Citat:
Ursprungligen postat av Bedragen
Tänkte förlora oskulden ikväll, har vid flertalet tillfällen haft det i åtanke men aldrig blivit av. Nu har jag dock 2 ostron i kylen som ska testas och skulle behöva lite goda råd från er som testat.
1: Ska dem vara iskalla, direkt ur kylen? (har för mig att ostron brukar serveras på krossad is).
2: Ska man testa dem naturella eller med citron, tabasco?
3: När man öppnar ostronet vart är det man skär av muskeln?
4: Ska man försöka ha kvar så mycket av vätskan som möjligt i ostronet till servering?
5: Ska man tugga ostronet? (Jag utgår från det men folk beskriver det som "slurp" osv så jag blev lite tveksam).
Jag är ingen expert, men äter ostron hyfsat ofta. Så här säger jag:
1. Det är gott med kalla ostron. Lägg dem på is när du serverar. Då ligger de upprätt och fint på fatet också.
2. Jag gillar dem helt naturella, annars är det gott med lite finhackad schalottenlök och rödvinsvinäger. Bra för ängsliga nybörjare också. Citron är jag däremot inte jätteförtjust i, men det är mångas favorit. Tabasco är inte så dumt faktiskt.
3. Du skär av muskeln först upptill vid det flata locket när du öppnar. Sen skär du av under själva ostrongojset. Bara att känna efter med kniven.
4. Det är inte supernoga med vätskan tycker jag. Ostronen brukar släppa lite extra vätska om man häller bort spadet, upplever jag det som.
5. Ja, du ska tugga för att verkligen smaka. Men det går bra att svälja direkt om man tycker det är lite läbbigt.