2014-10-30, 15:47
Bannlyst
Jag har moment 22
Själv kan jag inte av egen vilja inte sluta, det kan gå ett tag men suger är där hela tiden (börjar komma redan nu tankar om att snatta på systemet, men kom på att de har slängt i mig 2000 mg antabus på en period av 3 dagar så det tänker jag givietvis inte att göra.

Bor fn hos en släkting där jag känner mig ivägen på att jag drack i början. Ultimatum kom ganska
snabbt att antingen lägger jag in mi på avgiftning annars är det ut som gäller.

Fick ganska omgående (halvtimmas prat med en överläkare) komma in på avgiftning direkt vilket var glädjande eftersom jag är van att vänta 5-10 timmar innan man ens får prata med läkare och sedan ytterligare några timmar innan man får komma till 54:an och FÖRST då så får man Stesolid och Nitrazepam. Här fick jag Stess direkt trots att jag blåste, enda kravet var att jag höll mig på mitt rum tills jag kom ner under 0,05 %. På avgiftningen han jag tänka rätt mycket när jag gick fram och tillbaka i korridorerna att flytta tillbaka hit till den mindre stad och starta om mitt liv. Har egentligen inget som binder mig till Stockholm men visst, det har sina fördelar att man kan vara anonym i sitt missbruk men tror det kan vara bra för mig att ha lite mer "ögon" ifrån Socialen på mig.

Skärper jag inte till mig nu så kommer det bli knas (inte betalat min hyra på två månader, inte en räkning betalad sen 2 månader, smslån på cirka 20k som ligger hos fogden som jag inte hör av mig till. Ingen har mitt nya nummer, ingen vet var jag bor, missar all post som kommer till lägenheten i sthlm, min tjej är gravid med mig (att hon är gravid har jag sett på stickor och frågat om jag är pappa vilket hon blir sur att jag frågar, men säger jag MÅSTE få fråga)

Kommer fan se till att det barnet inte går i mina fotspår men inser ju också att skärper jag inte till mig nu så kommer jag inte ha möljlighet att få träffa mitt barn själv (utan att någon socialkärring ska följa med) och ha barnet någon helg då och då. Samtidigt så ligger denna stad cirka 6h med tåg ifrån Stockholm och det är inte gratis åka heller dit lite då och då.

Jag måste sätta mig göra + - lista nu.

- Måste avbryta mina matematikstuder på SU (men det finns distans och kursen återkommer varje termin)
- Måste överge stockholm, kommer bli svårt för mig att få jobb då jag kommer få rättegång i nov för en misshandel (enligt mig försvar) , har pratat med frivården här och de sa att det ska "nog" gå att lösa så jag kan göra min frivård här. Men den är över 1 år , alltså kommer jag missa första tiden med mitt barn, samtidigt vill jag inte göra den i stockholm eftersom massa skit där med droger och andra problem.

+ Mindre stad
+ Har bättre chanser att få komma till egen lägenhet här då mindre hyror här av socialen
+ De har hjälpt många andra alkoholister med boende i denna stad, för här kan jag fan inte sitta och uggla, detta är bara en nödlösning. Fick muta en släkting med en plattTV+PS3+3000 för han skulle köpa en bärbar dator till mig som jag skriver på nu eftersom jag inte kan göra ett skit utan dator. Som tur var gick han med på det.
+ Behöver inte hitta brudarpå nätet och säga att jag älskar dem för pengar/mat och husrum

- Flyttar jag nu, kommer jag inte få chansen att ångra mig komma tillbaka till sthlm
- Håla där alla känner alla (inte superhåla men en mindre stad)
- Får jag hjälp är det 100 % nykterhet som gäller, missbrukar jag det även om jag ens dricker en folköl så får jag kalla handen av Socialen
- Svårt att bekämpa ångensten utan alkoholen och vill inte ersätta alkoholen med benzo eller cannabis heller även om tanken givetvis lockar

Redan nu så har den lille alkoholgubben i min hjärna vaknat ifrån avgiftningen och börjar "gnälla" och "störa" mig. Ska på ett AA-möte om 1 ½ timma så det känns rätt ok , där kan jag ta upp lite av dessa tankar hur jag ska stå emot suget och inte börja gräva i deras vinförråd.

Råd? Tips? Erfarenheter?
Citera
2014-10-30, 16:03
Medlem
martin_katts avatar
Jag tror att det blir tufft för dig i AA om du hatar gudsprat.

Första gången du går dit som kommer du att bli lovebombad, men räkna med tjat om att du skall göra stegen och skaffa en sponsor. Om du inte gör detta så kommer du efter ett tag att märka att de värsta tolvstegstalibanerna skruvar på sig och suckar när du delar.

AA är ett program för de som vill byta flaskan mot Gud, inte för de som vill bli nyktra.
Citera
2014-10-30, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martin_katt

Första gången du går dit som kommer du att bli lovebombad, men räkna med tjat om att du skall göra stegen och skaffa en sponsor. Om du inte gör detta så kommer du efter ett tag att märka att de värsta tolvstegstalibanerna skruvar på sig och suckar när du delar.

AA är ett program för de som vill byta flaskan mot Gud, inte för de som vill bli nyktra.

Jo men har inte själv lyckats mer än max 1 månad på egen hand haft LVM och lite flummiga behandlingar (12steg). Börjar rycka i halmstrån, finns mycket på AA som jag håller med , men andlighete, bla bla bla...där stänger jag av, verkligen avskyr det!

Kan man inte bara gå på AA och inte lyssna så mycket på deras gudsflumprat om högre makt bla bla men inget annat har ju hjälpt. Vill ha sponsor men absolut inte mer än så, ingen jag har lust att umgås med eller träffas och läsa boken....bara jag hör namnet "Bill" så tänker jag "nääääää"
Citera
2014-10-30, 16:14
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:

Om du tycker så är det din ensak.

Men TS, verkligheten är inte så på ett AA-möte. Visst ORDET gud nämns ofta, men inte som en kyrklig gud. Utan en kraft att finna så du kan besegra alkoholen, som nu dominerar dina tankar.

Gå dit och snacka eller bara lyssna. Ge det ett par gånger och ta till dig det som passar just dig. Viktigt som instabil nynykter att träffa andra alkisar, som är nyktra.
Kunna höra andras resa och inse att du inte är ensam.

/Lycka till.
Citera
2014-10-30, 16:17
Medlem
Haka inte upp dig på "Gud", det handlar egentligen om att det som man inte själv kan påverka får man lämna därhän. Finns massor med saker man som enskild människa inte kan styra över, tex jordens rotation. Grejen är att ta ansvar för det som ligger på ens eget bord och inte en massa annat som man ändå inte kan ändra/påverka. Man behöver inte vara religiös för det
Citera
2014-10-30, 16:20
Medlem
Lider med dig, usch ja. Sitter själv med dessa funderingar - vad sjutton ska man göra.
Är inne på min fjärde öl nu efter jobbet.(gick lite tidigare idag) Som längst kan jag hålla mig nykter två-tre dagar i sträck.
Dricker inget på dagtid, 0700-1600 måndag till fredag. Lördag söndag går i dimmans tecken, fy.....
Jag räknar en öl, ett glas vin eller snaps från 2.8 % som drickande eftersom man är så skadad och det slutar aldrig med bara en/ett.

Vilka alternativ finns det egentligen??
Helt nykter naturligtvis, men då måste alla ens övriga problem och depressioner raderas ut först, vilka man i detta simmiga tillstånd är för svag för.
Gud finns! Och det fungerar bra ett tag tills man får en inre/yttre motgång som överstiger ens tro.

Skulle vara kul om någon fd alkis vill dela med sig här av sin väg ut från..........
Citera
2014-10-30, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sophora
Haka inte upp dig på "Gud", det handlar egentligen om att det som man inte själv kan påverka får man lämna därhän. Finns massor med saker man som enskild människa inte kan styra över, tex jordens rotation. Grejen är att ta ansvar för det som ligger på ens eget bord och inte en massa annat som man ändå inte kan ändra/påverka. Man behöver inte vara religiös för det

Gud för mig är matematik om jag nu måste tro på en kraft större än min egen. Å andra sidan har finns det ju massor med krafter (en bil) som är starkare än mig, så kraft större än min egen,medidation...hatar flummet och att man måste sitta och skriva ner massa jobbigt skit som jag varit med om. Varför måste jag älska mig själv? jag skiter faktiskt i det, jag vill bara ha en möjlighet att få träffa mitt barn och sluta snatta i butiker, komma i bråk...ja du fattar.

Jag vill sitta på min kammare med min matematik, min trygga kaffekopp och ett jobb som jag inte behöver tänka så mycket (sopgubbe,räffsla löv, skotta snö,vaktmästare och liknande arbeten skulle passa mig)
Citera
2014-10-30, 17:06
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHolst
Gud för mig är matematik om jag nu måste tro på en kraft större än min egen. Å andra sidan har finns det ju massor med krafter (en bil) som är starkare än mig, så kraft större än min egen,medidation...hatar flummet och att man måste sitta och skriva ner massa jobbigt skit som jag varit med om. Varför måste jag älska mig själv? jag skiter faktiskt i det, jag vill bara ha en möjlighet att få träffa mitt barn och sluta snatta i butiker, komma i bråk...ja du fattar.

Jag vill sitta på min kammare med min matematik, min trygga kaffekopp och ett jobb som jag inte behöver tänka så mycket (sopgubbe,räffsla löv, skotta snö,vaktmästare och liknande arbeten skulle passa mig)
Du behöver ju inte skriva ner massa skit om du inte vill. Verkligen inte.

Du gör vad som passar dig bäst. Börja med att gå dit och lyssna. I behandling måste man skriva saker, i alla fall gjorde jag det. Livshistoria och sånt.

Fast inte på ett AA-möte. Du kan senare skaffa en kontaktperson (sponsor) om du vill. Du måste inte. Jag har ingen. De sk stegen göt du om du vill och känner att dom kan hjälpa dig. Jag har inte gjort stegen, inte på papper iaf.
Jag gick på AA ca 1,5 år efter min behandling. Fann mycket stöd och bra tankar där. Det hjälpte mig att få ett drogfritt liv.

Så stick iväg och ta till dig det som är bra!
Citera
2014-10-30, 18:26
Medlem
martin_katts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Du behöver ju inte skriva ner massa skit om du inte vill. Verkligen inte.

Du gör vad som passar dig bäst. Börja med att gå dit och lyssna. I behandling måste man skriva saker, i alla fall gjorde jag det. Livshistoria och sånt.

Fast inte på ett AA-möte. Du kan senare skaffa en kontaktperson (sponsor) om du vill. Du måste inte. Jag har ingen. De sk stegen göt du om du vill och känner att dom kan hjälpa dig. Jag har inte gjort stegen, inte på papper iaf.
Jag gick på AA ca 1,5 år efter min behandling. Fann mycket stöd och bra tankar där. Det hjälpte mig att få ett drogfritt liv.

Så stick iväg och ta till dig det som är bra!
Det brukar heta "ta vad du vill och lämna resten" och "som vi uppfattade honom", men det handlar bara om taktik för att inte skrämma bort nykomlingar.

Varje nykomling får en smekmånad med leenden, kramar och nickningar. Efter att denna månad har passerat förväntas nykomlingen att skaffa sig en sponsor, göra stegen, delta i konvent, delta i kretsmöten, m.m. Det finns inga formella hinder för att inte ställa upp på detta, men nykomlingen kan i sådana fall räkna med att bli betraktad som en torrfull andra klassens medlem.
Citera
2014-10-30, 18:57
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Det brukar heta "ta vad du vill och lämna resten" och "som vi uppfattade honom", men det handlar bara om taktik för att inte skrämma bort nykomlingar.

Varje nykomling får en smekmånad med leenden, kramar och nickningar. Efter att denna månad har passerat förväntas nykomlingen att skaffa sig en sponsor, göra stegen, delta i konvent, delta i kretsmöten, m.m. Det finns inga formella hinder för att inte ställa upp på detta, men nykomlingen kan i sådana fall räkna med att bli betraktad som en torrfull andra klassens medlem.
Vilket jävla skitsnack!

Tråkigt att du fått den åsikten, man kan undra hur. Fast vill du vara anti så ok, vad gör du för att förbli nykter/drogfri? Kan ju vara tips till andra. För du är väl nykter och drogfri?

Har aldrig under mina 1,5 år med möten 1/veckan känt något som helst tvång att göra ditt eller datt. Har heller inte gjort mer än att gå på möten, låsa upp och koka kaffe ibland. Lyssnat och efter en tid även pratat.

Drogfri blev jag på behandlingshemmet. Med hjälp av b.la AA kunde jag förbli drogfri och känna mig fri från dessa droger. Få ett stabilt liv efter ett nästan livslångt supande och knarkande.

Det var värt allt för mig.
Citera
2014-10-30, 19:09
Medlem
Citat:
Vilket jävla skitsnack!

Tråkigt att du fått den åsikten, man kan undra hur. Fast vill du vara anti så ok, vad gör du för att förbli nykter/drogfri? Kan ju vara tips till andra. För du är väl nykter och drogfri?

Har aldrig under mina 1,5 år med möten 1/veckan känt något som helst tvång att göra ditt eller datt. Har heller inte gjort mer än att gå på möten, låsa upp och koka kaffe ibland. Lyssnat och efter en tid även pratat.

Drogfri blev jag på behandlingshemmet. Med hjälp av b.la AA kunde jag förbli drogfri och känna mig fri från dessa droger. Få ett stabilt liv efter ett nästan livslångt supande och knarkande.

Eller hur, man går ju på mötena för sin egen skull och de andra är där för sin. Inte för att bedömma eller dömma andra.
Citera
2014-10-30, 19:48
Medlem
Moparornocars avatar
Citat:
Vilket jävla skitsnack!

Precis min åsikt!

+1
Senast redigerad av Moparornocar 2014-10-30 kl. 19:51.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in