2014-10-31, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Man kan tydligen manipulera det där med rigor mortis. Kan ju vara bra att veta om man vill försvåra för någon som försöker ta reda dödsögonblicket

"Likstelheten drabbar först de små musklerna som tex fingrar och käken innan de drabbar de större musklerna. Om personen befinner sig i en omgivning med hög temperatur eller anstränger sig fysiskt eller får kramper alldeles före döden, gynnar detta likstelheten. Likstelheten motverkas dock om kroppen befinner sig i en omgivning med låg temperatur."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likstelhet
OK, det var väl kallvatten då, verkar kräva specialkunskaper, det kan man ju fundera på om någon av dem har.
Citera
2014-10-31, 22:20
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Man kan tydligen manipulera det där med rigor mortis. Kan ju vara bra att veta om man vill försvåra för någon som försöker ta reda dödsögonblicket

"Likstelheten drabbar först de små musklerna som tex fingrar och käken innan de drabbar de större musklerna. Om personen befinner sig i en omgivning med hög temperatur eller anstränger sig fysiskt eller får kramper alldeles före döden, gynnar detta likstelheten. Likstelheten motverkas dock om kroppen befinner sig i en omgivning med låg temperatur."

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Likstelhet

Stod också att det inte blir lika kraftigt om man äger lite muskler..som Yara. Nu två saker
-Ambulanspersonalen sa att Yaras ansikte såg konstigt ut...
-Kan alla brott i fingrarna vara ett försök att räta på dem? I rigor mortis
Citera
2014-10-31, 22:22
Medlem
Citat:
Jag läste nånstans att Ramis chatt med IF startade 16.30 men att det blev lite avbrott mellan varven. Så den tidpunkten borde läggas till

Nä....tidsmässigt stämmer det inte Riktigt. Å andra sidan vet jag inte hur viktigt det är med exakta tider. Kanske man prioriterar den kronologiska ordningen?

Har fått för mig att det var två avbrott, tre samtal.
Citera
2014-10-31, 22:31
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har fått för mig att det var två avbrott, tre samtal.

Ja, det stämmer troligtvis. Men har vi hittat några tidpunkter för det?
Citera
2014-10-31, 22:33
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer troligtvis. Men har vi hittat några tidpunkter för det?

Inte jag i vart fall. IF kanske har en uppfattning om tiden?

EDIT. Skulle vara intressant för att få en bild av tidslinjen. Jag tror Yara dog på eftermiddagen.
Senast redigerad av Remark 2014-10-31 kl. 22:40.
Citera
2014-10-31, 22:35
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
OK, det var väl kallvatten då, verkar kräva specialkunskaper, det kan man ju fundera på om någon av dem har.

Jag tror inte de kände till det. Men det kan kanske göra att tidsangivelsen för dödsögonblicket blir lite fel. En kan ju undra om de använde kallt eller varmt vatten?

Skulle jag vilja "väcka"någon ur döden hade jag nog valt kallt vatten för en chockverkan. Om de duschat henne i kallt vatten i trettio minuter så har det nog påverkat kroppstemperaturen.

Obs! Bara spekulationer o gissningar.
Citera
2014-10-31, 22:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
Stod också att det inte blir lika kraftigt om man äger lite muskler..som Yara. Nu två saker
-Ambulanspersonalen sa att Yaras ansikte såg konstigt ut...
-Kan alla brott i fingrarna vara ett försök att räta på dem? I rigor mortis

Jag tror inte att likstelhet befinner sig direkt efter att hjärtat stannat. Från det att hon dräptes tills vårdpersonal dök upp handlar det om max 2 timmar.

Jag tror att horan har snabbt följt flickan när hon försökt värja sig från mördarna, tagit emot smällar, fallit omkull, tagit sig upp och försökt ta sig bort från hotet och hamnat lite överallt i huset tills det att hon tagit sig till krypinet som blev garderoben men förövaren horan kom till garderoben och avsluta flickans liv. Slog sönder henne med kaveln och eventuellt piska henne med sladden, barnet skydda sig med händerna och fick fingrarna brutna.
Förövaren tänker vad ska jag göra, måste göra henne ren, tar henne till badrummet, sköljer av henne som om inget har hänt.
Senast redigerad av penkapappa 2014-10-31 kl. 22:47.
Citera
Medlem
Citat:
Jag tror inte de kände till det. Men det kan kanske göra att tidsangivelsen för dödsögonblicket blir lite fel. En kan ju undra om de använde kallt eller varmt vatten?

Skulle jag vilja "väcka"någon ur döden hade jag nog valt kallt vatten för en chockverkan. Om de duschat henne i kallt vatten i trettio minuter så har det nog påverkat kroppstemperaturen.

Men nog måste de ha förstått att hon var död, då i badrummet. De kommer ju båda från områden där man riskerar att uppleva död på nära håll.
Citera
Medlem
Citat:

Dom hade ju nogsamt dödat henne. Hon hade varit död länge innan dom städat och räknat ut hur dom skulle klara sig ur detta.

Spekulation förstås.
Citera
2014-10-31, 22:52
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Inte jag i vart fall. IF kanske har en uppfattning om tiden?

EDIT. Skulle vara intressant för att få en bild av tidslinjen. Jag tror Yara dog på eftermiddagen.

Ja, jag tror också hon dog väldigt tidigt och att de värsta skadorna, t.ex de brutna benet, traumat mot huvud och revben, redan var gjorda långt innan dödsögonblicket. Annars hade väl inte hennes kropp hunnit utveckla fettemboli?
Citera
2014-10-31, 22:54
Medlem
Citat:
Dom hade ju nogsamt dödat henne. Hon hade varit död länge innan dom städat och räknat ut hur dom skulle klara sig ur detta.

Spekulation förstås.
"Tillsammans och i samförstånd" (fast inte så värst förståndigt - inte så värst tillsammans heller, för den delen. )
Citera
2014-10-31, 22:57
Medlem
Citat:

Spekulation förstås.

EDIT. Har bara orkat lyssna på fil 1 och 2, men dom har städat samtliga rum från för ögat "synliga blodfläckar". Vilket avslöjats av Tekniska Roteln och SKL.

Dom har vetat att Yara var död och att dom förorsakat det samt försökt undanröja alla spår!

Så tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in