2014-10-30, 23:14
Medlem
Ibiza80s avatar
http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/10/30/exp-margot-wallstrom-sweden-recognizes-palestine.cnn.html

Lyssna på det här inslaget där utrikesminister Margot Wallström intervjuas av CNN och pratar engelska. Hur är det möjligt att en person i hennes position, som tillbringat de senaste 10-12 åren utomlands och (gissar jag) haft engelska som sitt arbetsspråk, har ett så dåligt uttal.

Hör hon inte hur det låter? Hör hon inte hur engelskspråkiga människor låter? Varför försöker hon inte imitera dem litegrann?

Det låter ju värre än Mona Sahlins engelska. (Nä, nu var jag taskig).
Citera
2014-10-30, 23:20
Medlem
Millkys avatar
Och hon ska hon representera Sverige.... Pinsamt.
Citera
2014-10-30, 23:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Om personen talar korrekt i övrigt är väl uttalet fullständigt ointressant. Det är ju bara pretentiösa dårar med "anglokomplex" som kan bry sig om det.
Citera
2014-10-30, 23:39
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om personen talar korrekt i övrigt är väl uttalet fullständigt ointressant. Det är ju bara pretentiösa dårar med "anglokomplex" som kan bry sig om det.

Jag tycker också att det är fjantigt att lägga för stor vikt vid att försöka låta infödd. Dock tyckte jag mig höra en del th som blev f och tonande s som blev tonlösa, vilket ju är synd eftersom det kan vara betydelseskiljande och ge upphov till ofrivilliga lustigheter. Men inte var hennes uttal uppseendeväckande dåligt inte. Bortsett från uttalet verkade hon inte ha några större problem med att uttrycka sig.
Citera
2014-10-30, 23:41
Medlem
yggdrazils avatar
Tycker hon går att förstå alldeles utmärkt, vad mer bör man begära? Hör hon engelsmän hela dagarna? Förmodligen också landsmän från alla världens hörn. Tror inte hennes engelska är en begränsande faktor. Hon har nog bättre saker att slösa tid och energi på än att låta häftig. Dessutom har jag stött på flera svenskar utomlands som medvetet behåller sin svenska brytning.
Citera
2014-10-30, 23:59
Medlem
Var den där IKEA-paketet-kommentaren en spontan comeback så har jag fått ny respekt för henne.
Citera
2014-10-30, 23:59
Medlem
Tycker att hon går alldelles utmärkt att förstå. Lyssna på random fransk EU politiker för jmf.
Men det är klart, fransmän är überstolta över sitt språk och skulle aldrig nedlåta sig till att ens
försöka efterlikna random fet amerikansk hamburgertryckare som TS kanske menar borde ske
eller t.o.m. själv gör.

Eller kanske menar TS att som duktigt lydfolk bör svenskar apa främmande språk.
Först var det väl franska, sedan tyska för att sedan snabbt vända kappan efter vinden
när det inte gick sådär värst bra för våra grannar i söder och bums bli duktiga på amerikanska.

Fjantigt tråd. Lägg ner.
Citera
2014-10-31, 00:07
Medlem
Lechonians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ibiza80
http://edition.cnn.com/video/data/2.0/video/bestoftv/2014/10/30/exp-margot-wallstrom-sweden-recognizes-palestine.cnn.html

Lyssna på det här inslaget där utrikesminister Margot Wallström intervjuas av CNN och pratar engelska. Hur är det möjligt att en person i hennes position, som tillbringat de senaste 10-12 åren utomlands och (gissar jag) haft engelska som sitt arbetsspråk, har ett så dåligt uttal.

Hör hon inte hur det låter? Hör hon inte hur engelskspråkiga människor låter? Varför försöker hon inte imitera dem litegrann?

Folk födda på 40- och 50-talet är inte uppvuxna med engelska på samma sätt som unga idag. Om man inte utsätts för språket i unga år är det ofta omöjligt senare att lära sig "bra" uttal/accent, eller ens lära sig höra skillnader som är uppenbara för de som hört språket sedan barnsben. Engelsmän och amerikaner som kommer till Sverige i vuxen ålder och bor där bra många år har ju oftast minst lika dåligt uttal på svenska tycker jag.

Fast ja, det kan vara ganska plågsamt att lyssna på måste jag medge. Men jag tycker nog inte hon har sämre uttal än de flesta svenska politiker i den åldern.
Citera
2014-10-31, 01:14
Bannlyst
Citat:

Fy vilken fräck, otrevlig, arrogant och överlägsen kommentar.
Du pratar naturligtvis felfri engelska eller?
Vem tror du att du är?
Och sen när blev perfekt engelska ett krav för att man ska kunna göra ett ministerjobb i Sverige?
(Eller är det korten på bordet om vilka som egentligen håller i trådarna i Sverige...)

Människor som Wallström har har tolkar och översättare som jobbar med dem. Så länge dessa gör sitt jobb så har hennes engelska ingen inverkan på hennes prestationer.

Underligt däremot med Bildt, som dyrkar USA, verkar vara där flera gånger i månaden och har varit deras lydigaste svenska lakej i decennier inte ens fixar att skicka korta Twitter meddelanden utan att krångla in sig.

På pinsamhetsskalan för Sverige, när det gäller engelska, så är alla engelska skyltar och slogans med grammatikfel, underliga meningskonstruktioner och konstig vokabulär ett större problem.
De syns runt om i Stockholm bl.a. omedelbart efter man landar på Arlanda och sen konsekvent runt stan i Stockholm. Det lyser folk i ögonen och är helt onödigt eftesom skyltarna och slogans är riktade mot svenskar. Men det ser lite obildat ut. Att Wallströms engelska inte är perfekt är inget konstigt för någon i den engelsktalande världen. Varför skulle den vara perfekt när hon är född och uppvuxen i Sverige och bor i Sverige?
Citera
2014-10-31, 01:45
Medlem
MADs avatar
Citat:

Uttalet är helt ointressant, ordförrådet är allt.
Det är en vanlig svenskt fördom att något är kass på engelska för att uttalet är dåligt.
Citera
2014-10-31, 01:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Uttalet är helt ointressant, ordförrådet är allt.
Det är en vanlig svenskt fördom att något är kass på engelska för att uttalet är dåligt.

Jag skulle säga att det är en fördom som inte är så vanlig. Det är bara ett antal skitnödiga fjantar som fått för sig det. De flesta av dessa är yngre och omogna med bristfälliga värderingar.
Citera
2014-10-31, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag tycker också att det är fjantigt att lägga för stor vikt vid att försöka låta infödd. Dock tyckte jag mig höra en del th som blev f och tonande s som blev tonlösa, vilket ju är synd eftersom det kan vara betydelseskiljande och ge upphov till ofrivilliga lustigheter. Men inte var hennes uttal uppseendeväckande dåligt inte. Bortsett från uttalet verkade hon inte ha några större problem med att uttrycka sig.

Fast framskjutna th enligt ovan är ju ett vanligt fenomen även bland infödda. Finns ju t o m tröjor m m med trycket "Norf London".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in