Citat:
Ursprungligen postat av
Iobberknoll
Då är jag med.

och jag antar att man dessutom kan kalla in vittnen som inte ens är med på listan? Kanske människor som ger sig till känna och har något att berätta?
Hur stor roll kan t.ex Yaras mammas vittnesmål ha om hon vittnar till fördel för Rami? (med tanke på vad Hjärpe säger om "familjen framför allt")
Fri bevisföring är att domstolarna får värdera bevisningen efter tycke och smak. Men i bevisreglerna rent teoretiskt så är en partsinlaga mindre värd. Sakkunniga anses särskilt pålitliga då är opartiska, med sakkunskap om just det de ska vittna om.
I Sverige litar man särskilt mycket på sakkunniga för då lämpar man över ansvaret för beslut på en "expert". Kommersen med sakkunniga, konsulter, experter, m.m. är stor när man vill vinna rättegångar, genom att få det man påstår styrkt av ett vittnesmål som värderas högt.
Om jag ska vara riktigt elak är Hjärpe där för att ingen ska behöva bli anklagad för rasism när känsliga frågor diskuteras, trots att de är uppenbara och enligt rättegångsbalken därför inte behöver bevisas.
Och mamman. Vad är det hon ska säga? Hon har inte träffat sin dotter på flera år och inte haft mor och dotter samtal. Hon är en av de personer som ska vittna, men är egentligen en part. Jag tror att man bjuder in henne att vittna för om man inte gjort det hade det sett illa ut. Det är snyggt att visa stt hon får komma hit på rättegången, men jag skulle bli förvånad om hon var en fluga på väggen när dottern dödades.