de vetat hade de förmodligen aldrig skickat sin dotter till dessa monster! Tror inte ett uppehållstillstånd i Sverige kan vara värt sitt barns död!
Citera
2014-11-02, 02:44
Bannlyst
Citat:

Återigen och man orkar snart inte upprepa det, hur störd är M? Sitter o skriver till Yaras mamma när flickan är halvt ihjälslaget som om inget hänt.
Såg förresten att på ett av Ramis FB konto finns det inga barn med på bilderna, vad man kan se offentligt. Han vill kanske inte framstå som "familjefar" om han söker "nya bekanta"?

Tror att kvinnan och mannen ville lätta sina hjärtan (öppna era hjärtan) direkt efter att hon dödat ungen. En psykolog kan nog förklara bättre om fenomenet.
Citera
2014-11-02, 02:57
Medlem
Citat:

Var det verkligen "rumpnissar" hon skrev? Tror mig ha sett det där refereras i någon av tidningarnas liverapporteringar, och har för mig att det var något i stil med "rumpisar" något arabiskt ord som förklarades betyda "busungar" eller liknande. Men jag kan komma ihåg fel.

Jag får intrycket att Madleen retas lite med Amani, som väl troligen sagt vid något tidigare tillfälle att hon vill skaffa fler barn i framtiden, och nu när hon klagar på hur uttröttad hon blir av barnen passar Madleen på att påpeka att hur ska du då orka med fler? Haha, du får ta och vänja dig! Hoppas de busar ordentligt nu, hihi! Ungefär som en flerbarnsförälder kan säga till en trött nybliven förstagångsmamma att "Tycker du det här är jobbigt?! Vänta du tills barnet får kolik/får tänder/blir tonåring, då ska du få se på jobbigt!"

A verkar lite skuldmedveten, troligen vet hon väl om att hon inte är årets morsa. Men att M inte reagerar när hon skriver att hon slagit ett av barnen tycker jag inte är särskilt konstigt. Aga är tillåtet och accepterat över större delen av världen, och var det för inte så värst länge sedan här också. Örfilar, nyp i örat, smisk på rumpan och rapp över fingrarna med pekpinnen i skolan, sådant som gör ont men inte ger några allvarliga men. M trodde väl att det var den sortens stryk A menade att sonen fått. Det Yara utsattes för är något helt annat.

Har A suttit och hållit igång denna konversation efter att Yara slagits sönder och samman måste hon vara förbaskat kall.
Citera
2014-11-02, 03:02
Medlem
Zicksacks avatar
Yaras FB. 130402 har hon skrivit: "OMI kom och pappa"..sedan ngt oförklarligt översatt av Bing. Kanske ngn som kan arabiska kan översätta?
Senast redigerad av Zicksack 2014-11-02 kl. 03:22.
Citera
2014-11-02, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Instämmer helt och hållet med dig!

Jag hade nog också kunnat låta mina syskon ta hand om mitt barn om barnet levde i ett ställe som Gaza och mina syskon bodde i ett land där det är fred och ett land med framtidsmöjligheter
Kan tycka mycket skit slängs på föräldrarna, men vi har nog svårt att föreställa oss hur det är att leva i ett krigsdrabbat land och vilka trauman det kan ge, framförallt för barn!
De litade på sin släkting, hade de vetat hade de förmodligen aldrig skickat sin dotter till dessa monster! Tror inte ett uppehållstillstånd i Sverige kan vara värt sitt barns död!

Att man reagerar handlar om att flickan var 8 år, hade det uselt från dag 1 (första anmälan kom en månad efter att hon landat). Och att föräldrarna på 15 månader inte lyckades snappa upp en enda signal från flickan om hur hon led. Alternativt lyckades med det och bad henne "härda ut".

Det är inte speciellt sympatiskt och gör dem inte till några goda föräldrar. Inte heller till de monster de av och till utmålas som i tråden. Och det finns alltför många problem när det gäller ankarbarn. Ett av dem är att i princip inget barn väljer åka bort från sina föräldrar till trevliga släktingar på andra sidan jordklotet för att rädda alternativt fixa en rad problem för sina föräldrar och småsyskon. Det är en fullständigt orimlig börda att lägga på ett barn som inte bara ska hantera saknad, ständig oro för kvarvarande föräldrar och ansvaret för familjens återförening.

Yara var ett ankarbarn och det vet vi. En delförklaring till att hon skickades bort kan vara trauma efter sin bombade skola men hennes primära funktion var som ankarbarn.

Jag vill se ett slut på det eftersom det handlar om ett alltför stort lidande för alltför många barn. Det finns några fall då det är relevant och det är om ett specifikt barn är hotat till livet. Men i majoriteten av fallen är det inte anledningen till att de skickas iväg. Barn ska inte behöva mördas för att man ska begripa problemet med det här.
Citera
2014-11-02, 03:09
Medlem
Förresten hoppas jag det meddelas i tråden om det blir någon ytterligare insamling till FUP! Var på vippen att bidra lite när scannerdebaklet fick mig att dra öronen åt mig... Hoppas att pengar och kort hamnar rätt nu!

(Och jag kanske inte har rätt att uttala mig, och kanske borde vänta, men när det talades om att ev. ge överskott till olika välgörande ändamål kunde jag inte låta bli att tycka att BRIS i så fall vore passande, det är ju de som jobbar för att hjälpa barn i Yaras situation.)
Senast redigerad av Wildebeest 2014-11-02 kl. 03:19.
Citera
2014-11-02, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte

Annat jag har tänkt på är mamma Madleen. Hon verkade orolig och bad Amani se till att Yara skulle vara på skypen tidigt nästa morgon då hon ville prata med henne. Den kontakten fick hon inte...borde detta inte oroat henne ännu mer? Det gick ju sedan många dagar innan bio-föräldrarna fick veta vad som hänt, enligt vad de säger....som mamma borde hon väl gång på gång försökt få kontakt igen....mobilerna var ju beslagtagna så polis måste väl ha sett alla meddelandena från mamman och lätt fått kontakt med henne. Polis sa ju att det tog flera dagar innan de kunde få kontakt....tänker jag fel nu?

Polisen fick ju kritik i media för att det dröjt så länge innan föräldrarna underrättats, de förklarade detta med att dödsbud till nära anhöriga ska lämnas av personligen av polis, de kunde alltså inte bara ringa utan var tvungna att få tag på palestinsk polis eller motsvarande myndighet som fick besöka familjen. Förmodar att det även handlar om att vara säker på att man verkligen meddelat rätt person, och inte någon annan som lånat en mobil medans föräldrarna fortfarande är ovetande.
Citera
2014-11-02, 03:19
Medlem
Zicksacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Var det verkligen "rumpnissar" hon skrev? Tror mig ha sett det där refereras i någon av tidningarnas liverapporteringar, och har för mig att det var något i stil med "rumpisar" något arabiskt ord som förklarades betyda "busungar" eller liknande. Men jag kan komma ihåg fel.

Jag får intrycket att Madleen retas lite med Amani, som väl troligen sagt vid något tidigare tillfälle att hon vill skaffa fler barn i framtiden, och nu när hon klagar på hur uttröttad hon blir av barnen passar Madleen på att påpeka att hur ska du då orka med fler? Haha, du får ta och vänja dig! Hoppas de busar ordentligt nu, hihi! Ungefär som en flerbarnsförälder kan säga till en trött nybliven förstagångsmamma att "Tycker du det här är jobbigt?! Vänta du tills barnet får kolik/får tänder/blir tonåring, då ska du få se på jobbigt!"

A verkar lite skuldmedveten, troligen vet hon väl om att hon inte är årets morsa. Men att M inte reagerar när hon skriver att hon slagit ett av barnen tycker jag inte är särskilt konstigt. Aga är tillåtet och accepterat över större delen av världen, och var det för inte så värst länge sedan här också. Örfilar, nyp i örat, smisk på rumpan och rapp över fingrarna med pekpinnen i skolan, sådant som gör ont men inte ger några allvarliga men. M trodde väl att det var den sortens stryk A menade att sonen fått. Det Yara utsattes för är något helt annat.

Har A suttit och hållit igång denna konversation efter att Yara slagits sönder och samman måste hon vara förbaskat kall.

Jo förvisso är det lagligt att slå barn i vissa länder och ju även här tidigare. Men! Om jag inte minns fel, hade de sett Yara med blåmärke på Skype tidigare.

Det var ju då de kontaktade skolan o frågade om de slog barnen. Så med det som bakgrund hade jag reagerat när A säger att hon slagit till sonen. Sedan att Yara sov o mamman säger, så tidigt? Tror mamman hade sina misstankar om att det inte stod rätt till..
Citera
2014-11-02, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest

Jag kanske övertolkar eftersom jag hört ryktet innan men det är någonting i tonen inte bara enskilda ord. Tror nämligen att Madi både var och själv kände sig föraktad. Hon var ju också i princip utfryst av sin och möjligtvis andra släkter. Och jag tror hon tyckte riktigt illa om Madleen. Och att det var ömsesidigt.

Just den där kylan känns väldigt otypisk för att vara den Madi/Amani vi lärt känna genom tråden. Kyla och kontroll är däremot Ramis paradgren. Det är någonting som verkar väldigt fel i beskrivningen av mordkvällen. Men teknisk bevisning verkar peka på Madi...än så länge.
Citera
2014-11-02, 03:28
Medlem
Citat:
Jo förvisso är det lagligt att slå barn i vissa länder och ju även här tidigare. Men! Om jag inte minns fel, hade de sett Yara med blåmärke på Skype tidigare.

Det var ju då de kontaktade skolan o frågade om de slog barnen. Så med det som bakgrund hade jag reagerat när A säger att hon slagit till sonen. Sedan att Yara sov o mamman säger, så tidigt? Tror mamman hade sina misstankar om att det inte stod rätt till..
Jaha, det var föräldrarna som frågade skolan det? Jag fattade det som om det var Rami och Amani, men det kan vara en missuppfattning från mitt håll. Antog att R&A sagt det som ett försvar mot att själva bli anklagade. Men då kan det ju varit något de sagt till föräldrarna om de undrat, och därför kollade dessa med skolan.

Jo, jag gissar också att mamman visste att det inte var helt bra, men tror, och hoppas, att hon inte trodde det var så illa som det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in