2014-10-28, 22:20
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Vad är felet med att ha låg inflation eller ingen inflation alls? Keynesianskt jävla skithittepå. Enda anledningen till att vi inte kan höja räntan till sin rätta naturliga nivå är för att de har sänkt den artificiellt lågt så att folk har tagit lån som de inte borde tagit.
Anledningen är dels att när inflationen är låg skjuter folk upp sin konsumtion vilket leder till lågkonjunktur, och dels att lägre inflation leder till högre realränta, allt annat lika.

Om den naturliga Wicksellianska (real)räntan (där full sysselsättning nås) är säg minus en procent, så blir det svårt att nå den utan inflation...

Utöver detta finns det viktiga poänger med att inflation är ett viktigt verktyg för att komma ur dels Fisherianska skuldkriser och dels kostnadslägeskriser, även om det senare är viktigast för länder som varit korkade nog att gå med i valutaunioner.
Citera
2014-10-28, 22:22
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiiiit
Hur blir mitt liv som vanlig dödlig Sven Svensson när bomben smäller av?
Vilken bomb? Bostadsbubblan?

Det värsta som kan hända är att marknadspriset på din fastighet faller under värdet på ditt lån, och banken tvingar fram en tvångsförsäljning. Fast jag tror att detta förbjöds i sommras?

Dessutom kan förstås det hela leda till en stor lågkonjunktur där du blir av med jobbet. Om du har riktigt otur har politikerna dessutom gjort att vi gått med i Euron och därmed blivit helt finans- och penningpolitiskt bakbundna.
Citera
2014-10-28, 22:23
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Och hur menar du att de pengarna ska gå ut på marknaden då, ska de lottas ut? Trycka pengar är ju precis vad som sker när en bank lånar ut pengar.
George Bush delade ju ut en hacka till medborgarna efter att han vunnit valet. Jag minns inte exakt hur det gick till, men jag tror det var någon form av skatteåterbäring.

I stället kunde man ju i Sverige låta RB "trycka", säg, 100 miljarder och dela ut till den fjärdedel av befolkningen som har lägst inkomst. Då kan man vara säker på att pengarna omgående kommer ut på marknaden och att styrningen av vart pengarna går är marknadsanpassad. Med lite bias för WT-influens förstås, men i princip mer effektivt än att RB och bankerna ska låtsas skicka pengar till varandra i en kvantitativ lättnadsaktion.
Citera
2014-10-28, 22:27
Medlem
mrmoonlightss avatar
Om styrräntan är nere på 0 %, varför i hela fridens namn betalar vi då drygt 2 % för att låna pengar?

2 % låter inte mycket, men på 2 miljoner kronor blir det 40000 kr om året! För att göra vaddå? Ingenting alls, eftersom bankpersonalen nästan är bortrationaliserad . Bankerna får ju låna gratis!
Citera
2014-10-28, 22:27
Medlem
FrankBucks avatar
http://www.tradingeconomics.com/country-list/interest-rate

Grattis, vi har nu lägst ränta i hela världen!!! Vi är bäst Tigerekonomi! Grymt bra jobbat Borg och tror att Lövfen kommer kunna skapa mycket nya arbeten, fina samarbeten med storföretag som Google & Amazon, tror Jeff Besoz och Larry Page kommer kunna ha intellektuella och givande diskussioner med Lövfen som kan ge en svetsares perspektiv på innovationsföretag.

Varför har inte affärena extra-öppet till midnatt? Så att vi kan konsumera med 25 % moms några timmar till?
Citera
2014-10-28, 22:28
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
George Bush delade ju ut en hacka till medborgarna efter att han vunnit valet. Jag minns inte exakt hur det gick till, men jag tror det var någon form av skatteåterbäring.

I stället kunde man ju i Sverige låta RB "trycka", säg, 100 miljarder och dela ut till den fjärdedel av befolkningen som har lägst inkomst. Då kan man vara säker på att pengarna omgående kommer ut på marknaden och att styrningen av vart pengarna går är marknadsanpassad. Med lite bias för WT-influens förstås, men i princip mer effektivt än att RB och bankerna ska låtsas skicka pengar till varandra i en kvantitativ lättnadsaktion.
En sak jag funderat på är ett litet QE-program, säg 1 miljard i veckan, med den stora skillnaden att Riksbanken går ut och säger att detta är en permanent ökning av penningmängden. Det vill säga, istället för att man börjar köpa upp statsskulden bit för bit så att staten efter ett tag är skyldig Riksbanken massor av pengar accepterar man att staten äger Riksbanken och att det är en orimlig bokföringsövning att låtsas att man är skyldig sig själv massa pengar. Man skulle därmed alltså helt enkelt klippa alla obligationer man köper. Varje vecka ökar penningmängden med 1 miljard, och statsskulden minskar med lika mycket.

Det borde ju skapa lite inflationsförväntningar, och därmed inflation. Om så inte sker har man i alla fall lyckats trolla bort lite statsskuld.
Citera
2014-10-28, 22:28
Medlem
Kan någon förklara varför inflationen är så låg? Jag trodde vi just kommit ur eurokrisen?
Citera
2014-10-28, 22:30
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Om styrräntan är nere på 0 %, varför i hela fridens namn betalar vi då drygt 2 % för att låna pengar?

2 % låter inte mycket, men på 2 miljoner kronor blir det 40000 kr om året! För att göra vaddå? Ingenting alls, eftersom bankpersonalen nästan är bortrationaliserad . Bankerna får ju låna gratis!
För att banken har kostnader. Man har massor av personal, kontor och datasystem som kostar. Dessutom vill bankerna helst inte finansiera sig med repor från Riksbanken till 100%, utan man lånar på marknaden, och då får man betala lite mer. Och sen ska ju banken ha ett räntenetto med, aktieägarna vill ha sina utdelningar.
Citera
2014-10-28, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Kan någon förklara varför inflationen är så låg? Jag trodde vi just kommit ur eurokrisen?

Nej. Kolla valfri dokumentär på Youtube om världsekonomi.

Det är ett stort luftslott våra kära ledare har skapat. Enda som har skett "sedan krisen" är att man har köpt på sig en större lutfslottspump.

edit: snart rasar det och det är inte mitt fel.
Senast redigerad av Powerfulness 2014-10-28 kl. 22:35.
Citera
2014-10-28, 22:32
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Omöjligt att genomföra i praktiken, vem ska få? Den som deklarerade en låg inkomst senaste året? Ska kapitalister som lever på utdelningar få del av denna vänliga bonus? osv

Ett sätt att få ökad inflation är ju att bränna skörden dvs. minska utbudet. Detta sker ju naturligt via ökad arbetslöshet men eftersom vi vill ha folk i arbete kan vi producera skor men elda upp var femte, då ökar priset på skon (inflationen) men vi har samtidigt inte förlorat arbeten då den fortfarande produceras. Det är ju väldigt hållbart för miljön också
Citera
2014-10-28, 22:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsten
Om detta tvista de lärde. Eurozonen som är vår största handelspartner är dock i djup recession och gör inte så mycket åt det, vilket leder till att den så att säga exporterar deflation, eller i alla fall disinflation, till oss. Lite som Kina gjorde i början av 2000-talet när alla plötsligt kunde köpa billiga produkter därifrån.

Sverige har också haft högre ränta än omvärlden vilket stärkt kronan, vilket håller inflationen nere. Dessutom är ju kapacitetsutnyttjandet i Sverige lägre än det kunde vara, vi har inte full sysselsättning. Finns det ledig kapacitet i ekonomin tenderar inflationen att vara låg.
Citera
2014-10-28, 22:35
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Omöjligt att genomföra i praktiken, vem ska få? Den som deklarerade en låg inkomst senaste året? Ska kapitalister som lever på utdelningar få del av denna vänliga bonus? osv
Det vore inte så svårt egentligen. Alla svenska medborgare som har ett bankkonto får säg 10 000 nytryckta kronor insatta på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in