Avskedad
Citat:
Den barnhjärtkirurg vid Skånes universitetssjukhus som stängts av för att ha planerat en konkurrerande privat verksamhet avskedades på torsdagen från sin tjänst med omedelbar verkan.
Avstängd barnhjärtkirurg avskedas - Läkartidningen 30 okt:
http://xn--lkartidningen-bfb.se/Aktuellt/Nyheter/2014/10/Avstangd-barnhjartkirurg-i-Skane-avskedas/
Den formella grunden för avskedet är att han
grovt har åsidosatt sina åligganden mot arbetsgivaren och därmed handlat illojalt.
Enligt förvaltningschefen Jan Eriksson är fallet exceptionellt:
– Jag har haft ledande positioner på stora svenska sjukhus i 20 års tid, och jag har aldrig någonsin varit med om något liknande. Det här är helt exempellöst.
Barnhjärtkirurgen ifrågasätter i skrivelse till SUS via sitt juridiska ombud att han skulle haft något djupare engagemang i Healthwing AB, det företag som står bakom planerna på den privata kliniken. Det erbjudande om anställning och delägarskap som han erbjudits om planerna skulle realiseras är att likställa med ansökan av annan anställning och berättigar inte arbetsgivaren att skilja honom från hans anställning.
– Vi kommer att ogiltigförklara det här, och det betyder att vi får gå till domstol, säger barnhjärtkirurgen till Läkartidningen.
Sedan läser jag med intresse - i kommentarsfältet i Läkartidningen - hur gamla oförrätter och minnen framkallas, när det som i Leif Bergdahls fall, docent fd riksdagsledamot, Medgoldkliniken, Juoksengi, ges uttryck så här (vissa människor glömmer inte, och vad passar då bättre än att ventilera det för allmänheten när tillfälle bjuds):
Citat:
Det är alldeles uppenbart att den skicklige barnhjärtkirurgen utsatts för en kränkande behandling! Gissningsvis kommer han att få rätt i domstol.. Blev själv utsatt för liknande svinerier då jag ihop med Nationalföreningen för Hjärt och Lungsjukdomar omkring 1990 försökte starta en privat hjärtkirurgisk klinik i Stockholm som skulle konkurrera med Karolinska Sjukhuset samt med annan privat hjärtkirurgisk verksamhet på Sofiahemmet. Där blev jag avstängd från att arbeta vid Sophiahemmet och lämnade senare frivilligt min fasta tjänst på Karolinska Sjukhuset eftersom jag blivit bortmyglad vid tillsättandet av professuren i ämnet. Jag vet hur sådant känns och har stor förståelse med barnhjärtkirurgen i Lund.