2014-07-19, 01:34
Medlem
Hej, jag är 18 år (studerar naturvetenskapslinjen) och alltid haft ett intresse för logik, matematik, naturvetenskap och datorer. Har suttit lite med Java det senaste året och kan väl grunderna, undrar dock om det är värt att fortsätta?

Nu har jag säkert jättefel, men det känns som att mycket av programmeringen idag - och ännu mer i framtiden - kommer att "outsourcas" till Indien/Kina etc. Det känns som att programmering blir för allmänt och lätt att komma in i för att kunna tjäna bra med pengar om man inte är riktigt duktig. Vad tror ni? Missförstå mig inte, försöker inte tracka ner på yrket. Den kreativa och tunga programmeringen är förmodligen jättesvårt att outsourca, men tänker på snabbjobb här och där, om man inte lagt ned mycket tid på programmering.

Skulle ju passa bra att kunna, med tanke på mina intressen, men är det värt att lägga ned tiden och kombinera programmering (främst Java) med övriga intressen? Kan det generera pengar? Utvecklar det ens logiska tänkande? Kan någon erfaren dela med sig med lite information?

Tack.
Senast redigerad av Arcthor 2014-07-19 kl. 01:37.
Citera
2014-07-19, 01:38
Medlem
Flikens avatar
Det enda du kan göra är att testa och se om det är för dig. Programmering är inget man kan lära sig och jobba med som yrke om man inte har intresset för det imo.
Citera
2014-07-19, 01:39
Medlem
endures avatar
Du behöver inte vara värsta experten för att utveckla en idé. Om du kan skapa något efter en idé så kan du sedan outsourcea slitgörat om du vill. Det krävs förvånansvärt lite för att göra det mesta.

Du kan outsourcea en del till code monkeys i typ litauen, men det är ju alltid du som har sista ordet om design och funktion.

Mark Zuckerberg t.ex. är ju knappast världens bästa programmerare...
Citera
2014-07-19, 02:03
Medlem
194.18.169.38s avatar
Bara sjuksköterskor är mer efterfrågade än software developers. Ändå får de så dåligt betalt.

Pluggar du till mjukvaru-utvecklare och flyttar till Tyskland kommer du få riktigt bra betalt. Bra betalt här ock, men tyskarna är desperata efter bra folk.

Python är mer "Keep It Simple Stupid". Java är inte särskilt nybörjarvänligt.
Senast redigerad av 194.18.169.38 2014-07-19 kl. 02:05. Anledning: komplettering
Citera
2014-07-19, 02:31
Medlem
Adikatpws avatar
Det är klart att det är värt att lära sig programmering. Tänk på att tekniken utvecklas hela tiden och behöver underhållas och för det behövs det folk som har vilja och kunskap.

Skaffar du bara kunskapen och är beredd på att flytta har du garantaret jobb.
Citera
2014-07-19, 02:49
Medlem
zobs avatar
Programmerare behövs alltid. Det är ett riktigt framtids jobb
Citera
2014-07-19, 06:23
Medlem
MasterShakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
...det känns som att mycket av programmeringen idag - och ännu mer i framtiden - kommer att "outsourcas" till Indien/Kina etc. Det känns som att programmering blir för allmänt och lätt att komma in i för att kunna tjäna bra med pengar om man inte är riktigt duktig. Vad tror ni?
Håller med.

Behöver du själv göra grejer på datorn programmatiskt så lär dig programmering. Är du ute efter ett yuppie yrke så lär dig något annat. Den genomsnittige lagvrängaren drar nog in betydligt mer än den genomsnittige kodapan.
Citera
2014-07-19, 10:35
Medlem
Tvillingens avatar
Även om du inte kommer jobba med det tycker jag att det är värt att lära sig. Jag har inga planer på att jobba med programmering, men tycker att det är kul och användbart ändå. Det fungerar för att underlätta min egen vardag och som ett bra tidsfördriv. Har du intresset kommer det inte att kännas jobbigt att lära sig.
Citera
2014-07-19, 10:42
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcthor
Nu har jag säkert jättefel, men det känns som att mycket av programmeringen idag - och ännu mer i framtiden - kommer att "outsourcas" till Indien/Kina etc. Det känns som att programmering blir för allmänt och lätt att komma in i för att kunna tjäna bra med pengar om man inte är riktigt duktig. Vad tror ni? Missförstå mig inte, försöker inte tracka ner på yrket. Den kreativa och tunga programmeringen är förmodligen jättesvårt att outsourca, men tänker på snabbjobb här och där, om man inte lagt ned mycket tid på programmering.
Nja, det har jag ytterst svårt att tro. Det är i regel hjärndåda uppgifter, men som ändock tar tid att utföra, som outsourcas till U-länder, t. ex. viss typ av refactoring och omskrivning av kod att lämpa sig på ett annat system. Det är ofta betydligt mer än själva kodandet som en mjukvaruutvecklares vardag består av.
Citera
2014-10-28, 10:04
Medlem
Frigebods avatar
Programmering är verkligen ett framtidsjobb. Fortsätt bara att lära dig fast ett tips är att kanske börja med ett enklare språk. Python är ett jätte bra exempel! När du väl har börjat med Python så kommer du att märka att alla andra språk bara är sk*t.
Citera
2014-10-29, 14:35
Medlem
kh31d4rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frigebod
När du väl har börjat med Python så kommer du att märka att alla andra språk bara är sk*t.

För vadå?
Citera
2014-10-29, 22:23
Medlem
spyder123s avatar
När mer och mer saker automatiseras behövs kod för att ersätta det. Om det finns nåt framtidsjobb s å är det programmerare.

Gällande logiskt tänkande är det rätt intressant att vissa länder har börjat med att lära ut programmering redan i mellanstadiet (minns ej källa eller länder tyvärr, det var nåt radioprogram), just för att det är ett så bra sätt att stimulera logiskt tänkande samt även visualisera ens åstakommanden. Jag tror att det skulle vara en utmärkt grej för svensk skola att lära ut, speciellt eftersom det är ett så stort behov av programmerare idag och i framtiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in