• 1
  • 2
2014-10-27, 21:29
Medlem
Hejsan

Jag funderar på att bli pilot, det verkar väldigt häftigt. Men jag undrar vilka krav ställs på en? Alltså behörighet, fysiska krav o.s.v. Jag hörde något om att man själv måste betala väldigt mycket, stämmer det? Är det inte bara och söka på någon yrkeshögskola eller universitet, komma in och börja?
Jag vill gärna ha lite info om pilot yrket och utbildningen, tack
Citera
2014-10-27, 22:10
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Been there and done that.
Inget jag kan rekommendera om du inte vill hamna i samma situation som jag.
Gick själv en "professional pilot's course" hos bfsaa och de lovade jobb, men istället fick man skulder över huvudet och kronkalle som vän.

TFHS och KY-utbildningar försökte jag att komma in på men de är trånga nålsögon som tyvärr inte är lätta att ta sig igenom pga de krävande testerna.

Fick hanka mig fram som taxichaufför, spritförsäljare och svartmekaniker i några år för att åter vara på banan igen.

Det enda positiva jag kan säga är att man lär sig flyga flygplan och är kapabel att agera vid en nödsituation under flygning som passagerare.

Välj med hjärnan säger jag bara.

Lycka till!
Senast redigerad av Indian Bruce Li 2014-10-27 kl. 22:17. Anledning: Fel
Citera
2014-10-27, 23:30
Medlem
AlfaQhards avatar
För 20 år sen hade det varit kul, nu är det inte det.
Citera
2014-10-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li
Gick själv en "professional pilot's course" hos bfsaa och de lovade jobb, men istället fick man skulder över huvudet och kronkalle som vän.

TFHS och KY-utbildningar försökte jag att komma in på men de är trånga nålsögon som tyvärr inte är lätta att ta sig igenom pga de krävande testerna.

Fick hanka mig fram som taxichaufför, spritförsäljare och svartmekaniker i några år för att åter vara på banan igen.

Det enda positiva jag kan säga är att man lär sig flyga flygplan och är kapabel att agera vid en nödsituation under flygning som passagerare.

Lycka till!

Hur blev din fortsatta karriär då? Jobbar du som pilot idag? Sökte du jobb utomlands eller bara i Sverige?
Citera
2014-10-28, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Indian Bruce Li

Lycka till!

Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Hur blev din fortsatta karriär då? Jobbar du som pilot idag? Sökte du jobb utomlands eller bara i Sverige?

Undrar också ifall du fortfarande jobbar som pilot! Har varit min största dröm svinlänge men har inte världens bästa gymnasiebetyg tyvärr. Heller har jag inte läst Fysik A men det kan man fixa snabbt på komvux. Dessutom är jag inte rik heller och jag vet hur svinmycket pilotutbildningar kostar.
Citera
2014-10-28, 06:41
Medlem
Finns redan gott om trådar, bla den här med över 30 sidor info:
(FB) Pilot - Utbildning

Generellt idag är nog pilotutbildningen dyr och det är svårt att få jobb efteråt. När du väl får jobb är det långt ifrån fantasilöner och det tar många års hårt jobb att komma upp i en högre lön (om du alls gör det). Branschen är också fortfarande rätt instabil så när EU sannolikt går in i ny finanskris finns det risk att flyget blir slaget hårt av minskat resande och minskad frakt.
Citera
2014-10-28, 10:41
Medlem
Indian Bruce Lis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen

Jo efter något år fick jag jobb som styrman på Indian Airlines tack vare det att min farbror jobbar för Indian Air Force.

I början var det kul att flyga i Indien men pga alla lågprisbolag som uppstod blev arbetsmiljön bara sämre och sämre så till slut pallade jag inte mer, ville ju kunna komma hem till familjen också.

Numera flyger jag bara när jag har lust, dvs jag hyr ett plan med vännerna och flyger iväg på en airtrip.

Jag jobbar hellre som ingenjör där jag vet att jag kommer hem vid 17 än att jag spenderar fritiden på hotellövernattningar

Jag håller även på att skaffa behörighet för aerobatics med MIG-29 vilket är extremt kul.
Citera
2014-10-28, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Hejsan

Jag funderar på att bli pilot, det verkar väldigt häftigt.
Börja med att bli pilot genom att ta ett ultralätt-certifikat på närmaste flygskola. Då får du mer insikt om alla andra certifikat och vilka problem som finns i branschen men du har kul för en måttligt stor summa pengar.
Citera
2014-10-28, 11:35
Medlem
Pilot är nog ett yrke som snart går i graven. Kan inte tänka mig annat än att majoriteten kommer automatiserats med datateknik inom 10 år.
Citera
2014-10-28, 12:37
Medlem
Sprattelvinkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Pilot är nog ett yrke som snart går i graven. Kan inte tänka mig annat än att majoriteten kommer automatiserats med datateknik inom 10 år.

Sant, fast även när planen är helt automatiserade kommer folk att vilja ha piloter "för säkerhets skull".
Citera
2014-10-28, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Jag vill gärna ha lite info om pilot yrket och utbildningen, tack
Jag tycker "dagens ungdomar" blir sämre och sämre på att leta upp information. Är det lathet som spökar? Bara här på Flashback finns det hur mycket information som helst om det här. Och då är det ett forum.
Citera
2014-10-28, 18:48
Medlem
En vän till mig håller på och pluggar upp fysiken för att kunna sedan bli pilot, han pratade någonting om att de många som blir pensionärer och därför kommer det att finnas jobb.

Dessutom har jag hört att det finns två sätt, det ena är tydligen inte så kostsamt.
Nu har jag frågat honom, men han är väldigt seg på att svara och ger inte tydliga svar. Jag hittar dessutom inget som talar för en mindre kostsamt pilotutbildning. Va säger ni?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in