Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-12-19, 18:05
  #37
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Norra Uppland har ju ett antal småorter som alla börjar på Ö och kan vara lite svåra att skilja åt, men jag har förstått att har du bara ett visst mått av social kompetens, gärna små barn, och inga "Stockholmsfasoner" (d.v.s. se ner på lokalbefolkningen och bete dig därefter bara för att du kommer från en större stad), så finns det väldigt gott om bra hus till betydligt lägre priser än i Uppsala med omnejd.

Östervåla, Östhammar, Österbybruk, Örbyhus och Öregrund, jag har än i dag inte riktigt koll på var alla ligger.
Öregrund är dock en skärgårdsidyll med mängder av sommargäster, så där kan du kanske inte räkna med lika bra priser.

Längs med Upptåget norrut, så sjunker priserna ju längre norrut du kommer.

Storvreta har ju till och med stadsbussar, två livsmedelsbutiker, flera förskolor och pizzerior, så där är det dyrt.
Vattholma småtråkigt, men nära till Uppsala, och därför förhållandevis dyrt även där. Där finns även en livsmedelsbutik och ett vårdbolag.
I Skyttorp börjar priserna att bli anständiga, men det saknar alla former av samhällsservice, bortsett från macken/pizzerian och en 0-5-skola med 80 elever.
I Örbyhus så har vi kommit in i Tierps kommun, men fortfarande Uppsala län. Liten och lugn ort. Det finns livsmedelsbutik, förskola, skola, vårdcentral, simhall och veterinär.
Verkar vara gott om inflyttade som har ledsnat på utvecklingen i Uppsala.
Tierp har förhållandevis gott om affärer, men är sannerligen ingen inspirerande stad. Men, vill man bo billigt, och kunna ta sig till större städer (Gävle eller Uppsala) med tåg eller bil på en dryg halvtimme, då är det ett alternativ.
Därefter kommer de riktigt små orterna på rad (Mehedeby, Marma, Älvkarleby, Skutskär, Furuvik), och där kan man få ett helt okej hus för under miljonen, men då hamnar vi utanför kriterierna för tråden.

Avslutningsvis så finns även Örsundsbro, ett par mil väster om Uppsala mot Enköpingshållet, och vill du undvika "bondhålor i Norduppland" så är nog det det bästa alternativet, men då märks det på prislappen också.
Rann planerna ut i sanden gällande husköp, eller bor du "än´ kvar i stada" som man säger i mina gamla hemtrakter (Tierp)?

Ja, det är intressant att man med blotta ögat kan observera den tilltagande sunkigheten utefter Upptågets norra gren. Storvreta är en typisk steril medelklassförort, vilket delvis även kan sägas om Vattholma som dock känns mer gemytlig. Skyttorp är nedgånget och ligger nästan tre mil norr om Uppsala, men här bor det dock fler äkta infödingar så folk är mer genuina, levande och franka i trakten jämfört med Vattholma och i synnerhet Storvreta. Om man är en skogsmulle och friluftsmänniska så kan emellertid Skyttorp vara ett alternativ tack vare de vidsträckta skogarna omkring samhället.

När man har passerat Tierps kommungräns så dröjer det inte länge innan tåget rullar in på Örbyhus station. Som sagt så är Örbyhus en ganska populär inflytningsort och en hyfsad sådan. Kommunen har dock på senare år tyvärr börjat placera "flyktingar" i hyreshusområdena, och en rätt så stor andel av stadsborna som bosätter sig i Örbyhus har missbruksproblem, vilket har lett till ökad otrygghet. Tobo strax norr om Örbyhus är ett klassiskt svenskt brukssamhälle där jantelagen och sossarna regerar. Samhället är dock som alla andra vallonbruk mycket pittoreskt och det stora vildmarksområdet Florarna ligger i närheten.

Sedan rullar tåget in i white trash heaven - Tierp! En håla som under min uppväxt var en helt okej plats att växa upp på, men som numera är att likställa med Sodom och Gomorra. Bindgalna kommunpolitiker som tror att hela jorden kretsar kring skithålan, knark och andra droger i överflöd, kriminalitet, mycket mångkultur i negativ bemärkelse, gravt obildade urinvånare, deprimerande arkitektur och ful natur på grund av att byhålan omgärdas av Tierpsslätten, Nordupplands största slättområde. Ingen normal person bör ens överväga att bosätta sig i Tierp med omnejd.

Efter Tierp så blir det lite mindre sunkigt tills man anländer till Skutskär, som också är en gudsförgäten plats och därtill brukshåla när det är som värst. Väldigt långt till Uppsala, men i gengäld mycket nära Gävle. Furuvik på andra sidan länsgränsen är emellertid en mycket tilltalande ort. Mycket liv och rörelse under sommaren till följd av Furuviksparken.
Citera
2019-12-21, 01:53
  #38
Medlem
Måttligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Rann planerna ut i sanden gällande husköp, eller bor du "än´ kvar i stada" som man säger i mina gamla hemtrakter (Tierp)?

Nejdå, det blev en flytt norrut till en ort längs Upptåget mellan Uppsala och Gävle. Mer detaljerad än så vill jag inte vara, men jag trivs väldigt bra. Det känns helt rätt att ha lämnat Uppsala, inte minst med tanke på hur staden (och framförallt samhället i staden) har utvecklats sedan jag flyttade.
Citera
2019-12-21, 13:39
  #39
Medlem
Sonny00s avatar
När man talar om att knarket flödar i diverse småorter i Uppland, vad betyder det egentligen? Att många ungdomar röker hasch på fredagkvällarna? Eller att det finns grupp amfetamin- och heroinmissbrukare som beter sig störande även på vardagarna?
Citera
2019-12-21, 18:35
  #40
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Måttlig
Nejdå, det blev en flytt norrut till en ort längs Upptåget mellan Uppsala och Gävle. Mer detaljerad än så vill jag inte vara, men jag trivs väldigt bra. Det känns helt rätt att ha lämnat Uppsala, inte minst med tanke på hur staden (och framförallt samhället i staden) har utvecklats sedan jag flyttade.
Där ser man. Ett djärvt beslut må jag säga att bosätta sig i norra Uppland. Men trots allt så finns det små oaser här och var där stadsbor inte betraktas som pestsmittade stroppar, utan istället välkomnas och bjuds in i gemenskapen. Vi håller tummarna för att din hemort förskonas i framtiden, för situationen i Uppsala är nu så alarmerande att staden har gått om Malmö beträffande skjutningar per capita:

https://www.fplus.se/malmo-inte-lang...-mest/a/9vLzLr

Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
När man talar om att knarket flödar i diverse småorter i Uppland, vad betyder det egentligen? Att många ungdomar röker hasch på fredagkvällarna? Eller att det finns grupp amfetamin- och heroinmissbrukare som beter sig störande även på vardagarna?
Åtminstone i Tierpstrakten så är det främst problem med hasch, amfetamin och narkotikaklassade läkemedel. Utöver det så är alkoholmissbruket omfattande och det är klart fler än genomsnittet som nyttjar tobak i bygden.
Citera
2019-12-21, 19:12
  #41
Medlem
lone stars avatar
Uppfattar det som att i Rasbo,Österbybruk,Tobo,Tierp, Örbyhus m fl ställen österut,norrut har du en massa inavlade rednecks. Även hört av en med släktingar i Hebytrakten att alla inte var helt funtade utan lite som de i filmen sista färden med den berömda banjoduellen. Själv har jag tyckt en del snubbar från Uppland gett samma intryck som snubbarna i alligatorjägarna på tvn. ’ Swampmen’.
Citera
2019-12-21, 19:40
  #42
Medlem
ChainBrakes avatar
Edit: Såg att TS redan hittat nytt boende
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback