2014-10-28, 22:48
Medlem
fasligts avatar
Undrar hur man tänkte kring de levande barnens väl och ve? Ingen tror väl att de (samtliga under nio år) ska ha något att tillföra rättegången? Tänker man att de ska närvara vid rättegången? Det torde i så fall vara traumatiserande fullt i klass med livet i Gaza. Menar man annars att det är humant och bra att lämna dem i främmande barnvakters vård i helt okänd miljö många timmar i sträck då föräldrarna närvarar vid rättegången? För att inte tala om familjesituationen när så föräldrarna kommer hem till dem (vandrarhemmet? hotell? släkten?) efter dagens förhandlingar, fullmatade med information om de bestialiska vidrigheter deras nu döda barn utsatts för. Varför vill man exponera fler barn för detta vedervärdiga fall? Svårt att tro att ingen människa kunnat ta hand om dem hemma i Gaza. Arma stackars barn. Är det deras tur nu att spela ankarrollen? Inhumant att avvisa dem efter sådana upplevelser är väl bara förnamnet.
Citera
2014-10-28, 22:49
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
Är det bara jag som saknar Haterer och hans sammanställning av insamlingen?
Jag vill veta om kortet är skickat men det kanske Hubert kan svara på? Är det inte skickat än så är mitt förslag att skicka det rekommenderat så det inte kommer bort på vägen.
Citera
2014-10-28, 22:52
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasligt
Undrar hur man tänkte kring de levande barnens väl och ve? Ingen tror väl att de (samtliga under nio år) ska ha något att tillföra rättegången? Tänker man att de ska närvara vid rättegången? Det torde i så fall vara traumatiserande fullt i klass med livet i Gaza. Menar man annars att det är humant och bra att lämna dem i främmande barnvakters vård i helt okänd miljö många timmar i sträck då föräldrarna närvarar vid rättegången? För att inte tala om familjesituationen när så föräldrarna kommer hem till dem (vandrarhemmet? hotell? släkten?) efter dagens förhandlingar, fullmatade med information om de bestialiska vidrigheter deras nu döda barn utsatts för. Varför vill man exponera fler barn för detta vedervärdiga fall? Svårt att tro att ingen människa kunnat ta hand om dem hemma i Gaza. Arma stackars barn. Är det deras tur nu att spela ankarrollen? Inhumant att avvisa dem efter sådana upplevelser är väl bara förnamnet.

Ja, precis så har jag tänkt. Så mycket upprörda känslor, gråt och tandagnisslan. Varför ska barn släpas med i detta? Det kan ju bli konflikter både inom familj och släkt.
För mej säjer det att dom inte bryr sej. Bara dom får stanna.
Citera
2014-10-28, 22:54
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverte
Hakar på här...jag satte in 292 :- i går, borde synas i dag..

Jag har satt in 300:.
Citera
2014-10-28, 22:55
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Ja, precis så har jag tänkt. Så mycket upprörda känslor, gråt och tandagnisslan. Varför ska barn släpas med i detta? Det kan ju bli konflikter både inom familj och släkt.
För mej säjer det att dom inte bryr sej. Bara dom får stanna.
Fast om hon inte tagit med sig barnen vem skulle de då bo hos under tiden föräldrarna var i Sverige?
Citera
2014-10-28, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
I och för sig, men det innebär bara att försvaret vill ha rätt att korsförhöra åklagarens vittnen, och att Hjärpe fortfarande inte kan ha kommit dit på Madis försvars initiativ.

OK, tack för svaret.
Citera
2014-10-28, 22:57
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eireann
Fast om hon inte tagit med sig barnen vem skulle de då bo hos under tiden föräldrarna var i Sverige?

De har både släkt och vänner i Gaza efter vad jag såg i Facebook.
Citera
2014-10-28, 22:58
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag har satt in 300:.
Då borde summan vara uppe i minst 3.891:-
Citera
2014-10-28, 22:58
Medlem
fasligts avatar
Det finns väl släktingar kvar där också?
Citera
2014-10-28, 23:05
Medlem
eireanns avatar
Citat:
Jag tänkte mer på att det gick ganska illa senaste gången de anförtrodde ett av sina barn till släktingar. I alla fall för Yara.
Jag tänker på hur det är när hon är i skolan och hör de andra barnen prata om kalas, monster high, att leka med varandra efter skolan och kanske vad dom skulle göra den kvällen. Någon som vet om Yara någonsin var hemma hos en kamrat och lekte eller gick på något kalas? Förutom den korta tid hon var i skolan undrar jag om hon någonsin fick uppleva hur det var att vara barn i Sverige.
Citera
2014-10-28, 23:06
Medlem
Citat:
Mamman kan ju ha fått nog av att lämna barn hos släktingar...
Citera
2014-10-28, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Nu förstörde du min kväll.

Men det är onekligen svårt för barnen i Gaza. Jag tror att många fler barnfamiljer skulle ha lämnat Gaza och sök asyl i Europa om det inte hade varit närmast omöjligt att resa ut ur Gaza, för att inte tala om hur mycket det kostar och hur farligt det är att sedan resa vidare med smuggelbåt, från Egypten. Många har nog gjort som Yaras familj. De har skickat ut ett barn på ett tryggare sätt, med falskt eller lånat pass, med flyg till Europa. Barnet har fått PUT. Sedan har resten av familjen kunnat ansluta sig till barnet, på ett legalt sätt. Det här funkade fram till våren 2014 då migrationsöverdomstolen kom med en praxisbildande dom som innebär att föräldrarna inte längre har rätt att få anknytning till ett barn, som de skickat i väg till Sverige på detta sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in