Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-04-19, 14:12
Medlem
Robert_Goatses avatar
Jag äter dem naturella, bara lite citron på och slurppppppp.
Älskar att äta ostron i kvinnligt sällskap, när damen ser dig äta ostron vet
hon att du är beredd att äta vad som helst.
Citera
2005-04-22, 12:25
Medlem
Någon som plockar ostron själv och äter naturell från västkusten?
Citera
2005-04-22, 23:21
Medlem
Svalbards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Mn är det någon "ostronsäsong" d.v.s. tid på året då de avnjuts bäst?

I Frankrike säger man att ostron bara ska ätas under månader vilkas namn
innehåller bokstaven 'r'. Sommarmånaderna går bort av två olika orsaker,
tror jag. För det första kan man gå sönder om man äter härligt solmogna
ostron, jfr rötmånad, och för det andra leker de någon gång under den
perioden och blir "mjölkiga" istället för genomskinliga (för låga värden på
genomskinlig).
Citera
2005-04-23, 14:48
Bannlyst
Ostron är mums. Men det ska vara naturellt, med citron. Gärna variera med en droppe tabasco eller två, beroende på dagsform.

Och det ska vara champagne till, även om vitt vin såklart går bra. En Chablis kanske?
Citera
2012-02-16, 20:32
Medlem
Tar upp en gammal tråd för min fråga.

Befinner mig i Chile och här är japanska jätteostron nästan gratis. Testade på ett men råkade ut för en lättare matförgiftning. Så när det blir aktuellt nästa gång så får jag nog tillaga det. Frågan är dock hur mycket bättre det blir? Kan man räkna med att det löser problemen eller hur ska jag lyckas fortsätta äta billiga ostron utan tråkiga toabesök som följd? Naturligtvis köper jag fräscha ostron..
Citera
2012-03-23, 18:23
Medlem
Bedragens avatar
Tänkte förlora oskulden ikväll, har vid flertalet tillfällen haft det i åtanke men aldrig blivit av. Nu har jag dock 2 ostron i kylen som ska testas och skulle behöva lite goda råd från er som testat.

1: Ska dem vara iskalla, direkt ur kylen? (har för mig att ostron brukar serveras på krossad is).
2: Ska man testa dem naturella eller med citron, tabasco?
3: När man öppnar ostronet vart är det man skär av muskeln?
4: Ska man försöka ha kvar så mycket av vätskan som möjligt i ostronet till servering?
5: Ska man tugga ostronet? (Jag utgår från det men folk beskriver det som "slurp" osv så jag blev lite tveksam).
Citera
2012-03-24, 10:10
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Tänkte förlora oskulden ikväll, har vid flertalet tillfällen haft det i åtanke men aldrig blivit av. Nu har jag dock 2 ostron i kylen som ska testas och skulle behöva lite goda råd från er som testat.

1: Ska dem vara iskalla, direkt ur kylen? (har för mig att ostron brukar serveras på krossad is).
2: Ska man testa dem naturella eller med citron, tabasco?
3: När man öppnar ostronet vart är det man skär av muskeln?
4: Ska man försöka ha kvar så mycket av vätskan som möjligt i ostronet till servering?
5: Ska man tugga ostronet? (Jag utgår från det men folk beskriver det som "slurp" osv så jag blev lite tveksam).

Jag är ingen expert, men äter ostron hyfsat ofta. Så här säger jag:

1. Det är gott med kalla ostron. Lägg dem på is när du serverar. Då ligger de upprätt och fint på fatet också.
2. Jag gillar dem helt naturella, annars är det gott med lite finhackad schalottenlök och rödvinsvinäger. Bra för ängsliga nybörjare också. Citron är jag däremot inte jätteförtjust i, men det är mångas favorit. Tabasco är inte så dumt faktiskt.
3. Du skär av muskeln först upptill vid det flata locket när du öppnar. Sen skär du av under själva ostrongojset. Bara att känna efter med kniven.
4. Det är inte supernoga med vätskan tycker jag. Ostronen brukar släppa lite extra vätska om man häller bort spadet, upplever jag det som.
5. Ja, du ska tugga för att verkligen smaka. Men det går bra att svälja direkt om man tycker det är lite läbbigt.
Citera
2012-03-24, 13:44
Medlem
Bedragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Jag är ingen expert, men äter ostron hyfsat ofta. Så här säger jag:

1. Det är gott med kalla ostron. Lägg dem på is när du serverar. Då ligger de upprätt och fint på fatet också.
2. Jag gillar dem helt naturella, annars är det gott med lite finhackad schalottenlök och rödvinsvinäger. Bra för ängsliga nybörjare också. Citron är jag däremot inte jätteförtjust i, men det är mångas favorit. Tabasco är inte så dumt faktiskt.
3. Du skär av muskeln först upptill vid det flata locket när du öppnar. Sen skär du av under själva ostrongojset. Bara att känna efter med kniven.
4. Det är inte supernoga med vätskan tycker jag. Ostronen brukar släppa lite extra vätska om man häller bort spadet, upplever jag det som.
5. Ja, du ska tugga för att verkligen smaka. Men det går bra att svälja direkt om man tycker det är lite läbbigt.

Tack, jag körde igår. Naturella med ett par droppar citron. Det var spännande för att vara första gången, väldigt mycket hav. Jag älskar tabasco så jag vill testa det men hade bara köpt 2 stycken och ville testa dem neutrala först. Kan inte säga att jag blev frälst men det var gott.
Citera
2014-11-01, 16:03
Medlem
rayraviolis avatar
Ostronkännare, hur ser ni på ostron med ljust "gegg"? Jag kommer inte på nån bättre beskrivning, men ibland händer det att ostron har nån slags ljus substans under skalet. Ibland lite, men igår provade jag lite motvilligt ett ostron som var ovanligt välmatat med nämna gegg. Det växte i munnen och den enda tanke som gick genom huvudet var "ostronsperma. Mollusken spottades ut i slasken.

Vad är detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in