2014-11-01, 21:40
Medlem
Callawaaays avatar
Hej! Skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med att lista hur mycket det kostar att byta ut vissa delar på bakbromsarna. Vill ha lite kött på benen när jag ska lämna in den på felsökning av ojämna bromsar bak.

Ungefärliga priser, material och arbete. Bilen är en Opel Corsa OPC 2008 och det är skivor och blåa sportbromsok med "hill assist". Det är bakbromsarna alltså som det spökar i.

1: Byte av bromsok båda sidor?

2: Bromsvätskebyte, luftning m.m(Bromsvätskan byttes senast vid 5000 mil, nu står mätaren på 6700 f.ö)

3: Byte av bromsbelägg båda sidor?

4: Byte av hjulcylinder båda sidor?

5: Byte av handbromsvajer båda sidor samt uppsmörjning av handbromsarmen (den såg ut att kärva vänster bak)

6: Byte av huvudbromscylinder? (antar att det bara finns 1)

7: Rengörning, uppsmörjning och justering av bromsarna.

8: Byte av slangar, bromsrör m.m.

Vad mer kan tänkas vara fel? Vilken del tror ni att det är som är "trasig"? Byter man alltid parvis? Båda sidor samtidigt oavsett vilken del som är dålig?

Det var 1,0 på vänster bak och 2,0 höger bak. "Handbromsarmen" på vänster bak släppte inte hela vägen bak och den är ju integrerad i bromsoket va? Drar man i handbromsen när man kör så låser sig bara höger bak. Besiktningspappret står det att det är färdbromsen det är ojämn bromsverkan. Hänger det där ihop?

Det var även lite rost längst ut på skivan vänster bak, höger sida såg ren o fin ut. Efter att jag kollade på Kalla fakta häromdagen så litar jag inte på verkstäderna längre utan vill skapa mig en egen bild först och vad det kan tänkas kosta att fixa detta. Så uppskattar om ni kan ge lite priser och tips på vad det kan vara för fel. Bilen har inte varit avställd utan körts regelbundet senaste åren. Tack på förhand!
Citera
2014-11-01, 21:43
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callawaaay
Hej! Skulle uppskatta om ni kunde hjälpa mig med att lista hur mycket det kostar att byta ut vissa delar på bakbromsarna. Vill ha lite kött på benen när jag ska lämna in den på felsökning av ojämna bromsar bak.

Ungefärliga priser, material och arbete. Bilen är en Opel Corsa OPC 2008 och det är skivor och blåa sportbromsok med "hill assist". Det är bakbromsarna alltså som det spökar i.

1: Byte av bromsok båda sidor?

2: Bromsvätskebyte, luftning m.m(Bromsvätskan byttes senast vid 5000 mil, nu står mätaren på 6700 f.ö)

3: Byte av bromsbelägg båda sidor?

4: Byte av hjulcylinder båda sidor?

5: Byte av handbromsvajer båda sidor samt uppsmörjning av handbromsarmen (den såg ut att kärva vänster bak)

6: Byte av huvudbromscylinder? (antar att det bara finns 1)

7: Rengörning, uppsmörjning och justering av bromsarna.

8: Byte av slangar, bromsrör m.m.

Vad mer kan tänkas vara fel? Vilken del tror ni att det är som är "trasig"? Byter man alltid parvis? Båda sidor samtidigt oavsett vilken del som är dålig?

Det var 1,0 på vänster bak och 2,0 höger bak. "Handbromsarmen" på vänster bak släppte inte hela vägen bak och den är ju integrerad i bromsoket va? Drar man i handbromsen när man kör så låser sig bara höger bak. Besiktningspappret står det att det är färdbromsen det är ojämn bromsverkan. Hänger det där ihop?

Det var även lite rost längst ut på skivan vänster bak, höger sida såg ren o fin ut. Efter att jag kollade på Kalla fakta häromdagen så litar jag inte på verkstäderna längre utan vill skapa mig en egen bild först och vad det kan tänkas kosta att fixa detta. Så uppskattar om ni kan ge lite priser och tips på vad det kan vara för fel. Bilen har inte varit avställd utan körts regelbundet senaste åren. Tack på förhand!
Jag tror att du med förtroende kan vända dig till Solna Bilteknik och få prisuppgift, det var den enda bilverkstaden som klarade sig med hedern i behåll, de övriga 7 blåste kunden ordentligt.
Citera
2014-11-01, 21:46
Medlem
Provocative2.0s avatar
Ojämn bromsverkan på handbroms ska inte ge nedslag enl den som besiktigade min Focus. O den hade nästan obefintlig på ena medan det andra var sissådär.
Men du låter som verkstadens drömkund. Med lite verktyg o smörjmedel så är bilen fixad med största sannolikhet.
Men det är klart. En verkstad lagar inte utan byter.
Citera
2014-11-01, 21:51
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3
Jag tror att du med förtroende kan vända dig till Solna Bilteknik och få prisuppgift, det var den enda bilverkstaden som klarade sig med hedern i behåll, de övriga 7 blåste kunden ordentligt.

Har redan mejlat dem! Har även lämnat in den på Hedin bil (Opel auktoriserade), där ville de ha 11000 för att byta ut huvudcylindern. Som de trodde var spöket.
Besiktningsmannen pekade på "handbromsarmen" och Mekonomen sa att vänstra bromsoket skulle bytas ut. (byter man parvis?) Jag är lite förvirrrad.. Vad tror ni kan vara fel och hur kollar man det själv lättast?
Citera
2014-11-01, 21:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av che3

Jag hoppas du skrev med ironi om Solna bilteknik?
http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?325513-VARNING-Service-p%E5-Solna-Bilteknik
Citera
2014-11-01, 21:54
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Ojämn bromsverkan på handbroms ska inte ge nedslag enl den som besiktigade min Focus. O den hade nästan obefintlig på ena medan det andra var sissådär.
Men du låter som verkstadens drömkund. Med lite verktyg o smörjmedel så är bilen fixad med största sannolikhet.
Men det är klart. En verkstad lagar inte utan byter.

Nej det var färdbromsen som var ojämn och som jag fick nerslag på, trodde att handbromsen hade något med det att göra eftersom den är integrerad i oket?

Finns det något lätt trix man kan göra för att den ska klara besiktningen?
Citera
2014-11-01, 21:56
Medlem
carlpetersen73s avatar
Inget svårare jobb som drar iväg i pris och i princip vilken verkstad som helst kan fixa det. Kolla ebay efter de delar du behöver, kostar en bråkdel av va du betalar i Sverige.
Citera
2014-11-01, 21:57
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag hoppas du skrev med ironi om Solna bilteknik?
http://www.zatzy.com/forum/showthread.php?325513-VARNING-Service-p%E5-Solna-Bilteknik

Så jag ska undvika dem? Vilka ska jag vända mig tycker du? Hedin bil (Opel) kändes sådär... Väldigt snurriga.
Citera
2014-11-01, 22:05
Medlem
toby79s avatar
Var resten av bromsvärdena okej bak? Låter inte troligt att du skulle behöva byta ut ett halvt bromssystem för den anmärkningen.
Citera
2014-11-01, 22:08
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Var resten av bromsvärdena okej bak? Låter inte troligt att du skulle behöva byta ut ett halvt bromssystem för den anmärkningen.

Ja, det var bara ojämnt. Såklart jag inte ska byta ut allt, vill bara veta specifikt vad som kan vara fel och hur mycket just den delen/delarna kostar samt arbete.

Är t.ex 11000:- rimligt för ett byte av huvudbromscylindern?
Senast redigerad av Callawaaay 2014-11-01 kl. 22:12.
Citera
2014-11-01, 22:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callawaaay
Ja, det var bara ojämnt. Såklart jag inte ska byta ut allt, vill bara veta specifikt vad som kan vara fel och hur mycket just den delen/delarna kostar samt arbete.

Är t.ex 11000:- rimligt för ett byte av huvudbromscylindern?
Är parkeringsbromsen något du använder regelbundet? När man inte använder den så kommer den börja kärva. Då får man göra rent och smörja upp. Skulle starkt misstänka att ditt problem ligger där än med något annat, men då har jag inte sett bilen heller.
Personligen gör jag allt bromsarbete själv, men en eller två arbetstimmar på en översyn kan väl vara något att räkna med som värsta scenario, sen beror det ju på hur verkstaden skulle se på saken. Blandar du in huvudbromscylindrar i detta så kommer det springa iväg i kostnader. Men funkar bromsen normalt i övrigt så kan du bortse helt från den. Beläggen också om det inte gnisslar metall mot metall. Man ska självklart byta belägg om de är för slitna, men det påverkar inte bromsarna speciellt.

Om du inte tillhör personerna med tummen mitt i handen så skulle jag föreslå att du löser det här problemet själv, kanske med hjälp av någon kompis som gjort sånt förut.

Dumt att bli rövknullad av verkstäderna för enkla grejer....
Citera
2014-11-01, 22:30
Medlem
Callawaaays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Är parkeringsbromsen något du använder regelbundet? När man inte använder den så kommer den börja kärva. Då får man göra rent och smörja upp. Skulle starkt misstänka att ditt problem ligger där än med något annat, men då har jag inte sett bilen heller.
Personligen gör jag allt bromsarbete själv, men en eller två arbetstimmar på en översyn kan väl vara något att räkna med som värsta scenario, sen beror det ju på hur verkstaden skulle se på saken. Blandar du in huvudbromscylindrar i detta så kommer det springa iväg i kostnader. Men funkar bromsen normalt i övrigt så kan du bortse helt från den. Beläggen också om det inte gnisslar metall mot metall. Man ska självklart byta belägg om de är för slitna, men det påverkar inte bromsarna speciellt.

Om du inte tillhör personerna med tummen mitt i handen så skulle jag föreslå att du löser det här problemet själv, kanske med hjälp av någon kompis som gjort sånt förut.

Dumt att bli rövknullad av verkstäderna för enkla grejer....

Ok, tack! Jo jag använder parkeringsbromsen för det mesta när jag parkerar.
Vet du hur man smörjer upp den där "armen"? Behöver man lossa på vajern?
Är det svårt att byta vajer förresten om det skulle vara den som kärvar?

Vilket smörjningsmedel ska jag använda?

Det gnisslar inget från beläggen, såg fina ut sa besiktningsmannen.

Förresten, är det 1 eller 2 st huvudbromscylindrar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in