Citat:
Ursprungligen postat av
APJD
Förstår du vad du själv skriver? Räntan säbks för att vi ska låna mer - samtidigt som vi inte ska låna mer. Obegripligt.
Jag förstår vad jag skriver!
Men visst är läget prekärt - Riksbanken måste både gasa och bromsa på samma gång, och den stora bromspedalen (och för övrigt stora gaspedalen med) är det riksdag och regering som sitter på. Inflationsmålet är dock prio ett för Riksbanken - det är reglerat i lag.
Vad du missar är att det inte bara är via lånekanalen som Riksbanken kan påverka ekonomin. En lägre ränta ökar företagens incitament att investera, även om skillnaden mellan en ränta på 0,25% och 0% torde vara marginell i sammanhanget.
Vad viktigare är leder räntesänkningen till en försvagad krona, vilket har två olika effekter som båda ökar inflationen. Det ena är att importvaror blir dyrare, vilket gör att vi så att säga importerar inflationen från utlandet. Det andra är att svenska företags produkter blir billigare att köpa för utlänningar, vilket stärker företagens konkurrenskraft och därmed exporten. Det ökar tillväxten, sysselsättningen, och därmed inflationen.
Målet med Riksbanken räntesänkning är att få upp inflationen till målet på 2%. Varför vill man då göra det? Jo, för att inflationsmålet är 2%. Men vad är det bra för? Jo, ju högre inflationen är desto lägre blir realräntan, allt annat lika. Och en lägre realränta är vad som behövs för att dra igång ekonomin i det korta perspektivet.
Hoppas jag inte var otydlig. Om det är något som är oklart, kommentera gärna på det så ska jag utveckla det.