2014-10-31, 17:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mstinkerbelle
Det blir många frågor och jag förstår er nyfikenhet... Jag vet bara inte vad jag ska eller bör svara på och inte.

Flera har undrat varför vår chat var så intensiv och jag upplevde den också så. Rami var ganska kontaktsökande och han undrade även om jag upplevde det som störande och jobbigt. Min tolkning av det var att han väldigt gärna ville ha kontakt med "normala" svenskar, och jag tror också att det är ett ganska vanligt beteende i deras situation att nästan klamra sig fast vid nya bekantskaper som man tror kan ge en fördelar på ett eller annat sätt. Det är också något jag har upplevt förut. Det är inte heller ovanligt att det blir lite intensivt med nya kontakter då man försöker lära känna varandra. Jag minns att jag reagerade lite då på att han pratade väldigt mycket, men jag tyckte ju samtidigt att det var roligt och intressant. Mitt intryck var inte att han flörtade, snarare att han var ivrig att behålla en kontakt med oss eftersom han förtvivlat gärna behövde det.

När det gäller innehållet i vår chat så pratade vi allmänt om Sverige, fiske (han hade varit och fiskat under dagen med sin son), det svenska klimatet och naturen, språket. Senare under kvällen kom vi in på allvarligare ämnen som hans problem att få ett arbete inom juridiken, utbildningsplaner, hans plats som etableringslots, arbetet med människorättsorganisationer och flykten till Sverige. Han berättade bl a att han kom tillsammans med sin son som då var nio månader gammal. Det intrycket jag fick under den korta tiden jag såg dem tillsammans var också att han var väldigt mån om båda sina pojkar och stod dem nära. I själva verket var det det jag hade tänkt skriva till honom efter min kommentar om att jag hade lagt märke till honom på bussen, eftersom det var väldigt påtagligt där...

Han berättade väldigt lite om vad som pågick runt honom den kvällen och skrev inte heller mycket om Amani eller barnen. Jag upplevde inte heller då någonting som konstigt eller udda, förutom att vårt samtal avslutades väldigt abrupt.

Känns ändå som att er chat avslutades väldigt flörtigt, du kallade väl honom sweethart efter att han sagt nåt som def var flörtigt om att ha ditt tfnnr i sin mobil. Förstår om du har sambo o allt o vill tona ner detta, men det är ju viktigt att sanningen verkligen kommer fram om Rami.
Citera
2014-10-31, 17:10
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Brott med bennybildn på de högra 10-12 revbenet

hur mycket bennybildning? hur gammal skada? I vart fall hade hon denna skada på städdagen i skolan...Tuff liten tjej...hon har haft tre brutna revben på städdagen och ingen märker något...
Citera
2014-10-31, 17:17
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titiana
hur mycket bennybildning? hur gammal skada? I vart fall hade hon denna skada på städdagen i skolan...Tuff liten tjej...hon har haft tre brutna revben på städdagen och ingen märker något...

Det står nog i den utförliga obduktionsrapporten. Det där skrev jag av bandet och det som åklagaren läste upp första dagen. Inga direkta detaljer om varje punkt.

Mitella låg väl under madrassen har jag för mig. En handduk typ gjord som ett stöd.
Som jag skrev innan så tror jag den här flickan fått en hel del stryk innan och under i princip den tiden hon bott hos de här två idioterna.

Islam har en auktoritär barnuppfostran, så vem vet hur dom tolkar att slå barnen. Man ska tex slå barn som inte ber. Och för den som ska tjafsa emot om Allahs vara eller inte, så ser det onekligen ut som dom är troende muslimer. Tur är väl att dom andra barnen har kommit undan de här minst sagt sadistiska personerna.
Citera
2014-10-31, 17:19
Moderator
Hamilkars avatar
Samma fågel som flugit tidigare släppte ner detta:

Citat:
Någon har undrat över uppgiften om att en man och barn hördes i lägenheten under mordkvällen. Det kommer från SOS-larmsamtalet. Vem som faktiskt slår numret framkommer inte av larmet, men både Rami och Amani pratar med SOS, och ca 5 gånger transkriberas "bebis/barn skriker i bakgrunden". Det är Rami som ber om ambulans i början av samtalet. Amani kommer sig bara för att ropa "hallo". Vidare säger Amani först att barnet heter Yara Ashour.

Första polispatrull noterar i PM att "Rami vaggar sin son fram och tillbaka i knät och undrar hur det är med flickan" men de ger honom inget svar.

När ambulans kommer är det tre vuxna i lägenheten. En granne öppnar porten åt polisen. Ambulanspersonal noterar att "flickan hade en annorlunda ansiktsform" förutom livlösheten och övriga tecken på att hon redan var avliden.

Ramis mobilmastningar ger stöd åt hans berättelse om sina förehavanden under morddagen.

Det är mycket i FUP som åklagaren inte har tagit med i åtalet. Hon måste kunna leda uppgifter i bevis och visa på att de har ett värde för mordåtalet. Ett exempel är blodet från Rami på flera ställen i trapphuset. Hans blod återfinns på utsidan av hissdörren och i hissen vid spegeln. Där hittas inget blod från flickan eller någon annan, och blod kan inte tidsbestämmas.

En mycket obehaglig detalj i FUP är fotot på klädkammaren sedd utifrån. Pga symboliken i bilden är det, och bilden när Amani duschar kroppen, det bland det absolut värsta. Höger klädkammare är försedd med två hänglåsbeslag och möjlighet att spärra eller låsa med hänglås utifrån. Hos en trebarnsfamilj med tvivelaktiga uppfostringsmetoder.

Ramis fotografier av Amani blir obehagliga utifrån att man vet vad de ska föreställa. Amani står i trosor böjd framåt över flickans säng (rummet kan identifieras genom fönstrets läge och strykbrädas placering). Flickan syns inte. Enligt Rami ligger hon på sängen som Amani står böjd över. I duschen står Amani i samma vita, stora trosor och ett grönt linne, och håller duschslangen mot ett bylte som ligger vid avloppet. Det ser ut som hon rengör och tvättar en sak, som ett bylte med galonisar och leriga stövlar. Det ser inte ut som hon duschar ett levande ting, än mindre ett barn.

Ni andra som har läst FUP och som ändå hänger i tråden får gärna fylla på, som countrychick gjorde idag. Det ger också en viss kvalitetsgranskning av FUP-uppgifter när vittnen hoppar in i tråden.
Citera
2014-10-31, 17:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Samma fågel som flugit tidigare släppte ner detta:

Intressant med fåglarna. Men det då det blir egen tolkning av flörtiga samtal och att man insinuerar om föhållande osv, så är det inte längre fakta utan snask. Fågeln bör skärpa till sig och hålla sig strikt till vad som står i FUP och inte dra saker ur sitt sammanhang med att tolka fritt efter eget bevåg och egen uppfattning.
Så slipper vittne komma in och rätta till alla felaktigheter som sägs. Pinsamt!
Det som gäller är att läsa eller lyssna själv och tolkningar som görs utöver det som faktiskt står är alltså inte längre trovärdiga.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-10-31 kl. 17:30.
Citera
2014-10-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Rättsmedicinska protokollet. Utlåtandet.
Går inte närmare in på punkterna eftersom rättsläkaren ska beskriva det senare.

Rättsmedicin i Lund. Rapport om utvidgad obduktion 2 maj och 6 maj,.
Skador på huvudet i form av blåmärken samt blödn i huvudsvålen och kring tinningmuskelaturen,
Många skador på huvudet. Hud avskrapningar. Skador på halsen underhudsblödn och avskrapningar blåmärken.
Skador på armarna blåmärken omfattande på båda armarna och händerna svullnader utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad.
Hudavskrapningar på höger arm. Även på vänster arm.
Hud och nagelskada på höger ringfinger. Hudblödningar på höger hand. Blödning under höger tumnagel.

Skador på bålen i form av formade hudblödningar och blåmärken. Stor mängd. Hudavskrapningar skador på benen i form av blåmärke på höger lår och säteshalva. Omfattande blåmärke på höger lår knä och underben, samt fot. Med svullnad av höger knä och utbredd söndertrasning av underhudsvävnaden med blödning och svullnad.

Hudavskrapningar på höger ben blåmärke på vänster lår och säteshalva. Omfattande blåmärke omkring och på vänster knä och underben samt foten med utbredd söndertrasning av underhudsvävnad med blödning och svullnad. Format blåm på v ben,. Hudavsk på vänster ben sårskada v knä liten nagelskada vä fot.

Skador som synes äldre i form av blåmärken på bålen och höger säteshalva. Hudavskrapning huvudet vä ben vä hand och höger ben.. Formade hudskador på ryggen. Brott med bennybildn på de högra 10-12 revbenet

Vid röntgen har kroppen företett färska brott på höger och vänster hand., Samt på högra 10-11 revbenet med omgivande blödning.
Färska brott på höger och vänster hand. Höger över och underarm. Höger skulderblad-.Första ländkotan samt utbredda mjukdelsförkalkningar på vänster överarm.

Ospecifika blödningar under lungans överdrag. Fettdroppar i lungans blodkärl. Inandning av uppkräkt magsäcksinnehåll till luftvägarna. Ospecifik hjärnsvullnad.

Inget fanns i den kemiska undersökningen. Vidare har glykos påvisats i koncentration i ögonvätska, som talar för att blodsockernivån va lätt förhöjd vid tidpunkten för dödsfallet. Vilket kan vara en form av stressreaktion.

De färska skadorna talar starkt för att ha uppkommit den aktuella dagen den 30 april 2014
Skadorna har uppkommit av inverkan av trubbigt våld och trubbigt skrapande våld.
Utdraget och upprepat våld den aktuella dagen. Tiden går ej att fastställa.

Grepp slag av både med och utan tillhygge mot huvudet. Rivmärken och tag/grepp i ansiktet och på halsen.
Slag eller trubbigt våld mot benen och armarna. Möjligen vridning/bändning av fingrar. Slag stöt med tillhygge mot bålen och slag. Islag av huvudet bål armarna och benen i fasta föremål.

Förutom fettembolisering så
kan det ej uteslutas att kvävning av tex en kudde kan ha använts.

Inga äldre frakturer. Och inga brännmärken. Som jag förstår det. Eller tas bara det upp som är relevant för mordet? Gamla blåmärken nämns så då borde väl äldre frakturer och brännmärken också nämnas. Om dessa funnits på Yaras kropp.
Citera
2014-10-31, 17:36
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Inga äldre frakturer. Och inga brännmärken. Som jag förstår det. Eller tas bara det upp som är relevant för mordet? Gamla blåmärken nämns så då borde väl äldre frakturer och brännmärken också nämnas. Om dessa funnits på Yaras kropp.

Åklagaren läste upp utan att gå in i detalj vad som står i rättsmedicinska protokollet.
Det återstår alltså att få läsa hela protokollet eller avvakta tills rättsläkaren vittnar den 6 november. Tyckte jag dom sa i slutet på dag 1.

Jo hon har äldre skador det sägs på bandet som du själv kan lyssna på som ligger i tråden.
Min avskrift av bandet är alltså enbart från det som lästes upp i domstolen.
Citera
2014-10-31, 17:38
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:

Jag tror inte sakframställan innehåller alla detaljer. Minsta lilla detalj finns förmodligen att läsa i FUP och vi får nog höra fler detaljer när rättsmedicinska ska vittna.

Bennybildningen på revbenen torde vittna om att de har använt övervåld tidigare också.

Är det någon som vet vad alla dessa hudavskrapningar betyder?
Citera
2014-10-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Hatarer har utfäst sig att skicka pengarna till mig i morgon, och vill att jag kungör detta i tråden så att alla är med på det.
Hur gick det?
Citera
2014-10-31, 17:44
Medlem
Titianas avatar
Citat:
Åklagaren läste upp utan att gå in i detalj vad som står i rättsmedicinska protokollet.
Det återstår alltså att få läsa hela protokollet eller avvakta tills rättsläkaren vittnar den 6 november. Tyckte jag dom sa i slutet på dag 1.

Jo hon har äldre skador det sägs på bandet som du själv kan lyssna på som ligger i tråden.
Min avskrift av bandet är alltså enbart från det som lästes upp i domstolen.

detta var inte att ifrågasätta dig...lyssnade själv. Förövrigt håller jag med om att inte få pippi på vad fåglarna sjunger..Jag kan tänka mig att med tanke på att ett benbrott tar ex antal veckor att läka, så att SKL ska kunna se bennybildning bör det ha gått någon/några dagar innan man man se detta i röntgen.

EDIT: ...du skrev inte till mig ...

Den där resan att Rami kom dit typ efteråt....när kom Yara? förutsätts hon bara ha följt med "mamman"?
Senast redigerad av Titiana 2014-10-31 kl. 17:55.
Citera
2014-10-31, 17:53
Avslutad
Citat:
Intressant med fåglarna. Men det då det blir egen tolkning av flörtiga samtal och att man insinuerar om föhållande osv, så är det inte längre fakta utan snask. Fågeln bör skärpa till sig och hålla sig strikt till vad som står i FUP och inte dra saker ur sitt sammanhang med att tolka fritt efter eget bevåg och egen uppfattning.
Så slipper vittne komma in och rätta till alla felaktigheter som sägs. Pinsamt!
Det som gäller är att läsa eller lyssna själv och tolkningar som görs utöver det som faktiskt står är alltså inte längre trovärdiga.
Man ska också förhålla sig lite avvaktande när man får kontakt med människor inblandande i utredningar. Inte köpa allt till 100%.
Citera
2014-10-31, 17:53
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Hon hade totalt 16 frakturer varav 13 tillkom under mordnatten. De flesta var på armarna/händerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in