2014-10-28, 09:52
Medlem
ragingcows avatar
Oliver Stone tycker jag är överskattad hans filmer är inte mycket att hänga i julgranen förutom Plutonen och Wall Street.
Citera
2014-10-28, 10:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Oliver Stone tycker jag är överskattad hans filmer är inte mycket att hänga i julgranen förutom Plutonen och Wall Street.

Gillar själv inte Wall Street så mycket men han har gjort en del bra film genom åren, även om han tappat det helt numera.
Citera
2014-10-28, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
JFK förtjänas också att nämnas i sammanhanget. Stone har definitiv levererat men har på senare tid inte gjort något särskilt vettigt.
Citera
2014-10-28, 11:47
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrogrove
JFK förtjänas också att nämnas i sammanhanget. Stone har definitiv levererat men har på senare tid inte gjort något särskilt vettigt.

JFK är solklart hans bästa film i min mening.
Citera
2014-10-28, 13:07
Medlem
timoshenkos avatar
Brian De Palma är fruktansvärt överskattad. Han brukar ofta klumpas in bland 70-tals regissörerna som Coppola, Scorsese och Spielberg, när han absolut inte har varit i närheten av att göra en lika bra film som någon av dom.

Edit: Carlito's Way är faktiskt en riktigt bra film, men det är väl den enda vettiga han gjort.
Senast redigerad av timoshenko 2014-10-28 kl. 13:11.
Citera
2014-10-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Brian De Palma är fruktansvärt överskattad. Han brukar ofta klumpas in bland 70-tals regissörerna som Coppola, Scorsese och Spielberg, när han absolut inte har varit i närheten av att göra en lika bra film som någon av dom.

Edit: Carlito's Way är faktiskt en riktigt bra film, men det är väl den enda vettiga han gjort.
Nej, De Palma gynnas inte av att klumpas ihop i det gänget. Hans filmer ska inte heller tas på samma allvar och som sköna genrefilmer tycker jag han har gjort en hel drös bra som exempelvis Sisters, Blow Out, Phantom of the Opera, Carrie, Scarface, Hi, Mom! och ett par till. Men samtidigt håller jag med om att hans rykte är lite väl tilltaget.
Citera
2014-10-28, 14:00
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwe
Nej, De Palma gynnas inte av att klumpas ihop i det gänget. Hans filmer ska inte heller tas på samma allvar och som sköna genrefilmer tycker jag han har gjort en hel drös bra som exempelvis Sisters, Blow Out, Phantom of the Opera, Carrie, Scarface, Hi, Mom! och ett par till. Men samtidigt håller jag med om att hans rykte är lite väl tilltaget.
Problemet är ju bara att han inte gjort en enda film som gör att han förtjänar att nämnas tillsammans med de jag nämnde tidigare. Scarface brukar väl räknas som hans Magnum opus, och inte ens den är i närheten av de bästa filmerna som de andra regissörerna har gjort.

Filmer som The Untouchables och Carrie är ju mer rent ut sagt dåliga, och den förstnämnda brukar även den klumpas ihop med liknande filmer som den inte är i närheten av.
Citera
2014-10-28, 14:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Brian De Palma är fruktansvärt överskattad.

Nä, han är sketagrym och har gjort många riktigt bra filmer, klart en av mina favoritregissörer även om hans filmer har börjat att bli sämre nu på senare år.
Citera
2014-10-28, 14:20
Medlem
Citat:
Problemet är ju bara att han inte gjort en enda film som gör att han förtjänar att nämnas tillsammans med de jag nämnde tidigare. Scarface brukar väl räknas som hans Magnum opus, och inte ens den är i närheten av de bästa filmerna som de andra regissörerna har gjort.

Filmer som The Untouchables och Carrie är ju mer rent ut sagt dåliga, och den förstnämnda brukar även den klumpas ihop med liknande filmer som den inte är i närheten av.
Nej, inte jämfört mot Coppola och Scorsese, han har ingen film som når deras toppnivå. Däremot är han vida överlägsen Spielberg, som jag tycker är väldigt dryg även i sina bästa stunder.

Jag håller med att han inte bör nämnas i det sammanhanget, det skapar bara orealistiska förväntningar på filmer med en annan ambition än att vara viktiga. Men att göra sluskiga thrillers med läckert bildspråk tycker jag att han gör/gjorde bra.

Så egentligen säger jag inte mot dig, bara det att jämförelsen känns snäv när man ska mäta De Palmas storhet.
Citera
2014-10-28, 14:50
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Sorry Rakii.

Nog att Spielberg och de Palma båda är duktigt överskattade, men bortsett från det måste man ju ändå tycka att Spielberg är den främste. Jag tycker min top 5 med honom - Munich, Catch Me If You Can, Raiders of the Lost Ark, Jaws och Lincoln - är klart bättre än något de Palma gjort.

Carrie är ju så fruktansvärt ostig så att till och med Spielberg skäms
Wannabe-djupa Untouchables med ett uselt manus. Klyschan 100 % stil, 0 % substans stämmer typ.
Scarface är inte mer än lite sköna one liners. En överspelande Pacino i en självparodikaraktär, ett uselt score.
Mission Impossible har vissa bra actionsekvenser och fin kamera, men tillsammans blir det otroligt mycket mindre än dess beståndsdelar. Trist, orimlig, rörig och stundtals skrattretande historia.
Hitchcockkopian Blow Out är medelmåttig, men för att vara de Palma är den ändå ganska välkonstruerad. Uuuuselt slut.

Plus att han har topp 3 sämsta kvinnokaraktärer i filmhistoren typ.

Lite tillspetsat.
Citera
2014-10-28, 15:07
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Carrie är ju så fruktansvärt ostig så att till och med Spielberg skäms
Wannabe-djupa Untouchables med ett uselt manus. Klyschan 100 % stil, 0 % substans stämmer typ.
Scarface är inte mer än lite sköna one liners. En överspelande Pacino i en självparodikaraktär, ett uselt score.

Carrie är grym och mega-snygg. Untouchables är hel-underbar, serietidningsliknande våldsunderhållning på högsta nivå. Scarface är en av världens coolaste filmer, med fenomenal musik av Moroder.

Dessa filmer är perfekta om man tycker om underhållning.
Citera
2014-10-28, 15:11
Bannlyst
Oliver Stone peakade med JFK som är tidernas bästa konspirationsfilm! En solklar Femma!
Efter det gick det utför...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in