Citat:
Ursprungligen postat av
DrJohnBWatson
Bentonit-lera bedöms vara ofarlig:
http://www.efsa.europa.eu/fr/efsajournal/pub/2904.htm
Om du har flyttat från lägenheten med mögel, vad får dig att tro att du fortfarande har gifter i kroppen och varför tror du du har gift kvar i tarmen (som töms)?
För att jag fortfarande har massor av neurologiska symptom (som har extremt tydligt samband med boendet och som sjukvården ej kunnat förklara), även om luftvägsproblemen försvunnit efter flytt. Har fått flytta två gånger nu eftersom jag lyckas korskontaminera den första bostaden genom att ta med mig gamla kläder. Har fått "diagnosen" CFS bland annat i brist på idéer. Kunskapen verkar vara nära obefintlig inom svenska sjukvården och det finns absolut inga tester att få, varken för mykotoxiner (ELISA-prov) i urin/serum eller oxidativ stress. Fettlösliga mykotoxiner försvinner inte ur kroppen på egen hand, alternativt tar väldigt lång tid att utsöndras. Se denna review article t.ex.:
http://www.hindawi.com/journals/tswj/2013/767482/
I denna nämns också bentonite som ett möjligt hjälpmedel, men helst skulle man väl vilja ha Kolestyramin (Questran). Tyvärr lyckas jag inte få sjukvården att gå med på detta, det skulle nog kräva att jag har bevis. Letar just nu i Europa efter labb som tar mykotoxinprover. Egentligen är det väl mest för pågående exponering via föda som bentonite är bra, men det verkar som att toxinerna till viss del återcirkulerar:
"Sequestering agents refer to nonabsorbable materials capable of binding toxins in the gastrointestinal tract, thus reducing
enterohepatic recirculation and ultimately the body burden of toxins."
"Mycotoxins are sequestered in a variety of tissues and enter
enterohepatic circulation [132, 160, 161]. For example, OTA has been found in liver, muscle, fat, as well as the adrenal medulla and cortex, skin, gastric mucosa, myocarium, and bone marrow in animals [162]."
"Enterohepatic circulation refers to the circulation of biliary acids, bilirubin, drugs, or other substances from the liver to the bile,
followed by entry into the small intestine, absorption by the enterocyte and transport back to the liver."
"Clay has been extensively studied for its effect on reducing toxicity from aflatoxin exposure, with the sodium montmorilonite clay Novasil being frequently studied. A randomized human trial of the use of Novasil studied over 600 blood and urine specimens from Ghana and found significant reductions in aflatoxin B1 adducts and a decrease in urine aflatoxin M1 at both doses used at 3 months [169]."
Så det finns väl något bakom det, även om det troligen inte kommer ha någon effekt/omärkbar effekt. Men är det ofarligt kan man ju lika gärna prova. Bentonite och/eller aktivt kol plus hög dos odenaturerat vassleprotein (för glutationnivån) och Chlorella ("Chlorophyllin has the potential to reduce carcinogenicity of aflatoxins as it binds to aflatoxins and reduces their bioavailability which consequently significantly reduces AFB biomarkers in humans [173].")
Har införskaffat samtliga ovanstående redan. Ville mest höra om någon annan testat det och deras erfarenheter.