2014-10-31, 10:58
Medlem
Jag tycker alfabetet är jobbigt. Jag måste starta på A, i eller M, kan inte säga att k kommer före L om jag inte börjar på i. Man jag vet iaf att jag ska börja på i och inte M för att hitta till L
Citera
2014-10-31, 10:59
Medlem
mrtowlies avatar
Varje gång det diskuteras politik ser jag till att diskret avlägsna mig. Jag har ingen aning ur det fungerar med riksdag, regering, ministrar, utskott och hela den skiten. Är fullständigt ointresserad och har helt enkelt aldrig brytt mig att sätta mig in i det - men det känns som en baskunskap som man borde ha koll på.
Citera
2014-10-31, 11:06
Medlem
Herr-PKs avatar
Jag kan inte geografin i europa ens. Inga huvudstäder. Inte landskapen i sverige heller. Kan alfabetet men måste börja på A.
Citera
2014-10-31, 11:07
Medlem
Förresten, ni borde alla prova att rita Europa, frihand med landsnamn. Det är skitkul och man känner sig garanterat ödmjuk. Skalan på länderna är svårast. Som att lägga pussel men man vet inte riktigt hur stora bitarna är. Sudda är förbjudet!
Citera
2014-10-31, 11:09
Medlem
Måste sjunga alfabetssången i huvudet för att kunna ordningen på alfabetet. Ni vet, den man sjöng på dagis. Rätt pin...
Citera
2014-10-31, 11:11
Medlem
meatfingerss avatar
Är nästan lite pinsamt att som ung tjej inte ha koll på någonting modernt som spelas på radio. Jag lyssnar aldrig på radio ju, trodde inte någon vettig människa gjorde det.
Jag vet inte hur man för över pengar till andra människor, på något sätt går det inte.
Höger och vänster har jag fortfarande jättesvårt för, har givetvis knep men det funkar inte alltid.
Jag gick i gymnasiet när jag fick veta att Ikea är svenskt.
Fram tills för jag var 20 år trodde jag att vaden var hela nedersta delen av benet, inte bara baksidan.
Jag kan inte ordningen på planeterna.
I högstadiet blev jag inte godkänd i no då jag inte blev godkänd i sex och samlevnad. Den du!
I övrigt klassar jag mig själv som supersmart.
Citera
2014-10-31, 11:14
Medlem
Vokaler och konsonanter har jag aldrig lärt mig, vet några vokaler som A,I och E utantill men inte alla eller varför just dem 3 är vokaler.

Svensk historia är jag också värdelös på, trots att jag är intresserad av historia i allmänhet. Speciellt med svenska kungar har jag ingen koll alls, inte ens vad vår nuvarande kung har för namn
Citera
2014-10-31, 11:16
Medlem
Sameshs avatar
Jag är totalt i det mörka när det gäller grammatik, jag vet inte vad som är vokaler eller konsonanter, jag vet inte vad som adverb, substantiv, adjektiv osv. Jag läser mycket och har ett hyfsat bra vokabulär men det känns som om att jag saknar grunden för att kunna skriva ordentliga meningar.
Citera
2014-10-31, 11:18
Medlem
wheelintheskys avatar
Kan inga kortspel, typ poker och sånt. Var med och lärde mig neger och president i skolan en gång men kommer knappast ihåg reglerna idag.

Annars är jag värdelös på att dyka, typ från en brygga, gör alltid magplask. Lärde mig aldrig riktigt det i simskolan, inte för jag badar så ofta men det är ju lite pinsamt ändå.
Citera
2014-10-31, 11:22
Medlem
CannonDorfs avatar
Vissa saker i tråden är ändå på något sätt begripliga, t.ex. om man inte kan antal dagar i månaden eller multiplikationstabellen, men att inte kunna veckodagar och månader i ordning eller ens skilja på höger och vänster låter ju fullständigt bisarrt. Hur är det ens möjligt att i vuxen ålder inte kunna skilja på höger och vänster? Är man 30 år så måste man ju hört det tiotusentals gånger och det finns bara två alternativ

Jag har definitivt inga så märkliga kunskapsluckor som ovan, men jag är överlag usel på svensk geografi. Det mesta söder om Vänern kan jag placera ok, men norr om Vänern är jag i stort sett helt lost. Svensk historia är jag också rätt usel på, mest för att jag alltid tyckt att det varit så vansinnigt tråkigt att lära sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lampzop
Vokaler och konsonanter har jag aldrig lärt mig, vet några vokaler som A,I och E utantill men inte alla eller varför just dem 3 är vokaler.

Svensk historia är jag också värdelös på, trots att jag är intresserad av historia i allmänhet. Speciellt med svenska kungar har jag ingen koll alls, inte ens vad vår nuvarande kung har för namn

Man lärde sig det i lågstadiet tror jag, antingen sitter det eller så sitter det inte. A, O, U, Å är hårda vokaler och E, I, Y, Ä, Ö är mjuka vokaler. Alla andra bokstäver är konsonanter. Även om du inte kan rabbla vokalerna så bör du intuitivt veta om en bokstav är vokal eller konsonant om du blir tillfrågad.
Senast redigerad av CannonDorf 2014-10-31 kl. 11:26.
Citera
2014-10-31, 11:30
Medlem
Mycket bra trådstart ts Jag ses som ganska allmänbildad bland mina vänner och har goda betyg från gymnasiet som såväl universitet, men är värdelös på

*Allt som har med bilar att göra. Kan ingenting om de

*Alfabetet i rätt ordning, blandar alltid ihop QXYZ eller i vilken jävla ordning de kommer

* "Skriver av det på företaget", har jag aldrig fattat. Trots att jag har högsta betyg i Företagsekonomi A och B.

* Datorer, totat värdelös där med. Kommer de upp något jag inte fattar, så klickar jag bara ner skiten och hoppas på det bästa

*Kemi, fysik och matematik. Ge mig en vanlig ekvation och jag ger dig detta ansiktsuttryck

* Vokaler och konsonanter, vet inte vilka bokstäver det är i varje och har inte en aning vilken nytta vi har av dom

* Snickra, borra och allt annat som har med byggnads att göra. Saknar de mest grundläggande kunskaperna för detta, min farsa bad mig hämta en bågfil en gång, och jag kom tillbaka med en fil.
Citera
2014-10-31, 11:45
Medlem
red.berrys avatar
Huvudräkning. Är totalt värdelös på det. Kan inte multiplikationstabellen, och det blir ännu värre när man måste räkna fram ett enkelt tal då folk lyssnar, blir bara att jag står som ett fån Ändå anser jag mig bra på matematik i övrigt, läst ingenjör utan nå problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in