2014-10-31, 11:21
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemKom
Den källa som går att hitta till att det finns existerande brännmärken på Yaras kropp är utdrag ur artiklar som hänvisar till läkare och ambulanspersonal. Man får också förmoda att tidningarna har tillgång till FUP. Vilket vi inte har. Att Rami har fimpat sina cigaretter på Yara kommer från ett vittnesmål från en av hennes kamrater.

Jag förstår mycket väl problemet med skuldfördelningen när det gäller själva mordet. Men med tanke på att Yara bodde hos paret i minst 15 månader och den första anmälan kom en månad efter hennes förmodade ankomst så är det svårt att bortse från Rami. Har han bränt henne med cigaretter så är det inte mord utan lite mer av tortyr. Vilket kanske kan vara en försvårande omständighet när det gäller Ramis okunskap, oskuld, hörselproblem och ev. synfel.

Men de är endast åtalade för mordet och de händelser som inträffade på morddagen. Alla andra skador och händelser kan inte åberopas i rättegången, om jag har förstått det rätt?

I sakframställan, nämnde åklagaren de gamla skadorna?
Citera
2014-10-31, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iobberknoll
Hur många gånger har det här med underlåtenhet och passivitet blivit prövat i domstol? Finns det några exempel som kan liknas vid Yarafallet?

Jag vet faktiskt inte, men det vore på tiden, när vi ser varje dag att folk blir angripna av busar i flock som skyller på varandra och kommer undan. När man diskuterar så blir det Malalexander och Lindomefallet, som inte liknar detta fall eftersom Yara var ett litet ensamkommande barn. Bobbyfallet var annorlunda eftersom mamman var efterbliven.

Detta kommer säkert överklagas till hovrätten oavsett hur Blekinge tingsrätt dömer. Detta kan också vara ett mål åklagaren får upp i Högsta Domstolen om hon inte får båda dömda, för det verkar inte finnas prejudikat. Det framgår av att man inte nämner tidigare liknande dom, och av att Ramis försvar bygger på att skylla på Madi.
Citera
2014-10-31, 11:34
Medlem
Citat:
Men de är endast åtalade för mordet och de händelser som inträffade på morddagen. Alla andra skador och händelser kan inte åberopas i rättegången, om jag har förstått det rätt?

Fel. Vi har fri bevisprövning. Tidigare skador styrker Ramis likgiltighet och försumlighet.

Vi fick en länk på en lista på vittnen som ska höras om Yaras eländiga liv hos dessa filurer.
Citera
2014-10-31, 11:37
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Fel. Vi har fri bevisprövning. Tidigare skador styrker Ramis likgiltighet och försumlighet.

Vi fick en länk på en lista på vittnen som ska höras om Yaras eländiga liv hos dessa filurer.

Då är jag med. och jag antar att man dessutom kan kalla in vittnen som inte ens är med på listan? Kanske människor som ger sig till känna och har något att berätta?

Hur stor roll kan t.ex Yaras mammas vittnesmål ha om hon vittnar till fördel för Rami? (med tanke på vad Hjärpe säger om "familjen framför allt")
Senast redigerad av Iobberknoll 2014-10-31 kl. 11:46.
Citera
2014-10-31, 11:42
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Detta angående IF. Hon tillbringade natten med familjen på stationen (när det var tågproblem). Då tog hon tydligen foton på barnen. Vad jag förstått ska hon vittna dels om att Yara inte hade några synliga skador vid denna tidpunkt (tror det var natten 28-29 april), dels om chattandet 30 april.

Angående tider, så här beskrev åklagaren eftermiddagen.
"Den 30 april kommer Yara hem vid 13-tiden. Amani är då hemma med yngste sonen. Rami är ute och fiskar med sin äldste son och kommer hem vid 14-tiden. Därefter går Rami ut en kort stund för att handla mat".

Det är märkligt att en person först träffar en hel familj och senare sitter och chattar på ett flirtigt sätt med pappan. Hur tänker man då?

Om jag minns rätt var Rami ute i någon timme när han gick till affären, det har kollats mot affärens kameror.

Citat:
Den källa som går att hitta till att det finns existerande brännmärken på Yaras kropp är utdrag ur artiklar som hänvisar till läkare och ambulanspersonal. Man får också förmoda att tidningarna har tillgång till FUP. Vilket vi inte har. Att Rami har fimpat sina cigaretter på Yara kommer från ett vittnesmål från en av hennes kamrater.

Jag förstår mycket väl problemet med skuldfördelningen när det gäller själva mordet. Men med tanke på att Yara bodde hos paret i minst 15 månader och den första anmälan kom en månad efter hennes förmodade ankomst så är det svårt att bortse från Rami. Har han bränt henne med cigaretter så är det inte mord utan lite mer av tortyr. Vilket kanske kan vara en försvårande omständighet när det gäller Ramis okunskap, oskuld, hörselproblem och ev. synfel.

Det ska vara en läkare på sjukhuset som sett brännmärken på kroppen.

http://www.expressen.se/kvallsposten/kvinnan-om-yara-hon-skadade-sig-i-skolan/
Citera
2014-10-31, 11:49
Medlem
Citat:
Då är jag med. och jag antar att man dessutom kan kalla in vittnen som inte ens är med på listan? Kanske människor som ger sig till känna och har något att berätta?

Det finns en möjlighet att ta in nya vittnen om någon dyker upp och har något att komma med, eller om man behöver motbevisa något.

Vi fick ju ganska sent veta att Rami hade mer bevisning med vittnen som skulle höras.

Undantag för att inkomma med mer bevisning är när domstolen ilsknar till och utfärdar stupstock. Det är i fall där en part förhalar rättegången. Men det är inte alls aktuellt i detta fallet.
Citera
2014-10-31, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Precis. Det finns ingen anledning till att racka ner på IF i detta läge. Hon hade ju dessutom själv kontaktat polisen när hon inte hörde av Rami mer och hörde talas om vad som hade hänt.

Finns det något som indikerar att hon ämnar sätta sig i vittnesbåset och försvara Rami? Kanske ämnar hon helt enkelt berätta hur det var?

Och inte är det hennes ansvar att minska på chattandet så att familjefadern Rami ska få tid med sina barn, som någon var inne på tidigare i tråden.

Sant. Om det var Ramis chattande med henne som fick Amanis bägare att rinna över vet vi inte men jag vidhåller att det är korkat och smaklöst att ha en sån kontakt med en man som hon visste var gift och familjefar. Har hon då någon skuld i vad som hände Yara? Nej, naturligtvis inte. Rami var den som var på plats och som inte agerade.
Citera
2014-10-31, 12:00
Medlem
Citat:

Är det verkligen så?

De tortyrliknade former som Yara levde under mer än ett år har alltså ingen betydelse för straff påföljden??

Då är det bara att hoppas att Rami (och också Amani) får ett kort men helst inget straff. Så saker och ting kan ordnas upp på ett tillfredsställande sätt enligt ett mer fungerande rättssystem. Som kommer att vänta på dem.
Citera
2014-10-31, 12:01
Medlem
Klarabella79s avatar
Gomiddag! Jag försökte lyssna på ljudupptagningen under halva natten och på morgonen, både på datorn och på mobilen med hörlurar bägge gångerna. Men jag kan för mitt liv inte höra vad tolken säger då åklagarens röst är ganska hög och tolken mummlar mer.. Jag beklagar och kommer göra nytt försök senare..

Men jag sa tidigare i tråden ang Madis "vid gud ska jag uppfostra henne" eller liknande.. Kan det inte vara så att Yara kanske pratade med en pojke som de anser är fel enligt deras kultur/heder eller annat trams? För de vill ju inte att deras fosterdotter ska växa upp o bli hora (ja, vissa tycker så), och att Madi då slår lite vett i flickan. Att Yara inte ska smutsa ner deras namn, pojkar är förbjudna. Hon ska bli en god och ren kvinna, inga rykten får uppstå osv...

Inga pojkar får hon umgås med och oskuld ska man vara på bröllopsnatten, det är viktigaste hedern enligt såna. Sprids ett rykte om lilla "kvinnan" Yara att hon umgås kanske med pojkar så betyder det att hon har sex med pojkarna och därav blivit hora. För hon är ju kvinna enligt idioterna och då ska hon fostras till en hederlig kvinna.

Kanske Yara svarade emot att de bara pratade, lekte eller sånt och det fick Madi att se rött, för sånt går absolut inte. Hon kanske sa ngt om "du ska inte blir en hora som din mamma" eller annat och Yara svarade "min mamma är ingen hora, du är det!" och PANG kommer brödkaveln i huvudet, knät osv..

Jösses låter som en dårpippi med foliehatt med spekulationerna, men vi alla spekulerar just nu om VAD som fick dessa terrorister att agera så grovt och hemskt mot ett litet BARN! Jag kommer aldrig säga kvinna om en 8-årig flicka, för mig är man ett oskyldigt barn, oavsett vad barnet gör, vem barnet umgås med osv
Citera
2014-10-31, 12:04
Medlem
Citat:

Hur stor roll kan t.ex Yaras mammas vittnesmål ha om hon vittnar till fördel för Rami? (med tanke på vad Hjärpe säger om "familjen framför allt")

Fri bevisföring är att domstolarna får värdera bevisningen efter tycke och smak. Men i bevisreglerna rent teoretiskt så är en partsinlaga mindre värd. Sakkunniga anses särskilt pålitliga då är opartiska, med sakkunskap om just det de ska vittna om.

I Sverige litar man särskilt mycket på sakkunniga för då lämpar man över ansvaret för beslut på en "expert". Kommersen med sakkunniga, konsulter, experter, m.m. är stor när man vill vinna rättegångar, genom att få det man påstår styrkt av ett vittnesmål som värderas högt.

Om jag ska vara riktigt elak är Hjärpe där för att ingen ska behöva bli anklagad för rasism när känsliga frågor diskuteras, trots att de är uppenbara och enligt rättegångsbalken därför inte behöver bevisas.

Och mamman. Vad är det hon ska säga? Hon har inte träffat sin dotter på flera år och inte haft mor och dotter samtal. Hon är en av de personer som ska vittna, men är egentligen en part. Jag tror att man bjuder in henne att vittna för om man inte gjort det hade det sett illa ut. Det är snyggt att visa stt hon får komma hit på rättegången, men jag skulle bli förvånad om hon var en fluga på väggen när dottern dödades.
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-31 kl. 12:10. Anledning: stavfel!
Citera
2014-10-31, 12:06
Medlem
Iobberknolls avatar
Citat:
Är det verkligen så?

De tortyrliknade former som Yara levde under mer än ett år har alltså ingen betydelse för straff påföljden??

Då är det bara att hoppas att Rami (och också Amani) får ett kort men helst inget straff. Så saker och ting kan ordnas upp på ett tillfredsställande sätt enligt ett mer fungerande rättssystem. Som kommer att vänta på dem.

JAg påstod inget. Jag ställde en fråga. Vresrosen svarade på den här (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona

Fel länk, den här ska det vara (FB) 8-årig flicka misstänkt mördad i Karlskrona
Citera
2014-10-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatarer
Har nån ens beställt den de skickar den både mot postförskott och om man vill med inbetalningskort.
Bara intresserad av o se hur aktiva medlemmarna är att få hem den o inte bara klaga på alla andra.

Jag törs inte beställa den mot postförskott eftersom jag inte har de insamlade pengarna. Dessutom har jag ingen scanner heller. Jag bidrog till insamlingen då jag trodde att det fanns en plan. Jag har inte ifrågasatt dina avsikter på något sätt, eller klagat på dig. Jag är bara intresserad av veta vad som händer nu och när kan det tänkas att vi tillgång till FUP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in