2014-10-30, 18:47
Medlem
Pellejonsons avatar
Blandar alltid mellan höger och vänster. Kan inte rabbla upp månaderna i rätt ordning.
Citera
2014-10-30, 18:47
Medlem
Knotknets avatar
Jag är en matematisk analfabet.
Citera
2014-10-30, 19:13
Medlem
Kul tråd!

Det första jag kom att tänka på var att jag inte kan något om hur det går i sport.
Jag har absolut ingen koll på när Liverpool spelar eller hur de gick för Stefan Holm i förra em (han har lagt av?)

Det är likadant med artister/låtar/ph-"kändisar". Jag bryr mig helt enkelt inte det om sådan även om de till viss del tillhör allmänbildning.

Detta kan vara genant då jag är mellan 20-25 och bör ha en viss kunskap kring dessa ämnen.
Citera
2014-10-30, 19:50
Medlem
katastrofernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NzT.48
Kul tråd!

Det första jag kom att tänka på var att jag inte kan något om hur det går i sport.
Jag har absolut ingen koll på när Liverpool spelar eller hur de gick för Stefan Holm i förra em (han har lagt av?)

Det är likadant med artister/låtar/ph-"kändisar". Jag bryr mig helt enkelt inte det om sådan även om de till viss del tillhör allmänbildning.

Detta kan vara genant då jag är mellan 20-25 och bör ha en viss kunskap kring dessa ämnen.
Kan inte heller ett skit om sport men jag antar att det är för att jag inte vill kunna något om sport, är i samma ålder som dig fö.
Annars är det väl inget "allmänt" jag är överdrivet dålig på.
Citera
2014-10-30, 19:51
Medlem
Dålig på höger och vänster men e bättre nu eftersom ja tänker på den hand ja skriver med.
Har ganska dåligt lokalsinne, kan inte hitta i ett köpcentrum som t.ex väla.
Har hänt att det tagit en halvtimme att gå innan jag hittat till bilen igen...
Citera
2014-10-30, 19:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Okej, jag kan börja.

Jag är 20+ och kan inte rabbla upp hela alfabetet.
Jag kan inte multiplikationstabellen utantill heller utan måste tänka!
Jag vet inte heller exakt hur många dagar som är i alla månader. (vissa kan jag.)

Som titeln säger; vad är eran största/mest pinsamma kunskapslucka?

Vad jag hoppas med denna diskussion är att kanske komma underfund med vad det Svenska folket är sämst på! Eftersom jag aldrig skulle vilja säga detta högt för att jag är högutbildad, trots detta alltid klarat mig utan dessa kunskaper! Gissar jag på att fler av min sort finns.. och att ett stort mörkertal inom Sverige finns av vad folk borde kunna men inte kan.

Så vad är det? Historia, matte, geografi eller som min vilda gissning är efter att ha debatterat lite på flashback (att folk inte kan läsa)

Diskutera!
För mig är det geografi. När jag gick i grundskolan ansåg jag att det var ett så satans tråkigt ämne att jag helt enkelt låste mig. Eftersom jag var så duktig på alla andra SO-ämnen, fick jag ändå en fyra (motsvarande dagens B) då läraren var så imponerad av mig. Det gjorde att jag fick en sorts bekräftelse på att jag inte behövde kunna geografi.

Dessutom är jag helt okunnig inom sport, trots att jag har en relativt god fysik, men det handlar mest om hälsa och självkontroll. Har inte tränat lagsporter, utom lite fotboll när jag var ung. Föredrar ensamsporter som kampsport.
De killar som inte intresserar sig för fotboll vet nog vad jag menar. Man missar en hel del samtal.

Läsa klara nog de flesta som hänger på fb av. Däremot verkar förståelsen vara lite väl låg ibland.
Citera
2014-10-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jezere
Okej, jag kan börja.

Jag är 20+ och kan inte rabbla upp hela alfabetet.
Jag kan inte multiplikationstabellen utantill heller utan måste tänka!
Jag vet inte heller exakt hur många dagar som är i alla månader.

This. trodde jag var ensam. Hahah!
Aldrig behövt heller de kunskaperna då jag alltid haft telefon på mig.
Citera
2014-10-30, 20:00
Avslutad
När jag gick i sisådär femman visste jag inte om att det fanns klubblag i sport, bara landslag. En dag frågade en super AIK:are i min ålder vilket lag jag höll på och då sa jag Tre Kronor.
Citera
2014-10-30, 20:11
Medlem
Värdelös på geografi och allt som har med bantning att göra, vilken typ av mat som innehåller kalorier eller proteiner osv.
Citera
2014-10-30, 20:16
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Antal dagar i månader. Kör fortfarande lågstadieknepet att räkna på knogarna.
Citera
2014-10-30, 20:21
Medlem
Isnatts avatar
Jag är över 30 och hyfsat smart och allmänbildad. Kan huvudstäder och invånarantal och sånt där, prester bra på frågesporter, ja ni förstår.

I våras var jag skakad i tre dagar. Fick reda på att Danmark och Tyskland sitter ihop.
En på jobbet sa att hon skulle bila ner till Tyskland.
-Tar ni färjan därifrån då eller?
-Nej, vi åker bil hela vägen.
-Men det är ju ingen bro mellan Danmark och Tyskland va? Eller hur ska ni göra?
- ...Vi åker bil till Danmark, sen vidare till Tyskland..
-Ja, jo, men ni åker färja från Danmark, eller ska ni tillbaka till Sverige och ta färjan härifrån till Tyskland?

Ja, så efter lite konstiga frågor så förstod hon att jag trodde Danmark var en Ö som inte satt ihop med något annat land. Hon var chockad över att jag inte visste det och jag var helt snurrig. Som att få reda på att typ Uppsala var Sveriges näst största stad när man alltid trott att det var Göteborg, lika omtumlande.

Otroligt, har fortfarande svårt att när jag föreställer mig Danmark se det som det verkligen ser ut
Citera
2014-10-30, 20:24
Medlem
Inaniss avatar
Månadernas dagar har jag märkt är det inte många som kan sådär rakt av utan dom flesta måste tänka efter (jag också) så det är inte helt ovanligt.

Det pinsammaste för mig är att jag är kass på alfabetet! För att veta i vilken ordning dom kommer måste jag rabbla upp dom i huvudet. Sjukt pinsamt när man letar i listor och sånt och någon står bakom nacken när man måste tänka efter var man börjar (allting är ju så klart i bokstavsordning).

Sen är jag dålig på att komma ihåg namn och så vilket är jobbigt ibland (när dom kommer ihåg mig) speciellt jobbigt på jobbet då vi kommunicerar mycket genom Lync och telefon. fast det är väl iofs inte någon kunksapslucka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in