2014-10-28, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Så bra att du råd från honom! Du gör en stor insats här för oss!

Det är ni som gör det möjligt, hoppas bara att allt flyter på bra på min front också!
Citera
2014-10-28, 00:19
Medlem
Om det varit vägglöss med i kaoset, så tänker jag: Rami och Holland!
Citera
2014-10-28, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfycius
Ska jag vara uppriktig skulle jag också "bryta ihop" om mitt hem drabbades av vägglöss. Kan det vara så att Yara fick skulden för att ha "dragit hem" detta från skolan och blev misshandlad pga det?

Läraren tyckte sig se ett samband med Yaras ökade frånvaro och beskedet att det skulle dröja innan bio-föräldrarna ev. skulle få komma. Stackars tös, dessutom inte få mer stöd av sin bio-mamma än att hon skulle försöka stå ut "med guds hjälp".

Hoppas den nya tillsynen av socialförvaltningen blir mer ingående och därtill pekar ut de ansvariga för denna tragedi (både nämnden och ansvariga chefer).

Hon har nog fått stryk för inget, har nog inte behövts någon direkt anledning, kanske bara räckt att hon gjort någon småsak och fått utstå misshandel!
Den här Madi har förmodligen även spöat de andra två barnen, vilket hon även har erkänt!
Citera
2014-10-28, 01:49
Medlem
Hamilkar bidrog med 253 kr till FUP
Citera
2014-10-28, 08:28
Medlem
En lååång spekulation, den som enbart vill läsa fakta kan sluta läsa NU.
Jag trodde länge på en kvinnlig gärningsman i det här fallet, trodde att mannen var alltför ointresserad och frånvarande från hushållet för att göra sig skyldig till grov misshandel av sin lilla systerdotter. Att kvinnan var den frustrerade neurotikern som skyllde ifrån sig på Yara för oordningen i hemmet osv och slog henne för att hon inte visste bättre, eller för att hon själv blivit slagen. Snuddade även vid svartsjuka som orsak till ursinnet, eftersom det ju är en stark kraft.

Men med det som kommit fram från Yaras klasskamrater, "han slår hårdare", brännmärkena osv så växer bilden av Rami fram i nytt ljus. En frustrerad man, som inte kan försörja familjen, som inte får den prins- eller advokat-roll han drömmer om. Sitter fast i en skitig lägenhet och med en avställd bil på parkeringsplatsen som enda tillflykt. Inte den bild han har gett släkten i Gaza och andra delar av Mellanöstern. En man som håller sin fasad oavsett vad som pågår bakom stängda dörrar.

En tid visste han att han inte skulle klara att ta hand om ankarbarnet Yara, men så övertalades han, kanske med hjälp av pengar, att ändå ta hit henne. Jag tror att både han och Amani såg ett hembiträde i Yara, och att hennes föräldrar var medvetna om hennes roll därvidlag. Det som komplicerade saken var skolan. Varje dag fanns risken att Yara skulle få förtroende för någon och berätta hur det var i hemmet. Det behövdes alltmer våld och hotelser för att hon skulle tiga. Yttersta hotet kan ha varit att hennes mamma inte skulle komma ifall Yara berättade något i skolan. När beskedet kom att föräldrarnas ankomst skulle dröja kan han ha fått Yara att tro att det var hennes fel.

Det inplanerade mötet som skolan hade kallat till 6/5, kan ha varit en avgörande faktor. Vet inte hur kallelsen kom, kanske hade Yara med sig den när hon kom tillbaka till lägenheten efter skräpplockardagen i skolan. Kanske kom den som sms eller mail. Kanske just den dagen var den dag när Rami begrep att Yara inte längre skulle tiga om sina hemförhållanden med arbete, hotelser, utskällningar, stryk, kläderna i påsar och en liten madrass på vardagsrumsgolvet. Ännu en förnedrande situation för honom, en i raden av (kvinnliga) tjänstemän (Migrationsverket, arbetsförmedlingen, försörjningsenheten etc, etc.) som hotade den bild av sig själv han visade utåt.
En äkta narcissist.
Jag tror att han slog ihjäl henne och sedan samlade sig till alibiskapande chat och filmsnuttar med den äkta egocentrikerns kallsinne, för att lägga skulden på Amani, en kvinna som redan var kuvad nog att lyda hans instruktioner ända fram till slutet av den långa häktningstiden.
Hur det går för henne och barnen struntar han i. Han lever i sin egen värld nu, med uppskattning och stöd från en advokatkollega och fjärrkontroll över frun.

Slut i rutan. Tack för uppmärksamheten, ifall nån orkade läsa så här länge.
Citera
2014-10-28, 09:31
Medlem
MossTrumss avatar
En annan teori.

Y användes som kringresande magdansös + lite mer för penningstinna "shejkar" i förskingringen (i Holland och Sverige). Se foton av flickan tidigt i tråden med smink, choser och klädd som en vuxen kvinna!

Teorin förklarar:

* att Madi inte hade ngn kontakt med alla sina anhöriga i Sverige, för ryktet om Y som magdansös spreds i den lilla kulturkretsen som blivit för-svenskade och tog illa vid sig.

* Y's frånvaro i skolan och att hon var trött på dagarna under skoltid.

* Y's resor.

En flicka i "stallet" för att behaga herrar inbringande inte de sköna slantar paret trodde från början. Y som tjuv/snattare hade misslyckats. Paret tröttnade på Y som nu dessutom hade en "historia" att skvallra om: saker hade kanske gått för långt sena nattimmar.

Paret var överens om att Y lika gärna kunde dö när extrainkomsterna av hennes verksamhet (snattare/magdansös) ändå inte förslog långt.

När Madi skred till verket satte sig Rami vid datorn. När han förstod att det hela var över och Y bortom räddning tog han mobilen och filmade offret samt sa orden som skulle befria honom vid en ev. rättegång.

Madi hotar i dolda meddelanden att avslöja allt om Rami överger henne. Hon är medveten om att ha berövat Y livet och är rädd för att bli lämnad ensam med både brottet och utan en karl.

Obs bara en teori som försöker sammanfoga lösa rykten i tråden. Invändningar är välkomna!
Citera
2014-10-28, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturellatantella
En lååång spekulation, den som enbart vill läsa fakta kan sluta läsa NU.
Jag trodde länge på en kvinnlig gärningsman i det här fallet, trodde att mannen var alltför ointresserad och frånvarande från hushållet för att göra sig skyldig till grov misshandel av sin lilla systerdotter. Att kvinnan var den frustrerade neurotikern som skyllde ifrån sig på Yara för oordningen i hemmet osv och slog henne för att hon inte visste bättre, eller för att hon själv blivit slagen. Snuddade även vid svartsjuka som orsak till ursinnet, eftersom det ju är en stark kraft.

Men med det som kommit fram från Yaras klasskamrater, "han slår hårdare", brännmärkena osv så växer bilden av Rami fram i nytt ljus. En frustrerad man, som inte kan försörja familjen, som inte får den prins- eller advokat-roll han drömmer om. Sitter fast i en skitig lägenhet och med en avställd bil på parkeringsplatsen som enda tillflykt. Inte den bild han har gett släkten i Gaza och andra delar av Mellanöstern. En man som håller sin fasad oavsett vad som pågår bakom stängda dörrar.

En tid visste han att han inte skulle klara att ta hand om ankarbarnet Yara, men så övertalades han, kanske med hjälp av pengar, att ändå ta hit henne. Jag tror att både han och Amani såg ett hembiträde i Yara, och att hennes föräldrar var medvetna om hennes roll därvidlag. Det som komplicerade saken var skolan. Varje dag fanns risken att Yara skulle få förtroende för någon och berätta hur det var i hemmet. Det behövdes alltmer våld och hotelser för att hon skulle tiga. Yttersta hotet kan ha varit att hennes mamma inte skulle komma ifall Yara berättade något i skolan. När beskedet kom att föräldrarnas ankomst skulle dröja kan han ha fått Yara att tro att det var hennes fel.

Det inplanerade mötet som skolan hade kallat till 6/5, kan ha varit en avgörande faktor. Vet inte hur kallelsen kom, kanske hade Yara med sig den när hon kom tillbaka till lägenheten efter skräpplockardagen i skolan. Kanske kom den som sms eller mail. Kanske just den dagen var den dag när Rami begrep att Yara inte längre skulle tiga om sina hemförhållanden med arbete, hotelser, utskällningar, stryk, kläderna i påsar och en liten madrass på vardagsrumsgolvet. Ännu en förnedrande situation för honom, en i raden av (kvinnliga) tjänstemän (Migrationsverket, arbetsförmedlingen, försörjningsenheten etc, etc.) som hotade den bild av sig själv han visade utåt.
En äkta narcissist.
Jag tror att han slog ihjäl henne och sedan samlade sig till alibiskapande chat och filmsnuttar med den äkta egocentrikerns kallsinne, för att lägga skulden på Amani, en kvinna som redan var kuvad nog att lyda hans instruktioner ända fram till slutet av den långa häktningstiden.
Hur det går för henne och barnen struntar han i. Han lever i sin egen värld nu, med uppskattning och stöd från en advokatkollega och fjärrkontroll över frun.

Slut i rutan. Tack för uppmärksamheten, ifall nån orkade läsa så här länge.

Det är svårt att uttala sig utan att ha sett FUPen, men jag tror att det hankade sig fram hyfsat bra med Yara fram till jul, när sen gode mannens tillsyn minskade.

tror att Rami var tveksam att ta emot Yara pga att Madi knappt klarade av det ansvar hon redan hade. Jag tror att Yaras föräldrar var införstådda med att om Yara skulle få bo hos Rami o Madi så fick hon inte bli en ytterligare börda utan skulle vara tvungen att hjälpa till med mycket. Det förekom säkert både visst våld o annan vanvård av yara under 2013, tex otillräckligt m mat o varma kläder, men så länge som den gode mannen hade veckovisa kontakter med familjen fanns någon broms i vanvårdandet.

Efter gode manskapet upphörde slutade Rami o Madi att anstränga sig. Yara fick dra ett tyngre lass hemma och fick mer stryk. Skolgången blev rapsodisk. Jag tror även relationen mellan rami o madi försämrades, och att bägge tog ut sin frustration på Yara . Det hela eskalerade.

Vad som utlöste det slutliga raseriet är svårt att säga. Det kan vara mötet som sattes upp den 6 maj, menbm jag tvivlar på det. Det kan ha varit något som inte alls hade med Yara att göra, en irritation mellan rami och madi som Yara fick ta emot såsom familjens boxboll. Madi var enligt kontakterna med Yaras mamma helt slut efter resan. Barnen fick inte vara i samma rum som henne. Utlösande kan ha varit att Yara fick ansvar för att ta hand im småbarnen o hålla dem lugna o tysta för att Madi inte orkade med dem. Om Yara misslyckades med det varit nog för en rasande Madi eller förbannad rami att misshandla henne helt okontrollerat. Jag tror inte det är mer komplicerat än så. Bägge är ansvariga, ingen har lyft ett finger för att skydda Yara från detta okontrollerade raseri.
Citera
2014-10-28, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juli2010
Hon har nog fått stryk för inget, har nog inte behövts någon direkt anledning, kanske bara räckt att hon gjort någon småsak och fått utstå misshandel!
Den här Madi har förmodligen även spöat de andra två barnen, vilket hon även har erkänt!

Din tanke med att "hon har nog fått stryk för inget", och att Madi erkänt att hon slår sina egna barn, är intressant.

Var det inte så att hon "erkände" detta samma kväll som Yara dog, i samtalet med Yaras mamma?

Började detta par gemensamt planera för efterräkningar/undanflykter redan tidigt på kvällen? Var Yara redan illa skadad eller död när Madi talade med Yaras mamma i telefon?
Citera
2014-10-28, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Din tanke med att "hon har nog fått stryk för inget", och att Madi erkänt att hon slår sina egna barn, är intressant.

Var det inte så att hon "erkände" detta samma kväll som Yara dog, i samtalet med Yaras mamma?

Började detta par gemensamt planera för efterräkningar/undanflykter redan tidigt på kvällen? Var Yara redan illa skadad eller död när Madi talade med Yaras mamma i telefon?

Jo, jag har också uppfattat att hon sa att hon hade slagit barnen. Men det krävs kraft och beslutsamhet för att slå ihjäl någon, och Amani verkar varken ha det ena eller det andra. Därför tror jag mer på Rami som gm. Även om hon också deltagit.
Detta med brännmärkena på Yaras kropp visar att han var fullt kapabel att passera alla gränser.
Men vi vet inte. Hoppas vi vet efter rättegången, men jag tvivlar på det.
Citera
2014-10-28, 11:19
Avslutad
Citat:
Jo, jag har också uppfattat att hon sa att hon hade slagit barnen. Men det krävs kraft och beslutsamhet för att slå ihjäl någon, och Amani verkar varken ha det ena eller det andra. Därför tror jag mer på Rami som gm. Även om hon också deltagit.
Detta med brännmärkena på Yaras kropp visar att han var fullt kapabel att passera alla gränser.
Beslutsamhet krävs bara om det görs planerat och kallblodigt. Om dödsmisshandeln är resultatet av ett okontrollerat raseriutbrott krävs "bara" tappad självbehärskning... Det tror jag att Madi likväl som Rami skulle vara kapabla till. Madi kanske ännu mer.

Vad beträffar kraft så har ju tillhygge använts. Jag har inget problem att se att en kvinna av Madis storlek skulle ha kraft att slå ihjäl ett barn med ett tillhygge. (Kinas sista kejsare ska som barn ha slagit ihjäl en av sina barnsköterskor med en brandspruta, som en jämförelse.)
Citera
2014-10-28, 11:21
Medlem
Att binda var och en till specifika gärningar i denna röra kräver både stor skicklighet och tur, tror jag.

Hoppas att småpojkarna har det bra och att deras "bästa" alltid är och förblir deras bästa i verkligheten också.
Citera
2014-10-28, 12:21
Medlem
Citat:

Jag tror också mer på Rami som gärningsman till det grova våldet, och det var från första stund. Jag vet inte om jag ska kalla det för förutfattade meningar eller erfarenhet!

Det jag tänkte på var mer tidslinjen, för det är ju märkligt att Madi informerar Yaras mamma att hon slår ungarna samma kväll som Yara hittas död!

En viktig aspekt är om de egna ungarna misshandlades eller visar tecken på att de varit utsatta för våld. Jag misstänker att det är ett påhitt att hon slår sina egna barn. Hon använde pluralis om barn när det var Yara som misshandlades.

Det finns en vandringssägen i Sverige om hur utökade styvfamiljer lever i sämja, och att pappa är tomte till alla barnen. Min erfarenhet är att styvbarn far illa i Sverige och att alla gemensamt verkar för att mörka hur illa det kan bli under uppväxten med föräldrarnas nya partners. Vid bodelningar ser man folks verkliga känslor till dem som benämns som bonusföräldrar. Och hur svårt det är för bonusbarn att få ut sitt rättmätiga arv.

Det finns en sjuk plan i detta och det är Madi som gjort vad Rami sagt åt henne, och nu börjar hon inse att Ramis plan endast går ut på att rädda sitt eget skinn. Om det var så att Madi faktiskt inte insåg att Yara var död och det var Rami som misshandlade Yara börjar det bli lite mer begripligt. Madi informerar Yaras mamma att hon slår barnen, Madi filmas i duschen, Madi ringer ambulans, och tar på sig skulden och spelar tokig när hon förhörs och undersöks.

Följdfrågorna är vem av dessa två förstod först att Yara var död eller vem kvävde henne?
Senast redigerad av Vresrosen 2014-10-28 kl. 12:31. Anledning: stavfel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in